Larvik – der det gode liv lever!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
It’s NAV or never…? Steinar Kristiansen.
Advertisements

RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Deltaking, inkludering og velferd
Sosialtjenestens utfordringer i NAV Statssekretær Laila Gustavsen Arbeids- og inkluderingsdepartementet 10. Oktober 2006.
To år inn i NAV-reformen
Om attføringsbedriftenes fremtidsmuligheter etter NAV reformen og AVI meldingen ………… men også litt om organisasjonen, politikk mm Årskonferansen 2007,
Ny arbeids- og velferdsforvaltning
NY ARBEIDS OG VELFERDSFORVALTNING
Agenda - Prinsipper for bistand til brukerne - Rammeverk for arbeidsmetodikk i NAV - Arbeidsevnen i sentrum - Planer og velferdskontrakter - Tiltak og.
Attføringsbedriftenes landsmøte i Tønsberg 11. Juni 2004
NAV vs. samhandlingsreformen Bjørn Gudbjørgsrud,
”mot til å måle ” Terje Tønnessen SSØ-dagen, 29. januar 2009.
N orges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles SAMHANDLIGSREFORMEN Pål Storå avd.leder helsefag fagskolen.gjovik.no.
Overordnet målbilde for nye arbeids- og velferdskontor
Arbeids- og Velferdsdirektoratet
Vekst og attføringskonferansen 2011
Attføringsmessa 18. januar 2012
Mini gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 6 uke 10, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Kvinner og arbeidsliv Kick-off ”Kvinnebygg AS” 10. april 2007
Arbeidsmarkedsbedriftene – veien videre
HOVEDMÅL  Redusere den 428 mottakere av økonomisk sosialhjelp i aldersgruppen 18 til 24 år med 50 % eller 214 personer innen STRATEGIER 1.Forebygge.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Joachim Bjerkvik
Semantisk interoperabilitet i det offentlige
KVALIFISERINGSPROGRAMMET Syretesten på samarbeid i NAV Ola Heen Strømmen, NAV Buskerud Samarbeidskonferanse Norefjell, 21 april 2009.
KS – de største arbeidsgiverutfordringene Per Kristian Sundnes Områdedirektør KS Arbeidsliv
Et inkluderende arbeidsliv - en utnyttelse av individets ressurser Statssekretær Jan Erik Støstad Arbeids- og inkluderingsdepartementet 27. mars 2007.
Dialogseminar Åre 15. – – NAV v/Jostein Solberg Dialogseminar Åre, 16. februar 2006.
NAVs rolle i attføringspolitikken Ingar Heum Arbeids- og velferdsdirektoratet.
NAV Vestfold Organisering av Arbeids- og velferdsetaten og lokalisering av forvaltnings- og pensjonsenheter.
NAV – REFORMEN Innhold og utfordringer i NAV-kontorene. 12 K PLO-nettverk 27.september 2006 Live Jetlund, rådgiver, Fylkesmannen i Vestfold.
Departementsråd Ellen Seip
Regjeringens mål med fagskolesektoren Statsråd for forsknings- og høyere utdannings Tora Aasland 5. mars 2009.
Karriereveiledning i et livslangt perspektiv – sammenhengen mellom NAV og skolesystemet Rune Kristensen, NAV Rana arbeid Tromsø 20. april 2007.
Flyktningkonferansen 2008
NAV og flyktningearbeidet ”Nytt oppdrag – nye muligheter!”
DET TRE-HODEDE TROLLET
NAV Ny arbeids- og velferdsforvaltning Samordning av velferdstjenester
Drammen 20.september 2009 NAV Drammen – Mangfold og omdømme Elisabeth G. Holen NAV – leder Drammen.
Noen «nyheter» NAV Nordland/Jack Inge. NAV, Side 2 Arbeidsmarkedet i Nordland  Fortsatt stort behov for kvalifisert arbeidskraft ( jfr
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Arbeids- og velferdsforvaltningen
Om regjeringens politikk for Inkludering av mennesker i utkanten av arbeidsmarkedet Spesialrådgiver Bjørn Halvorsen
Ola Heen Strømmen, oktober 03
Ny arbeids- og velferdsetat (NAV) Seniorseminar, Alta 7
Disposisjon Situasjonen på arbeidsmarkedet
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Arbeid er førstevalget
NAV ØSTENSJØ Todelt ledelse.
NAV Verdal Målsettinger NAV-reformen:
Nytt fra NAV på boligfeltet Hege Løchen, KS storbyforum
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Mestring, muligheter og mening Framtidas omsorgsutfordringer.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
Sosialtjenesten i Bergen
Vigdis Solheim - Rikstrygdeverket Januar Attføringsmessa 2006 Det inkluderende arbeidsliv. Erfaringer og veien videre.
Kommunekonferansen 10. februar 2009 Status og samarbeid med kommunene ved Tor Saglie, Arbeids- og velferdsdirektør.
Eva Buschmann Generalsekretær i CP-foreningen NAV og arbeidsavklaringspenger.
NAV Info ! Terje Tønnessen NAV Telemark Skien ”Flere i JOBB”
NAV, Side 1 ”Flere i jobb ” Informasjon – NAVs brukerutvalg i Telemark 31. mai 2016 NAV Telemark.
Kan seniorer redde samfunnsøkonomien fra eldrebølgen? Seminar, 14.april 2016 Sjeføkonom Terje Strøm, NyAnalyse.
SERVICEKLAGER FAKTA: En serviceklage er en klage på hvordan man opplever kontakten med NAV Statistikken over serviceklager er basert på registrerte klager.
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Nettverksmøte den
Hvor mange yrkesaktive kan vi ha utenfor arbeidslivet
NAV mulighetenes marked
Utskrift av presentasjonen:

