Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Helsepersonells rett og plikt til å gi opplysninger til politiet
Når er nok nok? Men når er nok nok?
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Informasjonsplikt versus taushetsplikt – muligheter og begrensninger
Behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten
Kontroll ved bruk av tvang
Pårørendes rettigheter og oppgaver etter helselovgivningen
Abup sitt arbeid i bufetats familiebehandlingstiltak
Ny veileder om samarbeid med pårørende innen psykiske helsetjenester
Brukermedvirkning og pasientmakt
Advokatfullmektig Per Harald Pettersen, Advokatene Enoksen og Steiro,
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
Foran fra venstre: Brita Bjørgeli, Sandra Fahre, Heidi Syverstad
Etikk og Verdighet i Demensomsorgen Høgskulen i Førde 27/ Seminar om Demens Tor Jacob Moe Avdelingsoverlege NKS Olaviken behandlingssenter.
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Barns rettigheter regulert i de generelle bestemmelsene.
Tilpassede helsetjenester
PÅRØRENDE RETTIGHETER
Demens og ernæring – etiske utfordringer
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Opplæringsplanen for nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Ny veileder om samarbeid med pårørende innen psykiske helsetjenester
Norm for informasjonssikkerhet Taushetsplikt
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
5.mai 2011 FoU-enheten Birgit Hvesser
Kari Annette Os 31. Mars 2011.
Utviklingssenteret for sykehjem og hjemmetjenester og ABC-satsning
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A – noen erfaringer
Tvungen somatisk og psykisk helsehjelp
Barn som pårørende.
Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs. Kunnskapskilde Ann-K Brustad- Pårørende en ressurs.
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Barn som pårørende –lovendring
Barn som pårørende – satsning og lovendring Bergen 3.desember Siri Gjesdahl.
Barn som pårørende.
Temalunch pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4A
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse Av professor dr
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
ERFARINGER OG ETISKE UTFORDRINGER VED BEHANDLINGSAVKLARING SETT FRA EN SYKEHJEMSOVERLEGE NAVIDA HUSSAIN.
Nytt kapittel 4 A i pasientrettighetsloven
Kjersti Roalsvig – rådgiver/ jurist Fylkesmannen i Rogaland
Samhandlingsreformen – pårørendes stilling, muligheter og begrensninger 21. April 2012, Helsfyr, Oslo av Alice Kjellevold.
KEKK Seminar 22. september 2014, Linde Nasjonal veileder
Demensalarmer og gjeldende regelverk v/ seniorrådgiver Anne Kristine Breivik Helseavdelingen, Fylkesmannen i Hordaland / Helsetilsynet i Hordaland.
1 Status i lovverket om GPS seniorrådgiver Arne Erstad Seminar i velferdsteknologi, Bergen kommune den 6. juni 2013.
Samarbeid med familien
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 2 Rammeverk for helse- og omsorgstjenester i kommunen 1Del 2.
Dagfinn Green Vurdering av samtykkekompetanse For medisinstudenter Dagfinn Green 2013.
Helsehjelp til pasienter uten samtykkekompetanse som motsetter seg helsehjelpen Bjarte Hitland Geriatrisk avdeling Ahus.
Utfordringer for pårørende. Hvem er pårørende? Den eller de personene som den psykisk syke oppgir skal være det Pasienten kan velge fritt hvem som skal.
Samtykkekompetanse og helsehjelp til pasienter som motsetter seg helsehjelp Internundervisning - geriatri Tirsdag *** Rådgiver/jurist Helle.
Barnog ungdom som pårørende, 2009 Barn som pårørende Spesialrådgiver/ spesialsykepleier Randi Værholm Kreftforeningen Barnog ungdom som pårørende, 2009.
Samtykke. Problemstillinger – Testasjonshabilitet – kan vedkommende skrive testament? – Stemmerett. Kan vedkommende stemme ved et valg? – Bilkjøring?
Forberedende samtaler
Demens og tvang – ny lov Øyvind Kirkevold Spl. dr. philos.
eder.pdf
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Velferdsteknologiens ABC Juridiske rammer
Journalføring.
Hvordan møte pårørendes behov?
Overføring fra fengselshelsetjenesten til kommunehelsetjenesten
Endringer i psykisk helsevernloven 2017
Helse- og omsorgstjenestelovens Kap. 4A
Utskrift av presentasjonen:

Jus, kultur og ukultur i helsetjenesten Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, UiO 3.sept.2014

Oversikt Om pårørendes roller generelt (til voksne pas.) Om pårørendes rolle i jussen Om pårørendes rolle i profesjonsetikken Om pårørendes møte med den norske helsetjenesten – kultur eller ukultur? Noen viktige utfordringer Ikke om kultur/flerkultur

Pårørendes roller Fra ”Pårørende – en ressurs” kunnskapskilde omsorgsgiver del av pasientens nærmiljø pasientens representant med egne behov Andre? Offer Overgriper

Pårørendes rolle i jussen Rett til informasjon – der pasienten samtykker til det (pbrl. § 3-3) Når pasienten mangler samtykkekompetanse, Pbrl. § 4-6: «Helsehjelp som innebærer et alvorlig inngrep for pasienten, kan gis dersom det anses å være i pasientens interesse, og det er sannsynlig at pasienten ville ha gitt tillatelse til slik hjelp. Der det er mulig skal det innhentes informasjon fra pasientens nærmeste pårørende om hva pasienten ville ha ønsket. Slik helsehjelp kan besluttes av den som er ansvarlig for helsehjelpen, etter samråd med annet kvalifisert helsepersonell. Det skal fremgå av journalen hva pasientens nærmeste pårørende har opplyst, og hva annet kvalifisert helsepersonell har hatt av oppfatninger.»

