Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

System i sysakene Få skoesken inn i datamaskinen.
Oppfølgingsklassen i Drammen. Hva er Oppfølgingsklassen?  Et tilbud til de som ønsker oppfølging i ulike skolefag og endret livsførsel.
”Til Start” Treningsprogram for unghest
Fra prøving og feiling til
Skriftlig vurdering på barnetrinnet formål, bakgrunn, historikk
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
PALS – Skoleomfattende tiltaksmodell
Pedagogisk analyse.
Håndtering av problematferd - bruk av konsekvenser
Mestring og forebygging av depresjon
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Fagdag for barne- og ungdomsarbeidere Harebakken 20. november 2013
Velkommen til Minde skole
Vurdering av program for rusforebyggende arbeid i skolen

SETT I SAMMENHENG MED ATFERD
Mestring og forebygging av depresjon
Aggression Replacement Training
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
Jeg vil bo hjemme så lenge jeg kan! Et besøk i fru Paulsens leilighet
Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen
Resultater Kundesenter
Fagdag 2. januar Andre Medarbeidere
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Skoleeierforum «De beste skolene ligger i Nordland»
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Muntlige presentasjoner
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Avdeling for sosionomutdanning
Å leve med ADHD i familien
Drammensskolen ønsker foresatte velkommen inn i FRONTER
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Lærlingordningen i Stavanger
Læring prosjektpraksis Førsteamanuensis Prosjektledelse,
Prosjekt til fordypning
Hvordan ivareta ”særskiltelever” på Design og håndverk Vg1 2007/08?
VIP Introduksjon til nye kontaktlærere. Undersøkelser viser at Unge ønsker mer kunnskap om psykisk helse og at opplæringen skal foregå på skolen. Elever.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
ELEFANTKLUBBEN (De eldste barna)
Pedagogisk-psykologisk tjeneste på nett
Finne og gå til et chatterom Bruk søk i Lync til å finne rom som du har tilgang til. 1.I hovedvinduet i Lync klikker du kategorien Chatterom. 2.I søkeboksen.
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
3) Analyse (SoPK) for dypere kunnskap
SPØRREUNDERSØKELSE JENTER BAKGRUNN FOR UNDERSØKELSEN: ØNSKE Å INNVOLVERE FORELDRE MULIGHET FOR AT TRENERE KAN FÅ MER SYSTEMATISK TILBAKEMELDING.
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Mål og læring hos elever
Opprettholdende faktorområder
Grunnprinsipper i Avtalestyring
Veileder for risikovurdering
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Dokumentasjonsdag Torsdag 17.mars :00 – 15:00 Oppsummering fra gruppearbeid.
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Workshop, Dokka – 9. nov
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
MÅLRETTET MILJØARBEID
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Målvalg Mål for hvem? …etiske og faglige vurderinger
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Utviklet av pedagoger i
VURDERING Forskrift til Opplæringsloven, § 3
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Opplæring Koordinatorer 1. november 18
Klubbutvikling oppfølging
Utskrift av presentasjonen:

Arbeid med tics ved bruk av atferdsanalytiske prinsipper. Ung dame med Tics

Ung dame med tics Denne unge damem går på en videregående skole i oppland. Hun har diagnosen tourette syndrom. Som tilleggsdiagnose har hun atypisk autisme. Dette gir henne utfordringer i hverdagen.

Problemstilling Stigmatisering i sosiale situasjoner Vesentlig skade Scatterplot = 81 % av døgnet med tics Stigmatisering Skole Butikk Andre sosiale tilstelninger Vesentlig skade: Fare for vesentlig skade på noen av målatferdene Scatterplot var den første kartlegging etter problemstillingen oppsto.

Første steg Definering av målatferder. Registrering Kurs/opplæring Umiddelbart tiltak Målatferdene ble delt inn i to kategorier. Verbalt og motorisk. Definerte 6 målatferder Registreringsskjema. Kurs/opplæring i tourette syndrom, tics og autisme spekter forstyrrelser. Atferdsanalytiske prinsipper, læringsprinsipper. Umiddelbart tiltak ifht krav situasjoner og lignende. Tics skulle ikke ha en påvirkning på omgivelsene.

