Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Elevsamtalen i Færder videregående skole
Advertisements

Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Vesentlige kapasitetsendringer i basisperioden 15. august 2011 George Nicholas Nelson.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
Eksamen, sluttvurdering og klagerett
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Leiepriser for hybler og leiligheter halvår 2013
Vurdering for læring.
Eksamen med tilgang til Internett. Forsøk våren 2012
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Ny eksamensmodell for fremmedspråk nivå I
Kontaktmøte for Vg Del 1: Samling i kantina med informasjon fra rektor og Elevtjenesten (rådgivere, PPT, helsesøster og miljøarbeider) Del 2:
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Fagvalgorientering Vg2 ST november 2010 Fagvalg til skoleåret
Fagvalgorientering Vg2 ST oktober 2013
Elevvurdering i Kunnskapsløftet
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skolebidragsindikatorer Nyttig verktøy for skolene i Oslo?
Praktisk eksamen Vg2 – sensorskolering 31
KUNNSKAPSLØFTET SØR-VARANGER KOMMUNE
VURDERING.
Nasjonal satsing på Vurdering for læring
Sluttvurdering og resultater i Nordland
Informasjonsmøte for 10. trinn 10. mars 2009 kl:18.30 – 19.30
UNIVERSITETET I OSLO Institutt for statsvitenskap Bjørn Erik Rasch: Karaktersetting: Erfaringer og undersøkelser fra statsvitenskap 1. Karaktersetting.
Individuell vurdering
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Lærerne og prosjektet Tilpasset norskopplæring med felles læreplan i norsk Spørreundersøkelse til lærere ved noen utvalgte skoler i Oslo høsten 2005.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Livet i havet – vårt felles ansvar Rømmings- kommisjonen.
Vurdering – hva og hvorfor?
Oslo kommune Utdanningsetaten Oslo Handelsgymnasium Avdelingsleder Einar Guldvog Informasjon om fagvalg ORIENTERING TIL VG2 JANUAR 2010.
OPPLÆRING I SAMISK – ALTA KOMMUNE:
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 2. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
PROSJEKT: UADRESSERT REKLAME Omnibus: 23. august – 30 august 2006
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Vurdering i barnehage og skole Utdanningsforbundet Troms Nordreisa 1.feb
Ole Henry Halleraker Rektor
Ungdomsskolen u-trinnet
Informasjonsmøte om opplæring i samisk, Bodø, Læreplaner i samisk etter LK06 - S Innhold Nivåbasering Vurdering.
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
IOP Kilder: Nordahl T., Overland T.,(2001): ”Individuelle Opplæringsplaner”. Liv S. Thesen og Elisabet Brettås , Horten PPT. Thommesen H., Normann T.,
Info 10. trinn Vår Skriftlig eksamen Elevene skal opp til skriftlig eksamen i ett fag – norsk (både hovedmål og sidemål), matematikk eller engelsk.
ORIENTERING OM EKSAMEN OG KLAGERETTIGHETER Elvebakken Onsdag 6. mai 2015 Torsdag 7. mai 2015.
Valg av fag vg1. Hovedregel for studieforberedende utdanningsprogram (SSP og idrett) Alle må ha et 2. fremmedspråk på videregående skole (i tillegg til.
MATEMATIKK Åmot ungdomsskole Erfaringer -Vurdering -Karakterer -Ulike mål -Hva kan hjemmet bidra med? -Oppgave fra prøve i matematikk 8. trinn.
RUNDSKRIV KMA Varsel og vedtak om ikke vurdert samt varsel om nedsatt karakter i orden/atferd – fylkets maler.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
Studiespesialisering Vg1 og Vg2 Fag – og timefordeling Krav til fagsammensetning.
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING 1 Rapport 26/2006 IKT i grunnskolen Oppfølging av rapport 17/2005.
Foreldremøte 10. trinn Ås ungdomsskole 14. Oktober 2016.
SØF-rapport nr. 03/13 Karakterbruk og kvalitet i høyere utdanning av Bjarne Strøm Torberg Falch Trude Gunnes Marianne Haraldsvik SØF-prosjekt nr. 2150:
Vurdering i videregående opplæring
Foreldremøte 10. trinn, Sofienberg
Temamøte om avslutning av grunnskolen
Eksamen og standpunktkarakterer på Ytre Arna skule
Karin Helle og Gro Beate Vige
Velkommen til foreldremøte 10. trinn
Øraker skole EKSAMEN Ungdomsskolen 10. trinn
Lambertseter Klageadgang på eksamen og standpunkt – frister våren 2018 Basert på forskrift til opplæringsloven kap 5 Spørsmål kan rettes til: Studieleder.
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Skøyenåsen skole Eksamensinformasjon Vår 2018.
Velkommen til foreldremøte
Våren 2019 Eksamen Vg3 Alle skal opp i tre skriftlige eksamener
Eksamen Sluttvurdering- regelverk Skolebasert kompetanseutvikling
Gjeldende regelverk om vurdering
Utskrift av presentasjonen:

