Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Forslag til ny lov om kommunale helse- og omsorgstjenester Seniorrådgiver Liv Telle Stjørdal,
Advertisements

Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Indre markedsseminar 5. mai 2010 Seniorrådgiver Margrethe Gams Steine Asserson Varepakken – Nye regler for enklere og tryggere handel med varer.
Systematisk HMS arbeid
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Advokat Øyvind Renslo, KS
Fylkesmannens roller Sektormyndighet, veileder og pådriver Samordning
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Kurs for tilsynsmyndighet - Kommunalt tilsyn med skadedyrbekjempelse
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Viktige lover og regler
Arkitektbransjens erfaringer og opplevelse av prosessen
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Etiske regler for ansatte i Oslo kommune
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB)
Ny vergemålslov.
Ansvar i byggesaker Egil Stabell Rasmussen
OFFENTLIG KOMPETANSE/MYNDIG-HETSUTØVELSE
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
Legemiddelhåndtering
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
BARNEHAGEEIER OG BARNEHAGEMYNDIGHETENES ANSVAR
innholdet i enkeltvedtak
Tilsyn og lovverk – «Hvordan kan tilsyn og lovverk fremme utvikling?»
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Likeverdig behandling ved tildeling av tilskudd til ikke-kommunale barnehager Lovendring og tolkinger av regelverket Nettadresse:
Om Arbeidstilsynet Arbeidstilsynet er en statlig etat, underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet. Etatens oppgave er å føre tilsyn med at virksomhetene.
Tilsyn – barnehageloven § 16 Papirtilsyn: Årlig tilsynsrapport Årsmelding (bemanning, antall barn, areal) Telletidspunkt 31.8 Endringsmeldinger Regnskapsskjema.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal Statlig tilsyn med kommunesektoren Samordning Bakgrunn: NOU 2004 nr 17 – Aaslandutvalget Ot.prp nr. 97 (2005 – 2006) Kapittel.
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
FYLKESMANNEN I SOGN OG FJORDANE Høyringskonferanse 7. mai 2007 Fylkesmannen og den regionale inndelinga –Basis for Fylkesmannen –Prinsipp –Stoda i Sogn.
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Fylkesmannen i Møre og Romsdal ”Nye” reglar om forureina grunn VAR-konferanse Geiranger Bjarne Otnes.
Helhetlig forvaltning av vassdrag og kystvann - forvaltningsplanen - Anders Iversen, DN Jon Lasse Bratli, Klif.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Kommunenes oppgaver og kompetanse 8. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Kunnskapsdepartementet Norsk mal: Startside Alternativ 5 Kunnskapsdepartementet Endringer i reglene om elevenes skolemiljø Forberedt for Fylkesmannen i.
Klima- og miljødepartementet Norsk mal: Startside Har du bruk for engelsk mal? Klikk på Oppsett under Hjemfanen og velg relevant side i undermenyen  KMDmal_engelsk.
Kommunal beredskapsplikt
Dag Wiese Schartum, AFIN
Pilotering av tilsyn Introduksjonsprogrammet Gro Sevheim, rådgiver
Enhetsfylke i Møre og Romsdal
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Utfordringer i kommunale helse- og velferdstjenester med dagens kommunestruktur Formannskapene i Glåmdalen april 2016 Trond Lutnæs, fylkeslege.
Samtidig innsats fra NAV og behandlere - fullt mulig!
Fylkesmannen i Trøndelag Helse- og omsorgsavdelingen
Dosent Ingun Sletnes Juss i kommunen 16. januar
Ved fylkeslege Petter Schou
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Hensynssoner rundt Borregaard
Dosent Ingun Sletnes Hvordan kontrollerer staten kommunene? Lovlighetskontroll, tilsyn og klage 14. mars
Juristsamling - Ålesund
Hvordan kontrollerer staten kommunene? 1 Lovlighetskontroll og tilsyn
Forskrift om Internkontroll
Fylkesmannen i Buskerud
Årsplan samordning av tilsyn
Statlig kontroll med kommunene – lovlighetskontroll og statlig tilsyn
Utskrift av presentasjonen:

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Hensyn og verdier bak utformingen av statlig tilsyn med kommunesektoren: Rettssikkerhet for enkeltmennesket Bærekraftig utvikling og samfunnssikkerhet Kommunalt folkestyre Formålseffektiv offentlig ressursbruk

