Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Læring i organisasjoner - hva er en organisasjon
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Språk, tanke og kommunikasjon
Kan læringsutbytte dokumenteres?
Muntlig vurdering Inger Langseth Program for Lærerutdanning, NTNU.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Omstilling uten nedbemanning
UNICEF.
NTNU Program for lærerutdanning Etterutdanning region nord Forsøk med fremmedspråk på barnetrinnet Etterutda nning.
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
Teknologi og kompetanse Tool 1100 forelesning 25/10 – 2006
Hovedprinsipper i forslaget til endring av forskrift til opplæringsloven og forskrift til privatskoleloven Vurdering.
SOSIAL KAPITAL.
Introduksjon til teorien om personverninteressene Dag Wiese Schartum, AFIN.
Christian Waale Hansen
Temadag Læring i prosjektpraksis Simulering som metode.
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Pedagogiske utfordringer og fremtidige utviklingstrekk
Ved et veiskille? Landskonferansen 2003 Studieforbundet natur og miljø.
Et samarbeidsprosjekt mellom Åfjord og Rissa videregående skole.
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
Satsingen Vurdering for læring - hvordan kan UH bidra? Kvalitetssikringsnettverk etterutdanning UH Gardermoen 3. juni 2010 Hedda B. Huse, Anne Husby, Ida.
Forsøk med Utdanningspermisjoner/ Utdanningsvikariater Seniorrådgiver Kirsten Nieuwejaar, Arbeids- og velferdsdirektoratet 14. Oktober 2008.
Teknologi og kompetanse
A D V E N T U R E S in C Y B E R S O U N D As We May Think by Vannevar Bush.
Etikk i pedagogisk arbeid
Skolen som lærende organisasjon – utopi eller mulighet?
Forelesning i mikroøkonomi.
Jæger: Robuste og sikre systemer INF150 Programmering Kapittel 2: Problemløsning Kapittel 3.1 og 3.2.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kirsten Ribu - HiO Om organisasjoner, arbeid og datamaskiner. Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk –
Bedrift - pedagogikk utfordringer for pedagogikk - her er vi på etterskudd –implisitt læring –selvstyrt læring –jobbintegrert –organisasjonslæring 3 typer.
E-læring som kunnskapsorganisering
Læringsperspektiver på design
Læringsperspektiver på design Tool 1100 forelesning 12/9-07 Annett Hillestad
Kognitivt perspektiv Kirsti Lauvås
Foretak Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07. Struktur på forelesningen Hva er foretak? Foretak i økonomisk geografi Dimensjoner ved foretak Foretak og territorier.
BYENES GEOGRAFI BYENES ØKONOMI.
Ulike perspektiver på læring
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Oppgave i) Til 4. oktober: i) eller ii) Til 1. november: iii) i)Gjør rede for Connels begrep om ”hegemonisk maskulinitet” og Whiteheads begrep om ”The.
Validitet i kvalitativ forskning Forelesning 13. november 2008
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
SÄLJÖ: LÆRING I ET SOSIOKULTURELT PERSPEKTIV
Ulike perspektiv på læring, «Hverdagspedagogikk»
Førstelektor Knut-Rune Olsen Forelesning for A1ab 2008
The Thompson Schools Improvement Project Process Improvement Training Slides (Current State Slides Only) October 2009.
Samarbeidsdrevet innovasjon Gjennom å samarbeide med eksterne aktører kan organisasjoner få tilgang til nye ressurser: Alternative perspektiver, kompetanse,
IPR (Immaterielle Rettigheter): Hva kan IN gjøre for deg? UT-konferansen oktober 2013 Turid Buvik.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
| Formelle tekster.
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Rotary eLearning Center- Community Service 20 gode grunner.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Presentasjon av boken ”organisering i en verden i bevegelse”
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Improvisasjon som metode i samarbeid/samhandling/samspill?
Arbeid og kompetanse Tool Leif Chr. Lahn
Relevant questions for the Reference Group
INF1500: introduksjon til design, bruk, interaksjon
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Skolebasert kompetanseutvikling Klasseledelse
Organisasjonsteorier i et historisk perspektiv
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
LÆRERES YRKESKULTUR OG YRKESKUNNSKAP
Fra valg til læring.
Utskrift av presentasjonen:

Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad

Plan for forelesningen Konteksten - ”The new work order” Noen sentrale problemområder I.Mismatch mellom teoretisk basert kunnskap og praksiskunnskap II.Mismach mellom utdanningsinstitusjonenes læreplaner og organisasjoners (bedrifters) behov III.Hvordan møte fremtides behov for kompetanse (mismatch mellom organisasjoners kunnskapsbehov nå, og i fremtiden) IV.Hvordan skjer læring i arbeidslivet (Individuelt, kollektivt eller på organsisasjonsnivå? Formelt eller uformelt) V.Betydningen av organisasjonens strukturer for læring og læringsforløp Kort leseveiledning til Schön Kilder

The new work order - en ny type konkurransesituasjon Den optimistiske versjonen: jobberikelse, fleksibilitet, human kapital - arbeiderne eier produksjonskapitalen, ”kunnskap er det nye gullet” Den pessimistiske versjonen: mer angst pga løsese tilknytning til arbeidslivet, dårligere vilkår, karrierestigene kollapser, nedbemanning, arbeidet blir mer kjedelig og anstrengende, risiko flyttes fra arbeidsgiver til arbeidstaker, individets behov ikke alltid sammenfallende med organisasjonens = dyp kynisme fra begge parter Gir stort fokus på kompetanseutvikling og læring

Noen sentrale problemfelt Mismatch mellom teoretisk basert kunnskap og praksiskunnskap Mismach mellom utdanningsinstitusjonenes læreplaner og organisasjoners (bedrifters) behov Mismatch mellom organisasjoners kunnskapsbehov nå, og i fremtiden - hvordan møte fremtides behov for kompetanse

Noen sentrale problemfelt (forts) Hvordan skjer læring i arbeidslivet Individuelt - Tilegnelsesmetaforen Kollektivt - Deltakermetaforen Organisasjonsnivå - Den lærende organisasjon Formelt eller uformelt

En modell - ulikheter mellom formell læring og læring i organisasjoner Skolelæring Læring i arbeid FokusGrunnleggende ferdigheterLæringen innebygget i arbeidets aktiviteter UlemperDekontekstualisertViktige begreper kan forbli ukjente ProblemerGittKonstrueres Nye områderDefineres av læreplanOppstår tilfeldig StrukturPedagogisk eller ”logisk”Arbeidet RollerEkspert-novise modellerGjensidig læring Lærer/instruktørLegger ut om temaetDeltar i arbeidet ModusAbsorbere kunnskapKonstruere kunnskap

Noen sentrale problemfelt (forts) Betydningen av organisasjonens strukturer for læring og utviklingsforløp - noen eksempler Ulike utviklingsmuligheter basert på plassering og rang i organisasjonen Ulik tilgang på informasjon om organisasjonen og prosjektene Ulike muligheter til å delta i utviklende situasjoner Nettverk og uformelle relasjoner kan være viktigere enn uttalte kompetansehevingsstrategier og program

Kort leseveiledning til Reflection-in-action (D. Schön)  En måte å forstå hvordan (profesjonell) kompetanse utspiller seg i yrkesutøvelse. Nyttig i et arbeidsliv der problemene ikke er gitt, men må løses kreativt fra gang til gang - jmf “den nye økonomien”, “det nye arbeidsliv”, og “kunnskapsssamfunnet”  Kunnskapssyn gir føringer for læringssyn og læringsstrategier. Det er når man har en klar ide om hva man vil oppnå med læringen at man kan utforme et læringsopplegg. Schöns teori kan brukes på flere områder.  Kap 3 gir et eksempel, og kap 5 tydeliggjør strukturen i begrepet “reflection-in-action”  Schöns teori står i motsetning til andre kunnskapssyn. Et perspektiv.

Forelesning 31/10 Overskrift ”Teknologi og kompetanse”

Kilder Filstad, C. og Blåka: Learning in organizations, Cappelen. Kapittel 1: From formal education to learning in organizations. Greenbaum, Joan : Windows on the workplace – technology, jobs, and the organization of office work. 2nd edition, Monthly Review Press. Schön, Donald A: The Reflective Practitioner. How professionals think in action, Basic Book. Kapittel 3: Design as a Reflective Conversation with the Situation og kapittel 5: The Structure of Reflection-in-Action.