Reidun Kjelling Nybø Norsk Redaktørforening

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
I.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Fra ord til liv Mars 2011.
Informasjonssjef Christian Fossen
Rett på sak.
22 tips for den faglitterære forfatteren
Kampanjen for journalistikken Høstmøtet, Norsk redaktørforening Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Juss, etikk og panikk på nett Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Novelle En novelle er en skjønnlitterær fortelling.
Den digitale hverdag Diskusjonsspørsmål
Etikktest PRESSE.NO. Den store etikktesten Kjersti Løken Stavrum, generalsekretær Norsk Presseforbund.
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Slik kommer du til «Personverninnstillinger»: Logg inn på Facebook.
Hvordan intervjue en forsker?
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Etiske utfordringer Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Hønefoss politistasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
#hvorhardudetfra - Kampanjen for journalistikken Kort om kampanjen Av Prosjektleder Arnt Sommerlund.
Barn og unges rett til deltakelse
- roller og forventinger
Hvordan jobber en redaksjon, hva tenker en journalist?
Haugesunds Avis, 18.oktober 2006
Naming, blaming, shaming
Ideutvikling - Problemdefinisjonen. Hva gjør de erfarne problemløserne? •Samler og analyserer informasjon og data •Snakker med mennesker som kjenner problemet.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Statens kommunikasjonspolitikk Dag Wiese Schartum, AFIN.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Muntlig eksamen i Historie og filosofi Del 2 – fagsamtalen
YRKESETISKE RETNINGSLINJER FOR SYKEPLEIERE
Kurt Orre Rådmann Nøtterøy kommune
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
Pressekonferanse 6. mars 2009 Holdning til psykisk helsevern og tvangsbehandling Landsomfattende undersøkelse 5. – 16. februar 2009.
I Sykepleien nummer 11, 2012, bestemte vi å ta opp sosiale medier som tema.
Fra ord til liv April 2010.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
UNG som skyggeredaksjon. Anne Lene Blystad. Jeg er koordinator for UNG-reporter redaksjonen i Hamar Arbeiderblad. Jeg er 22 år, nyutdannet journalist.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
100 lure ord å lære.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Og.
Hva bør en lærer være seg bevisst når det gjelder personvern?
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Digitalt prosjektrom og samarbeidsteknologi Muligheter for meningsskaping og relevans i et «kombinert klasserom» Jorunn Thortveit og Hans Erik Bugge IGIS.
Jakten på offentlige opplysninger i og utenfor postjournalene Vegard Førland Venli Journal-ist, Kommunal Rapport.
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Grunnleggende begreper i personopplysningsloven (legaldefinisjoner)
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Reidun Kjelling Nybø Norsk Redaktørforening
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Finn puslespillbitene Å være kildekritisk til informasjon på nett.
Biblioteket – et sted for «åpen og opplyst samtale»
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Kapittel 5 oppgave i Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
© Olav Torvund - SENTER FOR RETTSINFORMATIKK UNIVERSITETET I OSLO
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Nytt kapittel 2 i Vær Varsom-plakaten
Utskrift av presentasjonen:

Reidun Kjelling Nybø Norsk Redaktørforening Hva kan dere lære av oss? Reidun Kjelling Nybø Norsk Redaktørforening

Ny rolle for folkebibliotekene fremme opplysning, utdanning og annen kulturell virksomhet , gjennom aktiv formidling være en uavhengig møteplass og arena for offentlig samtale og debatt. Både fysisk og digital møteplassfunksjon ”Et folkebibliotek skal være et sted for alle kommunens innbyggere, uavhengig av politisk ståsted, religion og sosial bakgrunn.” 

Grunnlovens § 100: ”Det påligger statens myndigheter å legge forholdene til rette for en åpen og opplyst offentlig samtale”

Redaktøransvaret – i redaktørplakaten En redaktør skal alltid ha frie mediers ideelle mål for øye. Redaktøren skal ivareta ytringsfriheten og etter beste evne arbeide for det som etter hans/hennes mening tjener samfunnet. Gjennom sitt medium skal redaktøren fremme en saklig og fri informasjons- og opinionsformidling. Redaktøren skal etterstrebe en journalistikk som gjør det klart for mottakeren hva som er reportasje og formidling av informasjoner og fakta, og hva som er mediets egne meninger og vurderinger.

Redaktøransvaret En redaktør forutsettes å dele sitt mediums grunnsyn og formåls-bestemmelser. ….Redaktøren må aldri la seg påvirke til å hevde meninger som ikke er i samsvar med egen overbevisning. Den ansvarshavende redaktør har det personlige og fulle ansvar for mediets innhold.

