EQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim 04.11.08 Anita Saga, leder utvikling og kompetanse.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Erfaringer fra internrevisjon
Advertisements

Prosesstyring som styringsverktøy
Hva er Fretex ?.
Forslag til ny vurderingsforskrift
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Pilotarbeid, NHO/KS Nasjonalt program for leverandørutvikling
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
1 Valg av system •Hadde et elektronisk ”hjemmelaget system” med en del begrensninger. •Overbevise ledelse om behov for nytt system. •Opprettet en prosjektgruppe.
EVALUERING AV GRENLAND SKI 2013 • Målgrupper: Løpere, foreldre, trenere • Forslag til hovedtema: – Trening: Bra? Kan bli bedre? – Sosialt: Bra? Kan bli.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
ISO-sertifisering av Dagkirurgisk enhet - etablering og praksis
Den ideelle kommunesammenslåing
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Private høyskolers rapportering til departementet
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
IA-SEMINAR NHO-LO 8. Mars 2011 Groruddalsprosjekt innen lager, logistikk og transport Samarbeid NAV, NHO (LTL) og LO (OTF) v/Hilde J. Skjærmoen, Heidi.
Hapros vei mot eQuass godkjenning? eQuass. OVERORDNET ORGANISASJON Oppdatert: Godkjent: EL 1) Medlem i ledergruppa 2) Stedfortreder for adm.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Kvalitetssystemet Kvalitetslosen – 4 moduler
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
Et eksempel på hvordan du kan dokumenterer IK – Akvakultur?
Kittil Skogen - Prosjektkontoret i Telenor Nordic
Endringsprosess som har ført til arbeidsglede
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
Insentivperiode 1, 2012 Startet 26. mars Avsluttes 15. juni Krav for å delta: Fra hver bedrift skal 10 brukere samkjøre 4 ganger.
1 EQUASS Assurance - Status i Norge. Sertifiseringer Nopro A/S Teli A/S Mølla Kompetanse 3 til har bestilt sertifisering.
Grønt Flagg, - Nord Trøndelag Disposisjon: Kort presentasjon, - av foreleser Kort gjennomgang av krav / kriterier, - 6 lysark Gjennomgang av arbeidsprosessen.
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
Prosjektavslutning og sluttrapport
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
KVALITETSKOMMUNEPROGRAMMET DELPROSJEKT BARNEHAGE ”Kvalitetsutvikling i barnehager i Molde med fokus på pedagogisk ledelse”
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Lek og Læring i barnehagen
DELTAKELSE, TILHØRIGHET OG VENNSKAP - muligheter og utfordringer
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Praksiseksempel fra Lørenskog
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Modellkommunene Hva er unikt?
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Startmøte Veilederutdanning Hva er et startmøte? Et møte der det gjennomføres en prosess med styret og mange ressurspersoner i klubben.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Foto: Geir Hageskal Anskaffelse av eByggesak - erfaringer fra Trondheim KPR og plan- og byggesakscafé
Miljøsertifisering Hvor står NØK NØK produserer og leverer bare miljøvennlig energi! Vi har internt høy fokus på HMS Kraftbransjen var (er) av enkelte.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Egenvurdering av økonomisk stønad og råd og veiledning til unge mellom 17 og 23 år Laholmen 16. juni 2016 Nina Westby Evensen.
Arbeidsgiverstrategi og ledelse i Elverum kommune v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Fylkesutdanningssjefene og fagskolen Rydding i roller Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun RFFs årskonferanse i Trondheim 2. mai.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Forventningene fra Fylkesmann
Egenkontroll og tilsyn Lillehammer
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Utskrift av presentasjonen:

eQuass iFokus Forankring Prosessen Erfaringer Resultat Veien videre ”Å dele er å forbedre” Trondheim Anita Saga, leder utvikling og kompetanse

eQuass forankring og etablering Forankring hos eier og styre –eQuass skal være et sentralt og ledende styringsverktøy og det skal gi viktig dokumentasjon av vårt arbeid internt, overfor kunder, eiere, nettverk, samfunn og våre deltakere. Etablering av styringsgruppe –Lederteamet Ansettelse av prosjektleder 50% –Avgjørende for å sikre fokus og fremdrift –SM mars 08. Leder Utvikling og kompetanse tok over ansvaret. Utvelgelse og etablering av ressursgruppe –9 ansatte fra alle avdelinger, ansvar for hvert sitt prinsipp Involvering og etablering av eierskap hos 110 ansatte –Medvirkningsbasert prosess – inviterte til aktiv deltakelse –Arbeidsgrupper, avd.møter, fagdager, osv Invitasjon til NAV om deltakelse –NAV med i ressursgruppa, internt fokus førte til at de trakk seg ut –Høyt fokus på løpende informasjon, gjennomgang av rutiner som involverte NAV, diskusjoner og etterspurte tilbakemeldinger Deltaker medvirkning –Representert i ressursgruppa og arbeidsgrupper, avslutninger gjorde dette ustabilt Samarbeid med Teli AS og Fønix Kompetansenett AS –Hentet kunnskap, støtte og erfaringer fra NOPRO AS

