Klubbarbeid i barnehagen

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Advertisements

Arbeidstid i kommunale barnehager
Innleiing til kurs for tillitsvalde, Loen Jarle Hessevik.
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
Kurs Utdanningsforbundet Halden Vann Landsmøte 2012 Kvalitet i utdanning. Hva dreier det seg om? Dagrun Lunsvoll.
Verving. Hva mener vi med verving? •Verving: tiltak og aktiviteter som fører til at organisasjonen knytter til seg nye medlemmer •Vi snakker også om å.
Oppgaver for tillitsvalgte
Konflikthåndtering.
Verving Kurs for nye LL og HT i Nordland. TID FOR VERVING OG OPPDATERING. Oppstart av nytt skole- og barnehageår gir gode muligheter for verving av nye.
Pensjon – privat sektor
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Velkommen til felles opplæring, 2008
Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Aktuelle saker for lokallagsledere Kurs for htv/lll, Tromsø 8. og 9. mars 2010.
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
Hovedtariffavtalens bestemmelser om arbeidstid
Fagforeningsbevissthet, mobilisering og Unio i konflikt Tariff 2012
Hovedavtalen (HA) Roller: rektor / AT /Klubbstyre / klubb
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
GRUPPEARBEID FORVENTNINGER.
Tillitsvalgt på arbeidsplassen
12. april 2013 – Odd Espen Høili Tilsettinger Fredrikstad kommune.
Lærerprofesjonens etiske plattform
Økonomi Informasjon som grunnlag for uravstemning juni 2014 Kap 4b
Prinsipp- og handlingsprogrammet Debatt frem mot landsmøtet 2014.
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
8. desember 2011 Aktuelt fra Utdanningsforbundet Grimstad Aktuelt fra klubbene Årsmøte 2012 Trekking av Medlemsaksjonen Bruk av ufaglærte som.
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Arbeidsplasstillitsvalgtes rolle i budsjettarbeidet Utdanningsforbundet Trondheim februar 2012 Paul Erik Karlsen.
Tidsbruk i skule og barnehage Kva bruker vi arbeidstida vår til?
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Modul 2, PBL – A Øystese september 2011 Aktuelle saker.
Ny organisasjonsstruktur - implementering Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars 2010.
Bergenskurset 2012, Voss Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Om organisasjonen Modul 2, nye tillitsvalde, Utdanningsforbundet Hordaland 2014.
Tillitsvalgtsrollen Kurs ATV, 3.feb
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Tidsressurspott (Byrdefull ressurs).
Arbeidstid – Bakgrunn-status-fremtid AT-samling Utdanningsforbundet Bergen juni 2013.
Tariff 2014, Årsmøter og litt annet moro.
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Nettverk GRS Nov./des Utdanningsforbundet Bergen Bergen.
Sak 10/14: Kommunereforma. Bakgrunn for saka Sak 13/14 i representantskapen, Spørsmål til fylkeslaget frå lokallag Manglande politikk på saka(treng.
KURS FOR HTV Råd og rettleiing i arbeidet med tilsetjingssaker Torill Marie Kufaas Karlsen Anne Siri Bentsen.
Kurs nye HT.
Arbeidstid i barnehagen Regional skulering haust 2011 Nina Beate Jensen, Utdanningsforbundet Hordaland.
KS strategikonferanse februar 2015 Gjennomgang av debattheftet.
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
-> Rundskriv -> B-rundskriv 7/2014.
Bergenskurset 2013, Øystese Anders Pedersen, leder av Utvalg for grunnskole Utvalg for grunnskole Verving.
Aktuelt / open post Loen Skulering m.m. våren 2013 HTV-seminar, Førde Rektorkonferanse (HTV), Førde Politisk råd, oppstart.
Tidsressurspotten Skoleåret
Loen 23. og 24. mars Anne K F Midtbø Barnehagen som læringsarena Utfordringar i ny rammeplan for barnehagen sett frå kommune- administrasjon Anne.
Regional planstrategi
Klubben og klubblederrollen Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2013.
Om lokallaget og skoleringstilbudet til arbeidsplasstillitsvalgte Skolering av nye tillitsvalgte Lokal introduksjon Utdanningsforbundet Bergen 2014.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
Verving Kurs for lokallagsledere og hovedtillitsvalgte
VELKOMMEN TIL Fellesopplæring i Hovedavtalen – Trondheim | 14.sept. 2016| Bjørn Holmli, LO-K og Karsten Langfeldt, KS.
Undersøking – SFS Kven svarar? Om kontinuitet.
Aktivitetsnivå, saker og kommunikasjon
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Verving Thorbjørnrud
Utskrift av presentasjonen:

Klubbarbeid i barnehagen Hva er egentlig en klubb? Modul 4. 2014 Utdanningsforbundet Hordaland

Mål: medbestemmelse De sentrale parter har inngått Hovedavtalen for å skape et best mulig samarbeidsgrunnlag mellom partene på alle nivåer. Avtalen viderefører prinsippet om at arbeidsgivere og tillitsvalgte lokalt finner hensiktsmessige løsninger for å ivareta gode prosesser for Informasjon og drøftinger – HA del B §§, 1-4-1, 1-4-2 og 3-1 Drøftingsplikten etter Hovedavtalen bygger på prinsippet om at de tillitsvalgte som representanter for de ansatte gjennom drøftinger skal kunne påvirke beslutninger før arbeidsgiver treffer avgjørelse. Det er således arbeidsgiver som har ansvar for at slike drøftinger skjer tidligst mulig, før endelig beslutning fattes. bestemmelse gjennom ordningen med tillitsvalgte.

