Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Styrenes ansvar – utfordringer og utviklingstrekk
Presentasjon av Stjernø-utvalgets forslag
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Forskerforbundet Steinar Stjernø.
Forskningsrådets policy for FoU ved høgskolene Møte med Høgskolen i Telemarks styre 19. september 2013 Spesialrådgiver Berit Hyllseth.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
2 Er internasjonalisering en garanti for kvalitet? Oslo, Arne Liljedahl Lynngård Direktør, SIU.
Bakgrunn og rammer for revisjon av rammeplan for ingeniørutdanning Seniorrådgiver Ole Bernt Thorvaldsen.
Et velfungerende forskningssystem? Jan Fagerberg, Universitetet i Oslo Innledning til diskusjon på dialogmøte 31 Mai 2010.
Stjernø – Karlsen - fagskolene Dekan Kathrine Skretting, NTNU NOKUT-konferansen 2009.
Eierskap og styring i høyere utdanning
Nærmere samarbeid eller fusjon mellom Høgskolen i Telemark og Universitetet i Agder? Politisk samordningsgruppe
Maritim profesjonsutdanning Forslag til ny nasjonal struktur for maritim offisersutdanning Innstilling fra arbeidsgruppe nedsatt av MARUT Arbeidsgruppens.
Strategiplan 2010 – 2020 Ole Petter Ottersen Rektor, Universitetet i Oslo
Noen utdanningspolitiske temaer i NPH-perspektiv Arne J. Eriksen sekretær for NPH.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Kommentarer knyttet til forskningsmeldingen Kommentarer fra Henrik Jakobsen, professor, forskningsleder Avdeling for Realfag og Ingeniørutdanning Høgskolen.
Rune Nilsen prorektor.
Drivkrefter i vitenskapelig publisering Slipp forskningsresultatene fri… 14. November 2007.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Presentasjon ved Knut Hove på allmøte
HVA BETYR STJERNØUTVALGETS FORSLAG I FORHOLD TIL FUSJONSPROSESSEN MED NVH? Terje Holsen.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
Sett under ett Strukturen i høyere utdanning Jf. NOU 2008:3 Steinar Stjernø NTL
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Forskningsrådets policy for forskning ved de statlige høgskolene Bakgrunn: Nye rammebetingelser Universitets- og høgskoleloven av 2005 Rådets høgskolestrategi.
Resultatbasert omfordeling (RBO)
Sett under ett Ny struktur i høyere utdanning Stjernøutvalgets innstilling Irene Dahl Andersen.
Oppland og Hedmark: I hovedsak felles høringsuttalelse fra fylketingene og høgskolene Mål: Universitet i Innlandet – søknad i 2012 –Grunnlag: 9000 studenter/
Høgskolen i Oslo Profesjonsutdanningenes utvikling i UH-sektoren UHR-seminar Sissel Østberg Rektor HiO.
Stjernø-utvalgets møte i Sogndal 12.september 2007.
Det norske institusjonslandskapet Svein Kyvik NIFU STEP.
Statsbudsjettet 2010 Avdelingsdirektør Joar Nybo 19. oktober 2009.
Anne Line Wold NPHs nettverkskonferanse 2009
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
Bakgrunn, mandat, oppgaver Oppstartsmøte Universitetsdirektør Tor A, Aagedal Råd for samarbeid med arbeidslivet.
Samarbeid, arbeidsdeling og konsentrasjon (SAK) Sverre Rustad OU-kurs Forskerforbundet
EVALUERING AV KVALITETSREFORMEN HOVEDPUNKTER Fagpolitiske foreninger Fung.generalsekretær Sigrid Lem.
Fornyelse mot høyere kvalitet vil kreve mer samarbeid Dekan Ole-Gunnar Søgnen Konferanse om norsk ingeniørutdanning.
Ekspertgruppe for finansiering av universiteter og høyskoler Kort om mandatet og gruppens arbeid Torbjørn Hægeland 14. mai 2014.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Forskningssamarbeid i UH-nett Vest: Status, utvikling og perspektiver Sigmund Grønmo Samarbeidsmøte HiB 30. november 2010.
Synliggjøring og kvalitetssikring av UH-bibliotekene i ny mål-struktur og ved budsjett-rapportering til departementet Stabsdirektør Hans Martin Fagerli,
Stjernøutvalget Debattmøte Åse Løkeland rektor.
Utfordringer til UH-sektoren i dag Statssekretær Jens Revold UHRs dekanskole 21. april 2008.
Hva nå? Tanker om HiTs fremtid Styreseminar 25. september 2014 Kristian Bogen Rektor Høgskolen i Telemark.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Utfordringer for Universitets- og høyskolesektoren Per Botolf Maurseth, Innledning UHRs direktørskole
Regjeringens satsing på utdanning, forskning og næringsutvikling Innlegg på Universitetskonferansen for Innlandet, Statssekretær Per Botolf Maurseth 20.
Ny lov om universiteter og høyskoler Ot.prp. nr. 79 ( )
NOU >: Kva betydning har rapporten for UMB-studentane? Liv Hatleli.
Regionale forskningsfond
Lærerutdanning Spesialisering, arbeidsdeling og samarbeid Frode Hauge.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Sekretariatet i samarbeid med utvalgsleder Norges forskningsråd.
INTPART et samarbeid mellom Forskningsrådet og SIU Internasjonale partnerskap for fremragende utdanning og forskning (INTPART) Berit Johne, Forskningsrådet.
Veien til Universitetet i Sørøst- Norge. Professor Rune Nilsen Leder for interimstyret for fusjonen mellom HBV og HiT.
1 SIU Nasjonal profileringsstrategi Oslo, Kristin Solheim, SIU.
Regionale konferanser - Utvikling av virkemidler for regional FoU og innovasjon (VRI)
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Innsats for kvalitet Forslag til et pedagogisk meritteringssystem for undervisning ved UiT Norges arktiske universitet og NTNU.
Hva er de viktigste utfordringene for en rektor? Rektor Sigmund Grønmo UHRs rektorskole 24. september 2007.
Hvorfor regionale møter?
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Statssekretær Jens Revold
Samarbeidsarenaer som virkemiddel for å fremme god læring Teknologisk forum, TNM-Porsgrunn 15. mars 2017 Randi T. Holta Visedekan for profesjonsutdanningene.
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
NOKUTs strategi Fra mest kontroll til både kontroll og utvikling
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Utskrift av presentasjonen:

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Stjernøutvalgets innstilling NOU 2008:3 “ Sett under ett” Ny struktur i høyere utdanning

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Vårens utfordringer for oss Mål 1: En god høringsuttalelse. Innretning, synspunkter og prosess? Hva skal vi oppnå nasjonalt? Hva er vår rolle og vårt ansvar? Mål 2: Relevans for UiOs egen strategi og egne utviklingsprosesser? Ser vi (nye) muligheter for UiO? Ser vi (nye) utfordringer for UiO?

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Utvalgets utgangspunkt Uheldig struktur: 38 institusjoner og 57 studiesteder Uheldig konkurranse om penger, ansatte og studenter Mindre forskjell mellom universiteter og høgskoler, større forskjeller mellom institusjonene i hver gruppe Akademisk drift – på vei mot 12 universiteter Små og smale fagmiljøer = kvalitetsutfordringer Studentene vil til byene = søknadssvikt i distriktene Konklusjon: umulig å reversere = ny struktur?? ( Legger også til grunn at 3% målet står fast og at det først og fremst vil komme universitetene til gode – kap. 13)

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Utvalgets 4 modellforslag Flercampusmodellen: 7 store U+H institusjoner + UiO. Utgangspunkt geografi + justeringer Storhøgskolemodellen: videreføring av to kategorier 5 U+ 6 sammenslåtte høgskoler. UiO + UMB. UiO avgir noe i HiO Nettverksmodellen: ingen fusjoner, men struktur for samarbeid og arbeidsdeling Prosess- og differensieringsmodellen: fra dagens utgangspunkt til institusjoner med klar profil (homogen) (fusjoner mellom samme type institusjoner >5000 stud)

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Nye styringsarenaer og -aktører Sterkere politisk styring – strategisk budsjettkomponent og avtalebaserte 2-3 års utviklingsplaner mellom departement og institusjon Nytt internasjonalt panel som rådgiver for departementets styring – skal overvåke sektorens samlede utvikling + institusjonsutvikling ifht. definert institusjonsprofil og ambisjoner. Forankret i NOKUT UHR får sterkere innflytelse og nye oppgaver

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Nye akkrediteringsregler Dagens ordning (særnorsk): 4 doktorgrader, ”stabil forskerutdanning” ++ Flertallet: kravet bør forenkles til 1 doktorgrad + krav til institusjonsstørrelse (> 5000 studenter) Mindretallet (Harg): kravet bør skjerpes Uten sammenslåinger mener utvalget at (Harg dissenterer): høgskolene må også få rett til å etablere nye mastergrader høgskolene må få ny tittel på engelsk (vurderes av UHR)

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Valg av modell Flercampusmodellen + elementer fra prosess- og diffierensieringsmodellen: –8-10 institusjoner basert på geografi, profil, strategi og størrelse –Institusjonene fremmer forslag til KD innen 1. jan 2010 om hvem de vil slå seg sammen med. Regjeringen tar stilling –Drøfting av institusjonsprofil med KD. Strategisk bevilgning i budsjettmodellen for videreutvikling –Rådgivende organ for profilering, diversitet og konsentrasjon – internasjonale eksperter. Forankret i NOKUT –De nye institusjonene får ansvar for evt. å avvikle små studiesteder –Det opprettes ikke nye, permanente studiesteder med egne fagmiljøer