Larvik – der det gode liv lever! NAV Larvik NAV i går i dag i morgen Larvik – der det gode liv lever!

NAV Larvik 107 ansatte, 99 årsverk Enhetlig ledelse 50/50 kommunale og statlige ansatte. NAV kontor februar 2009. Blant de 15 største NAV kontorene i landet. 2 800 000 000.

I GÅR Tre etater. Variabelt samarbeid. Intern uenighet. NAV Larvik I GÅR Tre etater. Variabelt samarbeid. Intern uenighet. Ikke tilgang til felles data. Ulikhet i organisasjonskultur og ulikt brukerfokus. Brukeren blir kasteball i systemet.

I GÅR NAV Larvik NAV reformen: NAV reformen – hovedmål: En dør inn. En kontaktperson. Felles fokus på brukeren. NAV reformen – hovedmål: Arbeidsretting: Flere i arbeid og aktivitet – færre på trygd og stønad. Brukerretting: Enklere for brukerne og tilpasset brukernes behov Effektivisering: En helhetlig og effektiv arbeids- og velferdsforvaltning.

I GÅR Svært få brukere har behov for alle tre etater samtidig. NAV Larvik I GÅR Svært få brukere har behov for alle tre etater samtidig. Etableringsfokus. En introvert organisasjon Oppbygging av restanser p.g.a etablering av forvaltningsenheter i hvert fylke. Ytelsesfokus, ikke arbeidsfokus. Utfordringer med post og telefoni. Utfordringer med to styringslinjer.

I GÅR Problemer med etableringsløpet på grunn av nye bygg. NAV Larvik I GÅR Problemer med etableringsløpet på grunn av nye bygg. Økt arbeidsledighet. Finanskrise. KVP (kvalifiseringsprogram) Kommunalt program for langtids sosialhjelpsmottagere. Sterkt politisk fokus AAP (arbeidsavklaringspenger) TU, RP og attføring blir til en ytelse og får felles lovverk

NAV Larvik I GÅR Ny NAV lov. Behovsvurdering som felles verktøy ved inngangen til NAV. Pensjonsreformen. Arbeidstilsynet med sterk kritikk av NAV. Landsomfattende arbeidsmiljøundersøkelse gjennomføres. Fokus på arbeidsmiljø og utarbeiding av handlingsplaner.

