Stavrianos: Innledningskapitlet All makrohistorie er selvbiografi Erfaringens betydning Tekstens nøkkelårstall: 1913 og 1989.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Kapittel 5: Sivilisasjoner
Kapittel 3. Jordbruk og sivilisasjoner
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Historiefaget i skolen
BOKMÅL Tre samfunnstyper.
Menigheter I Forvandling Brobygging mellom menigheten og vår tids kultur gjennom evangelisasjon – fra begivenhet til prosess.
Håndverk Tro Makt Symbolikk Noe å leve av? Identitet Periode Stil Funn
Fra ord til liv Fra ord til liv Mai 2012 Mai 2012.
Tina Åsgård, kvinnepolitisk leder i SV
Bahá’í er en tro som bygger bro Innleggsholder: Saba fra 2Z Fjellhamar skole Fredag 28.mars 2008 Kontaktlærere: Magnus og Raymond.
Å lykkes eller være lykkelig?
Språk og sosialisering
Læreplanen i eldre historie
NORDPLUS BARNS KULTUR OG BARNEKULTURELLE UTTRYKK I NORDEN.
Konsekvensutredning Viser med tall: - hvor mange arbeidsplasser - størrelsen på skatteinngangen - økonomisk vinst for kommunen Kort sagt: Virkninger for.
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Inkludering og læring 1.aman Jorun Buli Holmberg 29.august 2005 Inkludering.
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Rolighetsmoen barnehage
Livskvalitet Randi Andenæs SU.
Goffman, Garfinkel og Giddens
KJEMIKEREN: Utforsker Utforsker Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Bestemmer og beskriver hvordan stoffene er oppbygd Forklarer stoffenes.
Biologiske og sosiale modeller for AI. Forskere begynte å studere verden rundt seg for å finne nye modeller for AI Bakgrunn: GODAI -Good Old Fachioned.
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Oversikt over rammeplanene Ulikheter
Læreplanen Historie Vg2.
Utforskeren.
Introduksjon til eldre historie
Muskelsykdommer = sjeldne sykdommer
Hvordan tar vi imot nye medlemmer?. Mine temaer ● Hvem er de nye medlemmene – og hvem er vi? ● Hva må vi mestre for å gjøre nye medlemmer aktive? ● Hvordan.
"God bagasje på livets reise."
Hva skal vi lære av Stavrianos? –Fakta –Hovedteser –Teori og metode –Konklusjoner.
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Undring Tro Viten.
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Fritid med Bistand.
Hva kjennetegner god ansvarsgruppe jobbing Rakkestad 19 mars 2015
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Afrika Pensum med tyngdepunkt sør for Sahara
Hva er globalhistorie? Globaliseringsdebatten og historiefaget Oppløsningen av historiens ”vi” Hva er ”verden” – og hva er ”historie”? Fra verdenshistorie.
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Fortolkninger Globalisering Globale sammenhenger Globale systemer Global komparasjon.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Ungdom og helse Berit Bratholm:
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
”Arbeid med flerkulturelle spørsmål i barnehagen.”
Naturfagdidaktikk hovedtemaer:
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Sivilisasjoner Fra latin civis, byborger. Adjektiv: civilis, bymessig eller borgerlig I teknisk-juridisk forstand: omfattet av sivilretten, den lovgivningen.
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
Samfunnsfagene. Medie- og informasjonskunnskap 1 og 2 Det som gjør dette faget annerledes: Det er mye praktisk arbeid. Mange muligheter: artikler, radioprogram,
Trondheim Montessori Ungdomsskole
Stavrianos’ inndeling
Creative response process
Fortolkninger Globalisering Globale sammenhenger Globale systemer
Motsigelser hos Stavrianos
Verdier Ikke fem punkter på en lapp, men det som kjennetegner livet og hvordan det leves. Utfordres eller befestes av vår etikk. Ofte ser vi at gode verdier.
Antikkens filosofer 8. trinn
Marit Haldar Professor i sosiologi
8mill 4-5mill 2,5mill.
Markedsøkonomiens utvikling
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Jeger- og sankersamfunn
Tverrfaglige tema.
Utskrift av presentasjonen:

Stavrianos: Innledningskapitlet All makrohistorie er selvbiografi Erfaringens betydning Tekstens nøkkelårstall: 1913 og 1989

Stavrianos: Innledningskapitlet

Hva er viktig? Misforhold –Mellom ressurser og behov –Mellom retorikk og virkelighet ”Historikerens rolle er å utforske gapet mellom retorikk og virkelighet”: Ideologikritikk

Stavrianos: Innledningskapitlet Forholdet mellom politikk og historie Hvilken verden handler ”verdenshistorien” om? Myten om Vestens naturlige dominans Fra vestlig sivilisasjon til verdens historie Menneskearten som historiens hovedperson: en romanse – og en tragedie?

