Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inntak og søknad om spesialundervisning
Advertisements

Søknad om spesialundervisning • Hvem kan søke om spesialundervisning? • De ulike søkergruppene/skjema • AOLOV-koden • Elever med store vedvarende.
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Eksamensoppmelding for elever og privatister
Rådgiversamling på Stiklestad
SPESIALUNDERVISNING INNENFOR VOKSENOPPLÆRINGEN
Minoritetsspråklige søkere
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
INNTAKSFORSKRIFTEN KAPITTEL VI
Særskilt språkopplæring for språklige minoriteter etter § 2-8
Regional samling med veiledning Forvaltningskompetanse
Inntak etter individuell vurdering Skoleåret 2009/2010.
VELKOMMEN Karrierveiledning på LAV Russetid Eksamen VITNEMÅL.
Orientering om søking til skole og læreplass
Orientering om søking til skole og læreplass Informasjon ved overgang grunnskole – videregående opplæring.
Hvem søker 1. februar? Søkere med behov for spesialundervisning
Inntak og søknad om spesialundervisning
Søkere med særskilte tilretteleggingsbehov
Minoritetsspråklige søkere
februar-søkere Utdanningsavdelingen Rådgiversamlinger 2012.
Regionale rådgiversamlinger Desember Kirsti M.H. Mæland Bakgrunn for endringer særinntak Tilpasning til gjeldende lov og forskrift Fylker har fått.
Rådgiversamlingen høsten 2009
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Velkommen til rådgiversamling ! 6.januar 2012
Utvekslingsår En del av din videregående opplæring.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Træleborg konferansesenter Velkommen! Rådgiversamling 2013.
Endring i forskrift til opplæringsloven 30. september 2014
Fortrinnsrett til videregående opplæring
Minoritetsspråklige elevers og voksnes rettigheter etter opplæringsloven
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Orienteringsmøter november 2010 Sakkyndige vurderingar – nokre viktige element ACR/nov
Struktur for tilpasset opplæring i forhold til minoritetsspråklige elever.
VELKOMMEN Karriereveiledning på LAV Vitnemål Samordna opptak Eksamen
Antall 1.februar søkere: 578 Antall tatt inn i individuelt inntak: 416 Antall søkere overført til ordinært inntak: 157 Antall søkere som fikk avslag på.
Hotell Klubben Velkommen! Rådgiversamling.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Inntak Inntakskalender 2015
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Foreldremøte 10.trinn 4.februar 2015
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Søke videregående opplæring Søkere med fortrinnsrett etter § 6-17.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Om vurdering og eksamen Vurdering på ungdomstrinnet Underveisvurdering uten karakter Underveisvurdering med karakter Terminkarakterer, januar og.
Info-dager 2014 Søking skoleåret Fortrinn og individuell vurdering 1.marssøkere med vedtak om spesialundervisning Bruk av overgangsskjema ved tilretteleggingsbehov.
25. juni Den flerkulturelle dimensjonen Arbeidet med forslag til grunnleggende norsk for språklige minoriteter og morsmål for språklige minoriteter.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
RÅDGIVERSAMLING KIRKENES 17. NOVEMBER GENERELL INFORMASJON Skoletilbud for skoleåret vedtas av Hovedutvalg for kompetanse (HUK) 23. november.
Søking til skuleåret Opplæringsavdelinga, inntak og formidling Rådgjevarkonferansen 2014.
Minoritetsspråklige elevers rettigheter Rådgiversamling 2015 Kari Tormodsvik Temre.
Loven og prosedyrar ved søking til vidaregåande skole Orienteringsmøta hausten 2010.
Fagseminar Inntaksforskriften Jorunn Dahle1 Informasjonsflyt mellom PP-kontora Gjeld søkarar med fortrinnsrett (1.februar) -Som har fått skoleplass.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO 1. oktober 2013 Jorunn Dahle, Kari Volden og Hege Skarvøy.
Rådgiversamling i Vrådal nov
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling
Inntak , fortrinn og individuell behandling
Inntak med søknadsfrist 1.februar
Regionsmøte hausten 2013 Samhandling mellom PPT og VGO
Innføringstilbud i Aust-Agder
Fortrinn, individuell behandling og minoritetsspråklige
Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret
Minoritetsspråklige søkere
Fagsamling for 1. og 2. trinn nyankomne minoritetsspråklige elever
Lov om grunnskolen og den vidaregåande opplæringa (opplæringslova)
Utdanningsprogram/programområde over 2 år
Utskrift av presentasjonen:

Minoritetsspråklige søkere til videregående opplæring skoleåret 2015-2016

Minoritetsspråklige søkere Søkere med annet morsmål enn norsk og samisk, defineres som minoritetsspråklige søkere

Minoritetsspråklige søkere De aller fleste av søkerne med annet morsmål enn norsk, er som alle andre i søkeprosessen De konkurrerer på karakterene og har nærskolepoeng

Minoritetsspråklige søkere Ved innsøkinga i 2014 var det feil i vigo – vi håper det er rettet opp nå. Feilen handlet om at det så ut som det var en sammenheng mellom å være minoritetsspråklig og mangle karakterer i halvparten av faga.

