Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Advertisements

-ikke bare for zippylæreren…
-ikke bare for zippylæreren…
Lederskap og forbedringskultur
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Innledningsforedrag Sildajazz
Regional HR handlingsplan for perioden
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Velkommen til Lean Ledelse
Utløsende kvaliteter i ledelse og lederskap
NESO Formannsskole Ledelse
Hvordan stå i lederrollen? Forventninger og refleksjon
Forum for EVU og digitale medier i læring
IKT Orkide Ledelse og Skole
Smidig 2011, 14. november 2011, advokat Ståle L Hagen
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Observasjon ?.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Hvem er vi? Hva skal Bydel Grünerløkka være?
Teambygging og fasilitering
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Nå situasjonen for xxxxxxx er at bedriften er kommet i gang med LEAN ledelse i fabrikken på xxxxxxx. Det brukes flere LEAN verktøy i det daglige arbeidet.
Dagens virksomhetsmodell: Den strategiske kjernen…
Innovationskraft Innovasjonskraft er å kontinuerlig våge og orke å tenke nytt.
ZIPPYS VENNER Du står fritt til å gjøre denne presentasjonen mest mulig til din egen. Legg gjerne til konkrete bilder og tekst du ønsker å ha med, og du.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Forelesningsnotat nr. 3 Kapittel 6
Lederstil og Motivasjon.
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
Introduksjon til Lean og Lean ledelse
Velkommen! Omstillingskonferansen 2014 Scandic Helsfyr, Oslo 22. og 23. oktober.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Tema: Kommunikasjon i team
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
2.1 Innledningsforedrag om hva er fremragende lederskap? Kapittel Ledelse og lederskap.
Ny lærebok Bruk boka, lær og kom med forbedringer!
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
SINTEF Raufoss Manufacturing AS
Involverende strategiledelse
Forelesningsnotat 6.5 HMS ledelse og HMS kultur Modul 6.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Historisk perspektiv Kapittel 1.1 Modul I. Fra håndverk til fabrikk Fra håndverksproduksjon der håndverkeren behersket hele prosessen Til fabrikk som.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
DIGITALE Hvorfra kom Big Data?
Vi vil «være sammen»; for barna…
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
1 Langsiktig verdiskapning- styrets rolle Polyteknisk Forening 26. April 2007 Finn Jebsen.
Mulighetenes Oppland Ledere med mot Lederutvikling i Oppland fylkeskommune Åsmund H Sandvik HR-sjef.
Elverum kommune: Arbeidsgiverpolitikk, -strategi, ledelse og Ugleskolen v/Arbeidsgruppa for arbeidsgiverstrategi i Elverum kommune For KS-nettverkssamling.
Darwins oppfatning Linnés oppfatning.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Verktøy for å kartlegge holdninger
Kva no. Læringsmål og kriterium er på plass
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Asker - mulighetenes kommune
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Innovasjon i lokalarbeidet
12. Organisasjonsutvikling
Sosial kompetanse og psykisk helse.
12. Organisasjonsutvikling
Ledelse VÆRE ROLLEMODELL SETTE RETNING ENGASJERE GJENNOMFØRE Forstå
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse Ledelse og lederskap Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse

Ledelse og lederskap - 1.4. Introduksjon Kvalitet: Kunde og Samfunnskommunikasjon Strategisk ledelse (Hoshin – ledelse) Kvalitet Leve- ranse HMS Kostnad Produksjonsledelse Organisasjonskultur Kun ledere med spesielle kvaliteter er i stand til å fremskaffe fremragende resultater.

Hvordan skape en kultur som mestrer forandring? “It is not the strongest nor the most intelligent of the species that survives, but the one that is most adaptable to change” -Charles Darwin- I vår verden er det ikke nok å være god eller fremragende, men god over tid. Lederen må kombinere kompromissløs å fastholde målet samtidig som han eller hun skaper en ydmykhet for læring.

Ledelse og lederskap Bygge en sterk kultur Ledelse Lederskap Sette klare mål og strategier Være visjonær og sette langsiktige mål foran alt Bygge en sterk kultur Organisere og strukturere ressurser Demonstrere og kommunisere verdier Etablere og lede prosesser og team Være en rollemodell og inspirator Evaluere og systematisk forbedre og fornye prosesser Fokus på sak fremfor ego

I en klasse for seg I en klasse for seg Markedsleder Midt i feltet Toyota-kulturen har vært preget av “kaizen” – som betyr at alt kan forbedres. Og ledelsen har i mange år skapt en tilstand av kontinuerlig forbedring – kontinuerlig læring.

