Spesialpedagogisk rådgivning

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

2004 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Jorun Buli Hollmberg 2004 Rådgivning ”En hjelp til selvhjelp” (Lassen 2002,
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Hva er motivasjon? Motivasjon = bevege Motivasjon er iboende
Hønefoss politistasjon
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
I sosialt arbeid med mennesker i deres bomiljø og lokalsamfunn
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Liv Lassen, 2005 Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2005.
Bedrifters samfunnsansvar Norge - sinke eller foregangsland NIF – Faggruppe for etikk og lederskap 10. november, 2003 Eli Bleie Munkelien & Ingebjørg Gravlien.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Sosiologi i barnehagen
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Løsningsfokusert rådgivning
Systemrettet Rådgivning
System og individperspektiv i spesialpedagogisk arbeid
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Coaching En innføring i begrep og metodikk
copyright kjellaug johannessen
De stille barna og effekten av
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Human Factors i boring og brønn
Forankring av arbeid med LP- modellen Opplæringslovens betsemmelser og faglige begrunnelser for lederoppgaver og –ansvar Gardermoen juni 2012 Svein.
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Et opplegg for å bygge livskompetanse og samhold
Toppidrett og holdninger
OTH prosjektet Inger Langseth Program for Lærerutdannning Inger Dolmset Moan Åfjord videregående skole.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Systemrettet arbeid aman. Jorun Buli-Holmberg
Lederstil og Motivasjon.
Introduksjon til begreper, definisjoner former og rådgivningsprosessen
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB Forskningsdirektør Odd Jarle Skjelhaugen.
Systematisk arbeid for et godt læringsmiljø
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Rådgiverrollen I Elevtilpasset Opplæring Jorun Buli Holmberg – 24 januar 2005.
Læringsstiler & Spesialpedagogikk Et verktøy for forståelse & tiltak
Systemrettet Rådgivning Relevans, muligheter, utfordringer Liv M. Lassen
Rådgivnings- og innovasjonsprosesser
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Introduksjon til rådgivning & innovasjon
Høsten 2009 Fremover Systemrettet rådgivning
Liv M. Lassen, UIO; ISP, Løsningsfokusert rådgivning Liv M. Lassen 2008.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP SPED 4000 Rådgivning og innovasjon Høsten 2007.
Liv M. Lassen, ISP, UiO 2005 Rådgivers Holdninger & Grunnleggende Egenskaper Plattformen I Spesialpedagogisk Rådgivningsarbeid.
Prosess og ferdigheter innen spesialpedagogisk rådgivning
Liv M. Lassen - Rådgivning 2008 Mulige former for rådgivning Rådgivning vs terapi og undervisning.
VELKOMMEN! Studiets Struktur, Mål & Innhold Anbefalt lesing: Lassen 2002: s.11-58, LML/ISP Rådgivning og innovasjon 1. Fellesforelesning Høsten.
Veiledning og rådgiving
Emosjon, spenning, stress
copyright kjellaug johannessen
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
De Utrolige Årene: Skole/barnehageprogrammet The Incredible Years Training Series.
De store læringsteoriene : Psykologiske teorier: Det som skiller de store læringsteoriene er deres syn på: - Hvordan virkeligheten ser ut - Hvordan ting.
Kunsten å omgås andre Få venner Holde på venner Ha tro på seg selv Ta hensyn og vise omtanke Kunne samarbeide og løse konflikter Kunne kommunisere verbalt.
Strategi Fortsatt fokus på utvikling av Voldsløkka
KOMPETANSE FOR INNOVASJON En universitetspilot ved UMB
Velkommen ! SPED 4000 Introduksjon til rådgivning & innovasjon
Mål Faglige mål: “Reflektiv rådgiver” Teoretisk oversikt
Profesjonelle læringsfellesskap
Kartlegging & pedagogiske konsekvenser
Rådgivning til foreldre med funksjonshemmede barn
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Rådgivning til foreldre med funksjonshemmede barn
Prosjekt «Styrket Medarbeiderskap»
Løsningsfokusert rådgivning
Kunnskapsoppsummering om helsefremmende og resiliente lokalsamfunn
Utskrift av presentasjonen:

Spesialpedagogisk rådgivning Prosess og muligheter 27.08.07 Lesing: Lassen 2002, Rådgivning, s.19-43, 170-171 Lassen, 2007

Rådgivning ” Enhver situasjon der det foreligger gjensidighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske, i et forsøk på å yte hjelp” (Davis 1995, s.16) Lassen, 2007

Rådgivning som prosess Fra et nåværende ståsted mot et ønsket ståsted (Carkhuff, Egan) En planlagt endring av praksis for det bedre (Havelock, Skogen & Sørlie) Fokus mot det neste utviklings/vekst sone (Dunst, Trivette, Deal; Vygotsky) Lassen, 2007

Flyt – M. Csikszentmihaltyi Å fange ståsted og situasjon Utfordring Høy Angst Stagnasjon Lav Høy Kompetanse Lassen, 2007

Paradigmeskift 1. Fra fokusering på selve individet til fokusering på individet i systemet. 2. Fra problemfokusering til mulighetsfokusering. Lassen, 2007

Sense of Coherence og Bevegelse “Salutogenese” Sense of Coherence og Bevegelse Comprehen- Manage- Meaning- sibility ability fulness Move: UP High Low High UP Low Low High Down High High Low Down High Low Low Lassen, 2007

Løsningsfokusert rådgivning! Fra problemløsning (Carkhuff, Egan) til “Solution-focused brief counseling” (SFBC) av Steven de Shazer & Insoo Kim Berg til LØFT - Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling og konfliktløsning (Gro Johnsrud Langslet) Lassen, 2007

“Empowerment” 3 Hoved Teser Alle har eksisterende styrker & evner & muligheter for å bli mer kompetente Svikt å vise kompetanse ligger like mye med systemets vansker for å legge tilrette for læringsmuligheter som individ mangel. Læring skjer best når erfaringer fører mennesker mot selv attribusjon Lassen, 2007

4 Nivåer Individ - sosial kompetanse, ferdighetsutvikling, selvtillit, selvkontroll Gruppe - tilhørighet, løsningsfokuserte ferdigheter, inkludering, samarbeid Organisasjoner - delt lederskap, effektiv kommunikasjon, muligheter til å øke ferdigheter Samfunn - muligheter for bruker deltagelse/ bestemmelse Lassen, 2007

Sirkulære Prosesser 1. Nivå Barn/ Ungdom/Bruker Pedagogen/ helse personel Foreldre 2-3. Nivå Klasse/avdelings/klubb miljø Skole/barnehage/arbeidsmiljø Hjemme/bomiljø 3-4. Nivåer Kommune/ Bydel Etatene Befolkningen Lassen, 2007

Self-efficacy Ta kontroll over egen læring (Bandura) Læring gjennom konsekvenser å identifisere hva lykkes & hvordan Mestring å oppfatte at man lykkes og klarer situasjoner Overtale å få “feedback” om at man kan lære/ klare seg Våkenhet - ”arousal” lyst - energi til å ta inn stimulus/ informasjon Lassen, 2007

Modeller Carkhuff & Anthony - Skills of Helping Egan- The Skilled Helper Kokkersvold & Vedeler- Spesialped.Rådg. Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsningsmodell for Innovasjon Lassen, 2007