Minoritetsspråklige søkere Forskrift til opplæringslova § 6-8: Søknadsfrist «Søknadsfrist for inntak til vidaregåande opplæring er 1. februar for søkjarar som: […] har enkeltvedtak om særskild språkopplæring etter opplæringslova § 2-8 eller § 3-12 er nyleg komne til Noreg søkjer om individuell behandling etter § 6-25 og § 6-38 (i forskrift til opplæringslova) Fristen for søknad for andre med rett til vidaregåande opplæring etter § 3-1 er 1. mars. […]»

Minoritetsspråklige søkere Senere i samme paragraf (§6-8, 3. ledd) står det: «For seint innkomne søknader skal det takast omsyn til så langt råd er, eventuelt behandle dei som ein søknad om inntak det etterfølgjande skoleåret. Søkjaren skal få melding om at søknaden kom for seint, og om konsekvensane av det.

Minoritetsspråklige søkere Den lokale forskrifta skal regulere behandlinga av søknader som kjem inn etter søknadsfristen. Fylkeskommunen må sikre at det ikkje skjer usakleg forskjellsbehandling […]»

Minoritetsspråklige søkere Fra den lokale forskriften: 1- 19. Søknadsfrist Søknadsfristen er 1. februar for søkere som faller inn under forskrift til opplæringslova § 6-8, 1. ledd, og 1. mars for elever som søker seg inn i det ordinære opptaket, jf. forskrift til opplæringslova § 6-8, 2. ledd. Søknader fra søkere med rett til videregående opplæring, som mottas etter søknadsfrist, vil bare bli behandlet i den utstrekning det er mulig, jf. forskrift til opplæringslova § 6-8, 4. ledd.

Minoritetsspråklige søkere Fristoverskridelsen må begrunnes. I den utstrekning det ikke er mulig å behandle søknaden/endringssøknaden, vil søknaden bli avvist og brev sendt søker.

Minoritetsspråklige søkere Hvordan konkluderer vi da? Fint om søknadene kommer 1. februar – det hjelper! Vi tar imot søknader «så langt råd er» Det er ikke alltid vi rekker å behandle søknaden – da får ikke ungdommen skoleplass

Minoritetsspråklige søkere Forskrift til opplæringslova § 6-13: «Vilkår for inntak til vidaregåande opplæring til utdanningsprogram på Vg1 er at søkjaren har fullført norsk grunnskoleopplæring eller tilsvarande. Dette kan dokumenterast ved vitnemål for fullført norsk grunnskole eller stadfesting av at søkjaren fyller eitt av desse vilkåra: Er skriven ut av grunnskolen etter opplæringslova § 2-1 fjerde ledd Har gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet i minst 9 år

Minoritetsspråklige søkere c. Har tilsvarande realkompetanse som fullført norsk grunnskoleopplæring for vaksne etter opplæringslova § 4A-1 og denne forskrifta § 4-33 Søkjarar som hevdar at dei har gjennomgått allmenn grunnopplæring i utlandet etter bokstav b, må sjølve dokumentere dette eller grunngi at det er sannsynleg at han eller ho oppfyller vilkåret. Om fylkeskommunen finner at vilkåret ikkje er oppfylt, skal saka sendast til kommunen som avklarar om søkjaren har tilsvarande realkompetanse etter bokstav c.

Minoritetsspråklige søkere Kommunen har ansvaret for å vurdere om søkjaren har tilsvarande realkompetanse som fullført norsk grunnskoleopplæring etter bokstav c. Kommunen gjennomfører ei vurdering av realkompetansen til søkjaren og gjer eit enkeltvedtak der det går fram om søkjaren oppfyller vilkåret i bokstav c etter krava i § 4-33, jf opplæringslova § 4A-1, eller om søkjaren treng meir grunnskoleopplæring. Når fylkeskommunen har ansvaret for grunnskoleopplæringa er ansvaret for gjennomføring av realkompetansvurdering av søkjaren tilsvarande lagt til fylkeskommunen»

Minoritetsspråklige søkere STFK sjekker om søkerne har karakterer fra H1 De søkerne som ikke har det, får brev fra oss der vi ber dem svare på om: de avslutter grunnskolen som elev/privatist våren 2015 de ønsker å bli realkompetansevurdert de ikke fyller kriteriene og derfor trekker søknaden