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Styring og ledelse Lovfeste enhetlig ledelse på institusjonsnivå Sidestille valgt og ansatt rektor. Lovfeste bruk av nominasjonskomité eller søkekomité Antall styremedlemmer som i dag, men to likestilte modeller: en med dagen fordeling, en med eksternt flertall Ekstern styreleder Rektor medlem av styret Bestemmer selv intern avdelingsorganisering og styringsmodell, men ikke egne styrer for studiested

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Styrket forskerutdanning = forskerskoler All forskerutdanning innenfor strukturerte opplegg med minstekrav: antall studenter (min 20), antall veiledere, krav til kurstilbud mm. Institusjonssamarbeid om forskerskolene – gjerne også internasjonalt samarbeid mill årlig for finansiering Nasjonal evaluering etter noen år (NFR+NOKUT)

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Finansiering Avventer KDs gjennomgang av modellen i 2009, men mener at hovedtrekkene i dagens modell videreføres bør, med noen endringer: –basiskomponenten dekomponeres og vises –strategisk forskningskomponent på dagens nivå –strategisk undervisningskomponent (ikke nøytral i forhold til geografi eller fordeling mellom institusjoner) –avtalesystem KD institusjon for sikre langsiktighet Resultatbasert tildeling (forsiktig) ned, basistildeling ned. Økt strategisk innslag UHR definerer mål- og rapporteringssystem og videreutvikler det

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Dimensjonering……ansvar for små fag Studentenes etterspørsel skal primært styre dimensjoneringen Departementet må sikre tilstrekkelig antall studieplasser på (flere?) viktige fagfelt ut ifra kompetansebehov i samfunnet (realfag, ingeniørutdanning, lærer- og helsefagutdanning) Klarere ansvarsdeling mellom universitetene når det gjelder små fag (prosess etter initiativ fra KD)

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Universitet på internasjonalt nivå? ”En sentral problemstilling er om noen institusjoner skal gis særskilte vilkår for å kunne utvikle forskningsvirksomheten på et høyest mulig internasjonalt nivå.” Mosaikk (gode, uten institusjonell strategi)* Forskningsuniversiteter (konsentrasjon og bredde) Eliteuniversiteter (verdensledende på alle områder) * her hører de norske breddeuniversitetene til

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Universitet på internasjonalt nivå? Siterer strategidokumentene til UiB, NTNU og UiO, men utvalget har liten tro på oss: ”Samlet sett tyder de fremste universitetenes satsinger og strategplaner så langt ikke på at de vil være i stand alene til å hevde seg i toppskiktet internasjonalt, bortsett ifra på enkeltområder.” ”Det er uklart om (..målsettingen om å styrke sin stilling som internasjonalt forskingsuniversitet..) følges opp med konkrete tiltak.” ”Det er liten grunn til å tro at institusjonene vil være istand til å prioritere og konsentrere ressursene i tilstrekkelig grad”

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Universitet på internasjonalt nivå? Er dette en riktig virkelighetsbeskrivelse sett fra UiO? Hva er det eventuelt viktig at vi korrigerer?

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Sentre for fremragende undervisning Modell SFF + ny svensk ordning –Gi grunnlag for å videreutvikle særlig gode læringsmiljøer: –Høyt faglig nivå –Sammenheng forskning - undervisning –Pedagogisk tilrettelagt med vekt på læringsutbytte –Samarbeid med arbeids- og næringsliv –Høy student-/kandidattilfredshet –Samarbeid med andre fagmiljøer –Formidling/overføringsverdi ”……gjerne nyskapende praksis på området….” NOKUT utvikler kriterier og prosedyrer. Internasjonale vurderinger.

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Flere kapitler som ikke kommenteres nå………. Styrking av profesjonsutdanningene i høgskolene Universitetenes og høgskolenes regionale betydning Internasjonalisering i høyere utdanning Etniske minoriteters deltakelse i høyere utdanning Situasjonen for funksjonshemmende i høyere utdanning Likestilling En mer kunnskapsbasert utdannings- og forskningspolitikk (10 mill. årlig, bl.a. for norsk deltakelse i EuroHESC-programmet.)

Felt for signatur(enhet, navn og tittel) Hva bør vi si og hva bør vi gjøre? ”…hovedgrepet kombineres med en prosesstilnærming der alle de statlige universitetene og høgskolens uttaler seg om hvilke institusjoner de ønsker å slås sammen med…..” Hvilke grep ville styrke oss? ”….utvalget ber derfor departementet……..etterhvert vurdere initiativ for at institusjonene og instituttsektoren kan knyttes sammen.” Bør vi ta noen initiativ i denne retningen allerede nå?