Begynner å bli en ekstrovert organisasjon. Kontaktsenter opprettes. NAV Larvik I DAG Begynner å bli en ekstrovert organisasjon. Kontaktsenter opprettes. Elektronisk dokumenthåndtering starter. Selvbetjeningsløsninger utvikles. Fra ytelsesfokus til arbeidsfokus.

I DAG Dokumentere resultater og effekten av tiltak. Kvalitet. NAV Larvik I DAG Dokumentere resultater og effekten av tiltak. Kvalitet. Videreutvikle kompetanse. Økt samhandling internt og eksternt. KVP fra prosjekt til drift. Inn i kommunenes ramme. Fokus på arbeidsmiljø. Utvikling av IKT systemer

I DAG NAV Larvik NAV er på rett vei. Ulikt hvor langt man er kommet fra kommune til kommune og fra fylke til fylke. NAV Larvik er på god vei. Vi har taklet de utfordringer vi har fått, og er klare til å ta imot de neste utfordringene som kommer.

I MORGEN Levekårsproblematikken vil øke. Større skiller i samfunnet. NAV Larvik I MORGEN Levekårsproblematikken vil øke. Større skiller i samfunnet. Marginaliserte grupper. Arbeid er løsningen for at den enkelte skal kunne klare seg selv. I tillegg vil velferdspolitikken være avgjørende for livskvalitet.

I MORGEN Antagelser om hva som kjennetegner NAV’s brukere i fremtiden: NAV Larvik I MORGEN Antagelser om hva som kjennetegner NAV’s brukere i fremtiden: Større krav til brukermedvirkning og brukerstyring. Sterkere krav til individualiserte/skreddersydde tjenester. Større grad av internasjonalisering. Flere eldre og uføre som ønsker å jobbe i lavere stillingsandeler. Flere fjernarbeidere.

I MORGEN NAV Larvik Flere kommuniserer i hovedsak via nett/e- kanaler. Større polarisering. Det vil si de som klarer å forholde seg til nettjenester og de som har behov for langvarig og tett personlig oppfølging. Kontakt med NAV i lengre perioder. Arbeid og trygd kombineres. Større forventninger til samordning av tjenester.

I MORGEN Utfordringer i ulike brukergrupper: Arbeidsledighet: NAV Larvik I MORGEN Utfordringer i ulike brukergrupper: Arbeidsledighet: Ungdom Langtidsledige Innvandrere Sykefravær: Tidligere på Få flere med redusert funksjonsevne i arbeid. Individuelt tilpasset tilbud. Rammestyrte virkemidler: Et knapphetsgode

I MORGEN NAV Larvik Arbeidskraft – tilbud Eldrebølgen – færre sysselsatte bak hver pensjonist Hyppigere jobbskifter/karriereskifter. Økt mobilitet innenfor og mellom land. Økende marginalisering: Flere yngre menn med lav utdanning som i liten grad vil være etterspurt på arbeidsmarkede. Sterkere polarisering i arbeidslivet.

I MORGEN Arbeidsinnvandring NAV Larvik Økende andel uføretrygdede grunnet den demografiske utviklingen Arbeidsinnvandring På grunn av den forventede demografiske utviklingen i de til nå viktigste avsenderlandene, vil tilbudet av arbeidskraft fra dette området kunne få mindre betydning i fremtiden

I MORGEN Arbeidskraft – mismatch mellom tilbud og etterspørsel NAV Larvik I MORGEN Arbeidskraft – mismatch mellom tilbud og etterspørsel Mangel på arbeidskraft kan løses på flere måter: Økt mobilisering av marginaliserte grupper (jfr uførereformen) Økt mobilisering av eldre pensjonerte. Økt mobilisering av deltidsarbeidende. Arbeidsinnvandring

I MORGEN Hva skjer fremover: Pensjonsreformen Uførereformen NAV Larvik I MORGEN Hva skjer fremover: Pensjonsreformen Uførereformen Elektronisk dokumenter Moderniseringsprosjektet Ny IA avtale Arbeidsfokus (KVP og AAP)

NAV Larvik Spørsmål

NAV Larvik Avslutning Takk for meg