Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Kunnskapsløftet og fysisk aktivitet: Kompetanseutvikling i skolen
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Slik kan du hjelpe skolen din komme i gang med programmering
Teknologi i klasserommet
Fremtidens studenter og deres forventninger til IKT-støtte i utdanningen Gløshaugen
Labore Fravær -en oversikt over produktet
NESOs Formannskole klasse / 2014
Status for iverksetting av velferdsteknologi i Helse og omsorg
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Tilpassa opplæring Utdanningsavdelingen v/Anne Marie Strømhaug
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Fra kaos til kunnskap Hva har IKT med heimkunnskap å gjøre?
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Erfaringer fra Institutt for kulturstudier og orientalske språk Wiki og blogg som læringsverktøy.
Bruk av IKT i skolen - påstand • Bruk av IKT I skolen har generelt sett ikke endret karakter på denne siden av årtusenskiftet. Oppgaver som løses med teknologi.
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Tilpasset opplæring i en lærende skole
Ungdomstrinn i utvikling
Praksis i ny grunnskolelærerutdanning
Arbeid med bistand Rapportering.
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Demo. KvalitetsLosen 29. mai 2008
Skien kommune.
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
1 ”Blandet drops” IKT og utfordringer for barnehagemyndighet i kommunen.
Lærlingordningen i Stavanger
Personalenheten - Fagopplæring Møte på opplæringssted Hensikt med møtet avklares i forkant Deltakere på møtet Lærling Instruktør Faglig leder Tjenesteleder.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
Bruk av studentassistenter Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Organisering og arbeidet i kommunene
ECAR Study of Undergraduate Students and Information Technology, 2013 Educause Center for Analysis and Research.
Lyst til å prøve noe nytt, noe annerledes? En skole uten eksamen eller karakter Mer enn 300 fag å velge i Internatliv Utstyr tilgjengelig døgnet rundt.
LYST TIL Å PRØVE NOE NYTT, NOE ANNERLEDES? Et år på folkehøgskole gir deg faglig fordypning utstyr tilgjengelig døgnet rundt mer enn 300 fag å velge i.
Dialogseminar Åre Skolebygg og pedagogikk – John Olav Larsen Skolebygg og pedagogikk Verdal kommunes retningslinjer (sak 02/05332): 1.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Grunnleggende pedagogikk,
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Forhold til ledelse/styrer Hvor fornøyd/misfornøyd er du med: Styrer som personalleder? Styrer som administrativ leder? Styrer som leder for den pedagogiske.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Foto: Helén Eliassen oppfølging og opplæring på praksisplass Gode erfaringer fra Havstein og Rica INN og CHOICE.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Nemlig; Visjoner og resultater Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Læring i små og mellomstore bedrifter Lærings- strategier i SMB KUV/NFR Working life changes and the training of older workers Eus 4.ramme- program Nett-og.
Norsk Regnesentral Norwegian Computing Center Hvilke krav stilles til effektive læringsverktøy - Erfaringer med Agora Knut Holmqvist Norsk Regnesentral.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Skole - pedagogikk Innovasjonsprosjekter hvor pedagogikken har vært førende Opptatt av institusjonelle endringer Suksessfaktor: Lage substans Har en del.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Voss kommune Personale og økonomi Dataopplæring i Voss kommune Målsetjing i Voss kommune Kvifor dataopplæring Kva betyr dette for oss? Gjennomføring av.
11. februar 2015 FORELDREMØTE PÅ 10. TRINN 1. 1.Aktivitetsplan/halvårsplaner 2.Eksamensordningen – muntlig og skriftlig 3.Elevundersøkelsen 2014/2015.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
Studenters forventninger til IT og E-læring Rica Hell
Inviterer til foreldrekurs i CD-ORD
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
Digitalisering og digital kompetanse
TID Hva er TID? Kort introduksjon av modellen
Spredningskonferanse Vurdering for læring
NTNUs ledelsesprogram 2017 – 2021
Bruk av digitale verktøy ved vurdering av praktisk veiledning
Læringsform: Tilegnelse
Utskrift av presentasjonen:

Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen

Nemlig Nett- og multimediebasert læring Målet er å integrere arbeid og læring

Målsetning Pilot 6 Nemlig Innføring av en nettbasert læringsarena hos DN − Læring i arbeid (mester-lærling pedagogikk) − Forbedre læringsaktivitetene − Utnytte teknologien - Agora og den nettbaserte kursomgivelsen Fokus på læringsaktivitetene – teknologi er bare et hjelpemiddel Involvere og motivere brukerene

Dagens Næringsliv sine målsetninger Hovedmålsetning: Gi grafisk teknisk personale generelt høyere kompetanse Lære ulike arbeidsoppgaver innen grafisk formgivning med QuarkXpress, Photoshop og Illustrator Tilgjengeliggjøre læring for alle medarbeidere på − desken (10+ personer), − annonseteknisk avdeling (6+ personer) og − IT avdelingen (7+ personer) Teste ut e-læring som metode for kompetanseoverføring

Lærende DN - Læringsarena Pensum Veiledning og instruksjon Diskusjons- partner Kontrollerer at læring finner sted Støtter læringen Støttemateriale Oppgaver Verktøy Instruktør Medlærende Eksamen? Informasjons- kilder Veileder Læremidler Mester Skole Universitet Arbeidsplass Selvstudier

Kommunikasjonsplattform Agora

Eksempel

Prosjektet Forberedelser Pedagogikk Teknologi Innhold Pilot del 1 Involvering Innledende øvelser Innhold Pilot del 2 Delevaluering Innhold Kommunikasjonsplattform Nettbaserte kurs Vidreutvikling Agora Spørreundersøkelse Kick-off Opplæring - oppgave Veiledning Mester - lærling Feed back Mer opplæring Agora

Tilbakemeldinger Sette av tid Før kl 14 1 time avsettes til læring i stille perioder. Prøve og feile i arbeidstiden Oppgaver som ikke er for tidkrevende Lage plan/målsetting og framdriftsplan Frihet under ansvar – når det passer Er åpen for å gjøre endel hjemme

Foreløpig bruk

Arbeidsrelaterte oppgaver Direkte kontakt med lærer viktig: Mulighet til å komme med problemstillinger fortløpende Veiledning tilgjengelig i arbeidstiden Lærebokeksempler med medfølgende simuleringer (illustrasjoner, bilder) for å utføre oppgavene Oppgaver / tester som kan løses og brukes Kurs via Internett er en læringsform som må læres Tett oppfølging og engasjement fra ledelsens side Suksessfaktorer