BYGGEPROSESSEN se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 3

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Krav til dokumentasjon i kap
Mål og forventninger, faglig innhold, program og gjennomføring
Ansvar og ansvarsregler
Kontraktsoppfølging mv.
Kan det lages et felles internkontrollsystem i kommunen. Åre
Gjennomføring av prosjekter
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
Saksbehandling i ht Plan- og bygningsloven
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Innovative offentlige anskaffelser
Hva er planlegging? Hva mener vi med begrepet bærekraftig planlegging?
Sosiologi i barnehagen
”Gode investeringsprosesser i Oslo kommune”
8 Mål og strategier Påstandene:
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 4
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 2
Organisering med oppgave- og ansvarsfordeling på prosjekt
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
Ansvarlig søkers rolle
Innovasjoner i Vejsektoren København 9. oktober 2013
Sterke fagforeninger Negotia Bergen 30. – 31.oktober 2009.
HANDLINGSPLAN FOR UNIVERSELL UTFORMING Prosjektleder: Oddrun Helen Hagen, SWECO Samferdsels- etaten.
Aktørenes roller i planprosessene
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Alt henger sammen med alt
Kan plan- og gjennomførings- prosesser ved sykehusutbygging forbedres?
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
Kvalitetssikring av byggeprosjekt – del 1
DISPOSISJON innledning
PROSJEKTORGANISASJONEN DISPOSISJON
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Teoretisk analyse - kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
kap 5: PRODUKTET PROSESSEN PROSJEKTORGANISASJONEN
Prosjekt i faget SIB 3010 Studieobjekt: Barnehage i område RIT
Gruppeundervisning /
PROGRAMMERING FOR VERDISKAPING PÅ KUNDENS PREMISSER se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 2.
Prosjektfaser m.m. Nylen 2-3..
BYGGEPROSESSEN (Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 3)
PROSJEKTORGANISASJONEN
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
BYGGEPROSESSEN se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 3
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Organisering av byggeprosesser.
TOB055 Beskrivelse, kalkulasjon og kontrahering Aktører/roller i byggeprosessen ”Prosjektorganisasjonen”
©All rights reserved - Metier AS- BETTER PROJECTS Fylkeskommunene som tydelig prosjekteier Hva kjennetegner god prosjekteierstyring? …og hvordan foreslås.
Prosjekt ERP i Troms Kraft Beskrivelse prosjektfaser og overordnede prosesser
Informasjonsmøte 19.juni 2017 Konkurranse om arkitekt- og rådgivertjenester for nytt sykehus i Drammen.
RIS-metoden for prosessforbedring
EIERSKAP politisk styring av selskaper og samarbeid i kommunene
Forretningsprosjektplan
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
Leverandørkonferanse – anskaffelse av tilbringertjeneste for Los
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
12. Organisasjonsutvikling
12. Organisasjonsutvikling
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Plan for forretningsprosjekt
Anskaffelsen som prosjekt
Offentlige anskaffelser
4. April 2019, Jostein Fjærestad
Prosjektmodellen Otto Husby Cimple AS.
Utskrift av presentasjonen:

BYGGEPROSESSEN se: Teoretisk analyse av byggeprosesser, - kap 3

PRODUKT - PROSESS - PROSJEKTORGANISASJON FORMÅL RESULTAT PRODUKTET (OPPGAVE - RESULTAT) INSTITUSJONER, BRANSJEKULTUR TEKNOLOGI produktteknologi produksjonsteknologi informasjonstekn. PROSJEKT- ORGANISA- SJONEN BYGGEPROSJEKTET BYGGE- PROSESSEN EKSTERNE AKTØRER, MYNDIGHETER, MARKED

BYGGEPROSESSEN omfatter ulike funksjoner, delprosesser som har ulik karakter og formål: kjerneprosessene, som er direkte ledd i produksjonen av det endelige byggverk, eller en beskrivelse av dette i form av tegninger og spesifikasjoner offentlige prosesser, som fører til arealplaner og prosjektgodkjenning administrative prosesser, rettet mot å tilrettelegge og administrere de øvrige prosessene