Målatferder Verbale tics: Selvsnakk Skriking/hvining Motoriske tics Tramping/hopping Slag mot bord/tastatur/annen gjenstand Slag mot hodet Tapping med fingertupper mot ører

Registrering Eksempel på registreringsskjema:

Registrering av utfordrende atferd Dato:___ / ___ - 2013 Registrering av utfordrende atferd Målatferder som skal registres: Verbale tics, ”snakker med seg selv” b) Skriking/ hvining Motoriske tics Tramping i gulvet/Hopping Slag mot bord/ tastatur/ annen gjenstad Slag mot hodet ”Tapping” av fingertuppene mot hode/ører Registreringsprosedyre: Bruk et skjema for hver dag. Registrer antall påbegynte målatferder, eks; et slag registreres som 1 forekomst om det er en serie av slag. Om verbale tics forekommer og varer sammenhengende over tid, registreres det som 1 forekomst. Tellingene grafes før hver veiledning. Verbale tics «Snakker med seg selv» Skriking/ Hvining Tramping/Hopping Slag mot bord/tastatur/ annen gjenstand Tapping – fingertupper mot hode/øre Antall: Tid det er blitt foretatt registrering: Kommentarer: (forhold ved atferden, nye atferdsformer etc.)

Kurs/opplæring Alle arenaer Atferdsanalytisk forståelse Systemavhengig

Umiddelbart tiltak Positiv forsterkning ved fravær av tics Opprettholde kravsituasjoner. Alle arenaer.

Neste steg Arenasamarbeid Analyse av foretatt registrering Målvalg. Tiltak beskrives og igangsettes. Dagtilbud, skole og hjemmeveiledning var avgjørende for å kunne gjennomføre målrettet arbeid. Analysering av registreringene ble gjort på samarbeidsmøter med Hab.tj. Målvalg ble gjort gjennom diskusjon på samarbeidsmøter med Hab.tj. Tiltak blir beskrevet og igangsett utfra de målvalg som ble gjort.

Arenasamarbeid Hjemmeveiledning av miljøterapeut Skole Dagtilbud igjennom miljarbeidertjenesten Behovsendring begynte med mye hjemmeveiledning og det ble mindre og mindre, Opplæring på vikarer oppfølging.

Analyse av registreringer Grafing av registreringer Visualisering av fakta Validitet

Eksempel av Graf

Eksempel på graf

Eksempel av graf

Målvalg Redusere antall tics Øke alternativ atferd Øke egen kontroll over tics

Tiltak Tiltak 1: Redusere tics /øke alternativ atferd 2. Tiltak 2: Lære å kontrollere tics Tiltak 3: Aktivisere og strukturere hverdagen

Redusere forekomst/frekvens av utfordrende atferd Målatferder: Tiltaksbeskrivelse Målsetting: Redusere forekomst/frekvens av utfordrende atferd Målatferder: «Verbale tics» a) ”snakker med seg selv” Skriking/ hvining «Motoriske tics» Tramping i gulvet/Hopping Slag mot bord/ tastatur/ annen gjenstad Slag mot hodet ”Tapping” av fingertuppene mot hode/ører Registrering: Se vedlagt skjema, for frekvensregistering Ved forekomst av målatferd 1a) (snakker med seg selv) skal det registreres ved oppstart av atferd, også når det har vært kun 5-6 sekunders opphold. Om det er samme tema er ikke relevant. Tiltak: Differensiell forsterkning av annen atferd Forsterke «ønsket atferd», all annen atferd enn målatferder beskrevet over, i form av å tilføre oppmerksomhet, komme med tilbud, slå av en prat, klapp på skulderen, pauser, tilbud om PC etc. avhengig av fravær av målatferder. Overse/ignorere målatferder, skape minst mulig styr ved eventuell forekomst. Eks: Ved forekomst av målatferd i tilfeller hvor hun er opptatt av å få oppmerksomhet, bør oppmerksomhet holdes tilbake. Ved forekomst av målatferd i tilfeller hvor hun ønsker å utsette/unngå krav bør man opprettholde kravet på en rolig og bestemt måte. Om hun forlater situasjonen, er det viktig at dere ikke løper etter med en gang, men gå rolig etter (vent ca 2 minutter) og be henne om å gå tilbake, når hun er tilbake, opprettholdes kravet som ble gitt i utgangspunktet. Ved tilfeller der hun kommenterer registreringskjema skal det ikke gis oppmerksomhet. Hjemmeoppfølging Hyppig i starten, med fokus på oppstart av tiltak. Deretter lages det klare avtaler mellom partene Evaluering Evalueres fortløpende, og i oppsatte møter, på bakgrunn av grafede data og informasjon fra de involverte. Programmet oppdateres etter hver veiledning, husk å endre datoen på gjeldende program. Oppdatert: 08.05.13

