- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Tidlig Innsats Early Years 1. – 4. årstrinn
Nettskolen i Nordland Geir Hareide Hansen, leder 27. Februar 2014 Foto: Crestock.
Fellesfag Yrkesretting Relevans
Åsmund Sollien Schau og
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
NyGIV Hvordan kan NyGIV bidra til at flere gjennomfører videregående opplæring? Sheila Benestad, prosjektleder Overgangsprosjektet i Vest-Agder.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
ASVL Fagkonferanse Hotell Bristol Oslo 20. – 21. oktober 2010 Læringsrommet – individuell kompetanseutvikling gjennom nettstudier og støtte i lokal attføringsbedrift.
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
s. 1 Forum Nordlandsløftet Stokmarknes 11. juni 2013.
Prosjekt til fordypning - samarbeid skole- arbeidsliv
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hadeland arbeidsgruppe for næringsliv og skole Hvor står vi og hvor vil vi.
Melding til Stortinget…
Lektor-2 Innlandet. Seminar GLT-regionen, Ingunn Hermansen, prosjektkoordinator i Innlandet.
Aldri før har det vært så nærliggende å ta høyere utdanning.
Spesialundervisning for noen eller spesiell opplæring for alle?
Hva sier kunnskapsløftet? Mål for opplæringen er at eleven skal kunne  Presentere lokalt arbeids- og næringsliv og vurdere arbeidsmulighetene innenfor.
Informasjon om undervisningsopplegg om «språk og læring»
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under ”oppsett”.
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Oslo kommune Utdanningsetaten Krafttak for norskopplæring Informasjon til skolene.
Ungdomstrinn i utvikling
VELKOMMEN TIL NORDPOLEN SKOLE !
Lærlingordningen Bergen kommune
Samhandling i smittevern et tilbud I henhold til forskrift om smittevern i helsetjenesten Liv Torvik.
Kort om Hapro Bakgrunn for prosjektet Samarbeidsavtalen  Samarbeid på systemnivå  Samarbeid på individnivå Metode/læringsmapper.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
YOP Yrkesrettede opplæringsplaner Steigenskolen Mestringsprosjektet.
NyGiv Mål Minske frafall i videregående skole.
KARRIEREPLANKURS Bakgrunn: Bidra til å få ungdom ut av ledighet og tilbake til skole eller annen opplæring. Utfordring: Utforme og gjennomføre et konkret.
Velkommen til samling om rådgiving 23. – 24. oktober 2013.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Kvalitetsutviklingsplanen Oppsummering
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Høgskolen i Gjøvik Prodekan for studier – Liv Torjussen Ny rammeplan innført fra august 2011 Fire ingeniørutdanninger: Avdeling for teknologi, økonomi.
Overgangsprosjektet – NY GIV
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Ny GIV – videre - forventninger til skoleeier og skole Dato Svolvær Foto: Peter Hamlin.
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
UTDANNINGSVALG i det 13.årige skoleløpet. Hele skolens ansvar! Elev Foresatt Lærer Karriereveileder Rektor Skoleeier Lokalt næringsliv.
Studietilbudet ved Tana videregående skole Ordinært skoletilbud Opplæring utenfor skolen.
Fleksible nettbaserte helsefagutdanninger ut fra kommunenes bestilling og behov. Samarbeid med vgs, høgskole og universitet Gry Bårnes.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Helhet og sammenheng - UiU skoleeierkonferanse
Ungdomstrinnsmeldinga Motivasjon-mestring-muligheter.
Ungdomstrinn i utvikling
Forkurs, TRES og Y-veien
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Erfaringer fra alternative opplæringsmodeller som fører fram til fag-/svennebrev Utfordringer og muligheter Opplæringskonferansen NFK 27. januar 2016 Finn.
Samarbeid REN og Høyskolen i Bergen Prosjektnavn: Fra Montør til Ingeniør Bachelorgrad i elkraftteknikk for inntil 24 studenter. Studentene er ansatte.
Norge i omstilling – karriereveiledning for individ og samfunn RAPPORT FRA KARRIEREVEILEDNINGSUTVALGET AVGITT TIL KUNNSKAPSDEPARTEMENTET 25. APRIL 2016.
Veisøkere og elever Studieverksted Karrieresenter.
Skoleringsopplegg Ny GIV Oslo, 3. – 5. oktober 2011 Jon Walstad Leder av Nasjonalt senter for matematikk i opplæringen.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Sammenslåing av Karrieresenteret og Studieverkstedet i Ofoten Prosjektsamling 30. – 31.mars 2016, Bodø.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Ungdomstrinn i utvikling Om den nasjonale satsingen og arbeidet ved vår skole.
NY VRI Nina og Ingvild.
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Visjon til RUSK Skolens visjon skal stå i sentrum for all vår aktivitet og vi har 4 verdier som vi jobber etter som er satt sammen ut fra skolens navn:
VOX- prosjekt SVF Berg og Færder vgs, fengselsundervisningen
Utskrift av presentasjonen:

- DÅS (den åpne skole) - Studieverksted - Fengselsundervisning - Kurs

 Skolen ser på det som en stor og viktig oppgave å bidra til kompetansehevning for ansatte i det lokale næringsliv.  Med et slikt samarbeid får skolen en bedre, og oppdatert informasjon om det lokale næringslivets behov for kompetanse.  Næringslivet får innsyn i hva, og hvilke tilbud som skolen kan tilby og tilrettelegge for.

 Det er viktig å være fleksibel og å kunne møte bedriftenes ønsker for gjennomføring av opplæring tilpasset den enkelte bedriften og de ansattes arbeidssituasjon.  Det er også krevende å tilpasse lærerressurser (innsatsgruppe) etter de ønskene som fremkommer.  Korte tidsfrister krever god planlegging i forkant.

 Samlokalisering med Karrieresenteret gir raske meldinger på ønsker om å sette opp undervisningstilbud knyttet opp mot næringslivet.  Enten av typen AMO kurs i samarbeid med NAV  Eller VOX basiskurs for lesing, skriving, regning og data i samarbeid med et lokalt næringsforum.

 Veiledning, og kompetansekartlegging.  Forkurs (grunnleggende kjemi, fysikk og matematikk)  VG2 Kjemiprosess nettbasert med lokal veiledning.

Gen. utfordringer for VO opplæring. Styrke motivasjon hos deltagerne Lenge siden skolegang. Lave kunnskaper i lesing og skriving. (Muntlig) Stor dataterskel ved nettbaserte opplegg Behov for innføring i studieteknikk

 NAV satte krav til AMOkursets lengde.  Industriskolen nettbasert tilbud  Kurskostnadene fordeles mellom: NFK, NAV og ELKEM  Lærerressurser fra egen skole og bedriften  Forventning til undervisningen (nettbasert)  Forventning til elevene (tilstedeværelse)  Eksamenstrening  Frafall på kurset 40%. (15 deltagere av 25 fullførte)

 Utvikle en aktiv arena for samarbeid skole / næringsliv  Spille på hverandre, gjøre hverandre faglig god  Bedre tilgang på utstyr og ressurser  Utvikle nye aktuelle tilbud  mm