Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Rådgivning til foreldre med funksjonshemmede barn

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Rådgivning til foreldre med funksjonshemmede barn"— Utskrift av presentasjonen:

1 Rådgivning til foreldre med funksjonshemmede barn
Liv M. Lassen, ISP Aase Midkiff, Brusetkollen Skole og Ressurssenter

2 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen
Vendepunktet Overgangen fra voksenliv til foreldrerolle – fra autonome voksne til funksjonell familie Et nyfødt funksjonshemmet barn: først og fremst et barn Ukjent farvann Orienteringsfase Den gode hjelper Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

3 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen
Prosessen Faser i erkjennelsen (Clausen og Eck) Sjokk, reaksjon, bearbeiding, nyorientering Sårbarhet Reaktivert sorg, frossen sorg, isolasjon, opplevelse av annerledeshet og fremmedgjøring Skyld og skam “Falske” håp, alternative forklaringsmodeller Blindhet, fornektelse Fremtidsfrykt vs urealistisk fremtidsoptimisme Binding vs. evne til å gi slipp Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

4 Konsekvenser for rådgviningsprosessen
Rådgivning over tid Varsom progresjon – erkjennelse kommer i etapper Sterk følelsesmessig binding til barnet tilsier varsomhet i uttalelsene Kommunikasjonsform Realisme vs hensyn, ærlighet Rådgivers evne til å gi av seg selv Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

5 Forskjellige roller i prosessen
DELTAKER: FORELDRE Identitet, selvverd Ikke direkte binding Samspill, transaksjon “Objektivt” overblikk Gi/ta, subjekt/objekt Hele familien Betydning for livets innhold og fokus Jobbrelatert Her-og-nå perspektiv Ser også fremover Livslangt løp Begrenset tidsramme Livslangt ansvar Begrenset ansvar TILSKUER: RÅDGIVER Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

6 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen
Fra forskerhold ”Funksjonshemmede barns foreldre befinner seg i skjæringspunktet mellom opposisjon og takknemlighet” Jan Tøssebro, 1993 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

7 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen
Systemisk perspektiv Familien som system Minuchin: Endringer i subsystemene (Clausen & Eck) Familiens fokus Skismissehyppighet Sykelighet Forholdet til søsken Eldre søsken Yngre søsken Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

8 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen
Verdighet Familiens verdighet Hjelpeapparatets rolle Omfanget av intervensjon i en familie Hjelpers ferdigheter Inntoning Respekt Innlevelse Distanse Handlekraft Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

9 Foreldres grunnleggende spørsmål
Hva feiler det barnet mitt? Hva er årsaken Og hvis det ikke er en observerbar årsak: hvorfor? Er det min skyld? Hvordan vil det gå? Med barnet Med oss Med søsken Hva kan vi selv gjøre? Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

10 Foreldres mestrings-strategier
Parenting coping strategies, L.M. Lassen 1998. Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

11 Dysfunksjonelle familier
Kombinasjonen av utsatte, sårbare barn og foreldre som har lav omsorgsevne, eller som mister sin omsorgsevne Systemisk modell: Barnets sårbarhet som utløsende faktor Foreldres sårbarhet som utløsende faktor Interaksjonen Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

12 Dysfunksjonelle familier, forts.
Insoo Kim Berg (2003): De fleste familier vil hjelpe sine barn Så godt de evner Inntil det motsatte er bevist Hvordan kan vi hjelpe dem til å ta imot støtte? Hvordan oppleves hjelpen? Hvordan skal hjelpen gis for å oppleves som hjelp og ikke som innblanding Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

13 Rådgiving til dysfunksjonelle familier
Respekt for foreldres strategier Følsomhet for foreldres verdighet, ta foreldre på alvor Unngå at foreldre mister kontroll Refleksjon over balansegangen mellom å yte hjelp og bevare foreldrenes foreldrerolle Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

14 Kritiske forhold som hindrer tidlig intervensjon i alle familier
Foreldres evne til å signalisere hjelpebehov Barnehagens evne til å fange opp signaler Overgang skole-barnehage Skolens normalitetstankegang Hjelpeapparatets hang til “å vente og se” Gjærum et al. 1998 Hjelpeapparatets overflatevurdering Tidsaspektet Manglende koordinering av tjenester Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

15 Funksjonsfremmende tiltak
Sikre felles forståelse Sikre at tjenestene koordineres Sikre fremdrift og ansvar Skaffe tilpassede tiltak Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

16 Forslag til tiltak i de ulike systemene
PPT: mulighet for veiledning, oppfølging, anbefale skolerelaterte tiltak, delta i ansvargrupper, følge saken, sikre sakkyndighet, følge lovverket BUP: systemisk samarbeid, aktiv deltagelse i ansvarsgrupper, aktiv veiledning til systemene, medisinske forhold, viderehenvisninger Habilitering: samordne tilbud og utredninger, samarbeide med andre aktører Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

17 Forslag til tiltak, forts.
Barnevernet: gå inn tidligere, sette inn mer omfattende tiltak, innhente informasjon fra alle systemer. Bredere og mer omfattende vurdering av sviktende omsorg. Koordinering av tiltak: bruke ansvarsgrupper, klargjøre koordinatorfunksjonen, standardisere informasjon om rettigheter, sikre at foreldre får de hjelpetiltak de har krav på, veilede om hensikten med hjelpetiltak. Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

18 Samarbeid med foreldre
Respekt for foreldres tid og ressurser: Begrense antall møter hvor foreldrene må være med Legge dem til tidspunkt som i minst mulig grad påvirker deres omsorgsoppgaver og jobbsituasjon Lage samarbeidsmøter uten foreldre til stede, med informasjon til foreldre på forhånd og referat til foreldrene Sende dokumenter til uttalelse før møter, innhente kommentarer og lage endringer før møtet Respekt for foreldres situasjon og den rollen de er tvunget til å innta Bevisstgjøring av betydningen av de ulike rollene (deltaker vs tilskuerrollene) Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

19 Oppsummering, funksjonsfremmende tiltak
Vendepunktet – og spesialpedagogens rolle Oppfølging over tid Helhetlige tiltak Koordinerte tiltak Spesialpedagogen som den gode hjelper Autensitet, personlig engasjement Handlekraft, kreativitet, løsningfokus Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

20 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen
Oppgave I møte med foreldre/familier til funksjonshemmede barn, hvilken type hjelp opplever jeg kan være vesentlig for å skape positiv endring? Gi eksempler på alle typer hjelp som du kan bidra med: Holdninger Kunnskap / informasjon Støtte /anerkjennelse/ veiledning Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen

21 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen
Kilder Berg, I.K., Steiner, T.: Children’s solutions work 2003 Carling, A.: En søster er en søster er en søster 1997 Clausen, H og Eck, O.R.: Spesialpedagogisk arbeid i familier med funksjonshemmede barn, 1996 Davis, H.: Rådgivning til foreldre med kronisk syke og funksjonshemmede barn, 1995. Gjærum et al: Mestring som mulighet, 1998 Hagen, Lassen, Midkiff og Vedeler: Barn i faresonen 2006 Lagerheim, B.: Et annerledes liv, 1988 Lassen, L.M.: Rådgivning. Kunsten å hjelpe, 2002 Müller, O.: Sorgen som varer livet ut, 1994 Tøssebro, J: I Gjærum et al Kunnskap og ettertanke, 1993 Liv M. Lassen, ISP, Aase Midkiff, Brusetkollen


Laste ned ppt "Rådgivning til foreldre med funksjonshemmede barn"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google