Reidar Conradi, landsbyhøvding

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
PROBLEMBASERT LÆRING VED MEDISINSTUDIET I OSLO
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
PROSJEKTARBEID I LÆRERUTDANNING, VIDEREGÅENDE OG I GRUNNSKOLEN
Margrethe Jernes ITU-konferansen 2002: 2GO. Pedagogisk mobilitet. Oslo 17. og 18. oktober Morgensesjon - Kl Studenter fra ITU-hovedfagsforum.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Studieprogram for Marin teknikk Onsdag 25. april 2012 T2
Plan for praksis Studieåret FU – 2 Gro Lise Syversen – HIØ, Praksisseminar FU og
Pedagogikk 102 Våren 2008 Arbeidskrav og vurdering.
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Hensikt med rapporten Synliggjøre hvordan gruppeprosessen har innvirket på fremgangen og utviklingen av prosjektarbeidet. Synliggjøre hvordan samarbeidet.
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Eksperter i team Erfaringsbasert emne i tverrfaglig samarbeid
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Tilpasset opplæring i en lærende skole
no/it/article ece. 1. år er det mest kritiske -? Flest slutter da Mange har problemer med overgangen fra vgs. til høyskole, trenger.
Arbeidsglede! En analyse av fenomenet arbeidsglede slik det oppleves av operasjonssykepleiere. etw/sept./2007.
Velkommen! The Rotary Foundation – TRF Vestnes, 14. september 2013 Rudshøgda, 21. september 2013.
Systemforvaltning Faglærere: Bjørn Klefstad og Knut Arne Strand
Kirsten Ribu Samfunnsinformatikk Introduksjon til kurset. Om argumentasjon og kildebruk.
I dag: Kort repetisjon om faget webprosjekt Om gruppearbeid
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
Avdeling for sosionomutdanning
NKIs erfaring med Læringspartnere
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Didaktiske analysekategorier
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Infomøte 3.KomTek Studieretning Nett og tjenester
Gullfakslandsbyen2009.
PBL- IPT- Sept99: Øyvind Ellingsen, DMF, NTNU
Elisabeth Gjerberg Nina Amble
EiT-modul 15. november 2006 Bruk av mappeinnleveringer som underlag for prosessrapport Lene Rønningen og Hanne Charlotte Helgesen.
Reidar Conradi, landsbyleder
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
Beskrivelse av gjennomføringsprosessen
Cafédialog – elevmedvirkning
Introduksjon til TDT4851 Eksperter i Team (EiT), vår 2006 Landsby 14: Jenter&Data: en kortvarig forlovelse? Oppstart i R4, onsdag 11. jan Reidar.
1 EiT 2006/ Eksperter i Team Medisinsk Teknologi og Samfunnet Rapportskriving Prosjektrapport.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Bachelorprogrammet i offentlig administrasjon og ledelse OADM 3090 AVSLUTNINGSEMNE Faglig opplegg våren 2007 Læringsmål: - Trening i problemløsning gjennom.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
1 Tilgang på offentlige tjenester gjennom nye kanaler (med fokus på mobil/trådløs tilgang) EiT-gruppe innen Landsby: Samarbeid over internett John Krogstie.
Knut. H. Sørensen: Ungdoms bruk av dataspill, 10. jan Ungdoms bruk av online dataspill Knut H. Sørensen
Reidar Conradi, landsbyhøvding
Reidar Conradi, landsbyhøvding
PSY (Videregående modeller i arbeids- og organisasjonspsykologi)
Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)
TDT4851 Eksperter i Team, vår 2009: Samarbeid over internett.
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
Prinsipper for arbeid i lærergruppene Levanger 20. – 21. april 2006 Torunn Tinnesand lp-modellen læringsmiljø og pedagogisk analyse.
VEIEN TIL LEDELSE Mobilisering av fremtidens ledere Oppstartsamling 12.Mai 2015.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Creative response process
EiT : Avløpsvann som ressurs
EiT Landsby.
