Dialogmøte om kompetanse- behov og gjennomførings- modeller innen helse og omsorg - Nord-Gudbrandsdal lokalmedisinske senter, Otta NGLMS, den 22. mars 2013
Program for dagen Velkomst og introduksjon ved Inger Oddrun Sverkmo Kort introduksjon av strategisk plan for utvikling av studietilbud hos de ulike høgskolene - ved hver av høgskolene Helse og velferdstjenestene: kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren Heidi Vifladt og Kristin Haugen, Høgskolen i Gjøvik Innovasjon i offentlig sektor Nasjonal Innovasjonsskole for kommunesektoren Arena Ny Omsorg Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd. Samspill i praksis Kjell-Ivar Iversen, dekan ved Høgskolen i Lillehammer. Kompetansebehov i 6K Nord-Gudbrandsdal innen helse og omsorg, folkehelse og sosialfeltet: Vigdis Rotlid Vestad, leder ved NGLMS Drøfting underveis - alle
Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Om kompetansebehov i sektoren og muligheter framover: Det er behov for å endre systemene vi har for å kunne ta i bruk eksisterende kompetanse og utvikle ny for framtida; fokus på gevinstrealisering. Det er behov for å få fram en oversikt over antall ansatte/ kompetanse i sektoren i dag og behovene som finnes framover ift demografisk utvikling, endringer i tjenestene (som tall fra innleggelser på NGLMS) mm. Det finnes et opplegg for å få til dette allerede: kontakt Eirik Solberg, KS. Blant andre har Lunner kommune har erfaring med bruk av modellen. kommunene/ kommunene/ Det er behov for tverrprofesjonell samhandling med utgangspunkt i brukerbehov der også legene er inkludert, samt felles opplæring. Konkrete behov/temaer: psykiatri og rus. Tilbud eksisterer allerede både på fagskole og på høgskolenivå. – helsearbeid/ helsearbeid/ – – Blant andre. Det er også et behov for å se på økonomisk opplegg rundt spesialisering – mot en annen type helsepersonell. Neste møte i 2014: At kommunene presenterer behov på kort og lang sikt og at høgskolene viser hva de kan tilby.
Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Om gjennomføringsmodeller: Systemet er sårbart siden det hender at foreleser/lærer ikke kan stille opp og videoløsningene ikke fungerer. For å få til bedre forutsigbarhet og tilstrekkelig fleksibilitet, er det ønske om streaming av forelesninger – slik at de er tilgjengelige når deltakerne også har tid. OPUS NG mener det ville være en fordel om de kunne delta i prosessene der kommunene driver kompetansekartlegging og kompetanseplanlegging. Det ville gjøre arbeidet med planlegging og tilrettelegging i etterkant mye enklere og bedre.
Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Fra høgskolene: Det er nye muligheter for kommunene nå når det ikke settes krav til studiekompetanse. Det legges opp til omsorgsforskning i tilknytning til samhandlingsreformen. Kommunene kan utvikle bestillinger til Senter for omsorgsforskning. Ønske om fakta om volum for ulike etter- og videreutdanninger. (Som et resultat av kompetanse- kartlegging og planlegging – jamfør mulig tema på møte som skal være i regionen i mai 2013). Det legges i større grad opp til at studiene kan endres i tråd med ønsker i markedet – dette gir kommunene nye muligheter som bestillere av kompetanse. Det kan være en fordel å koble kompetanse på tvers av OPUS-ene. OPUS NG arbeider godt – godt eksempel. Generelt (alle): At ledelse blir oppvurdert og som også innebærer at: – Ledere motiverer og initierer til kompetanseutvikling (forkant) og etterspør (i etterkant). – Arbeidsgivere / ledere legger til rette rammevilkår for kompetanseutvikling og er tydelige på hva kompetansen skal brukes til. Også for å beholde kompetansen. – (Innovasjonsledelse blir et sentralt tema framover). Mulig ressurs inn: i neste samling: Leder i teknologirådet.
Innspill fra møtet for Nord-Gudbrandsdalen 22. mars 2013: Om praksisnær forskning i tilknytning til utviklingen i sektoren og forskningsbaserte utdanninger: Kommunene kan i større grad være bestillere (Sentrene for omsorgsforskning mm). Dette kan også være tema på møtet i Finansieringsordninger for forskningsvirksomhet. Regionalt forskningsfond Innlandet; Norges forskningsråd: g%2FHovedsidemal g%2FHovedsidemal
Dialogmøte avholdt for de andre regionene: Valdresregionen Gjøvikregionen Hamarregionen Helseregion Sør-Gudbrandsdal Høgskolen i Lillehammer Høgskolen i Gjøvik Høgskolen i Hedmark
Kompetansebehov Valdresregionen Prosjekt kompetansebehov: Utrede kompetansebehovet i samsvar med nytt ansvar for kommunene etter samhandlingsreformen. 8 fagområder: 1.Demens/geriatri 2.Kreft/palliasjon 3.Diabetes 4.KOLS 5.Rehabilitering 6.Ledelse 7.Folkehelse/livsstil 8.Rus/psykiatri Dimensjonere behov for videreutdanning, organisering fagnettverk, org. lokal opplæring, samarbeid, utdanningstilbud, stimuleringsordninger.
Kompetansebehov Hamarregionen Sykepleiere / vernepleiere Medisinsk kompetanse – sykehjemsleger Fysioterapeuter og ergoterapeuter Helsefagarbeidere Aktivitører Sosionomer Ledelse Videreutdanning Masterutdanning Utfordringer: Turnusarbeid og små stillinger Vikarkostnader vs studiekostnader Vilkår for utdanning Intern opplæring vs formell utdanning
Kompetansebehov Helseregion Sør-Gudbrandsdal Kompetansebehov ifht: samfunnsendringene og samhandlingsreformen: FOREBYGGE MER: Folkehelse / levekår / forebygging - Folkehelse innenfor alle fagområder («helse i plan») - Egenomsorg vs. selvhjelpstenkningen - Barn og unges oppvekstsvilkår og psykisk helse - Psykisk helse og rus (psykiatri / habilitering ) - «Identifiseringskompetanse» for å utsette progresjon, forhindre komplikasjoner, bidra til mestring BEHANDLE TIDLIGERE: Medisinsk behandling/helsefaglig kunnskap - Demens (utredning, helhetlig omsorg) - Psykisk helsearbeid og rusomsorg - Svingdørspasienter (eldre) /grupper hvor man kan forhindre innleggelser i sykehus - Økt fokus på funksjonsnivå / mestring - Velferdsteknnologi – medisinsk-teknisk kompetanse - Brukermedvirkning SAMHANDLE BEDRE: Forbedringskunnskap - Ledelse og endringskompetanse - Samhandlingskompetanse /erfaringsoverføring - Kvalitetsforbedring av strukturene og prosessene - Brukermedvirkning
Kompetansebehov Gjøvikregionen Gjøvikregionen planlegger å samordne innspill om kompetansebehov og gjennomføringsmodeller i løpet av 2013, og vil forberede sine innspill til neste møte.
Fra møtet på Gjøvik i 2012: Innspill til neste dialogmøte i januar/februar 2014 Mer fokus på innretning av studiene Har det skjedd noe med måten man tilrettelegger kunnskapsheving / kompetanseheving på i de enkelte regionene? Emnebasert tilnærming / desentralisering av studier/ e-system Streaming av forelesninger Hvordan kan kommunene markedsføre studiene man ønsker å satse på? Gjennomgang av statistikk fra Helsedirektoratet og drøfte hvordan de best kan brukes og forstås Folkehelse og sosialfeltet tas med som tema