Rekruttering og strategisk kompetanseheving 6.3.2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Noen utfordringer for skolene
Advertisements

Samhandlingsreformen – spesielt om utfordringer i spesialisthelsetjenesten Fagsjef Anne Turid Wikdahl.
”Kvalitet i hver kvadratmeter” Hva er gode barnehageledere?
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
Hva er et bærekraftig lokalsamfunn?
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Tids tyv i barnehagen En utfordring for styrer
Kompetanseplan for barnehagene i Bydel Gamle Oslo 2014
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Ny GIV-Overgangsprosjektet Troms fylkeskommune
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
Nettverkssamling om barnefattigdom
Budsjettdrøfting i bystyrekomite for oppvekst og utdanning 12. oktober.
Drammen kommunale barnehager
Samarbeid mellom skole og hjem
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Levanger kommune Rådmannen Dialogseminar, Åre – Utfordringer på oppvekstfeltet - Trude Nøst, kommunalsjef 1 Barnehager Lokal rammeplan for.
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Alvorlig skolefravær.
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Båtsfjord 2100 innbyggere, alle kan fisk Alle bor på et sted, 90 km til neste sted med 1000 innbyggere Tette bånd mellom industri og det offentlige Utdanning.
Prosjekt og Prosjekt Fokus på overganger Fra barnevernstiltak til voksentilværelse Målgruppe: Utsatt og sårbar ungdom – Ettervern –
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Kommunesektoren ser muligheter Adm.dir. Sigrun Vågeng.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
FULL BARNEHAGEDEKNING I FJELL KOMMUNE. INNHALD INNHALD TRE SUKSESSFAKTORAR POLITISK STYRING POLITISK STYRING ADMINISTRATIV KOMPETANSE ADMINISTRATIV KOMPETANSE.
Styreleder Halvdan Skard Strategikonferansene 2010.
Prosjektets hovedmål er: –Å styrke de ansattes kompetanse, for å gi alle barn et godt og likeverdig barnehagetilbud –Å heve status for arbeid i barnehager,
Barnehage i Bjerkreim. Utvikling avdeling Bjerkreim avdelinger 1999Skjeraberget bhg 3 avd 2006Røysekatten bhg 3 avd 2007Røysekatten bhg.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
1 Samling for kommunene 2. juni 2015 Nytt fra Fylkesmannen.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Konst. direktør for oppvekst og utdanning Terje Larsen Tjenesteområde oppvekst Introduksjon til Komité for oppvekst 27. oktober 2015.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Forskning viser… Om barnehagelærerens betydning. Utdanningsforbundets barnehagepolitiske offensiv Overordnet mål: Lovfesting av en barnehagelærer- norm.
Arbeidsgiverpolitikk gir gode resultater Strategikonferansen i Akershus Spesialrådgiver Hanne Børrestuen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
«De utrolige årene» i Hovedgårdensonen barnehager Presentasjon for oppvekstkomitèen
Fra uønsket deltid til heltidskultur Jostein Bø/HR-sjef i Asker kommune.
Handlingsprogram HP-seminar for formannskapet 11. og 12. mars 2016.
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Den gode skoleeier I Nes.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Økonomikonferanse 2017 status og behov
PIA - HVEM ER VI? Oppvekstkomitemøte
Barnehagepolitisk offensiv
Satsing på barnehage, en god investering
Undervisning og barnehage
Undervisning og barnehage
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Formannskap
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Rekruttering og strategisk kompetanseheving

Det er i barnehagen det skjer! Kompetente voksne gir den beste veksten Jo Fiske Direktør oppvekst og utdanning

Innhold > 1. Satsing på tidlig innsats i Asker kommune > 2. Kvalitet og kompetanse er to sider av samme sak > 3. Hvordan vi jobber med rekruttering og pedagogdekning

Asker kommune Snart innbyggere 60 barnehager, halvparten private Full barnehagedekning for «rettighetsbarn» Løpende opptak

