Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

Individuelle planer Foreldrekurs 2005.
Delprosjekt 3 Dobbeltdiagnoser.
Nye oppgaver for ergoterapeuter i kjølvannet av Samhandlingsreformen
Hvordan sikre best mulig samhandling for/rundt hver bruker
Individuell Plan Palliasjon
Foredrag eldrerådskonferanse 5/9 2011
Habiliteringsteamet for barn og voksne
Utfordringer i spesialisthelsetjenesten
1 TUD – erfaringer og problemstillinger sett fra kommunehelsetjenestens side Trond Hatling.
RESSURSTJENESTEN.
Oppfølgingstjenesten Psykisk helse og rus
HABILITERINGSLØPET Utskriving Oppfølging Rapporter
LOVGRUNNLAG LOV OM PASIENTRETTIGHETER § 2-5: Pasient som har behov for langvarige og koordinerte helsetjenester, har rett til å få utarbeidet individuell.
INDIVIDUELL PLAN Presentasjon ved Kristin Langtjernet
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Velkommen til nettverkssamling 14. mars 2013 KS Agenda Møtesenter
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Vegen videre…. Tore W. Topp MBO 2012.
Samhandlingsreformen og nasjonal strategi for habilitering og rehabilitering Møteplass: Allmennhelse 13. Mai 2009 Mette Kolsrud forbundsleder.
HABILITERINGSTJENESTEN FOR VOKSNE (HAVO) - i spesialisthelsetjenesten
Samhandlingsreformen med særlig fokus på psykisk helse- og rusfeltet
i overgangen barn/voksen, sett fra habiliteringstjenesten for voksne.
Samhandlingsreformen og brukermedvirkning
Utfordringer og muligheter i praksiskonsulentordningen Innlegg til PK-samling, Kirkenes 2. juni 2010 Øystein Fossen/Kristin Reichborn Kjennerud, Arbeidsforskningsinstituttet.
4 NYE HELSELOVER Lov om pasientrettigheter Lov om psykisk helsevern
Borgestadklinikken BA
Joachim Bjerkvik
Østre Toten Høstkonferansen 19. – 20. september 2012 Ordfører Hans Seierstad, Østre Toten kommune - livskvalitet ved Mjøsa.
Ambulant oppfølging etter traumatisk hjerneskade
Kliniske selvmordsrisikovurderinger
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
Basiskompetanse.
Evalueringsrapporten Evalueringsrapporten vurderes som god og samsvarer i hovedsak med RHF-ene sine egne oppsummeringer av hva som er oppnådd etter rusreformen.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Opplæring; Lov om kommunale helse – og omsorgstjenester kapittel 9:
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hukommelsesteamets arbeid i Haugesund Kommune
Start lysbildefremvisning for å se veilederen
Legens rolle i tverrfaglig samarbeid om pasienter med rusmiddellidelse
Tvangslidelse - OCD Hedalen,
Erfaringer med samhandlingsreformen
Hafjellseminaret våren 2012
Presentasjon av faghefter:
Forenlig praksis – knyttet til daglig pleie/omsorg og kommunikasjon
Workshop, Dokka – 9. nov
MÅLRETTET MILJØARBEID
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Tjenester, koordinering og samarbeid om barn og unge med habiliteringsbehov Bydel Grorud.
Ambulant Rehabiliteringstjeneste, ART Svein A. Berntsen, teamleder ART Fra hjem til hjem Kristiansand
Prosjekt hverdagsrehabilitering høst 2015 – vår 2017 Verdighet og deltakelse.
Samvalg i målavklaringsprosessen under rehabiliteringen Sykehuset Innlandet HF, Divisjon Habilitering og rehabilitering Fagråd 2011.
Koordinerende enhet Farsund kommune. Fra kommunens helse og omsorgsplan (vedtatt 2012) Kommunen manglet en tydelig, åpen og tilgjengelig koordinerende.
1 STATUS PROSJEKT PSYKISK HELSE OG RUS Overordnet samarbeidsutvalg 7. desember 2015 Prosjektleder Kari Engen Sørensen.
Koordinerende enhet KE er beskrevet i khol kap : Kommunen skal ha en koordinerende enhet for habiliterings- og rehabiliteringsvirksomhet. Denne.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Pasient- og brukerombudet i Buskerud
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Oppsummering av FOU - prosjekt
Koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Hva er intensjonene bak KE, sett fra et overordnet faglig perspektiv?
Utviklingshemning og psykiske lidelser
Koordinerende enhet (KE) i UNN
Spørreundersøkelse: Rus og vold
Utskrift av presentasjonen:

Ideer til samhandlingsmodell Isaksen, J., 2013

Målgruppe i Habiliteringstjenesten Personer med medfødte eller tidlig ervervede funksjonshemminger Omfattende hjerneskade, motorisk eller sensorisk skade/sykdom og/eller alvorlig nevromuskulær sykdom Utviklingshemming Gjennomgripende utviklingsforstyrrelser (autismespekter forstyrrelser) Sjeldne syndromer

Hovedtyper oppfølging i Hab Diagnostiske utredninger Ambulant oppfølging Veiledning Systemnivå Pasient nivå Kontroller Eks: CPOP, Botox behandling m.m (Kurs/opplæring)

Samhandling «… er et begrep som benyttes om koordinering og gjennomføring av aktiviteter i en prosess der ingen enkelt person eller institusjon har et totalansvar for prosessen. Prosessen må derfor finne sted i forhandlinger mellom aktørene».

Noen samhandlingsutfordringer Flere «DØRER» inn i spesialisthelsetjenesten «Bestillerkompetanse» i kommunen Manglende oversikt over egen kompetanse Uklare forhold ved koordinerende enhets rolle Henvisninger sendes uten at aktuelle parter i kommunen informeres. Saker avsluttes, når andre enheter bistår.

Ulike pasientgrupper – ulik samhandling Ensartet pasientgruppe/ofte forekommende tilstander Liten grad av individuelle spesialiserte tiltak Kommunen har ofte kompetanse selv Uensartet pasientgruppe/sjeldne eller alvorlige tilstander Stor grad av individuelle spesialiserte tiltak Kommunen kan ikke forventes å ha kompetanse selv.

Spesialisthelsetjenesten vs kommunehelsetjenesten i samhandling Spesialisthelsetjenesten skal bidra med kompetanse/behandling som kommunen selv ikke kan forventes å inneha kompetanse på.

Noen forutsetning for god samhandling Felles forståelse og definisjon av «problemet» Felles forståelse av behandlingsforløpet Gjenkjennbart Terminologi God oversikt over kompetanser og ferdigheter i spesialisthelsetjenesten og i kommunen

Arbeidsmodell for samhandling Hva igangsetter bruk av modellen: Henvisning, Forespørsel, Problemstilling m.m Status Observasjon Kartlegging Analyse Sammenheng Årsak Grunn Prioritering Mål Målvalg Hensikt Tiltak Handling Metode Effektuering Evaluering Konklusjon Justering av tiltak eller mål Avslutning CASE CLOSED! Tverrfaglighet Terminologi De ulike instansene jobber med det de kan. Alle må ikke kunne alt – sikrer spesialiserte tjenester – evidens/kunnskapsbasert praksis skal ligge til grunn ikke enkelte faggruppers syn på hvordan en oppgave kan løses. Ivaretar tverrfagligheten Forenkler «bestiling» av tjenester Spesialisering Isaksen, 2012

Tverrfaglighet i møtet med kommunen Kompetanse/ oppgave deling Modell for samhandling Hva igangsetter bruk av modellen: Henvisning, Problemstilling Status Observasjon, kartlegging Basislinje Analyse Sammenheng Årsak Prioritering Mål Målvalg Hensikt Tiltak Handling Metode Evaluering Konklusjon Justering av tiltak eller mål Avslutning CASE CLOSED! Tverrfaglighet i møtet med kommunen Kommunen Kompetanse/ oppgave deling Spes. Helse tj. bidrar på ulike deler av kjeden Endring over tid – når en kommune innehar nødvendig kompetanse på et område så behøver ikke spesialist tjenesten være deltagene – påvirker utarbeidelsen av neste samarbeidsplan for neste pasient. Spes-helse. tj Isaksen, 2012

Oppgavedeling og samhandling Oppgaver nedfelles i «individuell» forpliktende samarbeidsavtale – pr pasient (eller pasientgruppe). Detaljerte arbeidsplaner utarbeides i hvert møte Innhold Hva skal gjøres? Hvem skal gjøre hva? Tidsfrister - fremdriftsplan Evaluering av tildelte oppgaver Avsatt tid Samarbeidsavtale

Pasient Avslutning Utfordring 1 Utfordring 2 Utfordring 3 Nye utfordringer

Arbeidsmodellen vs IP Arbeid med IP er ofte knyttet til ansvarsgrupper 2, 4 eller kanskje 6 ganger i året. – Blir ofte generelt og overordnet. Arbeidsmodellen fordrer hyppige samarbeidspunkter mellom involverte – svært høy presisjon på mål – tiltak og evalueringer.