Samfunnsoppdraget i VVP Pressens samfunnsrolle  1.1. Ytringsfrihet, informasjonsfrihet og trykkefrihet er grunnelementer i et demokrati. En fri, uavhengig presse er blant de viktigste institusjoner i demokratiske samfunn.

Samfunnsoppdraget 1.2. Pressen ivaretar viktige oppgaver som informasjon, debatt og samfunnskritikk. Pressen har et spesielt ansvar for at ulike syn kommer til uttrykk. Foto: PREBEN HUPFELD/SCANPIX

Samfunnsoppdraget 1.3. Pressen skal verne om ytringsfriheten, trykkefriheten og offentlighetsprinsippet. Den kan ikke gi etter for press fra noen som vil hindre åpen debatt, fri informasjonsformidling og fri adgang til kildene. Avtaler om eksklusiv formidling av arrangementer skal ikke være til hinder for fri nyhetsformidling.

Samfunnsoppdraget 1.4. Det er pressens rett å informere om det som skjer i samfunnet og avdekke kritikkverdige forhold. Det er pressens plikt å sette et kritisk søkelys på hvordan mediene selv fyller sin samfunnsrolle.

Samfunnsoppdraget 1.5. Det er pressens oppgave å beskytte enkeltmennesker og grupper mot overgrep eller forsømmelser fra offentlige myndigheter og institusjoner, private foretak eller andre.

”Hver gang vi sier samfunnsoppdraget, dør det en elefant av kjedsomhet i i Afrika.” Espen Egil Hansen, sjefredaktør Aftenposten

Ny definisjon av samfunnsoppdraget Finne løsninger, ikke bare feil Gi folk det de ikke visste de trengte. Samarbeide med folk - bidra til debatt – hjelpe fram nye stemmer Flinkere til å se kritisk på hvordan de selv fyller samfunnsrollen Debatt: Ikke presentere ytterpunktene som det typiske ”Relevans handler blant annet om å lytte til lesernes behov, og å ta hensyn til dette når ønskene passer inn den redaksjonelle profilen.” Svein-Erik Hole, Teknisk Ukeblad http://www.journalisten.no/2014/12/det-som-ikke-blir-lest-er-ikke-viktig

Hva skjer med redaktørrollen når alle kan være redaktør? Endret dagsordenfunksjon Ikke ferdig når saken er ferdig – dialog sentralt Viktig å fremheve redaktørstyrte medier

www.journalistikken.no

Ytringsfrihet – en liten test Er du for eller imot? Ja – grønt Nei - rødt

Bør han ha ytringsfrihet? Foto: Nils Bjåland, VG

Var det riktig av Fritt ord å støtte ham? Foto: Nils Bjåland, VG

Ville du latt ham leie biblioteket til debatt? Foto: Nils Bjåland, VG

Ville du invitert ham til å sitte i panel? Foto: Nils Bjåland, VG

Var dette greit av Deichmanske? Foto: Terje Pedersen/NTB/Scanpix

Bør han ha ytringsfrihet? Foto: Junge, Heiko / NTB 

Hvis du var redaktør – ville du gitt ham spalteplass? Foto: Junge, Heiko / NTB 

Er det greit å bruke ordet neger?

Negerkonge eller sydhavskonge?

Hvor går grensen for at ”ulike syn skal komme til uttrykk”?

Kommentarfeltene – kloakk eller sunn debatt?

Ville du åpnet denne saken for kommentarfelt? JA NEI

Rett eller galt – DU bestemmer! Ungdommens PFU: Rett eller galt – DU bestemmer! Foto: Shutterstock

Ba.no, søndag 4. mai 2014 kl. 21.50

Redaksjonen din har fått tilgang til bilder av Petter Northug på byen, Publiserer du et slikt bilde? JA NEI

Synes du det er greit at journalister betaler for at folk skal gi opplysninger til pressen? JA NEI

Smaalenenes Avis: http://www.smaalenene.no/nyheter/article5847330.ece

Hensynet til pårørende 4.6: Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse. 

