Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Nasjonal reiseplanlegger

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Nasjonal reiseplanlegger"— Utskrift av presentasjonen:

1 Nasjonal reiseplanlegger
Tusen takk for invitasjonen til en veldig viktig og inspirerende konferanse – om bærekraft. Bærekraftig transport, bærekraftig mobilitet, er et av de store og viktige temaene i arbeidet for en bærekraftig verden. 30 prosent av Norges klimagassutslipp kommer fra transportsektoren. En nasjonal reiseplanlegger kan bidra, gjennom å legge til rette for flere kollektivreiser - og dermed mindre klimagassutslipp. Målet i nasjonal transportplan om at all vekst i persontrafikk skal tas med kollektiv, sykkel og gange, det er en stor utfordring. Samferdselsdepartementet har derfor gitt oss et oppdrag: Å bidra til å fjerne barrierene for å reise kollektivt. I dette oppdraget skal vi overbevise mennesker. <KLIKK>

2 Vi skal for eksempel overbevise Knut. Knut har bil.
<KLIKK>

3 Fire av fem nordmenn har bil. <KLIKK>
Det er mange som Knut. Fire av fem nordmenn har bil. <KLIKK> Kilde: Kundeundersøkelse, Opinion Kilde: Kundeundersøkelse, Opinion

4 Og mange sier de er avhengig av bilen i hverdagen.
De viktigste barrierene som gjør at folk som Knut velger bilen i stedet for bussen er: <KLIKK> Kilde: Kundeundersøkelse, Opinion Kilde: Kundeundersøkelse, Opinion

5 At opplever at de har et dårlig kollektivtilbud, lite fleksibilitet, lang reisetid og at det oppfattes som enklere å kjøre bil. Jeg tror vi alle kan kjenne oss igjen der. <KLIKK> Kilde: Kundeundersøkelse, Opinion

6 Opplevelsen av disse punktene, kan reiseplanleggeren gjøre noe med.
<KLIKK> Kilde: Kundeundersøkelse, Opinion

7 For når Knut skal ut å reise i dag, må han ofte bruke flere reiseplanleggere. Og han må ha flere billetter. Vi vet at mange i dag synes det er vanskelig å finne ut hvilken billett de bør kjøpe og hvordan de skal kjøpe den, og at det en barriere mot å velge kollektivt.

8 Hvis Knut har hund, for eksempel, krever den reisen han nå skal legge ut på, litt gravearbeid.
<KLIKK>

9 For er en hund i Sør-Trøndelag det samme som en hund i Østfold - eller i Hurdal?
<KLIKK>

10 Nei. Knut må frem med målebåndet for å finne ut om det han har med seg
<KLIKK> er hund eller håndbagasje. Over 40 cm mankehøyde er en hund i Akershus, og krever barnebillett. I Trondheim er imidlertid alle firbente billettpliktige. Andre steder er det andre definisjoner.

11 Sånn er det også med barn, studenter, ungdom og mange andre kundekategorier.
<KLIKK>

12 Knut må ha flere ulike billetter for hunden – og flere for seg selv.
Dette illustrerer at samarbeid er grunnlaget for å løse kollektivbarrierene. <KLIKK>

13 = Når fylkeskommunene for eksempel klarer å samarbeide om å harmonisere billettakstene og kundekategoriene sine, kan reiseplanlegging bli veldig enkelt. Da kan vi få en one-stop-shop for kollektivbilletter i hele landet – én elektronisk billett på mobilen for hele reisen. Sånn at når Knut i fremtiden skal ut og reise, <KLIKK>

14 trenger han bare Nasjonal reiseplanlegger.
<KLIKK> Den viser alle kollektivreiser i hele landet og gir de beste og mest effektive reisealternativene, uavhengig av operatør. Knut kan kjøpe én billett som dekker hele strekningen. Det er vår ambisjon på sikt. Ingen andre reiseplanleggere leverer dette i dag. Billettering er en langsiktig ambisjon, men reiseplanleggeren er under utvikling. For å lage en reiseplanlegger der man kan stole på at de foreslåtte reisealternativene er riktige, og at de er de beste alternativene for din reise, må kvaliteten på dataene som ligger til grunn for planleggeren være nøyaktige. Det er derfor vi i dette prosjektet frem til nå har hatt fullt fokus på å sikre gode systemer og rutiner for håndtering av data. I den grad man kan si at noe er enkelt, vil jeg si at det enkle i et prosjekt som dette er å lage et fint brukergrensesnitt, men brukergrensesnittet har ikke noe å si dersom man ikke kan stole på søkeresultatene som vises. Derfor legger vi ned et betydelig arbeid i å forbedre baksystemene.