Byggeprosessens delprosesser ADMINISTRATIVE PROSESSER PLANLEGGINGS- OG STYRINGSPROSESSER ANSKAFFELSESPROSESSER diverse andre adm prosessser KJERNEPROSESSER PROGRAMMERINGSPROSESS PROSJEKTERINGSPROSESS PRODUKSJONSPROSESS OFFENTLIGE PROSESSER PLANPROSESSER PROSJEKTGODKJENNING

BYGGEPROSESSENS KJERNEPROSESSER Aktivitetene er ledd i produktutvikling og produksjon, og har som resultat produktet - det endelige byggverk, eller en beskrivelse av dette. Aktivitetene er sterkt teknologiavhengige, både i forhold til produktets teknologi og produksjonsteknologien. Kjerneprosessene er PROGRAMMERINGSPROSESSEN PROSJEKTERINGSPROSESSEN PRODUKSJONSPROSESSEN

Byggeprosessens kjerneprosesser ADMINISTRATIVE PROSESSER KJERNEPROSESSENE PROGRAMMERINGSPROSESSEN funksjons-, rom-, bygge- og utstyrsprogram, PROSJEKTERINGSPROSESSEN idéskisser, konsept, skisseprosjekt, forprosjekt detaljprosjekt, arbeidstegninger og -beskrivelser PRODUKSJONSPROSESSEN byggeplassarbeider prefabrikasjon, montasjearbeider installasjoner OFFENTLIGE PROSESSER

BYGGEPROSESSENS OFFENTLIGE PROSESSER Byggevirksomheten er regulert av en rekke lover og forskrifter, hvor Plan- og bygningsloven (PBL) er den mest sentrale. Det er naturlig å dele de prosjektspesifikke prosessene inn i to kategorier: PLANPROSESSER, som ivaretar samfunnsmessige interesser i arealbruken PROSJEKTGODKJENNING, som ivaretar samfunnets og aktørenes interesser knyttet til det enkelte prosjekt (”tiltak”)

Byggeprosessens offentlige prosesser ADMINISTRATIVE PROSESSER OFFENTLIGE PROSESSER PLANPROSESSER riksplanlegging, fylkesplanlegging kommuneplanlegging, kommunedelplaner reguleringsplanlegging, rekkefølgebestemmelser PROSJEKTGODKJENNINGSPROSESSER konsekvensutredninger (større tiltak) byggemelding, byggetillatelse, brukstillatelse KJERNEPROSESSER PROGRAMMERINGS-,PROSJEKTERINGS-,PRODUKSJONSPROSESS

Byggeprosessens delprosesser ADMINISTRATIVE PROSESSER PLANLEGGINGS- OG STYRINGSPROSESSER ANSKAFFELSESPROSESSER diverse andre adm prosessser KJERNEPROSESSER PROGRAMMERINGSPROSESS PROSJEKTERINGSPROSESS PRODUKSJONSPROSESS OFFENTLIGE PROSESSER PLANPROSESSER PROSJEKTGODKJENNING

ADMINISTRATIVE PROSESSER - PLANLEGGING OG STYRING PLANLEGGINGS- OG STYRINGSPROSESSENE er av ulike typer: Mål- og planstyring, som omfatter å analysere formål og mål, faktiske premisser og usikkerhet, formulere operasjonelle mål og utarbeide plan iverksette plan, følge opp og korrigere utførelse eller plan Regelbasert styring, som omfatter stillingsbeskrivelser, ansvarsregler, fullmaktsregler administrative rutiner og prosedyrer, m.m. kontraktsbaserte roller og rutiner

forslag til korr. tiltak MÅL- OG PLANSTYRING Styringsmål: planer for fremdrift, kostnader (budsj.), kvalitetsplan, HMS-plan Andre ytre og indre forhold påvirker systemet Teori systemforståelse, sammenhenger mv STYRINGSENHET: Prosjektleder Styringstiltak: overordnete planer, rapporteringskrav, spørsmål, direktiver, andre tiltak Rapportering: rutinerapporter, avviksmeldinger, forslag til korr. tiltak og planer UTFØRENDE ENHET Prosjekterende, Entreprenør, Leverandør EVT. KONTROLL- ENHET evt. 3. partskontroll Rapportering og egne observasjoner