Denso Group Denso: 0 som mål, gjenskape økosystemet rundt fabrikkene. Her bilde av kloakkvannet som gjennomstrømmer akvarie i resepsjonen.

Generasjoner av ledere Et utvalg av personer med lederskapsevner: Ford, Ohno, Hauge, Eyde, Holthe

Hva er lederens dominante behov? Livs- oppgave Behov for mening Behov for å forstå Rødt område: De som i egen utvikling befinner seg her, har egne oppmerksomhet rettet innover Behov for å overleve Etter at angsten er borte gjør neste behov seg gjeldene Behov for sikkerhet Etter at han føler seg sikker kommer behovet for andre anerkjennelse Behov for bekreftelse og tilhørlighet Etter at han føler seg som en del av en gruppe kommer behovet for å forstå sammenhenger Gult område: De som befinner seg her, har egen oppmerksomhet rettet utover Behov for å forstå Etter at han har forstått de vesentlige sammenhengene i livet sitt, søker han mening Behov for mening Hvem er jeg og hva bruker jeg livet mitt til? Bekreftelse og tilhørlighet Behov for sikkerhet og trygghet Behov for å overleve

Vanlige ledere og ledertalenter Etablere bedre strukturer Lage nye rutiner og verktøy Inngå andre avtaler eller kontrakter Betale bedre Gi fordeler Klarere ordre Ansette andre 1. prioritet: sørge for å bli forstått Ledertalenter Vinne ansattes tillit og respekt Utvikle sterke resultatønsker hos de ansatte Appellere til de beste egenskapene i de ansatte Få ansatte til å støtte hverandre Gjøre ansatte pro aktive 1. prioritet: sørge for å forstå Kunnskap Vilje Evne X X

De fire prinsippene for ledelse Ingenting kan erstatte direkte observasjon 2. Alle endringer er eksperimenter (PDSA) 3. Gjør endringer så ofte som mulig 4. Ledelse er coaching De fire prinsippene for ledelse.

1. Ingenting kan erstatte direkte observasjon Gå til GEMBA – arbeidsplassen Observere Kommunisere Lære Ledelsen må være ærlig og søke fakta gjennom kontakt med virkeligheten.

1. Go to Gemba Gå til GEMBA – arbeidsplassen Observere Objektive fakta vs. tolkning Lære å observere Kommunisere Stille åpne spørsmål Lytte aktivt Involvere Lære Nysjærrighet og ydmykhet Kontinuerlig forbedring av egne lederferdigheter Gemba = Virkeligheten

2. Endringer er forsøk (ekspeimenter) Handling i forhold til virkning Planlagt virkning: Mål Studere Virkelig virkning P D S A Analyse: Finne riktig metode Gjennomføre som planlagt Sett mål, test hypoteser, studèr virkningen og lær! Tiltak: Hypotese

3. Eksperimenter så ofte som mulig Mange små forbedringer Høy lærehastighet Mange små forbedringer skaper større læringshastighet og læringskultur.

Faste forbedringsmøter 10-15 min med fast agenda PUKK: Kontroller – Status Korriger – opprettholde og forbedre det som trengs Planlegg ny dag/uke Oppdater visuell informasjon Alle med Faste oppfølgingsmøter i teamet.

Visualisering av problemer og løsninger Visualiser all viktig informasjon.

4. Lederen som coach Coaching skal utvikle personlige ferdigheter og nye vaner Coaching er å lede ved å bygge på personens egne ressurser 3. Synliggjøre og forsterke de sterke sidene hos en person eller et team Gi konstruktiv tilbakemelding og finne løsninger gjennom dialog Coaching er å lede ved å stille de gode spørsmålene.

Formelen for kompetanse tap Kunnskap Vilje Kompetanse = evne til å nå krevende mål. Evne Kunnskap Vilje Evne X X

Kontinuerlig forbedring ”Buddha har tre øyne..” Framtid Breakthrough Gjennombrudd Nåtid Kontinuerlig forbedring Fortid Standardisering Lederen må ha tre øyne: -Ett øye på fortid, ett på nåtid og ett på fremtid.