Spesialpedagogisk rådgivning Prosess og muligheter 27.08.07 Lesing: Lassen 2002, Rådgivning, s.19-43, 170-171 Lassen, 2007
Rådgivning ” Enhver situasjon der det foreligger gjensidighet om at et menneske skal gå inn i et samarbeid med et annet menneske, i et forsøk på å yte hjelp” (Davis 1995, s.16) Lassen, 2007
Rådgivning som prosess Fra et nåværende ståsted mot et ønsket ståsted (Carkhuff, Egan) En planlagt endring av praksis for det bedre (Havelock, Skogen & Sørlie) Fokus mot det neste utviklings/vekst sone (Dunst, Trivette, Deal; Vygotsky) Lassen, 2007
Flyt – M. Csikszentmihaltyi Å fange ståsted og situasjon Utfordring Høy Angst Stagnasjon Lav Høy Kompetanse Lassen, 2007
Paradigmeskift 1. Fra fokusering på selve individet til fokusering på individet i systemet. 2. Fra problemfokusering til mulighetsfokusering. Lassen, 2007
Sense of Coherence og Bevegelse “Salutogenese” Sense of Coherence og Bevegelse Comprehen- Manage- Meaning- sibility ability fulness Move: UP High Low High UP Low Low High Down High High Low Down High Low Low Lassen, 2007
Løsningsfokusert rådgivning! Fra problemløsning (Carkhuff, Egan) til “Solution-focused brief counseling” (SFBC) av Steven de Shazer & Insoo Kim Berg til LØFT - Løsningsfokusert tilnærming til organisasjonsutvikling og konfliktløsning (Gro Johnsrud Langslet) Lassen, 2007
“Empowerment” 3 Hoved Teser Alle har eksisterende styrker & evner & muligheter for å bli mer kompetente Svikt å vise kompetanse ligger like mye med systemets vansker for å legge tilrette for læringsmuligheter som individ mangel. Læring skjer best når erfaringer fører mennesker mot selv attribusjon Lassen, 2007
4 Nivåer Individ - sosial kompetanse, ferdighetsutvikling, selvtillit, selvkontroll Gruppe - tilhørighet, løsningsfokuserte ferdigheter, inkludering, samarbeid Organisasjoner - delt lederskap, effektiv kommunikasjon, muligheter til å øke ferdigheter Samfunn - muligheter for bruker deltagelse/ bestemmelse Lassen, 2007
Sirkulære Prosesser 1. Nivå Barn/ Ungdom/Bruker Pedagogen/ helse personel Foreldre 2-3. Nivå Klasse/avdelings/klubb miljø Skole/barnehage/arbeidsmiljø Hjemme/bomiljø 3-4. Nivåer Kommune/ Bydel Etatene Befolkningen Lassen, 2007
Self-efficacy Ta kontroll over egen læring (Bandura) Læring gjennom konsekvenser å identifisere hva lykkes & hvordan Mestring å oppfatte at man lykkes og klarer situasjoner Overtale å få “feedback” om at man kan lære/ klare seg Våkenhet - ”arousal” lyst - energi til å ta inn stimulus/ informasjon Lassen, 2007
Modeller Carkhuff & Anthony - Skills of Helping Egan- The Skilled Helper Kokkersvold & Vedeler- Spesialped.Rådg. Lazarus & Folkman - Stress & Coping Problemløsningsmodell for Innovasjon Lassen, 2007