ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol 19.11.2014 Oslo kommune Byrådsavdeling for finans ASSS- MAKRO Arne Kiil- Bristol 19.11.2014
Hovedtrekk i budsjettet: Vesentlig lavere pensjonspremie har gitt mulighet til å redusere tidligere innarbeidet rammekutt i 2015 Pensjonskostnaden reduseres betydelig mer enn pensjonspremien – ønske om å fondere forskjellen som er av midlertidig karakter (foreslått avsatt 459 mill, 391 mill, 264 mill. og 110 mill i årene 2015-2018) Innebærer i praksis å gå bort fra ES- systemet fra 2003
Pensjonskostnadene i 2015 forventes å bli ca. 0,9 mrd Pensjonskostnadene i 2015 forventes å bli ca. 0,9 mrd. lavere enn budsjetterte pensjonskostnader i 2014 Reduksjonen fra 2014 skyldes flere forhold: effekten av pensjonsreformen med leveaderrjustering og avkortet G-regulering innarbeides fra 2015 både for ordningen i OPF og SPK at kvalitetssikringen av bestandstall med nytt HR system har gitt færre registrerte medlemmer i OPF nye regler for uførepensjon, hvor staten tar en større del av kostnaden enn tidligere at OPF de senere årene har oppnådd en høy avkastning. Som følge av nivåendringen fra 2014 til 2015 reduseres pensjonskostnadene fra ca 13% av de frie inntek-tene i 2014 til ca. 10% i 2015. Som andel av de frie inntektene forventes pensjonskostnadene å øke grad-vis utover i kommende økonomiplan til i underkant av 11 % i 2018.
Tabell 2.2 Endring i rammekuttet i 2015 fra vedtatt økonomiplan til Sak 1 2015 – fordelt pr sektor
Tabell 2.18 – Oversikt over hva byrådet foreslår som nye satsinger i investeringsbudsjettet:
Tabell 2.19 Investeringer i anleggsmidler Oslo kommune
Tabell 2.21 Finansiering av investeringsbudsjettet
Tabell 2.26 Forventet utvikling i rente- og avdragsutgifter 2015-2018 Oslo kommune
Tabell 2.27 Investeringer i anleggsmidler Oslo kommune fordelt pr objekt/kategori
2.3.4 Forventet utvikling av økonomisk handlefrihet i kommende økonomiplanperiode
Fig 2.5 Andelen pensjonskostnader og finanskostnader utgjør av de frie inntektene i perioden 2010-2018