EiT Landsby nr. 31.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Reidar Conradi, landsbyhøvding Introduksjon til TDT4851 Eksperter i Team (EiT), vår 2007 Landsby 18: Samarbeid over Internett Oppstart i R4, onsdag 10. jan. 2007 Reidar Conradi, landsbyhøvding Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap Norges teknisk-naturvitenskaplige universitet www.idi.ntnu.no/~conradi , conradi@idi.ntnu.no, www.idi.ntnu.no/grupper/su/courses/eit2007/ Tel 735.93444, 918.97029, Fax 735.94466

Innhold Målene til EiT generelt: http://www.eit.ntnu.no/ Praktiske opplysninger for TDT4851, landsby 18: http://www.idi.ntnu.no/grupper/su/courses/eit2007/ Tverrfaglig oppgave: Samarbeid over Internett, fire eksterne “problemeiere”. Gruppeprosesser EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Målene med EiT-faget (1) NTNU, Institutt for telematikk, Leif Arne Rønningen Målene med EiT-faget (1) Kunnskaper Gruppeprosess Tverrfaglig samarbeid Ferdigheter Holdninger EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

EiT Læringsmål (2) Gjennom et tverrfaglig samarbeid skal studentene (fra studieplanen): Delta i gruppeprosesser slik at faglig integritet, kreativitet og tverrfaglig samarbeid blir ivaretatt Representere sitt eget fagfelt i en tverrfaglig gruppesammenheng Kommunisere på tvers av fagdisiplinene i gruppa Ta ansvar for planlegging og framdrift av prosjektarbeidet Finne fram til og gjøre bruk av relevant faglitteratur, samt faglige ressurspersoner Muntlig presentasjon av prosjektarbeidet EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Fag, mål, oppgave, landsby (3) Tverrfaglig prosjekt: 7,5 Sp for alle siv.ing./HF/SVT - og noen andre studenter i 4.studieår. Gruppearbeid om realistisk problemstilling. Tre mål: Faglig, prosess (prosjekt), egen læring. Eks. Prosessmål: kunnskap, ferdigheter, holdninger. Problemorientert læring i grupper: frihet under ansvar, takle faglige/gruppe-utfordringer under tids / ressurspress. Organisert i en “landsby”, med løst samarbeidende grupper rundt en landsbyhøvding og eksterne problemeiere. Oppgave: Samarbeid over Internett. Fire problemeiere: NTNU/HF om dataspill, NTNU/IDI om eGovernment, Adressa om nye innholdstjenester, Telenor R&D om nye teletjenester. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Agenda, start onsdag 10. jan. 2007 (1) 0815-1000: Felles intro om gruppedynamikk ved Stein Tore Nybrodahl fra Q-Free, aud. F1 1015-1045: Landsby-oppstart v/ Reidar Conradi, aud. R4 1045-1100: ”Bli-kjent” i gruppene, R4. 1100-1200: Intro fra fire problemeiere, R4 1200-1430: Gruppearbeid inkl. lunsj, mulige temaer, R4: Planlegge personlig-, gruppe- og landsbyarbeid Start på lærings/prosessmål, forventninger, gruppekontrakt Hvilke personlige egenskaper er viktig i ulike roller/arbeid Hvilke problemstillinger ønsker gruppen primært å jobbe med? Osv. osv. Ca. 1430-1500: Plenumsoppsummering med bl.a. gruppenes foreløpige resultater, R4 1500-1600: Videre gruppearbeid, R4 og annetsteds. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Agenda, andre dag 17. jan. 2007 i R4 (2) 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum 0900-1000: Hver gruppe innleder + plenum 1000-1400: Gruppearbeid inkl. lunsj Ta tak i oppgaven, finn konkrete problemstillinger Planlegg videre arbeid, læringsmål, gruppekontrakt 1415-1600: Tverrfaglighet i praksis, v/ Knut H. Sørensen, aud. F1 EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Agenda, tredje dag 24. jan. 2006 og påfølgende onsdager i R4 (3) 0815-0900: Gruppearbeid, forberede plenum 0900-1030: Plenumsoppsummering Spesielt for 24.1, presentere gruppens: Prosjektplan Læringsmål Prosessmål Gruppekontrakt 1030-1400: Videre gruppearbeid inkl. lunsj 1315-1500: Mini-kurs i litteratursøk v/ UBIT, også R4. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Agendaer senere onsdager i R4 (4) 31.1, 14-16 i F1: gruppepsykologi, v/ Endre Sjøvold, IØT. 7.2, 14-16 i F1: mer om gruppeprosesser, v/ Turid S. Berg-Nielsen, Psykologi. 7.3, R4: Halvårsoppsummering. 2.5, R4: Avslutning, eksamen. 9.5, R4: Endelig innlevering av rapporter. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Gruppeinndeling (5) Gruppe 1: Gruppe 2: Børretzen, Sten Ole stenole@stud.ntnu.no IME MTTK Tekn.Kyb. Hermanstad, Maria Therese hermanst@stud.ntnu.no HF MHIST Historie Kummeneje, An-Magritt anmagrit@stud.ntnu.no SVT MPSY Psykologi Mellesdal, Ståle Ingarson staleing@stud.ntnu.no NT MTFYMA Fys.&Mat. Årdal, Frode frodeard@stud.ntnu.no IME MTENERG Ener.&Milj. Gruppe 2: Dobbe, Kjetil kjetild@stud.ntnu.no IME MTKOM Kom.tekn. Gotteberg, Geir Håkon geirhako@stud.ntnu.no IVT MTING Ing.vit.&IKT Johnsrud, Christoffer chrisjoh@stud.ntnu.no IVT MTGEOP Geo&Petro Larsen, Arne Raymond arneraym@stud.ntnu.no IME MTEL Elektronikk Sørbye Jonathan jonaths@stud.ntnu.no IVT MTMART Marin tekn. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Gruppeinndeling (6) Gruppe 3: Gruppe 4: Merk: Magnus Christian magnuseb@stud.ntnu.no IVT MTING Ing.vit.&IKT Husevåg, Jan-Erik husevag@stud.ntnu.no IVT MTING Ing.vit.&IKT Kvangardsnes, Øyvind oyvinkva@stud.ntnu.no IME MIT Informatikk Lunde, Vegard vegarlun@stud.ntnu.no IME MTEL Elektronikk Vathanagopalan, Rushanth vathanag@stud.ntnu.no IME MTKOM Kom.tekn. Gruppe 4: Gjerde, Anders anders.gjerde@ntnu.no IME MIT Emne.Inform. Hodne, Eirik hodne@stud.ntnu.no IVT MTING Ing.vit.&IKT Evensmoen, Halvard evensmoe@stud.ntnu.no DMF MNEVRO Nevrovit. Nordbryhn, Ola nordbryh@stud.ntnu.no IME MTKOM Kom.tekn. Westerlund, Vegar vegarwe@stud.ntnu.no IME SIF2 Datateknikk Merk: Kjetil Dobbe, opprinnelig gruppe 3, nå gruppe 2. Vegard Lunde, opprinnelig gruppe 2, nå gruppe 3. Benedicte Raae utgår, erstattet av An-Magritt Kummeneje. Tormod Emsell Larsen utgår, erstattes av Halvard Evensmoen. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Veiledere (7) Tilretteleggere (“facilitators”): prof. Reidar Conradi, IDI Læringsass. Ingrid Almås Berg, ingribe@stud.ntnu.no, 991.69681 og Ariel Harøy Jonasoff, arielhj@msn.com, 412.10837. Vil mest svare på prosess-spørsmål (“legge til rette”). Fire problemeiere/kunder: Gruppe 1: Knut.Sorensen@hf.ntnu.no, tlf 735.91790. Gruppe 2: John.Krogstie@idi.ntnu.no, tlf 735.93677, mobil 934.17551. Gruppe 3: Arve.Bremseth@adresseavisen.no, 918.58512. Gruppe 4: Sune.Jakobsson@telenor.com, 995.17017. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Praktisk om gjennomføring (8) Gruppeinndeling er gitt – 20 stud. i 4 grupper. Landsbymøter onsdager 0815-ca. 1300, obligatorisk fellesdel 0915-1200 i R4 (maks 4 fravær!). Midtveis-presentasjon onsdag 7. mars Avslutning onsdag 2. mai, gruppevis: faglig rapport (50-70 s.) prosessrapport (15-20 s.) – presentasjon (f.eks. 45 min.). Pluss felles web-side for landsbyen. Vektlegging: Faglig del: 60%, prosess-del: 40%. Alle i gruppa får samme karakter. Prosessrapport: opplevd (tverr)faglig samarbeid, refleksjoner om egne erfaringer, anvendte prosesser, utfordringer i tverrfaglig samarbeid, rammevilkår, egen kompetanseheving m/ alternative tilnærminger. Føre refleksjonsbok (prosesslogg) over fremdrift / endringer / problemer / læring osv. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Prosess: mulig fremdriftsplan (9) Matriseorganisasjon: 4 primærgrupper. I tillegg delvis felles faglig problemstilling, og -metode, samt felles web-side. Utfordring for dere! Dere velger selv innhold (vs. problem-eier) og arbeidsform. To første uker: oppstart med målformulering, felles faglig problemstilling, prosess/grupperoller og fremdriftsplan: Lage prosjektplan Sette opp læringsmål, både faglig og prosess Lage gruppekontrakt Neste seks uker: Fordypning, lage diverse opplegg o.l. Midtveisgjennomgang etter åtte uker (7. mars): diskusjon og godkjenning av planlagt opplegg. Neste tre uker: Prøve ut opplegg; besøke og intervjue o.a.; En uke: påske (2.-6. april). Siste fire uker: analyse, oppsummering og sluttrapport. Hele tiden: prosessøvinger, rollespill o.l. Avslutning: onsdag 2. mai, med justerte rapporter 9. mai. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Praktiske hjelpemidler (10) Bjørn Sortland et al.: “EiT-boka”, Tapir, 2007,180 kr + bøker om gruppeprosesser. Egen refleksjonsbok/logg Egen gruppekontrakt, etter to uker Egen web-side til landsby It’s learning, NTNUs web-system for tverr-kommunikasjon og informasjons-deling (“gruppevare”), via “knapp” nederst til høyre på https://innsida.ntnu.no/ Læringsass./fasilitator (Ingrid og Ariel): ”Alt utenom det rent faglige”: Hjelpe til å forstå gruppeprosessen Hjelp til refleksjonsrapport EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Tverrfaglig oppgave: Samarbeid over Internett (1) Internett/web, en ryggrad i samfunnet: Enorm tilgang på (fri) informasjon, “alt” blir søkbart. Koble mennesker og organisasjoner sammen (“jorda blir flat”). Leder til nye samarbeids/arbeidsprosesser: alle har mobiltelefon og PC, virtuelle organisasjoner. “Social computing”: Åpen kildekode, Wikipedia, … Tverrfaglig perspektiv: virkelighetsforståelse og –tolking, jobbroller, sosiale endringer, kunnskapstolking/kontroll, maktforhold. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Samarbeid over Internett (2) Mulige generelle problemstillinger: Hvor god/pålitelig er informasjonen? I hvilke situasjoner er Internett viktig for samarbeidsprosesser? Hvilken rolle har Internett for privatlivet? På hvilken måte har Internett påvirket arbeidsprosesser og -organisering? Hva gjør nettdeling av informasjon med opphavsrettighetene? Hva gjør den lette tilgjengeligheten av varer og tjenester med folks pengeforbruk – nettbutikker? Og hva blir fremtidens Internett – og samfunn? EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Samarbeid over Internett (3) Litt mer konkrete problemstillinger: Å undersøke / foreslå / teste ut / kanskje forbedre samhandlingsprosesser i lys av: Hvilke aktører dominerer; er det de store mot de små, eller omvendt, eller ingen av delene? Hvordan bruker ulike grupper (barn, eldre) Internett? Hva slags emner er det mest/minst informasjon om? Hva slags kvalitet har informasjonen, og hvem har interesse av å forbedre kvaliteten, jfr. Wikipedia? Hva slags (nye) samarbeidprosesser fungerer best for hvilke formål? Hvilke opphavsretter bør brukes og medfører deling faktisk mersalg, jfr. iPod-diskusjonen? Nye forretningsmodeller når "mye" blir gratis? EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Samarbeid over Internett, deloppgaver (4) EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Samarbeid over Internett - utnytte din kompetanse i alt dette (5) IKT-fag: tekniske løsninger og muligheter? “Alle”: anvendelser av Internett/web. Økonomi/adm.: nye arbeidsprosesser. Samfunnsfag: undersøke holdninger. Filosofi: se på virkelighetsoppfatning. Mediafag: Innholdsanalyse. For alle: analysere status, finne vinkling, lage “hypoteser” og studere/analysere empirisk; kritisk og reflekterende holdning. EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Prosessmotivasjon (1) Siv.ing.