Administrativ organisering Asker kommune Solvangsonen barnehager 20135

Oppvekst og utdanning Direktør Barnehage Grunnskole Og Voksenoppl. Barnevern BFE Rådgivere og veiledere

Tre grunnleggende prinsipper i Handlingsprogrammet > 1. Tidlig innsats > 2. Kvalitet og kompetanse, forskningsbasert utviklingsarbeid > 3. Samhandling mellom tjenestene

Tydelige politiske vedtak > Ressursbruken skal dreies slik at 80 % av ekstra ressurser til barn og unge skal brukes før de er 10 år. > Spesialundervisningen skal reduseres ned mot 50 % > 30 % menn i barnehage > BMS

Effekt av tidlig innsats

De viktigste grepene i tidlig innsats > Målet er kvalitetsbarnehager og det får vi gjennom kompetanseheving av barnehageansatte, kompetanse=kvalitet > Samhandling mellom barnehagene og hjelpetjenestene > Tidlig innsats betyr bred involvering, også samspill med foreldre. > TRAS, DUÅ og andre programmer må ha stabilt og utdannet > personale for å gi effekt

Hva kjennetegner en kvalitetsbarnehage? > Gode brukerundersøkelser > Opplevd høy kompetanse > Lavt sykefravær > Lav gjennomstrømning av personale

Kompetanseheving på flere områder > 1. Kompetanseplan for alle ansatte i barnehagene, fellestema og kursrekker. Fireårig rullerende plan som gjenspeiler rammeplan. Ett hovedtema hvert år. > 2. Utdanne barne- og ungdomsarbeidere > 3. Utdanne barnehagelærere > 4. Omdømmebygging

Barne- og ungomsarbeider Utdanne assistenter til barne- og ungdomsarbeidere. Samarbeid med vgs. Ca 50 stk har fått denne utdannelsen Kommunen har betalt utgiftene, mesteparten av arbeidet er gjort på ettermiddag/fritid.

Utdanne barnehagelærere > Utdanning på deltid, kontinuerlig ca 20 stk under utdanning > Kommunen betaler utdanningen og vikarer til barnehagen, studentene får 40 dager fri pr. år til studiet. > Samarbeid med flere høyskoler > Kommunen stiller med veiledere til studentene > Gjelder både kommunale og private barnehager

Omdømmebygging Høy pedagogtetthet gir en mer attraktiv arbeidssituasjon. Målet er to pedagoger pr. avdeling Stadig vise vår satsing på barnehager, opprettholde budsjettene. Ryktebørsen gir større effekt enn dyre kampanjer. Troverdighet – handling er viktigere enn ord. Nyutdannende får tett oppfølging Karrieremuligheter, talentutviklingsprogram

Er dette dyrt? > Så langt har vi finansiert mesteparten gjennom statlige kompetansemidler, men også et mindre kommunalt tilskudd. > Dette må sees på som en investering, både i forhold til færre barn som trenger hjelp senere, men også på et mer stabilt personale > Utdannende og kompetente medarbeidere gir «større effekt», man trenger færre ansatte > Det er forholdsvis liten lønnsforskjell på assistent på topp og barnehagelærer.

Virker dette da? > Stor forbedring i brukerundersøkelsen, spesielt på kvalitet. > Forbedring hvert år i medarbeiderundersøkelsen > Færre elever på spesialundervisning i skolen > Sykefraværet går ned, ca en prosent om året. > Foreldredeltakelsen på tverrfaglige møter i barnehagen har økt fra 45 % til 84 %

Vi må tåle å bli sett i kortene

Kobling mot forskningsmiljøer Universitetet i Tromsø, DUÅ og samhandling av tjenester UiO – språk Nordlandsforskning – tidlig innsats Atferdssenteret i Stavanger, sosial kompetanse

Lekeressurs Gutter på 10.trinn arbeider i barnehagen en dag eller to i uken – etter skoletid. Dette er en langsiktig strategi for stimulere og motivere gutter til å ta en utdanning rette mot barn