«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Bokpresentasjon Stavanger
Advertisements

Vi ser hverandre og erfarer at i Guds rike hører vi sammen
Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Presentasjonsteknikk Av Øystein L. Pedersen. Forberedelser  Hvor lang tid har du til rådighet?  Definer hensikten med presentasjonen  Overbevise eller.
Bokanmeldelser..
MERKELIG ! Her er en liten matematisk øvelse som helt sikkert
Hvordan intervjue en forsker?
Leksehjelp En presentasjon av:. • Hvordan skal jeg hjelpe barnet mitt med leksene? • Hva er skolen sitt ansvar?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Veiledning av elever / lærlinger
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
«Læringslystplan» (PDSA) for klasse……………. ved………………………………………..skole "Læringslystplan" (PDSA)
Workshop 8. februar 2013 Nye nettsider Maria og Martin.
Legge beskjeder på nettsiden som trener eller tillitsvalgt En kort innføring Til nettsiden:
Aggression Replacement Training
Foreldrene betyr all verden! Mona Røsseland Ann-Christin Arnås
LEDDSETNINGER Vedlejší věty.
Framtida nå - les og forstå!
Den autentiske læringsdialogen
Om å skrive om litterære tekster
Velkommen til klasse- foreldrene
Gå inn på denne internettadressen:
Prosjektsamarbeid på VG1 – byggfag Prosjekt ”sykkelskur”
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Geometriske figurer… Beregnet på småskoletrinnet, 1. eller 2. klasse
+ Wiki i klassen Tonje Hilde Giæver og Louise Mifsud TOS IKT1.
Rett og galt Kapittel 8 – Horisonter 8.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Vi startet med å spørre dem: Hva er bra med kaninboys?”
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Strategier og kompetanse
12 Reflekterende lesing.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Skolelederundersøkelsen 2008 Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen.
Hvordan kan foreldre bruke de vangligste funksjonene i Itslearning.com
… som skulle arrangere en løpekonkurranse.
Problemet og løsningen:
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Jesus fra Nasaret Enighet om at han var en historisk person
Lyshovden Oppveksttun!
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Drop-In metoden i skolen
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
“Disippel-høring”.
Arbeiderpartiet.no HUSBESØK PÅ 1 – Valgkamp ansikt til ansikt.
Finstad skole Visjon: Sammen om læring
Problemløsning.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Vurdering for læring i Fysikk 1
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Fysisk og psykisk helse
«Å være sin egen bestevenn»
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon Øvelse gjør mester - men hva skal jeg øve på? Temaet for Elevkonferansen 2015, er «Sammen om læring – øvelse gjør mester – men hva skal jeg øve på?»

Sammen om læring: Eleven, hjemmet og skolen. Det er tre aktører som deltar for at elever skal lære: Eleven selv, skolen, og hjemmet. Visjonen til Finstad skole er «Sammen om læring.»

Kloke ord fra… Lucius Annæus Seneca (4 f. Kr. – 65 e. Kr.) «Vi lærer ikke for skolen, men for livet.» Hva mente Seneca med ordene «Vi lærer ikke for skolen, men for livet»?

Oppgave: Lukk øyne og munn i 60 sekunder. Tenk: Hva drømmer du om å bli når du blir stor? Sykepleier, lærer, renholder eller elektriker? Ikke si det til noen nå, men hold det for deg selv. Skriv det eller tegn det på en lapp som du får av læreren din, og legg lappen i krukken. Læreren din leser opp lappene mot slutten av denne økta – men ingen får vite hvem som har skrevet hva. Mål i Ski kommune: «Alle elever skal ha mulighet til å bli den beste utgaven av seg selv.» På Finstad skole er vi sammen om læring for at du skal nå målet ditt. Du, hjemmet ditt og skolen må samarbeide for at du skal nå målet ditt.

To skoler i Ski – 1913 0g 2014. To skoler i Ski - med hundre års mellomrom. Kontra skole 1913 – Finstad skole 2014. Tror du barna på bildene har de samme forutsetningene for å lære?

Læring og mestring er to begreper som hører sammen Læring og mestring er to begreper som hører sammen. Hva forteller bildene nedenfor om begrepene «læring» og «mestring»? Hvem av de to figurene lærer mest, tror du? Er figurene «avbildet» før eller etter at de har gjennomført et elevarbeid, tror du? Begrunn svaret ditt.

Mye blir lettere når man er positiv… Pippi (Astrid Lindgren) «Dette har jeg ikke gjort før – så det klarer jeg sikkert!»

Innsats, utholdenhet, tålmodighet I 1934 laget Walt Disney en kjent film om Haren og Skilpadden. Fortellingen bygger på en av Æsops fabler, og handler om å arbeide tålmodig og utholdende for å nå et mål. Se filmen «Haren og Skilpadden». - Hvem vinner – og hvorfor? - Hvilke egenskaper har vinneren?

Må det være likt for alle?

Det er lettere å mestre nye ting hvis man vet hva som er målet med læringsøkta

«Martin har talent for å trene!» Øvelse gjør mester! Les artikkelen fra sporten.com. Her forteller far Hans Erik Ødegaard om hvordan Martin Ødegaard nådde målet om å bli fotballspiller.

Elevkonferansen 2015 handler om læring. Nå skal klassen svare på oppgaver om læring og mestring. Læreren skriver det klassen blir enige om. Dette leverer læreren til klassens elevrådsrepresentanter. Inspektør Lene får kopi av arbeidet, og tar det med til elevkonferansen. Elevrådsrepresentantene skal ta med til elevkonferansen det klassen ble enige om. Målet med elevkonferansen er at elever, ansatte og ledelse ved skolen – og hjemmene - skal bli enige om hvordan vi kan jobbe godt sammen – slik at vi blir «sammen om læring», og slik at vi kan nå målet om at «alle elever skal kunne bli den beste utgaven av seg selv». Resultatene fra elevkonferansen skal legges fram for FAU.