Tiltaksbeskrivelse program 2   Målsetting: Lære å kontrollere verbale og motoriske tics i en skoletime/arbeidsøkt a`60 minutter/45 minutter Målatferder: «Verbale tics» a) ”snakker med seg selv” Skriking/ hvining «Motoriske tics» Tramping i gulvet/Hopping Slag mot bord/ tastatur/ annen gjenstad Slag mot hodet ”Tapping” av fingertuppene mot hode/ører Registrering: Se vedlagt registreringsskjema Tiltak: ………skal øves i å unnlate å fremvise tics i klare avtalte situasjoner, innenfor bestemte tidsintervaller. Hun skal trene i Ca 10 minutter 2 ganger pr. dag. Trenere sier: Nå gjør vi en avtale på at du skal prøve å kontrollere ticsene dine i ……sekunder/ ……minuttter (se ulike trinn) Det godtas 1 forekomst av tics hvis den kommer innen 5 sekunder etter gitt instruks. Hvis hun mestrer får hun ros og pause der hun kan gjøre hva hun vil. Noen ganger skal hun ha tilgang på pc/musikk andre ganger ikke Ved forekomst av målatferd starter trener på nytt. Trener sier: Vi starter på nytt, nå gjør vi en avtale på…… Progresjon/regresjon Ved 5 mestrede intervaller på rad gå til neste trinn Ved 3 ikke mestrede intervall på rad gå ett trinn tilbake Trinn 1 På skolen/arbeid i et eget rom På skolen/arbeid i et eget rom ………….får beskjed om å prøve å kontrollere sine tics i 30 sekunder Ved mestring gir trener ros og ……….får en pause på 1 minutt Ved ikke mestret start på nytt Trinn 2 ……….får beskjed om å prøve å kontrollere sine tics i 1 minutt Ved mestring gir trener ros og ………… får en pause på 2 minutter Trinn 3 …………. får beskjed om å prøve å kontrollere sine tics i 2 minutter Ved mestring gir trener ros og ……………..får en pause på 2 minutter Trinn 4 ……………får beskjed om å prøve å kontrollere sine tics i 4 minutter Ved mestring gir trener ros og ………..får en pause på 2 minutter Trinn 5 ……………får beskjed om å prøve å kontrollere sine tics i 7 minutter Ved mestring gir trener ros og …………..får en pause på 2 minutter Neste progresjon: 10 minutter 12 minutter 15 minutter Trinn 6 På skolen i klasserom med andre/på arbeid i fellesrom/arbeidsrom med andre På skolen i klasserom/på arbeid i fellesrom/arbeidsrom ………… får beskjed om å prøve å kontrollere sine tics i 7 minutter NB: Ny Ved 3 mestrede intervaller på rad gå til neste trinn Ved 2 ikke mestrede intervall på rad gå ett trinn tilbake Trinn 7 På skolen i klasserom/på arbeid i fellesrom/arbeidsrom …………… får beskjed om å prøve å kontrollere sine tics i 10 minutter 17 minutter 20 minutter Trinn 8 Avtales underveis Evaluering Evalueres fortløpende, og i oppsatte møter, på bakgrunn av grafede data og informasjon fra de involverte. Programmet oppdateres etter hver veiledning, husk å endre datoen på gjeldende program. Oppdatert: 20.06.13

a)”snakke med seg selv” b) Skriking/ hvining 2. ”Motoriske tics” Tiltaksbeskrivelse Målsetting: Minske forekomst av verbale og motoriske tics, ved å holde ……i aktivitet hjemme. Målatferder: ”Verbale tics” a)”snakke med seg selv” b) Skriking/ hvining 2. ”Motoriske tics” a) Tramping/ hopping i gulvet b) Slag mot bord/ tastatur/ annen gjenstand. c) Slag mot hodet d) ”Tapping” av fingertuppene mot hode/ ører Registrering: Se vedlagt registreringsskjema. Tiltak: …….. skal få tilbud om aktivitetsplaner når hun er hjemme. Aktivitetsplanene skal inneholde 1-4 oppgaver som hun liker å holde på med. Når hun har gjennomført planene, skal hun få utbetalt forsterker i form av for eksempel 30 min med PC eller tilgang på musikk. Oppgavene på planen bør ikke vedvare over lange perioder, det holder med ca 5-15 min per oppgave. Tid vurderes etter hvilken aktivitet hun gjennomfører. Evaluering: Evalueres fortløpende, og i oppsatte møter, på bakgrunn av grafede data og informasjon fra de involverte. Programmet oppdateres etter hver veiledning, husk å endre datoen på gjeldende program. Oppdatert: 03.06.13

Evaluering Evaluering av registrering Evaluering av graf Evaluering av mål Evaluering av tiltak Evaluering av målatferder.

Endringer underveis Tiltak måtte forandres. Målvalg måtte justeres. Hvem har ansvaret for hva? Grafing. Hva mer må justeres?

Viktige faktorer Forsterker/preferansekartlegging Møtestruktur Faglig diskusjon Evaluering ved hvert møte Opplæring av nettverket Samarbeidsmøter Flere typer registrering Hyppige Samarbeidsmøter med habiliteringtj. Og møter uten dem og etter haben er ute av saken. Registrering scatterplot og frekvensregistrering. Brukte scatterplot for å sjekke hvor vi var på vei.