Fasteaksjonen 2015 Synlighetsstrategi Synlighetsansvarlig Hege Kristin Ulvin 27.11.14
Synlighet - fasteaksjonen 2015 Synlighetsansvarlig: Hege Kristin Ulvin E-post: hku@nca.no Mobil: 97172650 Annonseringsansvarlig: Marianne Beichmann E-post: marianne.beichmann@nca.no
Fasteaksjonen 2014 806 presseklipp Kildekategori: - 8 prosent nasjonale - 3 prosent regionale - 88 prosent lokale
© Vest-Telemark Blad
© Bergens Tidende
© Namdalsavisa
© Vårt Land
© Lofotposten
© Porsgrunns Dagblad
Overordnet dramaturgi Aksjonsuka: 18.- 25. mars Som i 2014: Størst kraft i kommunikasjonen i aksjonsuka. Innsamlingsfokus. Mål: Givermobilisering frem mot aksjonsdagen. Februar/mars 1) Mobilisere bøssebærere 2) Påvirkningskampanjen «Se oss inn i øynene, Erna - #stoppklimakrisen
Kanaler Egne medier, annonser og presse. Egne planer for hver kanal. Samordnet kommunikasjonsplan skal sikre dramaturgi, kanaler og optimal utnyttelse av synlighet. Målgruppe Alle landets husstander, med spesielt fokus på kvinner 30-60 år. I tillegg: Beslutningstakere, frivillige og næringslivsledere.
Annonser Film Ny reklamefilm tilpasset toppkommunikasjonen: Vann i katastrofen. Sendes i TV 2, TV2 Bliss, SBS Discovery (TVNorge, FEM, VOX, MAX, TLC), web-TV. Web/avis Lokalaviser på nett, sol.no, startsiden, ABCnyheter, TV 2 været, Dagbladet, VG, Widespace, Amnet, Vårt Land (nett og print). Utvalgte regionsaviser. Web-TV. Sosiale medier Mål: Å drive trafikk mot KNs nettside for donasjoner og kunnskapsbygging. Budskap - Bøssebærerne kommer. Ha kontantene klare. - I kriser er vann kritisk. Vi er der i katastrofer med rent vann. Nå trenger vi deg. Send SMS
Presse: Nasjonale flater Nyhet/debatt Humanitære katastrofer – klimaendringer, Anne-Marie, bøsseaksjon, påvirkningskampanje. Kultur Samarbeid med Ingrid Olava: Klimatur til Kenya, talsperson før og under fasteaksjonen Talspersoner Primær talsperson/frontfigur: Anne-Marie Helland Sekundært: KNs fagpersoner/klimavitner Kultur: Ingrid Olava Talsperson vurderes fra sak til sak, men Anne-Marie er fasteaksjonens frontfigur og skal alltid vurderes som talsperson.
Presse: Regionale flater Nyhet/debatt Resultater – innsamlingsresultater – bistandsresultater Leserinnlegg Kronikk om fasteaksjonstemaet «Helt i felt». Kultur. Stunts og annet i regionby Medier NRK morgensending distrikt. Regionaviser. Talspersoner Anne-Marie Helland/RK
Presse: Lokale flater (Ansvarlig:RK/DK) Nyhet/debatt Innsamlingsaksjonen – innsamlet beløp=x antall brønner (f.eks.) Leserinnlegg Lokale ungdommer CFC-ere. «Helt i felt». Kultur. Stunt og annet lokalt. Medier Lokalaviser Lokalradio Menighetsblad Talspersoner RK/DK Ildsjelder i menighetene
Egne medier 1: Magasin + nett Magasinet #1 = Kampanjenummer – klimatema 15. januar. Div. klimastoff, klimavitner, portrett. Fire sider rettet mot menighetene, vinklet på RK-er, Helen og nytt materiell. Magasinet #2 = Fasteaksjonsnummer Fasteaksjonen 30 år. Mobiliseringsreise til Pakistan, mobilisering av bøssebærere. Evt. intervju med artist/reportasje fra pressetur. Denne utgaven ikke endelig planlagt per 27.11. Nett - Kirkensnodhjelp.no: Primær ekstern kanal - Fasteaksjonen.no: All FA-aktivitet, inkludert materiell/ressurser
Egne medier 2: Sosiale medier Facebook Litt stoff rundt kickoff i uke 10. Regnbuekalenderen blir styrende element. Enkeltposter hvor KN-hverdagshelter gir glimt fra arbeidet. Promotere innsamling og kampanjen. Artist(er) brukes aktivt. En topp rundt siste helg og selve tirsdagen. «Fastetid i menigheten» legges ned. Twitter Følger mediebildet og synlighetsplan for øvrig. Lette innsamlingsforsøk. Instagram (#fasteaksjonen #kirkensnodhjelp) 1) Kun én hashtag: #fasteaksjonen brukes i all kommunikasjon 2) Påvirkningskampanje. Kjendiser deltar. Egen hashtag.
Spør oss! Dere gjør den viktigste jobben – og dere lykkes Står dere fast – ta kontakt med KOMA i KN – vi er der for dere