Rollekort Slangespill Bruk av bilder

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Bruk av Jobpics som verktøy i veiledning
2 Leseferdigheter og lesevaner
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Fra ord til liv Mars 2011.
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Bokanmeldelser..
Hvordan intervjue en forsker?
=HS Bok + Nett • Bøker og nettsted henger nært sammen • Kapitlene i bøkene har tydeligere tilknytning til læreplanen • Nettstedet er inndelt i kapitler.
Kapittel 30 Fag og rutiner på skolen.
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
Kapittel 48 Elina møter en mann på fjellet.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Kapittel 5 oppgave g Sett inn å sette (seg,) å sitte, å legge (seg), å
Kapittel mai hos Reza og Heidi.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Hva er vitsen med å gifte seg?
ILS, Oslo  Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen?  Grammatikkinnsikt knyttes mer til skriftlig.
ILS, Nesodden, 8.sep Er det slik? Kompetansemålene knyttet til skriftlig blir ofte de dominerende i undervisningen? Grammatikkinnsikt knyttes.
Om å skrive om litterære tekster
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Bruk av muntlig i fremmedspråk klasserommet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Kapittel 10 På treningssenteret.
Hypotetiske setninger. Lag setninger slik eksemplene viser. 
Kapittel 2 oppgave e) Sett inn preposisjoner eller adverb
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2013
dekke opp innenfor egen 16-meter
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Litterære virkemidler
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
K ASTELL - ERFARINGER H ØR HVA JEG KAN ! 2- ÅRIG F O U- PROSJEKT STØTTET AV F REMMEDSPRÅKSENTERET Anita Nyberg, Kastellet skole.
«Sammen om læring» - Finstad skoles visjon
Lesing og lesestrategier
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Problemløsning.
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
SPINT Anita Nyberg 2011.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Innføringsprosjektet
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Rollekort Slangespill Bruk av bilder
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Kom i gang med programmering!
Fysisk og psykisk helse
Hør hva jeg kan! 2-årig FoU-prosjekt støttet av Fremmedspråksenteret
Faser i faglige samtaler B – Samarbeid
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Muntlig eksamen i fremmedspråk
Velkommen til kurs for språkhjelpere
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Utskrift av presentasjonen:

Rollekort Slangespill Bruk av bilder Muntlige aktiviteter Rollekort Slangespill Bruk av bilder Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober Muntlig interaksjon Hvordan skape språksituasjoner i klasserommet? En effektiv metode: Hyppig bruk av ulike rollekort og spontanrollespill Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober Spontantrollespill Pararbeid – små grupper/par og litt større grupper Viktig at alle er aktive Eleven får en beskrivelse av rollen sin samt en / flere medspillere Ett minutts stillhet til å tenke gjennom rollen er viktig! Eleven må aktivere ordforrådet sitt og planlegger gjennomføringen inkl. strategier Ikke så lang tid at de begynner å skrive ned... Noen minutter til å spille rollen Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober Rollekort - fordeler Enkelt og effektivt; de enkleste tar et par minutter å forberede (se også læreverk) Kan brukes om igjen flere ganger Skaper trygge rammer og ufarliggjør Elever blir bedre kjent Tilpasses alle nivåer og tema Bli bevisst læringsbehov Eleven kan trene på strategier Elever kan produsere rollekort for hverandre Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Hva skal rollekortet inneholde? Sette det de ”kan” inn i en språklig tilnærmet reell situasjon Individuelle roller som skal passe sammen En lettfattelig beskrivelse på norsk av rollen Humor, konflikter, noe som ”trigger” Tilpasset nivået og tilegnet ordforråd+tema Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober I billettluka Person 1 Person 2 Se beskrivelse på utdelt kopi og test det ut med sidekvinnen/-mannen (ligger ute på mex3) Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober Klokka Person 1 Person 2 Du har i oppgave å vekke storesøsteren din hver dag. Hun er utrolig vanskelig å vekke, og du synes hun er veldig irriterende!   I dag vekker du henne i god tid. Hun står ikke opp, og du må tilbake mange ganger. Hver gang sier du hvor mye klokka har blitt, men det hjelper lite. Til slutt finner du på noe for virkelig å vekke henne og få henne til å stå opp. Hvordan går du fram og hva sier du? Du er en kjempetrøtt storesøster som pleier å bli vekket av lillesøstra di. Hun sliter med å få deg ut av senga. I dag blir du vekket mange ganger. Du hører det og sier noe, men snur deg og sover videre. Deretter blir du vekket på ordentlig. Hvordan reagerer du på det, og hva sier du? Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Handle klær og skiutstyr– å like / ikke like Person 1 Person 2 Du er turist på skiferie og har blitt frastjålet alt av klær og utstyr. Du tar med en venninne og går i sportsbutikken for å kjøpe nytt. Hva sier du når du kommer inn og skal be om ulike ting? Ekspeditøren tar en og en ting og spør om du liker plagget eller tingen. Hvordan svarer du? Hvordan kan du bruke venninnen til å hjelpe deg til å velge? Du er ekspeditør i en sportsbutikk, og en dag kommer et par venner inn for å handle. De skal ha alt av klær og utstyr og du henter et eksemplar av alt de ber om. Du tar opp ett og ett plagg eller ting og spør hun som skal ha det om hun liker plagget eller utstyret. Du forsøker å være både høflig og service-innstilt, men det tar tid! Hva sier du og hvordan forsøker du å motivere kunden til å velge? Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Ut og reise – litt viderekomne Person 1 Person 2 Du skal ut på reise. Kofferten din er for tung, og det vet du, men regner med at du klarer å overbevise innsjekkingspersonale om å få med deg alt gratis. Du legger opp en strategi for å overbevise ham / henne. Du regner med å få litt motstand, men har bestemt deg for ikke å gi opp. All bagasje skal med. Du jobber i innsjekkingen på en flyplass, og er ganske lei av reisende som tar seg til rette og ikke følger reglene. En reisende har med seg for mye bagasje. Vedkommende må legge igjen alt som er over den tillate vekten, og du forteller ham at det ikke under noen omstendighet er mulig å ta med overvekt. Du påpeker forskjellige grunner til forbudet. Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober Overbooking på flyet Situasjon: Det er overbooking på flyet til New York Det er kun plass til TO av dere Argumenter overfor personen i bookingen hvorfor akkurat DU skal med Grupper på ca 6 personer Alle får en individuell rolle Litt tid til å sette seg inn i rollen En starter, presenterer seg og sier hvorfor han må med flyet Du må overbevise! Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober Pengegave Dere har blitt kåret til årets språkklasse og har blitt tildelt 50 € pr elev av kunnskapsministeren Pengene kan brukes til hva dere vil, men betingelsen er at aktiviteten har et kulturelt innhold (noe om spansk, tysk, fransk kultur...) Argumenter for hvorfor ditt forslag er best! Rektor er tilstede for å høre forslag og vil avgjøre hva pengene skal brukes til Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Dramatisering rollekort Muntlig produksjon Forutsigbart Huske og gjenta manus Muntlig interaksjon Nærmer seg en mulig realistisk muntlig situasjon Mer uforutsigbart Elevene får bruk for strategier og ber ofte om nye ord og uttrykk Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Konklusjon om rollekort Eleven blir vant til å ta i bruk språket muntlig Eleven tar i bruk nyttige strategier Hjelper eleven til å bli selvstendig språkbruker Eleven opplever å mestre ulike språksituasjoner Eleven blir uredde Rollekort kan brukes til interaksjon på eksamen Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Slangespill; muntlig produksjon Fleksibelt Kan fylles med det du ønsker Elevene får trening i muntlig produksjon Det er om å gjøre å vinne spillet og samle poeng Motiverende Se utdelt kopi og spill! Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Lytteoppgave - monster Elevene tar fram papir og noe å tegne med Læreren beskriver noe muntlig som er relevant til temaet og som elevene skal tegne ned Eks: kroppsdeler og farger; monsteroppgave ”Monsteret har små røde øyne, det har lang grønn nese og store, spisse ører...” Alt som er konkret og som kan tegnes ned egner seg til oppgaven Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Bruk av bilder: eksempler Hva ser du på bildet? (presens) Hva har hendt? (fortid) Du har intervjuet personen: hva fortalt hun? (presens) Hva ser hun på? (presens) Vær personen: fortell om deg selv (presens) Vær personen: fortell om livet ditt før dette (fortidsformer) Vær personen: fortell om drømmene dine...(framtid) Se også www.fremmedsprak.no – fra bilde til dramatisering Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober

Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober 20 spørsmål Som radioprogrammet, men kan godt være ”10 spørsmål” Elevene deles inn i grupper Oppgavene lages av elevene; et ord En gruppe er ”oppe” av gangen, eller to og to grupper mot hverandre Kategorien gis: dyreriket, konkret... Elevene stiller spørsmål og gjetter på løsningen Laget vinner hvis de kan klare seg med færre enn 20 (10) spørsmål Anita Nyberg Kurs UDE 26. oktober