Sentral vs. desentral økonomifunksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kvalitative studier Trond Hatling Sintef Unimed Helsetjenesteforskning
Advertisements

Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Teknologi i klasserommet
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
De dårige følelsene. Veiene ut..
Møteplass: Ledelse Tema: Ledelse i endringstider
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Hønefoss politistasjon
Veiledning av elever / lærlinger
”Jobbmulighetskoden” Broen mellom arbeidssøker og arbeidsgiver:
Målbilde for min halvtime • Se instruktørrolle med litt nye øyne • Øke interessen for egne medarbeidere/ lærlinger • Noen tips og råd for hvordan du kan.
Hanne Harlem Kommuneadvokat Oslo kommune
Barnevernsbarns erfaringer- utdanning og helse
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
2004 Survey galore! Vaya con dios ISUIT for nybegynnere IISUIT for viderekommende IIIStudentsurveyen IVVeien framover.
Kommunestyremøte Levanger 21. mai 2008 Jan Arve Strand NAV Partnerskap.
Heltid – hvorfor det? Det store heltidsvalget Stokmarknes 2.april.
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Min Problemløsningsbok Navn: ____________________________________ Slik ser jeg ut (tegn eller lim inn bilde):
Hvorfor prosjekt? Forelesning 3ØID30 Harald Romstad 24.oktober
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Klart språk og brukerinvolvering Frokostseminar DIFI Oslo 11. juni 2014.
Johannes 14,1-11 veien, sannheten og livet
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Rakkestad ungdomsskole Entreprenørskap Hva er så bra med faget? Entreprenørskap skaper en praktisk hverdag for elevene som de kan styre og legge.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
I dag snakker vi om psykiske problem:
KOMMUNIKASJON Grunnleggende kommunikasjonsteori
Hva er det vi har behov for å få hjelp til av spesialisthelsetjenesten? Av Per Willy Ormestad, Sosionom m/spesialkompetanse i sosialt arbeid på rusfeltet.
”Brukermedvirkning for mennesker med begrenset samtykkekompetanse”.
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Oppgavegjennomgang EØS v/13
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Spørsmål til diskusjon Hvordan kan vi påvirke holdningene i alle ledd -Se til England? -Den gode samtalen? -Annet.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
Hva skjer med klienten i brukerens tidsalder? Ingerid Aamodt
Hva skal økonomis rolle være ? 1.Utfordrerroller/djevelens advokat 2.Rådgivende rolle, Sparringspartner 3.Pådriver rollen 4.Kontrollerende rolle.
Jarles tanker FF organisasjon 1. februar Grunnpilarer for valg Hensiktsbasert Kundeorientert Effektiv.
Økonomioppgaver i dag –Månedsrapportering –Juridisk og operasjonell –Budsjettprosess –Prognose/guiding –(Forretningsplan talldel) –Business Cases (goretex)
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Stjernemennesker på Jorden
Hyperion i Privatmarked Kompetanseheving av Privatmarked Økonomi.
Økonomiorganisasjon 2007 Månedsrapporteringen –Praktisk gjennomføring av rapportering er utfordrende fordi det kun er jeg (og Inger Lise) som ser helheten.
 Utbyggingsavtale er helt nødvendig for å avklare kostnadsfordeling mellom privat offentlig.  Kommunen må være flikere til å bidra med kostandstilførsel.
Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.
TAKK!. Hvorfor blir Lokal-Sentral innlemmet i IHR?
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Politisk påvirkning.
Rettslige aspekter ved informasjonsinfrastrukturer og semantisk interoperabilitet Dag Wiese Schartum.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Kapittel 1 – Hva er samfunnsøkonomi?. I kapittel 1 skal du blant annet lære: Hva samfunnsøkonomi er Om forskjellen mellom mikroøkonomi og makroøkonomi.
Framtid - Samspill - Skaperglede
Hva gjør kommunene for å bekjempe arbeidslivskriminalitet?
Fjes til Fjes innsamling Røde Kors
Hvilke plattformer bruker dere?
Camilla Hall-Henriksen
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Utskrift av presentasjonen:

Sentral vs. desentral økonomifunksjon

Pro & Cons - sentral økonomifunksjon Pro’s Potensiale for å klare seg med færre ressurser, spesielt på transaksjonshåndtering og homogen prosessering Større mulighet for å sikre at sentrale føringer blir enhetlig formidlet helt ut til linjen Con’s Fjernt fra linjen og der det skjer kan medføre dårlig ”standing” i forretningen Vanskeligere å forstå forretningen ute (vi har tross alt en gigantbedrift med stor kompleksitet) Risiko for at distansen blir så stor at ”økonomi-lignende stillinger” popper opp ute slik at evnt. ressursgevinst ved sentralisering igjen forsvinner Økonomi blir kravstiller mer enn rådgiver og støttespiller Mangler forståelse for operasjonelle utfordringer og blir sett på som tekniske og lite kompetente på forretningen

Pro & Cons - desentral økonomifunksjon Pro’s Økonomifunksjonen forstår forretningen og driver aktivt og operasjonelt forbedringsarbeid Bidrar aktivt i beslutninger og prosesser som kjøres i linjen Er rådgiver og støttespiller til linjen og ikke bare kravstiller Bidrar til å sikre sammeheng mellom overordnede føringer og de operasjonelle utfordringene Sikrer prioritet på økonomiske problemstillinger ute i forretningen Effektive beslutningsprosesser da økonomi jobber sammen med linjen rundt beslutningsgrunnlag (vi vet hva vi snakker om) Økonomi ute vil føle et sterkere ansvar for å levere enn en sentral økonomifunksjon, som ofte bare vil peke på andre hvis ting ikke går etter plan Sikrer samsvar mellom regnskapsregler og controlling på en god måte Con’s Fjernt fra den sentrale økonomifunksjonen og forstår ikke de overordnede føringene godt nok Kan kreve noe flere folk

Inntektscontrolling Consumer Fixed Vi har redusert controllerårsverk som jobbet med inntekter fra 2,5 til 1,5 fra 2005 og til i dag gjennom å videreutvikle analytisk kompetanse hos medarbeiderne Vi har en avviksrapporteringsmetodikk som er svært god og som krever at vi er hands on på hva som skjer i forretningen Vi har redusert feilrapporteringen vesentlig gjennom at vi er tettere på forretningen Tidligere hadde vi mange eksempler på at økonomi ikke fanget opp hva som skjer i forretningen, som igjen medførte omfattende feilrapportering I dag er vi proaktive og oppsøkende samt at linjen bruker oss ifbm. kampanjer osv. Beslutninger som tas i ledergruppen osv. går rett til relevante medarbeidere Vi er tett på linjen som gjør oss sterke ift. SOX som tross alt omfatter også andre områder enn økonomi! Vi eier inntektene og ansvarliggjøres for hva som guides osv. Uten tett forhold til forretningen vil dette være vanskelig og jeg tror det blir mer ”linjalvurdering” enn realitetsvurdering Vi er gode på guiding – noe jeg helt klart er fordi vi er tett på!!! Vi har et utbredt kontaktnett ift. å avdekke evnt. problemer og feil på inntektene Billing, kreditt, bedrift (har jo ofte tilsvarende problemstillinger), beslutningsstøtte, produkt, Fixed-analyse osv… Det ligger en trygghet hos inntektscontrollere i at jeg faktisk forstår hva de driver med og kan aktivt hjelpe de når noe oppstår. Å lage en matrise på dette når resten av organisasjonen har gått bort fra matrise kan virke noe underlig Vi er ett kontaktpunkt på inntekter når linjen har spørsmål! Vi er skikkelig hands on og kan gå inn og påvirke når ting ikke går som de skal. Linjen kommer til oss og spør om råd!

Hva vil man? Hva ønsker Ragnar med økonomifunksjonen – hva er Katarinas visjon? Regnskap og teknikaliteter Rådgivning og beslutningsstøtte Kravstillerrolle uten for dyp innvolvering i forretningen Hvilket behov ser divisjonene og linjen ift. de samme forhold som nevnt ovenfor? Det viktigste er etter min mening ikke nødvendigvis organiseringsmodellen men at ting fungerer. Uavhengig av organisasjonsmodell vil det kreve at vi snakker sammen og løser utfordringer sammen noe man etter min mening gjør best ved å ha kompetanse på områdene man skal serve. Dette krever igjen personlig egnethet som ikke passer til alle