Kven er vi tillitsvalde for? Alle medlemer på arbeidsplassen! Kva med styrar? Når styrer trenger bistand fra Utdanningsforbundet i sitt arbeidsforhold er det da naturlig å bruke plasstillitsvalde? Hvilken rolle har tillitsvalgte i en .ev konflikt i forhold til styrer? Kan tillitsvalde forplikte medlemmene sine i saker? Kan tillitsvalde pålegge klubben å stille på for eksempel. Medlemsmøter i regi av Utdanningsforbundet? Kan tillitsvalde forplikte medlemmer i saker som eks. ……………

Tillitsvaldes plikter Delta i skulering i regi av Utdanningsforbundet Ivareta medlemene sine interesser ovanfor Arbeidsgjevar sin representant på staden og være bindeledd mellom klubben, (eventuelt klubbstyret)og overordnede organisasjonsledd i Utdanningsforbundet. Sende post som kjem frå Utdanningsforbundet Den tillitsvalgte forplikter seg til å gjennomføre skolering i lov og avtaleverk Utdanningsforbundet kaller inn til. For å kunne ivareta medlemmer og arbeidet i klubben er kjennskap til lov og avtaleverk en forutsetning. Permisjon til skolering reguleres i Hovedavtalen-vise til paragrafer i de ulike tariffområder. Modulene kan man ta i rekkefølgen som passer Sende videre post som kommer fra lokallag og fylke

Tillitsvaldes plikter Leie Utdanningsforbundet sitt arbeid i klubben Drøfte saker som skal handsamas av dei besluttande organa på arbeidsplassen, eventuelt førebu slike saker for drøfting i klubbmøte. Handsame og eventuelt sende vidare saker fra medlemene i klubben eller andre organisasjonsledd. Tillitsvalgte har ikke alene ansvar i å ta opp saker i klubben. Alle medlemmer kan melde saker. Den tillitsvalgte forplikter seg til å legge frem klubbens syn. Det demokratiske prinsipp. Drøftingsmøter og klubbmøter: Utdanningsforbundet sin politikk og se til Lov og avtaleverk Høriner

AT sine 2 kjørereglar: Veta kva medlemane meiner Ikkje undergrave lov og avtaleverk, det er vårt felles verktøy Kort oppsummert: ikke snakke kun på egne vegne, få innspill fra medlemmene. Sjekke nøye opp i Lov og avtaleverk,spørre lokallaget e.a. hvis du er usikker

Klubben – grunnsteinen i organisasjonen Viktigaste kontaktpunkt for det einskilde medlem Vi er så få! ? Klubb – lokallag – fylkeslag – sentralt nivå Hvordan få gjennomslagskraft og bli en viktig drøftingspart i virksomheten? Vi vet at en del klubber har mye større potensiale i forhold til antall medlemmer.

Strategiplan for verving Eit heilskapleg og systematisert vervearbeid Strategiplanen for verving er eit grunnlagsdokument for Utdanningsforbundet sitt vervearbeid på alle nivå i organisasjonen og i Pedagogstudentene. Planen gjer greie for korleis eit overordna vervearbeid bør verta organisert og legg premissa for vidareutvikling av fleire konkrete og målretta handlingsplaner. Det er utarbeidet en strategiplan for verving i organisasjonen. Lokallaget i Bergen har vært en pådriver i dette arbeidet. Mange av de gode tiltakene i planen er etter innspill fra Bergen lokallag som har nedsatt en verve gruppe ledet av Anders Pedersen. Vi må bli stor. Saman er vi sterke

Vervearbeid Om vi lykkast med å implementere og systematisere eit godt vervearbeid på arbeidsplassen, bidreg vi til å sikre Utdanningsforbundet si framtid som ein innflytelsesrik og sterk fagforeining og samfunnsaktør. Hvorfor er verving så viktig??

Størrelse og makt Organisasjonen sin storleik, målt ved tal på medlemer, er ein viktig faktor for Utdanningsforbundet sin makt, innflytelse og påverknadskraft.