15 Hvis vi får flere som Knut til å velge kollektivt, får vi resultater.
I Danmark sier faktisk <KLIKK>

16 De reiser mer bærekraftig. <KLIKK>
10 % at de ikke ville reist kollektivt om det ikke var for den nasjonale reiseplanleggeren. De reiser mer bærekraftig. <KLIKK> Kilde: Kundeundersøkelse, Rejseplanen Kilde: Kundeundersøkelse, Rejseplanen

17 Nesten tre ganger mer miljøvennlig å ta buss.
På Knuts reise er det: <KLIKK> Nesten fire ganger mer miljøvennlig å ta tog enn det er å kjøre bil, og Nesten tre ganger mer miljøvennlig å ta buss. Får vi flere til å bruke kollektivtilbud vil miljøgevinsten bli enda større. For strekningen Knut reiser nå, ville en 10 prosent økning i antall reiser gitt flere passasjerer i 2014. Kilde: NSB Kilde: NSB

18 Mens han sparer klimautslipp kan Knut jobbe, lese, snakke med familien eller rett og slett ta seg en blund. For mange er kollektivreisen et lite avbrekk fra en hektisk hverdag. <KLIKK>

19 Men så skjer dessverre det vi ikke liker så godt: Idet Knut passerer Gardermoen får han beskjed om at på grunn av en uventet hendelse, vil toget vil stoppe på Lillestrøm. Det vil bli satt opp buss for tog videre, men siden dette akkurat har skjedd, må han må belage seg på å vente litt før bussene er på plass. Det gjør Knut stressa, <KLIKK>

20 for han skal rekke en buss videre fra Oslo, til Onsøy.
Hva ville Knut gjort i dag? Det er ikke sikkert Knut vet at det allerede finnes en lokal reiseplanlegger – Ruter sin – som kunne hjulpet ham til å velge et kollektivt alternativ. <KLIKK> Kanskje ville han tatt en taxi? Kilde: NSB

21 Heldigvis har han Nasjonal reiseplanlegger
Heldigvis har han Nasjonal reiseplanlegger. Den foreslår automatisk en alternativ reiserute, med rutebuss til Oslo S, så han rekker bussen videre. <KLIKK> Kilde: NSB

22 Knut kan også sjekke sanntid og se at bussen mot Onsøy, den går på tiden.
Dette kan reiseplanleggeren gi Knut om ikke så alt for lenge. <PAUSE> Nasjonal reiseplanlegger skal adressere trendene kollektivtrafikken – og samfunnet for øvrig – står overfor: <KLIKK>

23 Vi vet at det er et økt krav til individuelle løsninger
Vi vet at kundene alltid er online Og vi vet at klimaendringene krever omstilling <KLIKK> Kilde: Trendanalyse, Ruter

24 I fremtiden vil dette bli mer avansert. <KLIKK>
Reiseplanleggeren som vi lager skal være individuelt tilpassa. De enkleste eksemplene på det, er mulighet til å markere favorittreiser, og at den gir reiseforslag basert på brukerhistorikk. I fremtiden vil dette bli mer avansert. <KLIKK> Kilde: Trendanalyse, Ruter

25 Da kan Knut ha mange flere reisealternativer.
<KLIKK> Kanskje får han opp en rute med bysykkel? Kanskje kan han benytte bildeling inn til Oslo? Eller bestille en taxi som går på fossilfritt drivstoff? Vi kan også fylle savn i dagens kollektivsystem, for eksempel ved å vise ledige plasser på innfartsparkeringer. Da er det lettere å bytte ut bilen på deler av reisen. <PAUSE> Det blir også lettere å bytte ut bilen hvis vi kan tilby automatisert bestillingstransport.

26 Basert på lokasjonsdata kan Knut få spørsmål om han er interessert i å sitte på el-buss fra togets endeholdeplass. <KLIKK> Når Knut og naboene takker ja, sender vi en minibuss – og Knut kommer seg hjem uten bil. Hvis alle naboene derimot er på ferie - eller på bærekraftkonferanse i Hurdal - går ikke den ekstra minibussen, og vi sparer både klimaet og pengene. Fremtiden setter få grenser.

27 Kanskje får Knut eget miljøregnskap som viser hva han sparer miljøet?
<KLIKK> Eller et helseregnskap? Så kan han konkurrere med venner, som man i dag kan i treningsapper. Kanskje blir det slik at det er på miljøbesparelser, og ikke på Holmenkollstafetten, bedriftene konkurrerer seg imellom i fremtiden. Reiseplanleggeren kan også forenkle hverdagen. Det er ingen grunn til at ikke reiseplanleggeren kan minne Knut på å huske paraplyen fordi det er meldt regn, eller vekke ham ti minutter senere fordi bussen til jobben er forsinket. Poenget er at vi skal gi Knut akkurat det han trenger. PAUSE

28 På Knuts siste reisestrekning bruker omtrent en av tre pendlere bil.
<KLIKK> I fylket Knut nå reiser til, var det over 7 millioner kollektivreiser i Hvis vi, som Rejseplanen i Danmark, klarer å øke antallet kollektivreiser med 10 prosent, gir det store miljøgevinster. <SAKTE NED TEMPO> Nasjonal reiseplanlegger kan selvsagt ikke løse alle problemer. Men vi kan gjøre det litt enklere å velge kollektivt. Vår ambisjon er å skape mer sømløse reiser – og dermed spare klimaet. Kilde: SSB Kilde: SSB

29 Dette er selvsagt ikke et løfte fra min side – men jeg står her med et håp om at vi, sammen med alle kollektivaktørene, kan klare å påvirke de store tallene. <KLIKK> Kilde: SSB Kilde: SSB

30 Nasjonal reiseplanlegger
Tusen bærekraftige takk for meg!


Laste ned ppt "Nasjonal reiseplanlegger"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google