Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Få det ut! Presse og sosiale medier i Fasteaksjonen Hege Kristin Ulvin Andreas van der Eynden Sundvolden 23. januar 2016.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Få det ut! Presse og sosiale medier i Fasteaksjonen Hege Kristin Ulvin Andreas van der Eynden Sundvolden 23. januar 2016."— Utskrift av presentasjonen:

1 Få det ut! Presse og sosiale medier i Fasteaksjonen Hege Kristin Ulvin Andreas van der Eynden Sundvolden 23. januar 2016

2 Fasteaksjonen 2015 Ca. 530 presseklipp (Retriever) Fordeling oppslag i papiraviser: - 6 prosent nasjonale - 2 prosent regionale - 92 prosent lokale

3 Store muligheter i lokalpressen Lav terskel for å få på stoff Journalister vil ha tips Ungdomsstoff er en vinner Aktuelt tema

4 Dere gjør jobben best! Lokalpressen er vår viktigste kanal for å mobilisere bøssebærere og givere Lokalkunnskap - nærhet til saken Lokale pressekontakter Lokalpressen avhengig av relasjonen til lokalmiljøet Hovedkontoret langt unna

5 Stunts selger – og motiverer Engasjerer konfirmantene Gir oppmerksomhet Engasjerer andre – gir bøssebærere og penger

6 Vil slå fjorårets rekordinnsamling Budstikka, 21.03.2015 Eyvind Sverre Menne Side 31 Publisert på trykk. Profil: Fasteaksjonen. Grinilund og Østerås menigheter hadde innsamlingsrekord under fjorårets fasteaksjon. - Den rekorden skal slås i år, sier kateket Lille Andersen. © Budstikka

7 I morgen kan også du bidra i aksjonen Avisa Nordland, 07.04.2014 Aleksander Ramberg ar@an.no Seksjon: GENERAL Side 15, del 1 Publisert på trykk. Her gir ordføreren sin støtte. I morgen besøker konfirmantene deg. © Avisa Nordland

8 Banker på og synger ut Tidens Krav, 05.04.2014 Seksjon: FOLK Side 10, del 1 Publisert på trykk. Konfirmanter fra hele Nordmøre skal delta i Kirkens nødhjelps fasteaksjon. For konfirmantene som hører under Kristiansund menighet, blir det en ekstra travel dag: Etter felles middag, er de klokka 17.00 gang på sine roder for å fylle opp bøssene. Selv om bøssene er stappfulle et par timer senere, er det fortsatt ikke over. Klokka 20.30 skal de lage show i Kirkelandet kirke. © Tidens Krav

9 Har gitt bort 10.000 brød I løpet av ti år har to av byens bakerier gitt bort 10.000 brød til Kirkens Nødhjelp. Lørdag er det igjen tid for å dele ut brød på Torvet. © Kristiansand Avis

10 Klar for fasteaksjon Troms Folkeblad HTG, 21.03.2015 Reidar Ingebrigtsen,957 96 360,ri@folkebladet.no Side 11 Publisert på trykk. Profil: Fasteaksjonen. I helga går startskuddet for den årlige fasteaksjonen til inntekt for Kirkens Nødhjelp. © Troms Folkeblad

11 Kristne og muslimer aksjonerer sammen Sarpsborg Arbeiderblad, 21.03.2015 TOR VISKUM Side 22 Publisert på trykk. Profil: Kirkens Nødhjelp. For andre året går kristne og muslimer sammen i fasteaksjonen. © Sarpsborg Arbeiderblad

12 Stor oppslutning om fasteaksjon Framtid i Nord, 27.03.2015 17:53 Thomas Wahlgren Publisert på nett. Profil: Kirkens Nødhjelp. Resultatet for Kirkens Nødhjelps fasteaksjon i Nordreisa ble på nær 37.500 kroner. Summen kan måle seg med det aller beste som har blitt samlet inn de siste årene. - En stor takk til alle som har bidratt til dette gode resultatet. © Framtid i Nord Se webartikkelen på http://ret.nu/je5r9vmp

13 Bøsseinnsamling for nødhjelp Ringerikes Blad, 21.03.2015 17:00 Publisert på nett. Profil: Fasteaksjonen. Fra og med søndag gjennomføres Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2015. Fasteaksjonen Utfordrer oss til å gi penger til rent vann nåt katastrofen rammer. I kriser er vann kritisk. © Ringerikes Blad Se webartikkelen på http://ret.nu/3m2gNIr0

14 I kriser er vatn kritisk Vest-Telemark Blad, 21.03.2015 Side 17 Publisert på trykk. Profil: Fasteaksjonen. Klimaendringane fører til fleire og verre katastrofar, og trugar tilgang på reint vatn. © Vest-Telemark Blad