ADMINISTRATIVE PROSESSER - PLANLEGGING OG STYRING PLANLEGGINGS- OG STYRINGSPROSESSENE er av ulike typer: Mål- og planstyring, som omfatter å analysere formål og mål, faktiske premisser og usikkerhet, formulere operasjonelle mål og utarbeide plan iverksette plan, følge opp og korrigere utførelse eller plan Regelbasert styring, som omfatter stillingsbeskrivelser, ansvarsregler, fullmaktsregler administrative rutiner og prosedyrer, m.m. kontraktsbaserte roller og rutiner

Når vi følger regler gjelder en annen form for logikk: 1. gjenkjennelse: hva slags situasjon er dette? 3. regel: hva en som jeg bør gjøre i slike situasjoner 2. identitet: hvem er jeg i denne situasjonen? 4. handling

ADMINISTRATIVE PROSESSER ANSKAFFELSESPROSESSER kontraheringsprosess markedsanalyse, kontraktstrategi oppdragsbeskrivelse, spesifikasjoner kontraktsbestemmelser, organisering, prosedyrer, ansvar forespørsel, prekvalifisering tilbuds-/anbudsinnhenting, evaluering kontraktsetablering evt. forhandlinger (ved tilbud), kontraktsinngåelse kontraktsoppfølging utførelse, endringer, oppfølging kvalitetskontroll, reklamasjoner, korrigering honorering, utbetalinger garantiperiode, frigivelse, avslutning

ADMINISTRATIVE PROSESSER ANSKAFFELSER TIL BYGGEPROSESSEN KONTRAHERINGSPROSESS KONTRAKTSETABLERING KONTRAKTSOPPFØLGING LEVERANSE/ YTELSE BYGGEPROSESSEN - FORUTGÅENDE, SAMTIDIGE OG ETTERFØLGENDE AKTIVITETER

ADMINISTRATIVE PROSESSER - oppsummering: De administrative prosessene skjer foran, parallelt med og etter samtlige delprosesser. Aktivitetene er ledd i å tilrettelegge, organisere, styre, lede, administrere, gjennomføre og avslutte byggeprosessen. Aktivitetene avspeiler informasjons- og produksjons-teknologien. Organiseringen avspeiler bransjens institusjoner og kultur. De administrative prosessene kan grupperes i ulike hovedkategorier: PLANLEGGINGS- OG STYRINGSPROSESSER ANSKAFFELSESPROSESSER ANDRE, f.eks. finansiering, markedsføring, salg osv

Byggeprosessens delprosesser ADMINISTRATIVE PROSESSER PLANLEGGINGS- OG STYRINGSPROSESSER ANSKAFFELSESPROSESSER diverse andre adm prosessser KJERNEPROSESSER PROGRAMMERINGSPROSESS PROSJEKTERINGSPROSESS PRODUKSJONSPROSESS OFFENTLIGE PROSESSER PLANPROSESSER PROSJEKTGODKJENNING

BYGGEPROSESSENS GENERISKE FASER IDÉFASE IDENTIFISERINGSFASE VISJON - MÅL -RAMMER YTRE PREMISSER UTVIKLINGS-FASE DEFINERINGSFASE FYSISKE LØSNINGER YTRE PREMISSER GJENNOM-FØRINGSFASE DETALJPROSJEKTERING FYSISK PRODUKSJON OG MONTASJE BRUKS- FASE REKLAMA- SJONER, FDV-U BYGGEPROSESSEN PROGRAMMERINGSPROSESS PROSJEKTERINGSPROSESS PRODUKSJON