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Omfang av tilsyn Bare der andre kontroll og påvirkningsmuligheter ikke er tilstrekkelige På de fleste områder vil kommunenes egenkontroll være tilstrekkelig

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Definisjon av tilsyn Tilsyn defineres som en kontrollmekanisme: er virksomheta i kommunen i samsvar med lover og forskrifter? (lovlighetstilsyn) Rettleiing er ikke en del av tilsyn

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Lovgivningsmetodikken: Tilsynsområdene utpekes i særlov Hjemmel for tilsyn gis i særlovene Kommuneloven gir strukturene for tilsyn

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannens tilsynsroller overfor kommunene 1. Fylkesmannen som tilsynsmyndighet 2. Fylkesmannen som samordner av tilsyn

Fylkesmannen i Møre og Romsdal 1. Fylkesmannen som tilsynsmyndighet Barnevernloven Barnehageloven Forurensingsloven Lov om kommunal beredskapsplikt Opplæringsloven Sosialtjenesteloven Vergemålsloven

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen som tilsynsmyndighet Valg av tilsynsområde bør skje ut fra risiko- og sårbarhetsanalyse hvor sannsynlig er det at loven blir brutt, og hvilke konsekvenser vil dette få?

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen som samordner Arbeidstilsynet, Kystdirektoratet Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap Fylkeslegen Egne avdelinger.

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen som samordner Kommuneloven kapittel 10 A Gir felles regler for tilsyn med kommunene De gjelder ved siden av og i tillegg til særlovgivningen Gjelder i utgangspunktet tilsyn med kommuneplikter (kommunale oppgaver) Samordningskrav gjelder også aktørplikter

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen som tilsynsetat § 60 d Pålegg: Fylkesmannen kan gi kommunen pålegg om å rette lovstridige forhold Først: Frist for retting Vurdere virkningen for annen kommunal virksomhet Pålegg kan påklages

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen som samordner § 60e samordning av tilsynsvirksomheten Fylkesmannen samordner tilsyn både med kommuneplikter og aktørplikter Gjelder praktiske sider og reaksjoner (prosessuell samordning av reaksjoner)

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Fylkesmannen som samordner §60 e: Alle tilsynsetater underretter fylkesmannen om: Tilsynsplaner Varsel om pålegg eller sanksjoner med vesentlige virkninger for kommunen (etter dialog med kommunen)

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Samordning i praksis Prosjekt mellom Fylkesmannen i Sør- Trøndelag, Nord-Trøndelag og Møre og Romsdal

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Samordning i praksis 1.Vurdering - Legge til rette for vurdering av gitte pålegg - Tilsynsetatene vurderer konsekvensene av pålegg i sammenheng med andre krav til kommunene.

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Samordning i praksis 2 varsling i forkant av bruk av pålegg - alle statlige tilsynsetater varsler fylkesmannen før bruk av pålegg og andre sanksjoner med vesentlig virkning for kommunen

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Samordning i praksis 3 dialog –Fylkesmannen og andre tilsynsetater skal føre dialog med kommunen før pålegg eller andre sanksjoner med vesentlige virkninger vedtas

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Rutiner for samordning av reaksjoner 1 Vurdering –Vesentlig virkning for kommunens øvrige virksomhet –Overstiger kommunens økonomiske rammer Bakgrunn for vurderingen: - egen kunnskap og skjønn - påleggets art og omfang - informasjon om kommunen på fm hjemmes - tilbakemeling fra kommunen

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Rutiner for samordning av reaksjoner 2. Varsling – tilsynsetaten vurderer om pålegget kan få vesentlige virkninger for kommunen –Og varsler fylkesmannen før vedtak om pålegg –Kommunen varsler fylkesmannen når den vurderer at pålegget får vesentlige virkninger

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Rutiner for samordning av reaksjoner 3. Dialog –Fylkesmannen kontakter kommunen for vurdering av vesentlighet »Fylkesmannen innkaller kommunen og tilsynsetaten til dialog der kommunen er enig i at virkningen av pålegget er vesentlig »Fylkesmannen melder til tilsynsetaten at kommunen ikke er enig i vesentlighetsvurderingen og etaten treffer vedtak om pålegg »Dialog skal om mulig alltid føres før vedtak om pålegg med vesentlig virkning

Fylkesmannen i Møre og Romsdal Samordning i praksis Tilsynsetatene holder fylkesmannen informert om: –Tilsynsplaner for etaten –Koordinerte tilsynsplaner fra tilsynsetat utpekt som koordinerende myndighet