15 I kriser er vann kritisk Brønnøysunds Avis, 21.03.2015 Daglig leder Gerd Gabrielsen, og sogneprest Ådne Njå Brønnøy menighet Side 24 Publisert på trykk. Profil: Fasteaksjonen. 22. -24. mars går Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2015 av stabelen på Sør-Helgeland. Konfirmantene, med støtte fra foreldre og foresatte, vil dra rundt i distriktet og samle inn penger. © Brønnøysunds Avis

16 I kriser er vann kritisk! Aura Avis, 21.03.2015 Side 24 Publisert på trykk. Profil: Fasteaksjonen. 22. -24.mars går Kirkens Nødhjelps fasteaksjon 2015 av stabelen. Hvert år går om lag 40 000 bøssebærere fra dør til dør, og samler inn penger til Kikens Nødhjelps fasteaksjon. © Aura Avis

17 Pressemeldinger Ferdige pressemeldinger på fasteaksjonen.no Tilpass ferdig tekst Send til redaksjon Ring for oppfølging

18 Presseinnsalg Lag pressemelding (enkel, informativ tekst – i word) Ring journalist og fortelle om saken din Send over informasjon/pressemelding på epost Følg opp – det er lov å mase! Kan ikke pressen komme? Send pressemelding og bilder

19 Gode tips? http://www.fasteaksjonen.no/lokal-synlighet-og-media

20 SOME / FASTEAKSJONEN 2016 Oversikt, tips, triks og utfordringer.

21 AGENDA Kirkens Nødhjelps sosiale medier – en oversikt Bruk av sosiale medier i Fasteaksjonen 2016 Informasjonsflyt Noen tips og triks

22 FACEBOOK Ca. 82100 følgere Vårt største sosiale medium Viktig annonsekanal – synlighet på FB er ikke gratis! «Alle» har Facebook-kontoer Her når vi hele Norge «Hvem vi er og hva vi gjør»

23 INSTAGRAM Ca. 3800 følgere I hovedsak en kanal for å dele pene bilder Nå også annonsekanal (eies av Facebook) Yngre målgruppe Konfirmanter er på Insta!

24 TWITTER Ca. 10200 følgere Brukes og leses av politikere, journalister etc. Hyppig brukt i politisk diskusjon Følger nyhetsbildet tett Et sted folk ser etter siste nytt

25 DIALOG Selve fundamentet i de sosiale mediene er dialog Av og til stormer det – hundrevis av kommentarer Negative kommentarer er ikke farlig! –KN har ressurser til å håndtere dette

26 SPREDNING Synlighet i sosiale medier baserer seg på spredning Spredning kan kjøpes Men: Alt dere deler bidrar til spredning Spredning bidrar til at flere ser annonser På Facebook er «all PR god PR» (til en viss grad…)

27 FASTEAKSJONEN 2016 På sosiale medier består FA av ulike deler: –Annonsekampanjen –Innhold fra KN sentralt –Lokalt engasjement

28 ANNONSEKAMPANJEN Facebook og Instagram Skal nå omtrent en million nordmenn tre ganger i løpet av siste uke før aksjonen To hovedmål –Berede grunnen for bøssebærerne –Dekke opp der vi ikke har bøssebærere Også: Takke

29 INNHOLD FRA BG3 Historier fra felt Nettsaker Presseoppslag Fastetid Politisk kampanje

30 LOKALT ENGASJEMENT Flere av våre mest populære poster handler om lokalt engasjement Dette er godt innhold! Viktig for å øke synligheten

31 INFORMASJONSFLYT Vi vil ha historier fra din menighet! Inspirerende for dem som blir vist frem, og for andre Denne typen innhold engasjerer våre følgere En viktig takk til dem som bidrar

32 HVA OG HVORDAN Alt engasjement er av det gode Hold det enkelt! –Et kjapt bilde – gjerne fra mobiltelefon (men NB: ikke MMS) –Navn – NB: Samtykke! –Sitat/kontekst –Mail til ane@nca.no / Send på Facebookane@nca.no

33 EKSEMPLER

34 NOEN TIPS Kan distribuere lokalt fra sentral side Grupper fungerer! Messenger fungerer! Deling fungerer! All synlighet løfter Fasteaksjonen som helhet.

35 TIL SLUTT Hold det enkelt Send heller en historie for mye enn en for lite Vi bruker det aller meste av det som kommer inn Del alt du orker! Snakk om KN/FA i egne kanaler! Andreas kan bistå med både praktisk og teknisk support

36 TAKK Kontakt: Andreas van der Eynden e-post: ane@nca.noane@nca.no Tlf.: 918 13 777 facebook.com/eynden @eyndensen


Laste ned ppt "Få det ut! Presse og sosiale medier i Fasteaksjonen Hege Kristin Ulvin Andreas van der Eynden Sundvolden 23. januar 2016."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google