Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Ekstern skolevurdering Sandnes skole,
Forventninger og videre arbeid…...
Spesialpedagogisk rådgivnings og innovasjonsarbeid Jorun Buli Holmberg januar 2005 Spesialpedagogisk arbeid i praksisfeltet både på system og individnivå.
Årsmøte 2010 Autismeforeningen i Norge Akershus fylkeslag.
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring i barnehage – Jorun Buli Holmberg 21. september.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
Levanger kommune enhet Relasjonelle faktorer i læringsmiljøet Bunntekst 1 Materiell for helhetlig arbeid med læringsmiljø, U.dir, StåstedsanalysenElevundersøkelsenForeldreundersøkelsenFaktorer.
Levanger kommune enhet Velkommen! Bunntekst 1. Levanger kommune enhet Bunntekst 2 Kommunedelplan oppvekst Hvorfor lager vi kommunedelplaner? Behov for.
Norges Beste Barnehage
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Barns språkutvikling og språkarbeid i barnehagene
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Oslo kommune Utdanningsetaten. Oslo kommune Utdanningsetaten Delprosjekt 1: Anvendelse og spredning av eksisterende digitale læringsressurser i realfag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ledersamling barnehage juni 2013.
Bbbb Regionplan Agder 2020 Samarbeidet med UiA-en merverdi for oppfølgingen?
Arbeider for medlemmenes lønns- og arbeidsforhold Utdanningspolitikk Vektlegger profesjonen/yrkesutøvelsen – Medfører kobling utdanningspolitikk og tradisjonell.
Nye rammebetingelser for folkehelsearbeidet Samling for folkehelsekoordinatorer/HEFO koordinatorer 13.april 2010 Kjetil Drangsholt Seniorrådgiver Regionalutviklingsenheten.
Fra FLU til BLU Ny barnehagelærerutdanning
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Styringsgruppemøte Borgøy
Tjenestestedets navn Barnehager har tiltak som forebygger mobbing HP
Tittel presentasjon Tittel 2 Overskrift 5 hovedsatsingsområder Utdanning Verdiskaping bygd på kunnskap Kultur Opplevelser for livet Kommunikasjon De.
Regionplan Agder 2020 Presentasjon for Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling.
Presentasjon Regionplan Agder Regionplanens hovedmål Utvikle en sterk og samlet landsdel som er attraktiv for bosetting og næringsutvikling både.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom trygghet, trivsel og mestring.
1-10 skole med 135 norske elever og ca 40 fremmedspråkselever.
SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: SYKEHUSUNDERVISNINGEN ”…en ordentlig skole, men ingen.
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
VIRKSOMHETSPLAN SYKEHUSUNDERVISNINGEN 2014 – 2015 ”…en ordentlig skole, men ingen vanlig skole…” Mål: Å skape et positivt læringsmiljø som gjennom.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Undervisningssektoren 2015
INTERNASJONALISERING ARBEIDSUTPLASSERING FOR ELEVER SOM TAR DOBBELKOMPETANSE Lier vgs september 2014.
Smart spesialisering Møte med politisk samordningsgruppe (PSG) Regionplan Agder 20. November 2014 Roger Normann og Ann Camilla Schulze-Krogh VRI = Virkemidler.
Tilpasset undervisning PPT – sakkyndig vurdering og veiledning
Praksiseksempel fra Lørenskog
FORMÅLET MED SKOLEN Opplæringen skal, i samarbeid og forståelse med hjemmet, åpne dører mot verden og framtiden og gi elevene historisk og kulturell innsikt.
Norges Beste Barnehage
2003 Det utdanningsvitenskapelige fakultet Institutt for spesialpedagogikk Tilpasset og inkluderende opplæring Jorun Buli Holmberg TILPASSET OG INKLUDERENDE.
Barnehagekontoret Styrermøte 11.september Barnehagekontoret August 2014.
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Knut Roald
Veiledning av nyutdannede i videregående skole Noen tanker med utgangspunkt i gruppeveiledning.
TILPASSET OPPLÆRING Innledning 2.Hva er tilpasset opplæring? 3.Lov og læreplan 4.Rett til spesialundervisning 5.Pedagogiske dilemmaer.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Kartleggingspresset i barnehager og skoler Konsekvenser for utdanningen fremover.
Hvordan bidra til kvalitetsutvikling i din barnehage? Utdanningsdirektoratets arbeid med Kvalitet i barnehagen (KiB) Kristina Kvåle og Victoria Elise Olsen,
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Status for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk 2014.
Kompetanse for mangfold
Senter for læring og utdanning
Skoleeiers styringsdialog
Jon Espen Palm, Kjøsterud skole
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Internkontroll Pilotnettverk
REalfagskommune!.
4. og 5. Februar 2016 Kvalitetsarbeid og endringsledelse i barnehagen
Dialogmøte Regional ordning kompetanseheving barnehage
Velkommen til regional samling 25. – 26. april
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Systematisk arbeid for eit trygt og godt miljø for alle
Hausten 2019.
Utskrift av presentasjonen:

Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon Politisk samordningsgruppe Grimstad 20.11.2014

Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon Birkenes iveland Lillesand Kristiansand Songdalen Søgne Vennesla

Formål: Etablere en felles pedagogisk plattform for arbeidet med læringsmiljøutvikling slik at alle barn i barnehage og skole får større utbytte av det ordinære pedagogiske tilbudet. Med læringsmiljø mener vi et miljø som fremmer barns læring, helse og trivsel

Kjerneelementer Systemisk tenkning Ledelse av endring Et profesjonelt læringsfelleskap System for pedagogisk refleksjon. utvikling av en kollektivt orientert barnehage og skole

Regionplan Agder 2020 Det gode liv – Utdanning: at det utvikles et felles rammeverk for fremragende undervisning og ledelse mer tilpasset opplæring og redusert bruk av spesialundervisning analyse og refleksjon over egen praksis som basismodell for utvikling av god undervisning

Hovedtiltak Lederutvikling Kartlegging av læringsmiljøet Endrings- og utviklingsarbeid i hver enhet Refleksjon i grupper Implementeringsstøtte

Hvordan drive utviklingsarbeid Forvaltning Utvikling Informasjon Forvaltningslogikk Medbestemmelse Kvalifikasjon Delegasjon kvalitetssystem Kunnskap Kvalitetslogikk Medskaping Profesjon Distribusjon Kvalitetsarbeid

Spredning og erfaringsdeling Spredning av metodikk og erfaringer til andre kommuner Å bruke arenaer Delingskultur Nettverk