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i grunnskolen? 1

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Om undersøkelsen I denne undersøkelsen har Kommunerevisjonen analysert forskjeller mellom de ordinære grunnskolene i Oslo med hensyn til avvik mellom standpunktkarakter og karakter til skriftlig eksamen i norsk hovedmål, engelsk og matematikk. Dersom det er vesentlige og systematiske forskjeller mellom skolene med hensyn til størrelsen på avviket, kan dette bety at karakterskalaen benyttes forskjellig ved ulike skoler, slik at kravene til en gitt karakter er mindre ved noen skoler enn ved andre. Med andre ord at elevene ikke likebehandles. 2

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Hovedproblemstillinger Er det vesentlige og systematiske forskjeller mellom grunnskolene mht. avvik mellom standpunktkarakterer og karakterer til skriftlig eksamen for basisfagene norsk, engelsk og matematikk? Hvordan har utviklingen vært i perioden ? Skyldes eventuell variasjon mellom skoler i gjennomsnittlig avvik mellom eksamens- og standpunktkarakter ulik vurderingspraksis, ulik elevsammensetting eller et samspill mellom disse faktorene? 3

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Litt om metode Tilrettelagt og analysert karakterinformasjon i norsk hovedmål, engelsk og matte for alle avgangselever ved de 48 ordinære grunnskolene i Oslo for årene 2004/05, 2005/06 og 2006/07 Cirka standpunktkarakterer (skriftlig og muntlig) og skriftlige eksamenskarakterer 4

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Om indikatorer på systematiske variasjoner Vi har i denne undersøkelsen ikke sett på forskjellen mellom standpunktkarakterer og eksamenskarakterer i seg selv, men på hvordan avvikene mellom de to vurderingsformene varierer fra skole til skole. Dette er fordi fokuset har vært på likebehandling av elever i Oslo. For å besvare spørsmålet om likebehandling, er det i undersøkelsen beregnet en rekke indikatorer for å belyse variasjonene i skolenes avvik mellom standpunkt- og eksamenskarakterer. Vi har i hovedsak valgt å analysere og presentere denne variasjonen i prosentvis avvik fra gjennomsnittet for alle skolene. Årsaken til at vi har valgt å bruke gjennomsnittet er dels fordi vi mener dette best uttrykker nivået på avviket mellom vurderingsformene i Osloskolen totalt, og dels at vi i denne undersøkelsen ikke har hatt til hensikt å vurdere dette nivået. 5

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Eksempel på indikator: Variasjonene i skolenes gjennomsnittlige avvik mellom standpunkt- og skriftlig eksamenskarakter (Matte, Norsk hovedmål og engelsk, ) 6

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Oppsummering av indikatorer (Rapport s 50) 7

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Konklusjoner Undersøkelsen viser at flere skoler har avvik som skiller seg markert fra gjennomsnittet for skolene i undersøkelsesperioden

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Konklusjoner Dette kan tyde på at flere skoler har en vurderingspraksis som gjør at elevene ikke likebehandles med elever ved andre skoler i fastsetting av standpunktkarakterer. 9

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Konklusjoner De påviste forskjellene mellom skolene kan også gjøre statistikk over skolers gjennomsnittlige standpunktkarakter i ulike fag mindre egnet som styringsinformasjon enn det som ellers ville være tilfelle. 10

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Anbefaling Kommunerevisjonen viser til igangsatte tiltak for å sikre lik vurderingspraksis slik at elever på samme kompetansenivå får samme standpunktkarakter. Kommunerevisjonen anbefaler at det vurderes om ytterligere tiltak er nødvendig. 11

Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Høringsuttalelser Både byråden for kultur og utdanning og Utdanningsetaten opplyser om at det vil bli igangsatt tiltak rettet mot de enkeltskolene som skiller seg ut med vesentlige avvik over tid. Byråden viser til Utdanningsetatens høringssvar, der det framkommer at UDE også har planlagt å –videreføre og utvide innsatsen knyttet til å bedre lærernes kompetanse i elevvurdering, –etablere vurderingsnettverk, –å utarbeide en veileder innenfor elevvurdering, –å utarbeide et opplegg for hvordan skolene kan bruke eksamensresultater som utgangspunkt for å videreutvikle og forbedre skolens vurderingspraksis. 12