Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47) 22 45 35 63.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kari Pape Den gode assistenten
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Noen tips til undervisningen
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO  Delemne 2: Barnevern og vernepleie.
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Møteplass for etisk refleksjon
1 «Hva sier du etter at du har sagt hallo» - om bruk av kommunikativ etikk i praktisk barnevernsarbeid Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College.
Å forstå seg selv og andre
Kommunikasjon og anerkjennende samtaler
Styring, ledelse og lederskap
Comfort Hotel TRONDHEIM.  Billed av High Tech = Ntnu.
Prosessarbeid: Bion | Kelly

SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
Språk og sosialisering
Sosiologi i barnehagen
Introduksjonssenteret
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
SØR: Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO.
2009 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Magid Al-Araki, 2. opplag NB!  Figurene på første side er fra boka Kulturanalyse.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO
Identitetsdanning.
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Mangfold og fellesskap
Nyresyk og fremmedkulturell
Venn kommer av norrønt: Vinr
Forventninger til oss som skole:
al-Araki, Magid. Kulturanalyse Et Verktøy for God Kommunikasjon Mellom Mennesker. Oslo: Cappelen akademisk forlag, Familie, oppvekst og.
FOS 14. januar 2010 Vibeke M. Mostad Stiftelsen IMTEC
1 Jeg og samfunnet.
Etikk og moral i lederskap
GODE RÅD TIL STYRELEDER Birgitte Brekke, Frivillighet Norge.
"God bagasje på livets reise."
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Sundvolden – ”Hvordan gjør vi det – kommunikasjon på tvers av kulturer” - Utenlandske innsatte – ”utenlandske” - Hva er kommunikasjon? - Hvordan.
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
HiT: Kl – 1500 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Gruppe 5 Problemeiere: Ola Listhaug –Prof. I Statsvitenskap ved ISS Thomas Nilsen –Mastergradsstudent i Medier, kommunikasjon og informasjonsteknologi.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Den entusiastiske lærer
BV: [PH:131] Kl – 1515 Kulturdialog & Kulturanalyse Magid Al-Araki - HiO Familie, oppvekst og sosialisering Barndom og oppvekst i et flerkulturelt.
Hvordan utvikles vi til aktive samfunnsmedlemmer?
Fra ”Nesten som deg selv”
CLAUDIA SCHIFFER PLAKATER
Stikkord  Primærsosialisering  Annerledeshet  Språk og forståelse  Hodeplagg, nakenhet...  Fleksibilitet  Sekundærsosialisering  Ekskludering og.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2014.
Normer, sanksjoner og internalisering Normer:  forventninger til et individs atferd i en bestemt situasjon Sanksjoner:  ros eller straff som har til.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Som flyktning, for eksempel i Syria, skriv kort hva du selv har som: Egne bidrag i det nye samfunnet Ønsker (hjertet) Forventninger (hjerne)
Foreldrenes betydning for elevenes læring Thomas Nordahl
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE – 2017.
Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47)
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE I SKJØNHAUG BARNEHAGE.
” Medarbeiderskap” - en krevende utfordring for hvem?
Bli med! Barn.
Periodeplan for Lekestua Uke Sosial kompetanse
Araki mellom kultur, organisasjonskultur og kulturmiks
CEDAW Helga Aune.
Barn og rettigheter. Grunnloven,menneskerettigheter,lov om barn og foreldre,lov om barnevernstjenester,barnehage loven og opplæringsloven. Larsen og Slåtten(2006)
SOSIALISERING OG AKKULTURASJON
1 Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker.
Hvordan kan minoritetsorganisasjoner bidra til bedre skole-foreldre samarbeid? v/Whyn Lam, sosialantropolog og styreleder MiR Generelle utfordringer i.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Etikk og politikk Filosofiske og praktiske tanker om
Utskrift av presentasjonen:

Magid Al-Araki Oslo and Akershus University College of Applied Sciences [HiOA] Postbox 4, St. Olavs plass NO-0130 Oslo, Norway. Tel: (+47) Tillitt og ansvar i det norske samfunnet. Trondheim Reference: Kulturanalyse: et verktøy for god kommunikasjon mellom mennesker. Cappelen 2009, 2. opplag. 1 Tillit og an svar

÷+ ÷ ÷ ÷÷ ÷÷ + ÷ + [E] Lite prat & mye delaktighet + ÷ [A] Mye prat & lite delaktighet Tillitt og ansvar i det norske samfunnet + + [P] Meningsutveksling & Delaktighet ➛ Tilvenning & Anerkjennelse ➛ Å trives i hverandres selskap og dekke behov ÷ ÷ [K] Hverken MU eller Delaktighet ➛ Disputter & Munnhuggeri ➛ Unngåelse & Friksjon/antipati Hva starter det hele med? Varighet og kulturelle forskjeller 2 Tillit og an svar

Myter & symboler Klima & naturforhold Redskaper & artefakter Oppfattelsesmodeller Slektskapsforhold Etikk & religion Sosiale erfaringer Språkmestring og historie Tertiærsosialisering Kognisjon & emosjon Sekundærsosialisering Primærsosialisering Iboende predisposisjoner og sosiomotoriske evner Stereotyper og fordommer Roller & rang Alder & modenhet Kjønn & personprofil Makt & myndighet Økonomisk resonnement Atferd & ferdigheter Selvstendighet Stridslyst og selhevdelse Solidaritetsfølelser Disiplineringspotensialer Sosialt anlegg 4 Tillit og an svar Storebror, lillesøster og likhet «Vi skal la deg bestemme, kom tilbake!» Fysisk straff vs. isolering, bleieskift, lek, sovetid Renslighet, invitasjoner, tid. Æresbegreper, stereotypier Avslag på søknad vs. nyttige allianser Borettslag: status, rettigheter og plikter, felles regler, utemiljø. Skolegang: møter, dugnader, løppemarled, idrett.

Tertiærsosialisering Kognisjon & emosjon I hver sammenheng agerer «magefølelsen» gjennom identiteter og stiler. «Bør»: Det moralske og etiske ligger alltid i møtet med den andre. Integrerende stil Tilpassende stil Beregnende stil Avvisende stil Er-identitet… Ser-identitet 2 Gjør-identitet Bør-identitet Akkulturasjons- stiler Samhandlings- identiteter Sekondærsosialisering Primærsosialisering Forutsetninger for dialog ? «Samarbeid» 5 Tillit og an svar Forståelse av demokrati og menneskerettigheter. Virkelighetsoppfatning Maktstrukturen mann/kvinne/barn og respekt for kvinnelige ansatte. Personlighet: Stemmebruk, kroppsspråk, utholdenhet. "Hva har du lyst til å gjøre? Møter på et lite sted: nikker, hilser. Flagge! Flagge! Flagge! Snakk norsk!

6. Netverksbygging N. Luhmann, G. Kelly, W. Bion, Ibn Khaldun osv Forutsetninger for k-dialog 1. Orientering gjennom ryggsekkviten 2. Selvaktelse 3. Trygghet 4. Oppmerksomhet 5. Forståelse L: Sakens kjerne, involverte parter I: Identifisering S: Lignende saker A: Analyse, råd og anbefalinger 6 Tillit og an svar

Takk for meg 6 Deciderata

Meningsutveksling Delaktighet «Anvendt etikk» er om hvordan vi bør forholde oss til hverandre og samarbeide for å skape forpliktelser, særlig mht våre «bør-identiteter». ➛ Å trives i hverandres selskap og dekke behov 7 Tillit og an svar

Takk for meg Deciderata 8 Tillit og an svar

9