Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Advertisements

Når kunnskap blir handling
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Billedkunst og kunsthåndverk Prioriterte arbeidsområder og støtteordninger Kulturrådets ansvar og oppgaver • Kulturrådets hovedoppgave er å gi økonomisk.
Regionale sentra for omsorgsforskning Kunnskapsutvikling, kunnskapsforvaltning og kunnskapsformidling med kommunenes pleie- og omsorgstjeneste som målgruppe.
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Kompensasjonsordning for merverdiavgift Fallskjermseksjonens ledermøte 13. Februar 2010 Arne Mathisen.
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Tema for presentasjonen.
Finansiering av medisinsk og helsefaglig forskning
Nasjonal strategi for diabetesområdet
Koordinerende enhet Brukerutvalget NLSH 13. Juni 2006.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Fylkeskommunenes forvaltningsansvar
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
St.meld.nr. 28 ( ) Samepolitikken Karasjok, fredag 30. mai 2008.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
St.meld. nr. 20: Vilje til forskning
Er vi forberedt på neste infeksjonskatastrofe? SHE-dag 24. Oktober -03 Synnøve Roald Underdir., Eieravd., Helsedep.
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
UFD Kompetanse for utvikling Strategi for kompetanseutvikling i grunn- opplæringen St.meld 30 ( ): 2-3 mrd. - Aktørene: skoleeier/KS,
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
1 Kommentar til statsbudsjettet: Et sykere Norge Kjetil Bjorvatn Institutt for samfunnsøkonomi NHH 10. oktober, 2006.
NORSK SAMFUNNSVTENSKAPELIG DATATJENESTE AS
Satsing på utbygging av fagskoleutdanning innenfor helse- og sosialfag Statssekretær Ellen B. Pedersen Bodø 14. mai 2009.
Innlegg på konferanse, Tromsø,
Standardisering – hvorfor det?
Landsmøte i Medisinsk teknisk forening april 2006 Stavanger Rådgiver Bård Skage Informasjon fra Nasjonal kompetansegruppe for behandlingshjelpemidler.
Finansieringssystemet
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Side 1 Husbankens arbeid mot bostedsløshet Kriminalomsorgen Overgangsboligsamling Stavanger 13. – 14. mars 2006 Geir Barvik.
| Forsøksordning med aktivitetsbasert finansiering av sykestuene i Finnmark Møte i Lakselv 19. januar 2009.
Praksisstudier i sykehusene – kvalitet, oversikt og styring? Norgesuniversitetet – seminar Svalbard 2006 v/prosjektdirektør Gunvor Ånestad, Helse Øst RHF.
Rapportering av fagskoledata til DBH Presentasjon ved nasjonal fagskolekoordinator Bård Inge Thun. MUF-konferansen 2013 Color Magic 27. november 2013.
Boligsosialt arbeid Formålet med det boligsosiale arbeidet er å motvirke og bekjempe bostedsløshet ”På vei til egen bolig” er regjeringens strategi for.
Hvordan utvikle kompetanse som bygger både på klinikk og forskning? Prosjektleder Finn Aasheim Opptrappingsplanen for psykisk helse Spesialistprosjektet.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Finansiering – et overblikk Møte med KUF-komitéen 10. mars 2014 Universitetsdirektør Tor A. Aagedal.
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
”Skolens yrkes- og utdanningsveiledning” - tiltak i St. meld. nr. 16 ( ) …og ingen sto igjen Innlegg på konferanse, Bergen, september.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Foto: Jo Michael Hvordan arbeider Fagskolerådet – saker? Seniorrådgiver Helge Halvorsen, NHO avdeling Kompetanse/leder av Nasjonalt Fagskoleråd Årkonferanse.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Helhetlige og langsiktige hensyn i politiske vedtak om velferdstjenester NIBR-rapport 2008:27 Elin Kittelsen, Jan Erling Klausen og Erik Nergaard.
1 Statssekretær Roger Iversen, Kommunal- og regionaldepartementet Utfordringer i offentlig sektor.
Forskingsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Kommentar Dekan Kristin Barstad Høgskolen i Buskerud.
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Utfordringer - samarbeid, kapasitet og kvalitet i utdanningene v/viseadm. Bente Mikkelsen, Helse Øst Utdanningsseminar
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Handlingsromutvalget Hvorfor opprettet Virkelighetsforståelse og offentlig debatt Hvorfor er 23 milliarder oppfattet som utilstrekkelig?
1 Statsbudsjettet Hovedmål og fokus for sektoren Hovedmål: Universiteter og høyskoler skal: gi utdanning av høy internasjonal kvalitet oppnå resultater.
Naturgass til Trøndelag Infrastruktur. Kort historikk - regionalt partnerskap Trøndelagsrådet Nord-Trøndelag fylkeskommune Sør-Trøndelag fylkeskommune.
Praksisundervisning i helsefagutdanningene Aktivitetskrav for praksisplasser Utdanningsseminar
Samordnet praksis for budsjettering og regnskapsføring av forsknings- og utviklingsprosjekter innen helse Presentasjon i møte for Nasjonal fagstrategisk.
1 Stjørdal 8. september Seniorrådgiver Inga Gjerdalen Statlig styring av kommunesektoren.
Samhandlingsreformen – St. meld nr 47 ( )
Organisering av fagskolesektoren
Samskipnadsmøte 2015 Seniorrådgiver Monja Marie Evdahl og
Brukerutvalget 2018 Styrearbeid og roller.
Forberedelser til seminar 6. mars UiOs IT-virksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Finansiering av grunnutdanning i helseforetakene v/seniorrådgiver Helga Festøy