Vervearbeid Verving kan verta definert som dei tiltak og aktivitetar som fører til at organisasjonen knytter til seg nye medlemer. Verving handlar om å informere om verdien av eit medlemskap i ei fagforeining. Det bidrar til å opplyse om kva for rolle og kva ansvar ei fagforeining har for den einskilde og for samfunnet generelt. Verving bidreg til å synleggjere Utdanningsforbundet som ein sterk, profesjonell og innflytelsesrik fagforeining og samfunnsaktør. En sterk klubb engasjerer

Forslag til vervetiltak Utarbeidar eigen handlingsplan/strategi for å verve på arbeidsplassen Profilerer og informerer om Utdanningsforbundet på arbeidsplassen Informerer nytilsette, studentar og andre ikkje-medlemer om viktigheten av å vere fagorganisert generelt og om fordelane ved medlemskap i Utdanningsforbundet spesielt Skipar og held vedlike sterke klubbar som bidreg til å profilere Utdanningsforbundet og til å verve nye medlemer Nyttar fylkes- og lokallaga som støtte til vervearbeidet Stor aktivitet i klubben gjør det vanskelig for ikkemedlemmer å stå utenfor – en opplevelse å gå glipp av et sterkt engasjert samhold som har mandat til å påvirka virksomhetens prioriteringer. Viktig at tillitsvalgte gjennomfører et møte om organisasjonen til studenter. Gratis medlemskap første år, se medlemsfordeler. Ta med vervemateriell. Vær ekstra obs på nye tilsatte

Verdien av eit medlemskap i Utdanningsforbundet Men kva er eigentleg verdien av eit medlemskap? Tradisjonelle fagforeiningssaker, som løns- og arbeidsvilkår Utdanningspolitiske og profesjonsfaglege saker Prinsipielle og ideologiske verdiar, som solidaritetsprinsippet Materielle fordelar, som gode forsikringsordningar Juridisk bistand Utfordringer: Det er for dyrt, jeg får det samme som de andre… Vervingsbesøk med repr. Fra Tryg. Gode opparbeidede rettigheter. Hvorfor være medlem? Hvordan møte denne argumentasjonen?

Kva er ei klubbsak? Organisasjonssaker – årsmøte, høyringar Profesjonssaker Tariff – kva skal prioriterast? Arbeidsvilkår generelt Saker som ”trugar” heile barnehagen td. Budsjett Arbeidsvilkår i din barnehage - td omorganisering, vaktplan, meirinntak, budsjett, satsingsområde, bruk av ubunden tid, ferieavvikling Alt som har med dagliglivet kan drøftes. Høringer. Forberede saker til årsmøte i loklalaget,innspill fra klubben

Gruppeoppgave Saker meldt til klubbmøte: 1)Vikarsituasjonen- Det blir ikke satt inn vikar, og dette tærer på personalet 2)Mobbing- et medlem føler seg utsatt for styrer sin skarpe tunge. Hun mener dette gjelder flere og ønsker å ta dette opp med de andre klubbmedlemmene. 3)Utdanningsforbundet Bergen ønsker å gjennomføre en kartlegging av arbeidstiden til pedagogene i barnehagene i Bergen. 4)Barnegruppene har begynt å gå seg til. To av basene har store utfordringer i forhold til enkeltbarn. Dette gjenspeiles i sykefraværet på basene. 5)Barnehagen har i foregående år hatt en god bemanning sammenlignet med tilsvarende barnehager. Økonomien er presset, og man har redusert med en stilling ved naturlig avgang. 6)Det er lenge siden personalet sammen har hatt en faglig og sosial opplevelse. Styrer har over tid satt av midler til studietur. Denne oppgaven hadde vi på modul 1. men er et forslag til hvordan vi kan tenke i forhold til egenaktivitet

Ulike møter Forskjell på eit ped.leder-møte/personalmøte og eit klubbmøte? Innspel? Rydde i møtevirksomheten. Rette saker i rett møtefora. Sortering BRUK FLIPOVER Saker til drøftingsmøte,saker til org. Behandling Hvor er det naturlig at styrer er med?

Forskjellen Kven som er med Kva rolle ein har som deltakar Kor fri ein er Kva ein kan gjere med saka vidare

Korleis få til klubbmøte? AT må ta initiativ Ta det opp med styrar (dersom det ikkje har vore før) Be om plan for drøftingsmøta og saklister i forkant Finn ut kva som er mogelege tidspunkt Kan ein få litt tid av arbeidstida? Eksempel: Pauser, kveld, etter jobb, privat, felles med andre barnehagar – gjerne ein kombinasjon

Korleis få folk til å bli meir positive? Styrar si haldning – sjå på hovudavtalen saman Få med folk frå lokallaget på møtet Når du har vore på kurs kan du fortelle om arbeidsvilkår og rettar ein har Mat, snop (pengar frå lokallaget) Stå på !!

Korleis takla usemje? Deltakar – demokratisk prinsipp Dei som er til stades er dei som har rett til å bestemme Avstemning Ein kan ikkje stemma over om ein skal følgje lover og avtalar, dei står fast

Årshjul for medråderett Lag eit årshjul eller sett planar inn i ein kalender Få inn gode rutiner ! Lykke til med verve-arbeid og klubbarbeid! Medbestemmelseskalender Bergen