Fra frustrasjon og uoversiktlig kaos til antatt oversikt og kontroll Prosjektstart januar 2007 – prøvesertifisering august 2008 Gjennomgang av prinsipper, kriterier og spørsmål (jan/feb 08) –Stiftet bekjentskap med eQuass språket = utfordring –Kurs i eQuass Screening med styrings- og ressursgruppe (3 mndr mars/april/mai 2007) –Hva har vi? Hva trenger vi? Hva ønsker vi? –Men hva i all verden er det de spør om???? –Nasjonale og interne begrepsdefinisjoner ble sentrale Arbeid med prinsippene i grupper på tvers av avdelinger (9 mnd aug 07– april 08) –Utarbeidelse av nye dokumenter, maler og rutiner Sammenfattet og oppsummerte (mai 08) Total gjennomgang og vedtak i lederteam (juni 08) Informasjon til styret Fagdag for alle ansatte (Juni 08) – følelse av antatt kontroll Prøvesertifisering

Prøvesertifisering Hvorfor prøvesertifisering? –Status på hvor bedriften er i prosessen – godt nok? –Identifisere avvik som må lukkes frem til sertifisering/ økt bevissthet på fokus fremover mot sertifisering –Veiledning Organisering –Revisor, observatør og prøvesertifiseringsgruppe (lederteam og utvalgte ansatte fra alle avdelinger) –Mange får erfaring med sertifiseringsformen generelt og trening i intervju spesielt –Flere får være med i diskusjonen rundt våre spørsmål med revisor –Kan gi svar ut i organisasjonen, avdramatisere Samling med alle ansatte –Markering av start prøvesertifisering og gjennomgang av dagens program, spørsmål Møte revisor, observatør og prøvesertifiseringsgruppa –Gjennomgang av søknaden –Veiledning og diskusjon rundt enkelte begrep, spm –Generelt om dokumentasjonskrav i sertifisering Intervju –Trene på situasjon, innhold, form for ansatte + lederteam –Intervju; revisor, ansatt + 1 – 2 observatør Oppsummering revisor, observatør og prøvesertifiseringsgruppa –Revisors tilbakemelding/oppfatning av bedriftens ståsted –Hvordan organisasjonen bør jobbe frem mot en sertifisering? Oppsummering med alle ansatte Rapport prøverevisjon

Erfaringer Stort og gjennomgripende prosjekt –et bevisst valg for å skape eierforhold –Ha fremdrift – men skynde seg langsomt –Tar tid å innarbeide prosedyrer, rutiner,… –Kan dokumentere 185 aktiviteter/arenaer knyttet til eQuass Et levende og aktivt verktøy –Ikke et system for systemets skyld, eller mer å fylle hyller og skuffer med –Fleksibelt – ikke en oppskrift Hverdagsnært –Ikke noe vi gjør på toppen av alt annet. Det er det vi gjør! Setter mennesket i fokus –ikke systemet eller prosedyrene Underbygger og styrker vår visjon –Mennesker og fremtid – iFokus gjør forskjellen Støtter våre kjerneverdier –Åpen – kompetent – skapende Vi kunne bygge videre på det vi allerede hadde –Ikke starte/tenke helt nytt, men supplere og foredle.

Resultater eQuass limet i bedriften (fellesnevner/plattform, sikrer felles fokus) Har bidratt til å bygge ned avdelingstenkning og avdelingskulturer Et godt verktøy i introduksjon og involvering av nyansatte eQuass er med på å skape helhet, få oversikt, se sammenhenger Etablert en felles metodisk tenkning Avgjørende nytteverdi i forhold til dokumentasjon av vårt arbeid Indikatorprosjektet har blitt svært sentralt Gir ansatte en større trygghet i arbeidet – definerer arbeidet Ny dimensjon i deltakermedvirkning –Etablering av deltakerforum Etablert eQuass - matrise for oppfølging Rammer for intern revisjon

Veien videre……. Søknad om sertifiserting sendes neste uke Starte eQuass prosess i vårt datterselskap Lavek AS –Planlagt sertifisering mai 2010 eQuass sertifisere barnehagedriften vår –4 barnehager –75 ansatte –330 barn med foreldre