Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Punktlighetsseminar Norske tog AS

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Punktlighetsseminar Norske tog AS"— Utskrift av presentasjonen:

1 Punktlighetsseminar Norske tog AS
Øystein Risan

2 Eier: Samferdselsdepartementet Medarbeidere: 30
Norske tog AS Etablert: 2016 Eier: Samferdselsdepartementet Medarbeidere: 30 Budsjett 2017: 995 MNOK Balanse : MNOK Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

3 Økonomi/administrasjon Linda Venbakken Teknisk Luca Cuppari Materiell
Organisasjon CEO Øystein Risan Juridisk Iren Marugg Økonomi/administrasjon Linda Venbakken Teknisk Luca Cuppari Materiell Kjell-Arthur Abrahamsen Kontrakter Anskaffelser 2 medarbeidere Finans Regnskap Budsjett/Controller HR IT 5 medarbeidere Teknisk rådgivning Teknisk dokumentasjon Modifikasjoner Vedlikeholdsprogram Inspeksjoner 13 medarbeidere Leieavtaler Strategi for kjøretøy Prosjekter Forvalte kjøretøy 9 medarbeidere Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

4 Strategi for Norske tog AS
Formål Å anskaffe, eie og forvalte togmateriell for utleie til persontogoperatører i Norge samt virksomhet som står naturlig i sammenheng med dette. Visjon Norske tog (NT) skal være et ledende, fremtidsrettet og solid selskap som leverer tilstrekkelig mange, sikre, pålitelige og tidsriktige persontogkjøretøy. Gjennom dette skal selskapet bidra til en attraktiv persontogtrafikk i Norge og til «Det grønne skiftet» Mål Fornøyde kunder og passasjerer Passasjerene skal i fremtiden være mer fornøyde med togtypen de reiser med enn de er i dag. Tilstrekkelig mange, sikre, pålitelige og tidsriktige kjøretøy Standardisere på færre typer kjøretøy. Redusere gjennomsnittsalderen fra 17 år til under 15 år Ingen drepte eller skadde som følge av våre leveranser Lave finansieringskostnader Norske tog bør oppnå AA-rating Fornøyde medarbeidere Arbeidsgleden i Norske tog skal heves til 70 Strategi Kunde Ledere i Norske tog skal ta initiativ til å opprettholde og videreutvikle et godt forhold til våre kunder Kjøretøy Norske tog skal effektivt legge til rette for tilgang til tilstrekkelig mange, sikre, pålitelige og tidsriktige kjøretøy, i tråd med samfunnets behov for persontrafikk med tog. Teknologi Norske tog skal bidra til et høyt sikkerhetsnivå på jernbanen ved at styring av risiko er en integrert del av alle prosesser knyttet til kjøretøy. Finans Norske tog AS legger til grunn for strategien at selskapet skal være selvfinansierende og at det ikke skal tas ut utbytte fra selskapet Medarbeider Ved nyansettelser og endringer i sammen- setningen av ansatte og kompetanse i Norske tog, vil vi legge vekt på å vurdere stilling og oppgaver opp mot erfaring og kompetanse Kommunikasjon Vi skal sikre forståelse og aksept for at den måten Norske tog anskaffer, forvalter og leier ut persontogkjøretøy på, er den beste innenfor de ramme- betingelser som gjelder for virksomheten Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

5 Passasjerens perspektiv
Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

6 Beam me up Scotty Beam me up Scotty
Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan Beam me up Scotty Beam me up Scotty

7 Den ultimate transport
Du må ikke til stasjonen først Du må ikke vente Det tar (nesten) ingen tid Det er gratis (?) Det er ingen bytter Du kommer deg dit du vil Det er kult Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

8 Generalised cost (GC) eller ulempen med transport
Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan Generalised cost (GC) eller ulempen med transport GC = b1.A + b2.W + b3.R + n.I + (f/VOT) + b0 or perhaps R = (R-X) (where X is useful time) A = Access time, W = waiting time, R = running (in-vehicle) time, f = Fare, VOT = Value of Time; n.I = number of interchanges, b1-b3 are weightings, and b0 represents the remaining elements (such as minor quality variables) Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

9 Innstillinger og forsinkelser på grunn av feil på kjøretøy
Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

10 Feil på kjøretøy har vært årsaken til mindre enn 2 % av innstillingene i trafikkpakke 1 Sør i 2016 og hittil i 2017 Flesteparten av innstillingene er for lokaltog Stavanger (Jærbanen) Feil på kjøretøy vært eneste årsak til innstillinger på Arendalsbanen enkelte måneder Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

11 Feil på kjøretøy har vært årsaken til mindre enn 6 % av forsinkelsene i trafikkpakke 1 Sør i 2016 og hittil i 2017 Flesteparten av forsinkelsene er på Sørlandsbanen Feil på kjøretøy utgjør om lag en like liten andel av forsinkelsene på de tre strekningene Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

12 Signifikant færre innstillinger pga
Signifikant færre innstillinger pga. feil på kjøretøy på alle tre banestrekningene i trafikkpakke 1 Sør i forhold til i 2016 Flesteparten av innstillingene pga. feil på kjøretøy er for lokaltog Stavanger (Jærbanen) Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

13 Stabile forsinkelser pga
Stabile forsinkelser pga. feil på kjøretøy på alle tre banestrekningene i trafikkpakke 1 Sør i 2016 og hittil i 2017 Flesteparten av forsinkelsene pga. feil på kjøretøy er på Sørlandsbanen Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

14 Tekniske spesifikasjoner, vedlikehold og dokumentasjon, modifikasjoner
Punktlighetstiltak Tekniske spesifikasjoner, vedlikehold og dokumentasjon, modifikasjoner Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

15 Tekniske spesifikasjoner for nye anskaffelser og oppgraderinger
Raske og riktig dimensjonerte dører Inngangspartier uten klappseter som sikrer effektiv av-/påstigning Løsninger som øker innvendig passasjerflyt Fleksible interiør for å øke kapasitet om bord Akselerasjons- og retardasjonstider som sikrer gode marginer ved forsinkelser Dørstyring og tidsriktig informasjon om bord ved stasjoner med korte plattformer Gode kommunikasjonsløsninger for informasjon på tog - plattform skjermer om antall passasjerer per vogn Tekniske løsninger om bord for måling av infrastruktur Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

16 Vedlikehold og dokumentasjon
Vedlikeholdsprogrammer som ivaretar norske forhold Brukervennlig og effektiv vedlikeholdsdokumentasjon Brukervennlig betjeningsdokumentasjon Analysere vedlikeholdsdata fra leietakere for å optimalisere vedlikehold samt identifisere og rette systemfeil Tilrettelegge for tilstandsbasert vedlikehold Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan

17 Nye bremsesylinder, nye tørker Forbedring og feilretting av bremser
Viktigste pågående og planlagte tekniske modifikasjoner som påvirker punktligheten Type 72: Type 73: Type 5: El18: Type 74/75: Type 69: Nye dører, overhaling traksjonskonvertere, tilrettelegging for tilstandsbasert vedlikehol, nye rollestolramper Nye bremsesylinder, nye tørker Forbedring og feilretting av bremser Ny kompressor Vurdering av av klappseter Arbeidsgruppe for å identifisere tekniske og vedlikeholds-forbedringer på utvendige dører Punktlighetsseminar 23. november 2107, Øystein Risan


Laste ned ppt "Punktlighetsseminar Norske tog AS"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google