-jobb er å finne konstruktive løsninger => la oss bli enda bedre, tverrfaglig, muntlig/skriftlig. Medisinstudiet, NTNU: problembasert læring fra 1. dag. Trend fra individuell ekspert til samspill: bort fra i retning av løs problemet => skap fremtiden få inn en ekspert => hjelp folk å lære identifiser en ansvarlig leder => involver alle finn den riktige teknikken => finn en egnet prosess finn den beste måten => finn en bedre måte få ordnet dette raskt => kontinuerlig forbedring Meget nyttig kunnskap i kommende 5. studieår, og overalt ellers: jobb, familie, venner, frivillige org., ... EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Prosessmotivasjon (2) Prosessferdigheter etterspurt av næringsliv og samfunnet, jfr. gallup ifm. innføring av 5-årig siv.ing.studium og Gullfaks PBL. Sosial prosess å avklare krav/oppgave og å lage løsning. Nær sammenheng mellom EiT og lederegenskaper. Typiske lederskapshandlinger er: Gir positive kommentarer til andres arbeid Aktiv lytting, holder øyekontakt, spør, gjentar med egne ord, utbroderer Ber om nærmere forklaring, og sier seg enig eller uenig Spør andre om deres syn, oppmuntrer til å delta Er uenig i sak, uten å angripe person Se senere litteraturliste for gruppedynamikk- og prosess-bøker. Har du/dere synspunkter her? EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (3) Overkapitler i gruppeprosessteori (tidligere bok til Bob Dick): Normer og regler Lederstil og autoritet Målsetting Kvalitet på produktet Effektivitet Kreativitet Trivsel Konflikt EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (4) Gruppeprosessteori: Struktur Straff / belønning Debatt / dialog Trygghet / usikkerhet Beslutningstaking Tverrfaglighet Eierskap Press EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Gruppedynamikk – teoretisk grunnlag (5) Øvrige stikkord i gruppeprosessteori: Stress Kunnskap om gruppepsykologi Demokrati / autokrati Respekt Ansvarsfølelse Personlighetstyper Motivasjon Engasjement EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007

Kort litteraturliste for prosessteori (6) Bjørn Sortland et al.: ”EiT-boka”, Tapir, 2007, 180 kr. Innledninger ved Stein Tore Nybrodahl 10.1 og Turid Suzanne Berg-Nielsen 24.1 Bob Dick: Helping Groups to be effective, 2nd ed., ISBN 1-875260-09-9, Interchange, Australia, 380 s. (1991) – pensum i EiT 2002-2003 Donelson R. Forsyth: Group dynamics, Wadsworth Publishing (1998) Paul Moxnes: Positiv Angst i individ, gruppe og organisasjon – Et organisasjonspsykologisk perspektiv, Valdres (1989) Chris Argyris: Bryt forsvarsrutinene, Universitetsforlaget (1992) Christian Thaulow: Fasilitatoren, Tapir (2003) – kan lastes ned fra www.eit.ntnu.no Jern & Hempel: The rise and decline of groups, Tavistock (1999) T.M. Mills: The Sociology of small groups, Teacher education (1988) G. Dyer: Team building, Pearson education POD (1995) Edgar H. Schein: Process consultation, Prentice-Hall (1999) … og mye mye mer EiT-landsby 18, start 10. jan. 2007