Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hovedprosjekt Gruppe 18E Vår Prosjektoppgave 18 E  Arbeidsgiver  Byåsen Bilverksted AS ved John Myhre  Veileder  Jostein Lund  Gruppemedlemmer.
Advertisements

I.
Teknologi i klasserommet
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Bedre karriereveiledning Hva kan lærerutdanninga bidra med?
Samarbeid ungdomsskole – UH-sektor
Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Opplæring: Datamaskiner
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Pilotprosjektet så langt
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Terje Hjerpbakk Oppgave 2 Vår ING. Problemstilling  Designe en database og lage et program som gjør det mulig å lage fleksible spesifikasjoner/rapporter.
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
ITU-konferansen 2006www.itu.no F O R S K N I N G S- O G K O M P E T A N S E N E T T V E R K F O R I T I U T D A N N I N G LMS som pådriver for digital.
Hva kommer nå? Skolens nettverk. Fellesområder •Hva slags fellesområder skal vi ha? •Hvordan skal vi organisere dem? •Hvor skal vi lagre filene våre?
Språk, Lesing og Læring Oppfølging av SLL-planen
Kristine Johansen Hamar IL - svømmegruppa
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
Lesing av fagtekster Nordre Modum ungdomsskole
Vurdering for læring på Linderud skole
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
Den autentiske læringsdialogen
Forskjeller på tale og skrift
Differensiering fordi…
Bærum Rotary Klubb LEKSEHJELP SKUI SKOLE.
Utført av: Jeppe Flensted HiST Vår 2009
Lag og foreninger Dynamisk nettløsning og kalendermodul for foreninger i Steinkjer Kommune, utviklet med PHP og MySQL. Hovedprosjekt HiST våren av.
Thomas Johan Eggum & Sindre Williksen
Nye websider for Sørli skole
Presentasjon av hovedprosjekt 23E Student:Veileder:Oppgavestiller: Ronny A. HansenArne B. MikalsenNordborg Kristen Videregående Skole
Berit Bratholm : BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Arbeidsseminar om elevmedvirkning ELEVUNDERSØKELSEN Slik følger vi opp resultatene på Lambertseter videregående skole.
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Gjennomføring av prosjektet Unge & Rus ved Skjervøy ungdomsskole
Borre ungdomsskole
PORTEFOLIO Ekrom skole.
Merete Aagesen Silje Oksavik Guro Maaø Nilssen Ketil Lønnum
Berit Bratholm BREDBÅNDSPROSJEKTET DIGITALE MAPPER OG SAMARBEIDSLÆRING.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
FADDERBEDRIFT EN ORDNING SOM GJØR AT ELEVER BLIR KJENT MED EN BEDRIFT OG EN FADDER GJENNOM LÆRINGSOPPDRAG.
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
Prosjektbeskrivelse av Lærende nettverk
100 lure ord å lære.
Samkommunestyret – Kunnskapsløftet v/Tone Volden Rostad Kunnskapsløftet er en ny og omfattende reform av hele grunnopplæringen. Visjonen er å.
Og.
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
Åpne læringsmiljøer- kunnskapskonstruksjon mellom verktøy, elever og lærere. Resultater fra LAVA Læring Ingvill Rasmussen, InterMedia, UiO.
En skole uten funksjonshemmede er en funksjonshemmet skole.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
2005 Informasjonsmøte mandag 5.12 Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
2005 Informasjonsmøte torsdag Bachelorprogrammet i Utviklingsstudier.
Skole-/hjemsamarbeid - HiO Arild Storm 1 Skole-/hjemsamarbeid Høgskolen i Oslo Arild Storm.
Programmering i Java 3D Hovedprosjekt 16 studieåret 2005/2006 Av Jarl Magnar Jakobsen 3DDT HiST-AITeL.
LÆRENDE NETTVERK - IKT - ET SAMARBEIDSPROSJEKT MELLOM GRUNNSKOLER I HALDEN KOMMUNE.
Slåtthaug ungdomsskole
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Hovedprosjekt 2HKI Interaktive sider med PHP og MySQL Av Kjell Kvitvær.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Hva er viktig for elevers læring?
Multiplikasjon – Om flipped classroom-opplegget – Kompetansemål og læringsmål Denne PowerPointen vil gi deg en oversikt over dette flipped classroom- opplegget.
iPad i grunnskoleopplæringen
Velkommen til foreldremøte!
Utskrift av presentasjonen:

Presentasjon av hovedprosjekt Skoleåret 2005/2006 Anita Enoksen

Dalgård skole er en barneskole og en spesialskole i Trondheim kommune. Skolen har ca 560 elever og et personale på ca 115. I 1998 ble skolen gjort om fra å være en spesialskole til å også være en ordinærskole for elever til og med 7. trinn. Mer informasjon på skolens hjemmeside: Om oppgavestiller:

Bakgrunn for valg av oppgave : Fra høsten 2006 trår Kunnskapsløftet i kraft, med nye krav til lærere og elever. Blant de nye kravene er krav til digital kompetanse. Dette blir ei utfordring for svært mange, noe jeg tenker imøtegå med prosjektet. Da Dalgård skole gikk til anskaffelse av Smartboard sist høst, vakte det stor begeistring. Det er ikke grenser for hva dette kan brukes til i undervisning. Det ble sagt at det kun er fantasien som setter begrensninger for hvordan Smartboard kan brukes. Dette var med på å sette tankevirksomheten i gang – for hva med alle dem som ikke kommer på alle muligheter selv? Smartboard er ny teknologi på sitt beste, her er de fleste muligheter en lærer trenger i undervisninga. Planlegging kan fortsatt gjøres hjemme, på for eksempel en bærbar PC, undervisninga foregår via kopling mellom den bærbare PC’en og Smartboard. Dersom en ikke har bærbar PC, er det fullt mulig å lagre plan for undervisning på usb-port, ta den med til den stasjonære PC og kople seg på, eller kople seg direkte på Smartboard.

Problemstilling: Hvordan gi lærere og elever digital kompetanse som et godt verktøy uten å påtvinge læring? vise nytten være tilgjengelig skape en slags felles plattform innføre hjelp til å ta i bruk ny teknologi Med bakgrunn i disse tankene kom prosjektet i gang. Tanken om en website tok tidlig form.

Løsning av problemet: Det var en krevende jobb å være alene om prosjektet, men det har løst seg med god veiledning, dialog med rektor og jevnlige samtaler med kontaktpersoner ved skolen. Det er nå utviklet en website til bruk for lærere og elever ved Dalgård skole, men også andre med nettilgang kan ha nytte av dette. Det er laget leksjoner til bruk av Smartboard. Disse fins på siden for lærere. Siden for elevene er fortsatt ikke ferdig, dette er fordi jeg har gjort noen omprioriteringer jeg ikke har fått diskutert med rektor ennå. Det ble vurdert å bruke databaseløsning i forhold til leksjonene, men dette fant jeg – i samråd med veileder – ikke hensiktsmessig.

Resultater: Index.html:

Resultater: laerer_index.html :

Videre arbeid: Innen prosjektet leveres inn skal elevsidene være ferdig. Designet skal finpusses og det skal legges ut flere leksjoner. Det er et mål å drive denne siten i fortsettelsen. Dette vil til en viss grad avhenge av interessen den skaper rundt bruken av Smart-board, og elevenes arbeid med å bidra.