Trygve Wyller, Novemberkonferansen, 28.11. Gud som kropp og mennesket som Guds bilde
Nærhetens spørsmål Kan vi snakke om Gud når det verste skjer? Det må jo være nettopp da Spørsmålet er kanskje heller hvilken Gud? Overgrepets nærhet krever en Gud på distanse
Gud på distanse I: Giorgio Agamben
Til forsvar for «det nakne livet» (zoe) Det virkelige overgrepet skjer når det nakne liv (zoe) blir invadert (biopolitikk) Beskyttelsen mot overgrepet skjer ved at det sosiale livet (bios) i fellesskapet får høy prioritet
Homo sacer: Den tvetydige teologien
En annen livsform: Frans av Assisi «Hvordan kan man tenke seg en livsform der menneskelivet helt og fullt er fjernet fra lovens favntak og der kropp og verden aldri først og fremst innebærer full tilegnelse», xiii) Bildet på mennesket i Guds bilde?
Gud på distanse II: K.E. Løgstrup
Skammen ( og skamløsheten) for invasjonen Skille mellom grunner og motiver Skamløsheten er Ikke å kunne skille Den som ikke kan skille, invaderer
Gud som kropp, mennesket i Guds bilde Guds nærhet kan ikke være kroppslig Guds nærhet er å åpne for grensen til den andre Mennesket i Guds bilde er den som ikke forventes å eksponere sitt «nakne liv»