2 Finansiering; grunnutdanning i spesialisthelsetjenesten Praksisundervisning av helsefagstudenter –HOD; basisbevilgning til de regionale helseforetakene –UFD: basisbevilgning til høgskolene praksisveiledning sykepleierstudenter –ca 37 mill kroner Praksisundervisning av medisinerstudenter –HOD; basisbevilgning til de regionale helseforetakene –Eget tilskudd til de regionale helseforetakene 470 mill kroner/ pr student midlene fordeles etter antall studenter

3 Finansiering av utdanning i foretakene: Hagen-utvalget (NOU 2003:1): –Aktivitetsavhengig finansiering av undervisning Regjeringen (St.meld. nr. 5 ( )): –Bedre eierstyring og koordinering mellom sektorene –Styringsdokumentet for 2004 Stortinget (Innst. S. nr. 82 ( )): –påskynd mer likeartet praksisfinansiering høgskole/universitet Regjeringen (statsbudsjettet for 2005): –Aktivitetsbasert finansiering mindre egnet? –Styrket styring, konkrete styringskrav

4 Hvorfor aktivitetsbasert finansiering? Gjøre synlig Gi insentiver, f eks til flere studenter eller økt kvalitet

5 Tre hovedspørsmål: Hvilke midler skal fordeles og bevilges? Hvordan fordele midlene? Hvordan bevilge midlene?

6 Aktivitetsbasert finansiering? Beløpet som fordeles må fastsettes skjønnsmessig Ta hensyn til variasjon i antall studenter? –Nasjonal styring med opptakskapasitet –Antall studenter vil være ganske stabilt Kostnadsvekter/fordelingsnøkkel –Hvordan måle kostnader? –Nøkler fastsettes skjønnsmessig –Hagen-utvalgets eksempel

7 Fordelingsalternativer Dagens undervisningstilskudd –Fordeles ut fra antall medisinerstudenter i grunnutdanning Egen fordelingsnøkkel - aktivitetsbasert –Eksempel: Helsefag- og medisinerstudenter teller 50/50 Som RHFs basisbevilgning for øvrig –50 % fordeles slik som i dag –50 % fordeles etter behovskriterier (Hagen-utvalget)

8 Fordelingsalternativer

9 Øremerking? Hagen-utvalget: –Finansieringssystemet må støtte opp om helseforetakenes fire hovedformål –Gi regionale helseforetak frihetsgrader til å selv finne de beste løsningene for å oppfylle hovedmålene. Egen post på statsbudsjettet eller del av basisbevilgning? Stille vilkår til bevilgningen Krav om rapportering Staten i bedre styringsposisjon etter

10 Videre oppfølging Statsbudsjettet 2006 Eventuelle innspill sendes til:  (Bjørg Leinum Seim) med kopi til  (Maiken Engelstad)  Innen 1. februar 2005