Hvordan jobber Forbrukerrådet for kollektivreisende?
forbrukerrådet.no Forbrukerrådet er … Foto: Kjell Håkon Larsen vi gir forbrukeren makt og mulighet til å ta gode valg en uavhengig interesseorganisasjon som bistår forbrukeren og påvirker myndigheter og næringsliv i en forbrukervennlig retning.
forbrukerrådet.no Prioritere infrastruktur for bærekraftig transport Økt kollektivkapasitet storbyområdene Rask ferdigstilling av dobbeltsporet InterCity Utnytte kapasiteten på sporet bedre Vedlikehold for å redusere forsinkelser for pendlerne Kilde: SSB
forbrukerrådet.no Gjøre det enklere å velge kollektivt Enkelt å bytte mellom reisemidler Reiseplanlegger som fungerer Bygge boliger nær stasjonene Enkelt å løse billett Innfartsparkering – også for sykler Enklere å få refusjoner ved avvik Foto: Colourbox
forbrukerrådet.no Hva skaper fornøyde og misfornøyde kunder? Kilde: «National Rail Passenger Survey, Spring 2014 Main Report», Passenger Focus
forbrukerrådet.no NORGE: Ikke fornøyde med håndtering ved avvik Mange opplever å ikke få noe informasjon om forsinkelsen verken før de kom til stasjonen, på stasjon eller på toget. SMS-varsling fra NSB er upålitelig Apper som skal varsle avvik har fungert i varierende grad Fortsatt kaos ved buss for tog, både ved planlagte og uforutsette avvik Kundene ønsker beskjed raskt og vil ha handlingsalternativer. Det oppleves som negativt når NSB og Jernbaneverket skylder på hverandre
forbrukerrådet.no «Du må regne med forsinkelser» En togstans rammer mange tusen pendlere. Det blir verre før det blir bedre En signalfeil, 3. juli: Oslo – Drammen Kilde: Jernbaneverket, Mitt tog
forbrukerrådet.no Forbrukerrådet ønsker Rask utbygging av ny infrastruktur Tydelighet omkring hva som trengs for å hindre avvik Forebyggende vedlikehold Bedre samarbeid om håndtering og informasjon ved avvik Mer fokus på passasjerenes forsinkelser