IKT som pedagogisk verktøy Kursstart og introduksjon, 23.1.02 Carsten Jopp.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Teknologi i klasserommet
Konsekvenser av ny teknologi Over the course of a few years a new communications technology annihilated distance and shrank the world faster and further.
Ph.d. bare til forskning? Kjersti Fløttum Romansk institutt, Fransk Tema: Forskarutdanning – utfordringar og muligheter 23. og 24. oktober 2006, Geilo.
Globalt utdanningsmarked – en vrang nordisk floke å løse? Nordisk Ministerråds temakonferanse Om fleksibel læring Island september 2004 Lars Skjold.
Begrepslæring som menneskeretighetslæring
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Kompetanse og kompetanseutvikling blant seniorer Seminar om etter- og videreutdanning for seniorer i arbeidslivet 14. oktober 2008 Anna Hagen.
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Hvorfor vurdere av avstandsoverbyggende medier.
Digital kompetanse i Mat og helse
1 TRENDER forskning, utdanning og nyskaping Utkast
“Å utvikle studietilbud og undervise på nett” Perspektiver og erfaringer fra det nasjonale LINGO-prosjektet cmc.uib.no/lingo Åpent seminar ved HiØ tirsdag,
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Bruk av muntlig sensor i norsk høyere utdanning - High Stakes eller Low Stakes Prof. Stephen Dobson.
Britt-Ingjerd Nesheim Forskningsbasert undervisning - hva er det? Og trenger vi det?
Internasjonalisering i videregående opplæring i Troms Seminar, Fylkeshuset 1. april 2008 Fagsjef Astri Pestalozzi.
Organisasjonslæring i pedagogiske institusjoner – en systemteoretisk tilnærming
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
*BEST Coaching Strategi – Organisasjonsutvikling – Executive Search - Coaching 1.
Vurdering for læring i Kunnskapsløftet en Europeisk dimensjon Inger Langseth Program for Lærerutdanning 1.
Læring med IKT i skole og bibliotek Multifunksjonelle læringsressurser og interaksjon, læring og læringsmåter En presentasjon.
vil deltagerne lære blant annet:
Lærerkompetanser 6. oktober 2014 Caroline Kearney Senior prosjektleder og utdanningsanalytiker.
Fra IT for funksjonshemmede til IKT for alle – i et samfunn for alle 1998: Et oppdrag under regjeringens Handlings- plan for funksjonshemmede Finansiert.
E-læring som kunnskapsorganisering
Emnet HUIN102 "IKT i humaniora" i et profesjonsperspektiv Carsten Jopp Seksjon for humanistisk informatikk Programmøte Språk og informasjon,
FINF 4001 forelesning Arild Jansen, AFIN 1 Digital forvaltning Introduksjon Hva er digital forvaltning Nasjonale og internasjonale perspektiver.
Johan From Professor Handelshøyskolen BI
Introduksjon til Arbeidslivslæring Fra skolelærdom til yrkesutøvelse Tool 1100 forelesning 3/10-07 Annett Hillestad
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Misjon – å krysse grenser
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Verden der ute – slik DML ser den Erfaringer fra Educause & refleksjoner rundt NMC Horizon-rapporten.
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
DIGITAL PORTFOLIOS AS TOOLS FOR SHARED KNOWLEDGE IN TEACHER EDUCATION IN NORWAY. Phd.Student Mattias Øhra Training for Pre-school Teachers and General.
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
IMPLEMENTERING AV KVALIFIKASJONSRAMMEVERKET Det nasjonale dekanmøtet i medisin Grand Hotell 7. juni 2011 Arne Skodvin Fagområdet for universitetspedagogikk,
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg August 2001 Visjon Et Lærende Lokalsamfunn.
1 Pedagogisk institutt Bachelorprogram og Årstudium i pedagogikk.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
LEDELSE ER FORANDRING Adm.direktør Idar Kreutzer, Finans Norge President Institute 1. september 2015.
Ungdomstrinn i utvikling Avslutning - Fortsettelse Pulje 2, 4. samling Høsten 2015.
Hvor går utviklingen? Håvard Grjotheim. Et skifte.…
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Relevant questions for the Reference Group
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
PhD kandidat og Post Doc i matematiske fag
Status og prosess stipendiatutlysning Digital transformasjon
Misjon – å krysse grenser
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Høyere utdanning på EUs politiske agenda:
Fra valg til læring.
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The Norwegian Centre for ICT in education
PhD on Track som nettressurs i bibliotekkurs for ph.d.-kandidater
Norway. A unique student experience
The courts February 2018 Court Administration.
Utskrift av presentasjonen:

IKT som pedagogisk verktøy Kursstart og introduksjon, Carsten Jopp

Meny 1.Hvorfor studere IKT som ped.verktøy?  et globalt, nasjonalt og individuelt bakteppe 2.Diskusjon, bli kjent … 3.Hva er pedagogisk bruk av IKT?  noen cases, gruppearbeid 4.Om kurset

1. Hvorfor studere "IKT som pedagogisk verktøy”? - skisse av et bakteppe

A. Globalt perspektiv Internasjonalisering, globalisering:  (tendenser til) substansielle forandringer i måten… å organisere arbeid, handel, produksjon på men også det sosiale og kulturelle liv ”nye nettverk”

A. Globalt perspektiv Eksplosjon av IKT (Informasjons- og kommunikasjonsteknologi) teknisk funksjonalitet, modenhet, stabilitet tilgjengelighet, utberedelse

A. Globalt perspektiv Fra industrisamfunn --> informasjonssamfunn --> kunnskapssamfunn "knowledge-based society” "lifelong learning"

A. Globalt perspektiv Radikale endringer krever ny kunnskap Tenor: Be prepared! "Vi vet ikke hva slags kunnskap vi vil ha behov for om 30 år.” Men: Hva betyr/krever/innebærer "kunnskapssamfunnet" egentlig?

A. Globalt perspektiv "ICT is the answer!" … i hvert fall i følge retorikken ’e’-bølgen: , eHandel, eLearning” ”cyber…”

A. Globalt perspektiv Visjoner (noen tidlige) hypertekst / WWW med sine assosiative lenker fungerer som en naturlig "forlengelse av hjernen" (Vannevar Bush, 1945) "all the libraries of the world as one integrated textual database", tallet, Ted Nelsen (jfr. Jay Lemke koeln.de/etext/text/lemke.93b.txt ) koeln.de/etext/text/lemke.93b.txt

A. Globalt perspektiv Visjoner (noen tidlige) - 2 demokratisering gjennom lik tilgang til informasjon for alle

A. Globalt perspektiv Money talks: eLearning as "the next killer application of the internet" "IT-boblen" sprakk, "dot-com"- feveren forbi eHandel ikke big (enough) business læring = nytt konsumentmarket

A. Globalt perspektiv store, etablerte aktører fokuserer massivt på læringsmarkedet: IBM "eLearning services and solutions”, Motorola University ("Leadership, learning & performance")

A. Globalt perspektiv Nye aktører konsulenttjenester... Broker / meklere for læring portaler virtual universities

A. Globalt perspektiv... men også pedagogisk og faglig innsats på stor skala og bred front (utdanningssektor ++) for å oppnå mer effisient læring (= mer ressurssparende kompetanseoppbygging) f.eks. opplæring for ansatte i store bedrifter mer effektiv læring (= kvalitativt bedre) vha. digitale læremidler

A. Globalt perspektiv Fokus på "ny pedagogikk" - nye former for læring studentsamarbeid "på tvers” Computer support for collaborative learning, CSCL problembasert læring (...)

A. Globalt perspektiv Skillet mellom "liv" og "lære", fri- og arbeidstid viskes ut trend til videre- og etterutdanning ved siden av jobb Edutainment: "Learning with fun and games” dataspillforskning

B. Europeisk perspektiv "eEurope is a roadmap to modernise our economy. At the same time, through its eLearning component, it offers everyone, but particularly young people, the skills and tools they need to succeed in the new knowledge based economy.” (Romano Prodi, President of the European Commission) ng/ ng/

B. Europeisk perspektiv ”It should be remembered that European academic formation is also formation in European Culture and Attitudes, which Europe needs to defend itself against globalisation attacks." (Peter Floor, University of Leiden, NL) what2.htm#3 what2.htm#3

C. Nasjonalt perspektiv på norsk: ”Knowledge-based society” --> ”kunnskapssamfunnet” eEurope --> eNorge "livslang læring", "læring hvorsomhelst / nårsomhelst” Retorikk: "IKT er svaret":

C. Nasjonalt perspektiv eNorge-planen "Norge er mulighetenes samfunn. Den nye teknologien sprenger grenser og dagens unge er allerede blant de viktigste aktørene i denne utviklingen. SMS-generasjonen er morgendagens verdiskapere. Derfor må vi lytte til og lære av dem." /index-b-n-a.html

C. Nasjonalt perspektiv Massivt fokus på IKT i skolene (jfr. Læreplanverket 97, L97) K. Clements aktuelle utspill: press på skolene Skoler: i følge L97 går IKT inn i undervisningen med følgende målsetning:

C. Nasjonalt perspektiv 1.Lære for å bruke "computer literacy", grunnleggende IKT ferdigheter 2.Bruke for å lære aktiv og målrettet bruk av IKT til egen kompetanseoppbygging 3.Lære om bruk og læring kunnskap om, innsikt i og holdninger til bruk av teknologi i samfunnet (t. som kulturelt og sosialt fenomen)

D. Høyere utdanning Nye markeder, nye aktører, ny konkurranse, også internasjonalt press "oven i fra"... (også styringsmaktene)... og "neden i fra": tradisjonelle "kundegrupper" forsvinner (= studenter on-campus, fulltime, mellom 19 og 30 år)

D. Høyere utdanning Universitetenes posisjon og rolle undergraves eks. innføring av begrepet "eLæring” utenifra (definisjonsmakt) Reaksjon Nye / reorganiserte tilbud: nettbasert læring, "fjernundervisning" ”virtuelle campus”, fleksibel læring

D. Høyere utdanning Nye organisasjonsformer / sammenslutninger Norgesuniversitet "Norgesuniversitetet er et samarbeid mellom hovedorganisasjonene i norsk arbeidsliv og høgre utdanning, for å styrke arbeidslivsrelatert etter- og videreutdanning."

D. Høyere utdanning Innføring av IKT kobles sammen med arbeid til heving av studiekvalitet eks. UiBs Studentbarometer Men…

E. Individets perspektiv Nye krav til individet som "lifelong learner" og "kunnskapsarbeider” Ansvar for egen kompetanseutvikling (= sikring av konkurransedyktighet) Men: mangel på arbeidskrefter i Norge

E. Individets perspektiv Autonom læring, "lære å lære” sosial- / verdensøkonomisk dimensjon: = på egen hånd, "klare seg selv” pedagogiske dimensjon = visjon om en læringsprosess som er selvstyrt, ikke-autoritær, individuell tilpasset, personlig meningsfyll, selvmotivert

F. Aktuelt Frontene mellom de optimistiske ”tekno-frelste" og pessimistiske "dommedagsprofetene" har myknet opp. Konstruktiv/pragmatisk plattform "på midten" der kvalifisert bruk av IKT i læringen kan utforskes videre.

F. Aktuelt From "HiTec" to "HiTeach": fokus på pedagogikk. De "store spørsmålene" omkring IKT- støttet læring (forholdsvis) uløst Læringseffekt Premisser for bruk

F. Aktuelt "There is a strong feeling that technology may enrich education, that it enables students to learn better and that it opens paths to new student populations, but also that it remains to be seen whether this will, at the end of the day, turn out to be more efficient. [...].” (Peter Floor, University of Leiden, NL) what2.htm#3 what2.htm#3

F. Aktuelt "The pedagogical value of e-learning services in the Higher Education system is most likely to be enhanced when collaboration, exchange of experience and collective building of new knowledge are given more emphasis than just content- acquisition as such. […]”

F. Aktuelt ”It is crucial to provide learners with favourable learning contexts and relevant services. This proves to be more important than the mere availability of attractive contents.” (begge sitater Corinne Hermant what2.htm#3 ) what2.htm#3

F. Aktuelt "The digital divide" "We should bear in mind the fact that 45% of Europeans feel they are neither interested in, nor informed about science and technology." ng/what2.htm#3

F. Studentperspektiv Hvorfor ’IKT som ped. verktøy’??? Praktisk nytteverdi 99,9% sjanse for at dere som arbeidstakere kommer til å delta i IKT-støttete læringsopplegg Generell innsikt i "verktøy" og metoder for egen kompetanseutvikling

F. Studentperspektiv for fremtidige lærere (skole, høyskole, uni.): svært relevant (i praksis påkrevd) for tradisjonelt "pedagogikk-frie" yrker som web-utviklere, IT- konsulenter, programmerere: stor sjanse for at pedagogisk forståelse blir krevd, siden brukerne (kundene) etterspør dette.

F. Studentperspektiv utdanningssektoren (særlig privat) vokser Kombinasjon av IKT-faglig, humanistisk og pedagogisk kompetanse = nøkkelkompetanse Nødvendig med kvalifiserte stemmer i samfunnsdebatten jfr. retorikken omkring "elæring og "honnørordene"

F. Studentperspektiv IKT og læring Et spennende og utfordrende felt "det skjer mye" man kan være med på en utvikling der målet ikke står fast, men som vil prege fremtiden man tør å sette spørsmåltegn ved ’vedtatte’ sannheter. åpen for kreativitet