Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon Politisk samordningsgruppe Grimstad 20.11.2014
Inkluderende læringsmiljø og pedagogisk refleksjon Birkenes iveland Lillesand Kristiansand Songdalen Søgne Vennesla
Formål: Etablere en felles pedagogisk plattform for arbeidet med læringsmiljøutvikling slik at alle barn i barnehage og skole får større utbytte av det ordinære pedagogiske tilbudet. Med læringsmiljø mener vi et miljø som fremmer barns læring, helse og trivsel
Kjerneelementer Systemisk tenkning Ledelse av endring Et profesjonelt læringsfelleskap System for pedagogisk refleksjon. utvikling av en kollektivt orientert barnehage og skole
Regionplan Agder 2020 Det gode liv – Utdanning: at det utvikles et felles rammeverk for fremragende undervisning og ledelse mer tilpasset opplæring og redusert bruk av spesialundervisning analyse og refleksjon over egen praksis som basismodell for utvikling av god undervisning
Hovedtiltak Lederutvikling Kartlegging av læringsmiljøet Endrings- og utviklingsarbeid i hver enhet Refleksjon i grupper Implementeringsstøtte
Hvordan drive utviklingsarbeid Forvaltning Utvikling Informasjon Forvaltningslogikk Medbestemmelse Kvalifikasjon Delegasjon kvalitetssystem Kunnskap Kvalitetslogikk Medskaping Profesjon Distribusjon Kvalitetsarbeid
Spredning og erfaringsdeling Spredning av metodikk og erfaringer til andre kommuner Å bruke arenaer Delingskultur Nettverk