PFU-sak 036/12 - http://www. pfu. no/case. php PFU-sak 036/12 - http://www.pfu.no/case.php?id=2590 Pressens Faglige Utvalg vil understreke at mediene har et ansvar i å informere samfunnet om hva som skjer. Dette gjelder også trafikkulykker og dødsfall. I slike situasjoner er det viktig å få ut korrekt informasjon så raskt det er praktisk mulig, blant annet for å unngå unødig frykt, feilinformasjon og spekulasjoner. Samtidig har pressen en plikt til å balansere dette informasjonsansvaret opp mot hensynet til pårørende. I Vær Varsom-plakatens punkt 4.6 heter det: «Ta hensyn til hvordan omtale av ulykker og kriminalsaker kan virke på ofre og pårørende. Identifiser ikke omkomne eller savnede personer uten at de nærmeste pårørende er underrettet. Vis hensyn overfor mennesker i sorg eller ubalanse.»

Smaalenenes Avis har brutt god pressekikk. I det påklagede tilfellet, konstaterer utvalget at avisen publiserte flere bilder av ulykkesbilen uten å ha forsikret seg om at pårørende var underrettet. Etter utvalgets mening måtte redaksjonen forstå at i dette tilfellet ville bildene av bilen, sammen med opplysninger som kjønn, alder og lokal tilknytning, identifisere avdøde for pårørende. Når det gjelder identifiseringen av avdøde to dager senere, er det ikke presseetisk påkrevd at pårørende blir varslet forut for en slik publisering. Det normale er at pressen publiserer navn på omkomne når politiet har frigitt dette. Smaalenenes Avis har brutt god pressekikk.

Saken både i BT og Aftenposten Saken både i BT og Aftenposten. Hyperlenket til saken, bildet er av studentrepresentanter som reagerer, lektoren blir intervjuet anonymt og sier hun trodde det var en lukket side http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4031023.ece INJ * 2011

«Lider seg gjennom verdens dårligste eksamensbesvarelse». «Blir provosert av studentinnleveringer som er så dårlige at ingenting tilsier at vedkommende faktisk studerer det de skriver om!» På den første kommentaren under Facebook-statusen svarer en førstekonsulent ved det aktuelle fakultetet med Metallica-referansen «Kill’em All». «Selv sier lektoren til BT at hun ser på Facebook som et privat og lukket forum. - Jeg har hele tiden de strengeste innstillingene og har av prinsipp ingen studenter som venner. Over halvparten av dem jeg er venner med, er andre kolleger. De skjønner frustrasjonen, sier lektoren til Bergens Tidende.»

Synes du det er greit at Aftenposten bruker sitater fra en lukket Facebook-side i denne saken? JA NEI

Tror du Aftenposten ble felt av PFU i denne saken? JA NEI

Pressens Faglige Utvalg minner om pressens rett til å motta opplysninger fra lukkede fora. Dette er helt nødvendig for at pressen skal ivareta sin samfunnsoppgave. Slik sett var Aftenposten på trygg etisk grunn da de mottok informasjon fra en lukket Facebookside. Spørsmålet er hva avisen gjør med informasjonen; hvordan den behandles, hva som publiseres og hvordan.  PFU har tidligere uttalt at alle har rett til et digitalt privatliv. Selv om det er naturlig å trekke et skille mellom det som er publisert på et lukket område og det som er fullt allment tilgjengelig, er ikke dette skillet absolutt. Utvalget har flere ganger uttalt at det avgjørende er ytringens innhold og ytrerens samfunnsrolle.  I det påklagede tilfellet mener utvalget at ytringens karakter har offentlig interesse i kraft av ytrerens rolle. Det er i samfunnets interesse å få innsikt i hvilket syn universitetsansatte har på studenter og studentarbeid. Utvalget konstaterer også at klager er anonymisert. Videre vil utvalget minne om redaksjonenes rett til å vinkle og redigere stoffet. Likevel skal den som blir utsatt for kritisk omtale få mulighet til å ta til motmæle. I denne sammenheng registrerer utvalget at klager ble kontaktet og fikk utdype sine uttalelser.  Aftenposten har ikke brutt god presseskikk. http://www.pfu.no/case.php?id=2450

Råd – helt til slutt Skill mellom rollen som utleier og arrangør Vær modig – still de vanskelige spørsmålene Tenk nye stemmer – også i valg av tema – hvem kommer lite til orde i samfunnsdebatten? Hvem er den svake parten? Har angrepne part kommet til orde? Vær åpen og ærlig – tør å stå i stormen Vær alltid tydelig om egen rolle Ytringsfriheten er viktigst å forsvare når det stormer Fordel med plakat – men det viktigste er prosess og bevissthet

Takk for meg! Reidun Kjelling Nybø rkn@nored.no @ReidunN