Det informerte samtykket Gyldig samtykke forutsetter Samtykkekompetanse Informasjon Frivillighet Hvis samtykkekompetanse mangler Helsepersonells vurdering av pasientens beste Pasientens forhåndsønsker eller antatte ønsker – eksplisitte vs. implisitte/indirekte, fra pasienten vs. fra representant, skriftlig vs. muntlig Pårørendes vurdering av pasientens beste Pårørendes egne ønsker

Pårørendes rolle i jussen – forts. Nærmeste pårørende har tilnærmet full informasjonsrett når pasienten mangler samtykkekompetanse. Skal medvirke gjennom å gi informasjon om hva pasienten ville ha ønsket. Ansvarlig helsepersonell tar beslutningen I tillegg mer begrenset underretningsplikt ved vedtak om tvang etter psykisk helsevernloven Dvs. pårørende = representant for pasienter som ikke selv er i stand til å ta meningsfulle beslutninger, men har ikke ansvaret for beslutningen Mange andre vestlige land; Advance directives, proxy/surrogate decision making

Pårørende som representant Hvis pasienten ikke er samtykkekompetent må helsepersonell ta større ansvar og involvere annet helsepersonell og nærmeste pårørende/pasientens representant på en bedre måte. For å kunne ivareta rollen som representant må nærmeste pårørende ha informasjon Har etter loven samme rettigheter til informasjon som pasienten om pasienten mangler samtykkekompetanse

Taushetsplikten Gjelder som hovedregel ikke overfor nærmeste pårørende når pasienten mangler samtykkekompetanse Også delvis opphevet av underretningsplikten ved vedtak om tvang etter psykisk helsvernloven Kan oppheves av pasienten selv – men da må pasienten spørres

Om fare for pårørende og tvang Ikke relevant i kapittel 4A (somatikk) Relevant hensyn i psykisk helsevernloven Avlastning/overbelastning for pårørende – ikke relevant i noen av lovene om pasienten ikke ønsker innleggelse/institusjonsopphold – heller ikke der pasienten mangler samtykkekompetanse

Pårørende i profesjonsetikken Legeforeningens etiske regler – lite/ingenting Psykologene – lite/ingenting Sykepleierne - informasjon til pårørende + samhandle med pårørende. «Dersom det oppstår interessekonflikt mellom pårørende og pasient, skal hensynet til pasienten prioriteres.» Likevel: «Komparentopplysninger» og familieorienterte faglige perspektiv har en viss betydning – økende betydning?

Pårørendes møte med helsetjenesten Mange er fornøyd, men.. Mange pårørende føler de får for lite informasjon eller blir møtt med taushetsplikten eller fragmenterte tjenester Samtykkekompetanse vurderes ofte ikke eller på en mangelfull måte Pårørende blir ikke spurt om hva de vet om pasientens ønsker når du burde ha blitt spurt Helsepersonell forholder seg noen ganger primært til pårørende, selv om pasienten er samtykkekompetent Noen pårørende får eller tar for mye ansvar – noen ganger vanskelig å skille egne vs. pas.s behov

Pårørendes møte – forts. Verst i spesialisthelsetjenesten? Dårlig dokumentasjon av pårørendeinvolvering? Pårørende blir noen ganger ikke sett – hva med å hilse, eller kanskje en kopp kaffe? Pårørendes informasjon om pasienten blir noen ganger ikke innhentet, for eksempel for å ta vare på alliansen til pasienten Pårørende med stort hjelpeansvar hjemme kan bli møtt med taushetsplikten, ikke tatt med i vurderinger av fare, eller ikke informert om utskrivelse Noen pårørende ønsker eller trenger mer avstand

Pårørende som nærmeste omsorgsperson/helsetjenestens forlengede arm Her gir loven andre rettigheter til samarbeidende helsepersonell enn pårørende når pasienten er samtykkekompetent Blir pårørende avskiltet og lite verdsatt?

Et eksempel En mor har hatt hovedansvaret for sin syke datter i mange år. Innlegges etter at moren skjønte at pasienten var i ferd med å bli sykere Moren drar for å besøke datteren på posten hun ble innlagt på. Får beskjed om at pasienten er på en annen post, men de kan ikke si hvilke av hensyn til taushetsplikten

Noen konsekvenser Ugyldig samtykke (når pasienten mangler samtykkekompetanse, at pårørende ikke involveres eller at pårørende bestemmer for mye) Viktig informasjon kan overses Føler seg noen ganger mistenkeliggjort Mistillit til tjenesten Pårørendes egne behov kan bli oversett Mange føler seg sviktet og overlatt til seg selv, med et overveldende ansvar

Pårørendes egne behov Noen er veldig fornøyd Mange føler seg avvist, ikke sett Mange av disse behovene kan ivaretas uten å bryte taushetsplikten Behov og ønsker varierer - Behov for individuell tilnærming Hvordan bidrar organisering, rutiner, tenkning om sykdom og behandling, lovverk, og insentiver til at pårørendes blir sett eller oversett?

Noen viktige utfordringer Vurdering av samtykkekompetanse, taushetsplikten Informasjon – hvordan og hvor mye Beslutninger – hvordan og hvor mye Når skal pasienten få styre informasjonsutvekslingen? Snakke med pasienten om pårørendeinvolvering mens pasienten er i stand til det Pårørende som helsetjenestens forlengede arm (for pasienter med samtykkekompetanse) Pårørende som får eller tar en for stor plass i beslutninger Pårørendes egne behov Fragmentering, spesialisering, organisering, individfokus