Dialogmøte om kompetanse- behov og gjennomførings- modeller innen helse og omsorg - Nord-Gudbrandsdal lokalmedisinske senter, Otta NGLMS, den 22. mars.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Advertisements

U TDANNING OG FORSKNING AV BETYDNING FOR SAMHANDLINGSREFORMEN Marianne Hedlund, dekan ved Helse- og sosialfag, HiT.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Utdanning for velferd Ekspedisjonssjef Toril Johansson.
Samhandlingsreformen Rett behandling på rett sted til rett tid
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Kommunesektorens kompetansebehov – hvordan få forskning og forskningsresultatene ut i kommunesektoren? Hvordan sikre at kompetansebehov følges opp? Helge.
KOMPETANSEBEHOV ”Helseregion Sør-Gudbrandsdal” Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen Gjøvik 9. september 2011 TRUST Tiltak for Regional.
s. 1 Møte Nordlandsløftet Narvik, den
Oppdraget • I juli 2011 fikk Senter for omsorgsforskning Sør i oppdrag fra Helsedirektoratet å foreta kartlegging av hva som finnes av tiltak, fagutvikling.
Songdalen kommune Gjennomgang av kompetansesentre
Melding til Stortinget…
Erfaringer fra Kristiansand kommune Ved psykolog Kenneth Haugjord
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
- Samhandlingsreformen –
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Tverrfaglig videreutdanning i eldreomsorg AHS studieåret
Oppland fylkeskommune som kompetanseaktør for voksne Fredrikstad 21. januar 2010 Oddbjørn Snøfugl, OFK.
Hva betyr de politiske føringene for ergoterapeuters prioriteringer? Møteplass: Allmennhelse 14.- mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Samhandlingsreformen Kommunestyresalen 16.5 og og19.06 og Signe Louise Berthelsen Rigmor Måntrøen Mette Braathen.
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Tone Marie Nybø Solheim, direktør helse og velferd KS
Helse- og sosialfag ved Høgskolen i Lillehammer Dialogmøte med kommunene Gjøvik v/Kjell Ivar Iversen.
Utfordringer i forhold til kompetanse Gjøvik kommune tjenesteområde Helse og omsorg.
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Norsk Ergoterapeutforbunds lederseminar De nye helsetjenestene Mette Kolsrud Forbundsleder i Norsk Ergoterapeutforbund.
Utvikle standardisert analyse og kunnskapsbase Et samarbeid mellom Fylkesmannen i Nord-Trøndelag, Helseforetaket i Nord-Trøndelag og Fylkeskommunen i Nord-Trøndelag.
Oppfølging av samhandlingsavtalen – utvikling av felles kompetanseplan Geiranger 6. mai 2011 Opplæringsleiar Bodil Haugen Våge Prosjektleiar Vegard Sperre.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
Rekruttering – behov for og tanker om samarbeid
Erfaringer og veien videre Studiesentre i Nordland
TROMS Ø Nettbasert kompetanseutvikling
Strategidokument for de regionale helseforetakene Forskning som strategisk satsingsområde i spesialisthelsetjenesten.
VIDEOKONFERANSE I UNDERVISNING OG VEILEDNING ved Nasjonalt senter for telemedisin Bodil Bach Regionkontakt Helse Øst Nasjonalt senter for telemedisin.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Hvordan møter kommunene samhandlingsreformen?
Samhandlingsreformen Blå byer blir røde Helse- og omsorgsminister Bjarne Håkon Hanssen 31. mars 2009.
Hans Seierstad, Leder i KS i Oppland og ordfører i Østre Toten Begrensninger og muligheter Dialogkonferansen 2011.
FRISKERE I VALDRES Kompetanse Behov og synspunkter – dialogmøte med høgskolene.
KOMPETANSEBEHOV Helseregion Sør-Gudbrandsdal Gausdal – Lillehammer – Øyer – Ringebu Partnerskapsavtalen 2. samling Gjøvik 23. november 2012 TRUST Tiltak.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Omsorgsplan 2015 – Hva kan Fylkesmannen bistå kommunene med? Møte med helse- og omsorgsnettverk Selbu – 4.mars 2009 Fylkeslege Jan Vaage.
INTRO.
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse-Midt-Norge
Samhandlingskonferansen Gjøvik Gård Helse- og omsorgslederes tilnærming til Samhandlingsreformen. Initiativ og invitasjon til samhandling.
Helse- og sosialfag ved HiL- kort oversikt og hva er vi opptatt av? Dialogmøte med kommunene NG v/Dekan Kjell Ivar Iversen.
Ringsaker kommune.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Samhandlingsreformen Hva kan dette ha å bety for kommuner og helseforetak? Daniel Haga 1.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Samhandlingsreformen Bodø 19. oktober 2010 Sigrid J. Askum KS Helse.
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
HelseOmsorg21: Utfordringer i samhandling mellom universitet, høgskole og sykehus og samarbeid med kommune. UH-rådet, nasjonal fagstrategisk enhet for.
Kompetansebehov i fremtidens spesialisthelsetjeneste RSA, Torbjørg Vanvik Direktør for eierstyring.
OMSORG 2020 Omsorg 2020 er regjeringens plan for omsorgsfeltet – Prioritere områder i omsorgsfeltet – Styrke kvaliteten og kompetansen.
Samhandlingsreformen Fagforbundet - sykehusnettverket Inger Mette Nilstad 6. mars 2009.
Anna M. Kittelsaa NAKU Utviklingshemning og psykiske helsetjenester.
| Behov for ny statistikk i KOSTRA ved oppbygging av lokalmedisinske sentre Michael Kaurin Helsedirektoratet.
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
fagakademiet.no1// v/kompetanserådgiver Johan Peter Øren Samhandlingsreform og kompetansebehov.
Samhandlingsreformen og ledelsesutfordringer Januar 2009.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Mulighetene for en videreutdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
Samarbeid om kunnskapsoverføring, forskning og fagutvikling
Det integrerte universitetssykehuset
Helsetjenesten i Norge og Nord-Trøndelag Førsteårsstudenter sykepleiefaget Nord universitet, Namsos 5. oktober 2017.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Utskrift av presentasjonen:

Dialogmøte om kompetanse- behov og gjennomførings- modeller innen helse og omsorg - Nord-Gudbrandsdal lokalmedisinske senter, Otta NGLMS, den 22. mars 2013

Program for dagen Velkomst og introduksjon ved Inger Oddrun Sverkmo Kort introduksjon av strategisk plan for utvikling av studietilbud hos de ulike høgskolene - ved hver av høgskolene Helse og velferdstjenestene: kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren Heidi Vifladt og Kristin Haugen, Høgskolen i Gjøvik Innovasjon i offentlig sektor Nasjonal Innovasjonsskole for kommunesektoren Arena Ny Omsorg Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd. Samspill i praksis Kjell-Ivar Iversen, dekan ved Høgskolen i Lillehammer. Kompetansebehov i 6K Nord-Gudbrandsdal innen helse og omsorg, folkehelse og sosialfeltet: Vigdis Rotlid Vestad, leder ved NGLMS Drøfting underveis - alle

Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Om kompetansebehov i sektoren og muligheter framover: Det er behov for å endre systemene vi har for å kunne ta i bruk eksisterende kompetanse og utvikle ny for framtida; fokus på gevinstrealisering. Det er behov for å få fram en oversikt over antall ansatte/ kompetanse i sektoren i dag og behovene som finnes framover ift demografisk utvikling, endringer i tjenestene (som tall fra innleggelser på NGLMS) mm. Det finnes et opplegg for å få til dette allerede: kontakt Eirik Solberg, KS. Blant andre har Lunner kommune har erfaring med bruk av modellen. kommunene/ kommunene/ Det er behov for tverrprofesjonell samhandling med utgangspunkt i brukerbehov der også legene er inkludert, samt felles opplæring. Konkrete behov/temaer: psykiatri og rus. Tilbud eksisterer allerede både på fagskole og på høgskolenivå. – helsearbeid/ helsearbeid/ – – Blant andre. Det er også et behov for å se på økonomisk opplegg rundt spesialisering – mot en annen type helsepersonell. Neste møte i 2014: At kommunene presenterer behov på kort og lang sikt og at høgskolene viser hva de kan tilby.

Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Om gjennomføringsmodeller: Systemet er sårbart siden det hender at foreleser/lærer ikke kan stille opp og videoløsningene ikke fungerer. For å få til bedre forutsigbarhet og tilstrekkelig fleksibilitet, er det ønske om streaming av forelesninger – slik at de er tilgjengelige når deltakerne også har tid. OPUS NG mener det ville være en fordel om de kunne delta i prosessene der kommunene driver kompetansekartlegging og kompetanseplanlegging. Det ville gjøre arbeidet med planlegging og tilrettelegging i etterkant mye enklere og bedre.

Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Fra høgskolene: Det er nye muligheter for kommunene nå når det ikke settes krav til studiekompetanse. Det legges opp til omsorgsforskning i tilknytning til samhandlingsreformen. Kommunene kan utvikle bestillinger til Senter for omsorgsforskning. Ønske om fakta om volum for ulike etter- og videreutdanninger. (Som et resultat av kompetanse- kartlegging og planlegging – jamfør mulig tema på møte som skal være i regionen i mai 2013). Det legges i større grad opp til at studiene kan endres i tråd med ønsker i markedet – dette gir kommunene nye muligheter som bestillere av kompetanse. Det kan være en fordel å koble kompetanse på tvers av OPUS-ene. OPUS NG arbeider godt – godt eksempel. Generelt (alle): At ledelse blir oppvurdert og som også innebærer at: – Ledere motiverer og initierer til kompetanseutvikling (forkant) og etterspør (i etterkant). – Arbeidsgivere / ledere legger til rette rammevilkår for kompetanseutvikling og er tydelige på hva kompetansen skal brukes til. Også for å beholde kompetansen. – (Innovasjonsledelse blir et sentralt tema framover). Mulig ressurs inn: i neste samling: Leder i teknologirådet.

Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Om praksisnær forskning i tilknytning til utviklingen i sektoren og forskningsbaserte utdanninger: Kommunene kan i større grad være bestillere (Sentrene for omsorgsforskning mm). Dette kan også være tema på møtet i Finansieringsordninger for forskningsvirksomhet. Regionalt forskningsfond Innlandet; Norges forskningsråd: g%2FHovedsidemal g%2FHovedsidemal

Dialogmøte avholdt for de andre regionene: Valdresregionen Gjøvikregionen Hamarregionen Helseregion Sør-Gudbrandsdal Høgskolen i Lillehammer Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Hedmark

Kompetansebehov Valdresregionen Prosjekt kompetansebehov: Utrede kompetansebehovet i samsvar med nytt ansvar for kommunene etter samhandlingsreformen. 8 fagområder: 1.Demens/geriatri 2.Kreft/palliasjon 3.Diabetes 4.KOLS 5.Rehabilitering 6.Ledelse 7.Folkehelse/livsstil 8.Rus/psykiatri Dimensjonere behov for videreutdanning, organisering fagnettverk, org. lokal opplæring, samarbeid, utdanningstilbud, stimuleringsordninger.

Kompetansebehov Hamarregionen Sykepleiere / vernepleiere Medisinsk kompetanse – sykehjemsleger Fysioterapeuter og ergoterapeuter Helsefagarbeidere Aktivitører Sosionomer Ledelse Videreutdanning Masterutdanning Utfordringer: Turnusarbeid og små stillinger Vikarkostnader vs studiekostnader Vilkår for utdanning Intern opplæring vs formell utdanning

Kompetansebehov Helseregion Sør-Gudbrandsdal Kompetansebehov ifht: samfunnsendringene og samhandlingsreformen: FOREBYGGE MER: Folkehelse / levekår / forebygging - Folkehelse innenfor alle fagområder («helse i plan») - Egenomsorg vs. selvhjelpstenkningen - Barn og unges oppvekstsvilkår og psykisk helse - Psykisk helse og rus (psykiatri / habilitering ) - «Identifiseringskompetanse» for å utsette progresjon, forhindre komplikasjoner, bidra til mestring BEHANDLE TIDLIGERE: Medisinsk behandling/helsefaglig kunnskap - Demens (utredning, helhetlig omsorg) - Psykisk helsearbeid og rusomsorg - Svingdørspasienter (eldre) /grupper hvor man kan forhindre innleggelser i sykehus - Økt fokus på funksjonsnivå / mestring - Velferdsteknnologi – medisinsk-teknisk kompetanse - Brukermedvirkning SAMHANDLE BEDRE: Forbedringskunnskap - Ledelse og endringskompetanse - Samhandlingskompetanse /erfaringsoverføring - Kvalitetsforbedring av strukturene og prosessene - Brukermedvirkning

Kompetansebehov Gjøvikregionen Gjøvikregionen planlegger å samordne innspill om kompetansebehov og gjennomføringsmodeller i løpet av 2013, og vil forberede sine innspill til neste møte.

Fra møtet på Gjøvik i 2012: Innspill til neste dialogmøte i januar/februar 2014 Mer fokus på innretning av studiene Har det skjedd noe med måten man tilrettelegger kunnskapsheving / kompetanseheving på i de enkelte regionene? Emnebasert tilnærming / desentralisering av studier/ e-system Streaming av forelesninger Hvordan kan kommunene markedsføre studiene man ønsker å satse på? Gjennomgang av statistikk fra Helsedirektoratet og drøfte hvordan de best kan brukes og forstås Folkehelse og sosialfeltet tas med som tema