Eksempler på bruk av modellen på pasienter Samhandlingsprosjekt mellom Østre Toten kommune, Reinsvoll, DPS-Gjøvik og Habiliteringstjenesten

Pilotprosjekt Hvordan samhandle om pasienter med behov for langvarige, sammensatte og koordinerte tjenester

Pasientene Pasient 1 Pasient 2 Dame Alvorlig personlighetsforstyrrelse Alder 40+ 2 barn som bor i fosterhjem Ikke arbeid Gjentatte innleggelser Hyppig snakk om og forsøk på å ta eget liv Bor i egen bolig Pasient 2 Dame Dypt deprimert, angst Rusmisbruker med stadige tilbakefall Alder 40+ 2 barn i fosterhjem Ikke arbeid Gjentatte innleggelser Bor i kommunal bolig med 6-10 timer hjelp per uke Forsøk på å ta eget liv

Presis problembeskrivelse Diagnosen brukes ofte som årsaksforklaring «Han lar være å møte andre mennesker fordi han er deprimert og har sosial angst» Operasjonalisering av vanskene Personlighetsforstyrrelse – hva er det? Depresjon – hva er det? Forenlig oppfatning av hva som feiler pasienten. Han lar være å møte andre mennesker fordi han er deprimert og har sosial angst.

Mange involverte instanser rundt pasientene

Eksempler på samtidige tiltak Samtaleterapi Medisinering Kognitiv trening Tilrettelegging Miljøarbeid m.m Drillo –vi må ha et system

Observasjon, kartlegging, basislinje Avdekker blant annet: Ulike oppfatninger av hva som «feiler» pasienten Kontra indiserte behandlinger Manglende koordinering av tjenestene Får mål på blant annet: Antall innleggelser Antall ganger med snakk om eller forsøk på å ta eget liv Liten grad av aktivitet m.m

Analyse Årsak i denne sammenhengen kan være å: finne funksjonelle sammenhenger mellom væremåte og andre faktorer. Eks: man går ikke ut fordi det oppleves som ubehagelig Man blir pasifisert av å ha «dyttet» ting foran seg i lang tid – og oppgaven blir uoverkommelig (ubehagelig).

Målvalg Eksempler på mål for pasientene Reduksjon i antall innleggelser Reduksjon i tilfeller av snakk om eller forsøk på å ta eget liv Bedre struktur på gjøremål i hverdagen Økt sammenheng mellom snakk og handling Eksempler på mål på system nivå Enhetlig oppfatning av pasientens vansker Avklarte forventninger til involverte parter Jobber mot samme mål etter definerte metoder

Metode Eksempler på tiltak for pasienten «Møter» med pasienten Planlegge Evaluere Begrense tid til snakk om alt som er vanskelig. Bruk av atferdsavtaler. Dagsplaner Eksponeringstrening KAT Svært detaljerte dagsplaner Eksempler på tiltak på systemnivå Samkjørte på tiltak – forenlig praksis Klare avgrensede avtaler – hyppige korte møter

Resultat System Pasienter Utarbeidelse av sjekkliste for primærkontakt Felles mål og innsats rundt pasienten Økt målrettethet Pasienter Begge rapporterer at innsatsen virker mer hensiktsmessig Ingen innleggelser Ingen tilfeller av snakk om eller forsøk på å ta eget liv. Begge er tilbake i deltidsjobber

Evaluering/Konklusjon Evaluering av tiltak for pasient Knyttet direkte til målene Måloppnåelse? Nye mål Justere tiltak Evaluering av tiltak på systemnivå Knyttet direkte til målene Måloppnåelse? Nye mål Justere tiltak Case closed!! Eller endring av kursen Kan tiltak avsluttes? Kan tjeneste omfanget reduseres? Hva er minste forsvarlige innsats for å vedlikeholde effekter av tiltak?

Organisering av samhandlingen Når samarbeidsavtale er nedtegnet: Regelmessige møter vedrørende pasient Hyppighet Møteledelse Store krav til effektiv og god møteledelse Tilstede Pasienten, (pårørende) og aktuelle fagpersoner Innhold Status, Evaluere, Planlegge.

Oppsummering De ulike bidragene, fra de ulike akt Regulerte bidrag til bedret og «sømløs» pasientbehandling.

?