Stavrianos: Innledningskapitlet Hovedtema: Mennesket og dets omgivelser –Mennesket produserer sine egne omgivelser –Omgivelser er sosiale –Mennesket som ”uferdig dyr”

Stavrianos: Innledningskapitlet Tre hovedperioder: 1.Slektskapssamfunn, til ca f.v.t. 2.Tributtsamfunn, til ca e.v.t. 3.Kapitalistiske samfunn, etter ca e.v.t.

Stavrianos: Innledningskapitlet Evolusjonisme Hva trenger vi nå å vite om fortiden? ”Det viktige” formes av nåtidens behov og av fremstillingens grep: –Fokus på mennesket som art –Opptattheten av misforhold –Det globale perspektivet

Stavrianos: Innledningskapitlet Normativ versus deskriptiv – et begrepspar med nytte også i lesning Forholdet mellom ”det viktige” og ”det sanne”

Slektskapssamfunn Hva kan vi vite? Kildesituasjonen Hva er interessante spørsmål? Hva betyr denne historien?

Slektskapssamfunn Mennesket: ”jordens store revolusjonære” Menneskehjernen Menneskets praktiske hovedfortrinn: –Teknologi Ild Språk –Sosiale organiseringsformer

Slektskapssamfunn Menneskearten var utbredt over hele jorden bortsett fra Antarktis for ca år siden Utbredelsen følges av differensiering innenfor samme art Typer av evolusjonistisk tenkning –”Raser” som utviklingstrinn –Evolusjon vs. Diffusjon i kulturstudier

Slektskapssamfunn Stavrianos: Slektskapet er det viktigste sosiale bånd i jeger- og sankersamfunn Deling av ressursene er hverdagsliv og innebærer ikke noe krav eller ønske om gjenytelse

Slektskapssamfunn Jeger- og sankersamfunnene fyller den altoverveiende delen av menneskehetens historie Nomadesamfunn. Bofaste i eksepsjonelle tilfeller Ikke hamstrende/lagrende

Slektskapssamfunn Ikke-aggressiv forplantning Fordeling av ressursene gjennom samarbeid og deling, ikke gjennom kamp Er ”mennesket” godt av natur?

Slektskapssamfunn Hvordan kan vi vite om fortidens jeger- og sankersamfunn? –Kildesituasjon –Metode: Retrospeksjon Komparasjon –Komparasjonens problemer: Er likhet en forutsetning eller et resultat? Er nåtidige jeger- og sankersamfunn historiske? Lar omgivelsene seg sammenlikne?

Slektskapssamfunn Sammenlikningen: !Kung-folket

Slektskapssamfunn

Stavrianos’ hovedteser: –Rikt og sammensatt næringsgrunnlag –Lav arbeidsinnsats –Rikt sosialt liv. Tilfredshet

Slektskapssamfunn

Supplerende bemerkninger om !Kung –Har !Kung en historie? Begivenheter etter ca –Antropologisk interesse

Slektskapssamfunn

Hva betyr kostholdsvariasjonen? Hvor stor er overfloden? Hvor lav er arbeidsinnsatsen? Sosial organisering: omflakkende slektsgrupper – eller fastboende arbeidsfellesskap? Lavteknologiens forutsetninger Religion

Slektskapssamfunn

”Lifelines” –Økologi: Natur og menneskenatur –Kjønnssystem: Likestilling og definisjoner av arbeid

Slektskapssamfunn

”Lifelines”: –Sosiale relasjoner: Deling og samarbeid Familien som forsikring Sårbarhet Fraværet av vilje til samling og verdiakkumulering Arbeidsinnsats –Krig

Slektskapssamfunn Hva lærer vi om menneskenaturen? Har mennesket en natur – eller bare kultur?