BYGGEPROSESSENS FASER GENERISKE FASER BESKRIVER GENERELLE TREKK VED FORLØPET AV BYGGEPROSESSER FORMELLE FASER ER PLANLAGT INNDELING AV BYGGEPROSESSEN MED TILHØRENDE MILEPÆLER HVOR PROSJEKTET SKAL HA EN BESTEMT DOKUMENTASJON, SOM GRUNNLAG FOR BESLUTNINGER OM VIDEREFØRINGEN

SBEDs 9 FORMELLE FASER PROGRAMMERING UTREDNING ROMPROGRAM BYGGEPROGRAM PROSJEKTERING SKISSEPROSJEKT FORPROSJEKT DETALJPROSJEKT BYGGING KONTRAHERING, BYGGING FERDIGSTILLELSE AVSLUTNING

PROSJEKTETS 6 FASER ENTUSIASME FORTVILELSE PANIKK - en alternativ generisk modell, ikke vitenskaplig fundert, men basert på subjektive observasjoner fra innsiden av prosjektene: ENTUSIASME FORTVILELSE PANIKK JAKTEN PÅ DE SKYLDIGE AVSTRAFFELSE AV SYNDEBUKKENE LOVPRISNING OG ÆRE TIL DEM SOM HOLDT SEG UTENFOR

FASER, USIKKERHET og AKKUMULERTE KOSTNADER I EN RASJONELL BYGGEPROSESS (HØY INDRE EFFEKTIVITET) BYGGEPROGRAM SKISSEPROSJEKT FORPROSJEKT BYGGESTART IDÉFASE IDENTIFISERINGSFASE VISJON - MÅL -RAMMER YTRE PREMISSER UTVIKLINGS-FASE DEFINERINGSFASE FYSISKE LØSNINGER YTRE PREMISSER PRODUKSJONSFASE DETALJPROSJEKTERING FYSISK PRODUKSJON OG MONTASJE BRUKS- FASE REKLAMA- SJONER, FDV-U DR. ING. PER T. EIKELAND

HANDLEFRIHET og BEHOV FOR HANDLEFRIHET AKKUMULERTE KOSTNADER USIKKERHET BEHOV FOR HANDLEFRIHET HANDLEFRIHET IDÉFASE IDENTIFISERINGSFASE VISJON - MÅL -RAMMER YTRE PREMISSER UTVIKLINGS-FASE DEFINERINGSFASE FYSISKE LØSNINGER YTRE PREMISSER PRODUKSJONSFASE DETALJPROSJEKTERING FYSISK PRODUKSJON OG MONTASJE BRUKS- FASE REKLAMA- SJONER, FDV-U DR. ING. PER T. EIKELAND

KOSTNADSKATASTROFENS ANATOMI AKKUMULERTE KOSTNADER AKKUMULERTE KOSTNADER USIKKERHET ENDRINGER DR. ING. PER T. EIKELAND

INDRE ELLER YTRE EFFEKTIVITET? PRIS OG KOSTNADER FOR KUNDEN AKTØRENES VERDISKAPING VERDI FOR KUNDEN - YTRE EFFEKTIVITET: VERDISKAPING FOR KUNDEN INDRE EFFEKTIVITET KOSTNADER PRODUKTET BYGGEPROSESSEN TIDSFORBRUK PRODUKT-EGENSKAPER

Styringsproblemet - mulige strategier : USIKKERHET AKKUMULERTE KOSTNADER BEHOV FOR HANDLEFRIHET ”GAPET” HANDLEFRIHET redusere behovet for handlefrihet som kreves for å oppnå høy ytre effektivitet øke tilgjengelig handlefrihet innenfor rammen av høy indre effektivitet kontrollere beslutningsprosessene...