Minoritetsspråklige søkere Opplæringslova § 3-1– tolvte ledd – nytt ledd «Det er eit vilkår for inntak til vidaregåande opplæring at søkjaren har lovleg opphald i Noreg. Søkjarar som oppheld seg i landet i påvente av å få avgjort søknaden om opphaldsløyve, har likevel berre rett til vidaregåande opplæring etter denne paragrafen når dei er under 18 år og det er sannsynleg at dei skal vere i Noreg i meir enn tre månader. Dei som oppheld seg lovleg i landet i påvente av å få avgjort søknaden om opphaldsløyve, og som fyller 18 år i løpet av eit skoleår, har rett til å fullføre påbegynt skoleår. For dei som får avslag på søknaden om opphaldsløyve, gjeld retten til vidaregåande opplæring fram til dato for endeleg vedtak.»

Minoritetsspråklige søkere STFK ber om at følgende grupper leverer oppholdstillatelse: Søkere til Vg1 som er over 18 år og som har oppgitt på vigo at de er minoritetsspråklige som søker på papirskjema og som oppgir at de er minoritetsspråklige

Minoritetsspråklige søkere Send oppholdstillatelsen i eget brev til STFK så raskt som mulig etter søknadsfristen!

Minoritetsspråklige søkere Ved inntaket til skoleåret 2014-2015 hadde vi utarbeidet et vedleggskjema for minoritetsspråklige søkere. Hva synes avgiverskolene om skjemaet? Hva synes mottakerskolene om skjemaet?

Minoritetsspråklige søkere

Minoritetsspråklige søkere

Minoritetsspråklige søkere STFK har bestemt at Innføringsklasse ikke skal regnes som bruk av rett

Minoritetsspråklige søkere § 3-12 Særskild språkopplæring for elevar frå språklege minoritetar Elavar i vidaregåande opplæring med anna morsmål enn norsk eller samisk har rett til særskild norskopplæring til dei har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen

Minoritetsspråklige elever § 3-12 fortsetter Om nødvendig har slike elevar også rett til morsmålsopplæring, tospråkleg fagopplæring eller begge delar. Morsmålsopplæringa kan leggjast til ein annan skole enn den eleven til vanleg går på.»

Minoritetsspråklige elever Fortsatt § 3-12 Når morsmålsopplæring og tospråkleg fagopplæring ikkje kan givast av eigna undervisningspersonale, skal fylkeskommunen så langt som mogleg leggje til rette for anna opplæring tilpassa føresetnadene til elevane.

Fortsatt § 3-12 Fylkeskommunen skal kartleggje kva dugleik elevane har i norsk før det blir gjort vedtak om særskild språkopplæring. Slik kartlegging skal også utførast undervegs i opplæringa for elevar som får særskild språkopplæring etter føresegna, som grunnlag for å vurdere om elevane har tilstrekkeleg dugleik i norsk til å følgje den vanlege opplæringa i skolen.

Minoritetsspråklige elever Fortsatt § 3-12 Fylkeskommunen kan organisere særskilt opplæringstilbod for nyankomne elevar i eigne grupper, klassar eller skolar. Dersom heile eller delar av opplæringa skal skje i slik gruppe, klasse eller skole, må det fastsetjast i vedtak om særskild språkopplæring.

Minoritetsspråklige elever Fortsatt § 3-12 Vedtak om slik opplæring i særskilt organisert tilbod kan berre gjerast dersom dette er rekna for å vere til det beste for eleven. Opplæring i særskilt organisert tilbod kan vare i inntil to år. Vedtaket kan berre gjerast for eitt år om gongen.

Minoritetsspråklige elever Siste del av § 3-12 I vedtaket kan det for denne perioden gjerast avvik frå læreplanverket for den aktuelle eleven i den utstrekning dette er nødvendig for å vareta eleven sitt behov. Vedtak etter dette leddet krev samtykke frå elev eller føresette.» Sjå også Veileder: «Innføringstilbud til nyankomne minoritetsspråklige elever» på Udir.no

Minoritetsspråklige søkere Det er viktig at søkere som trenger særskilt norskopplæring markerer det på søknaden sin. Da får mottakerskolen mulighet til å forberede seg. Dette gjøres ved at søkeren haker av som meldingssøker Avgiverskolen sender vedleggskjema samtidig med søknaden

Minoritetsspråklige elever Opplæringslova § 3-1, 5. ledd om utvida opplæringstid: «Elev som etter reglane i kapittel 5 har rett til spesialundervisning, har rett til vidaregåande opplæring i inntil to år ekstra når eleven treng det i forhold til opplæringsmåla for den enkelte. […]»

Minoritetsspråklige elever «Kravet om sakkunnig vurdering gjeld ikkje for elevar med rett til særskild språkopplæring» Dette er endret tekst i opplæringslova fra 01.08.2014