Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Foreldremøte Vg3 Presentere oss Torsdag
Advertisements

Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Tron, loven og framtida VOFO Troms Hilde Søraas Grønhovd.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Revisjon av FoU-policy for høgskolene Problemstillinger – plan for arbeidet Januar 2013.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Dine sterke sider – slik andre ser dem
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Toppskolering AOFs tilbud.
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Humaniora og næringsutvikling Dekan Kathrine Skretting Det humanistiske fakultet NTNU.
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Legemiddelindustrien (LMI)
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Hvordan skrive en god utredning?
Individuell bevisstgjøring Dine styrker – slik andre ser dem
Delprosjektets status og framdriftsplan Prosjektleder Hilde Skyvulstad.
Konferanse om ny rammeplan for barnehagen Loen 24. mars 2006
Fra ord til liv April 2010.
Studieforbundet natur og miljø Studieforbundet natur og miljø N&M.
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
Ny Lov og forskrift om voksenopplæring 2010 VOFO Læring og Kompetanse Presentasjon
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
… en selvstendig arena for læring Fylkeskommunenes rolle i ny lov om voksenopplæring Nasjonal fylkeskonferanse Fredrikstad, 21. januar 2010 Sturla Bjerkaker.
Mål for ungdomsfeltet av Erasmus+ ►Forbedre ungdommenes nøkkelkompetanser ►Styrke ungdoms deltakelse i demokratiet ►Aktivt medborgerskap.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
10 regler for å skrive for web
Kvalitative og kvantitative metoder
I denne oppgaven skal du definere de ulike begrepene du har lært om i kapittelet, for eksempel kultur (mat, klær, tekster, musikk osv), likeverd, integrering,
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Mental Helse 20. September 2014 Lisa Haug Hvordan arrangere kurs ?
Omdømmebygging Hans Antonsen.
Ue.no Våre familier FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
Kompetente barn og unge 4.Samling April 2008 Organisasjonslæring.
Liturgisk språk og musikk som passer for vår tid Mer variasjon og fleksibilitet Ønske om å delta mer i ledelsen av gudstj.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
«Fra planer til gode mål og tiltak»
DE SYV FAGOMRÅDENE I RAMMEPLANEN
Ny organisasjonsperm. Organisasjonsperm 2014 Ikke store endringer fra det som ble lagt frem i Fornyes etter behov. Forventer en del endringer i.
Praksiseksempel fra Lørenskog
Da debatten kom til Drammen Hamar 7. januar 2015: Biblioteket tar den lokale debatten. Monica Nyhus, Biblioteksjef Drammen bibliotek.
BARNAS BARNEVERN 2020.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Politisk påvirkning.
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
IMDi Integrerings- og mangfoldsdirektoratet, Gjøvik
Ph.d.-prosjekt våren 2015 SKS v. Linn (+Hildegunn)
Kvalitetskultur ”Litt bedre i dag enn i går” Kvalitetsstrategi for Helse Midt-Norge
GRUNNKOMPETANSE FOR ASSISTENTER I BARNEHAGE 2015 / 2016 Assistenter i kommunale og private barnehager i Harstad –Assistenter fra Kvæfjord, Skånland, Ibestad.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hovedpunkter Hva er et Studieforbund? Hva er Funkis? Betydningen av samarbeid Felles kurs og kompetanse.
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!. Hva er et studieforbund? Nesten alle organisasjoner og lag driver kurs og opplæring for sine medlemmer.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Forventningene fra Fylkesmann
Sidene for 1935 fra bestefars første dagbok,
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Julemesse 1. søndag i advent Spilling i kirka julaften (hovedkorps)
Anvendelse av realfag i ulike yrker B – Samarbeid
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Osloskolen Oslo VO Rosenhof Kurs 2
Bedre livskvalitet gjennom læring og mestring!
Utskrift av presentasjonen:

Velkommen til språkseminaret «Ut med språket» #utmedspråket

Ut med språket Veien videre: motivasjon, forankring og sluttprodukter

Prosess Oppstart av språkutvalget November/desember 2012 Innhenting av respons gjennom diskusjonsnotat, quiz og seminar Januar og februar 2013 Konklusjoner i språkutvalget Mars og april 2013 Vedtak i årsmøte 29. Mai 2013 Utvikling av sluttprodukter Sommer/høst 2013 Hvem skal og bør delta? Hvordan motivere dem? Hvordan forankre prosessen? Bjørn Jansen – Studieforbundet Solidaritet Mari Tangen – Musikkens Studieforbund Sølvi Lund-Vang – Studieforbundet Funkis Hege I. Fossum – Kristelig Studieforbund Odd Erik Randen – Studieforbundet natur og miljø Stig Myklebust – Studieforbundet Folkeuniversitetet Birgitte Johnsen – Studieforbundet næring og samfunn Bjørg Schultz – Studieforbundet kultur og tradisjon Ellen Mohaugen – Studieforbundet AOF Norge Tommy Bull Henstein – Voksenopplæringsforbundet Hilde Søraas Grønhovd – Voksenopplæringsforbundet Målet er å ende opp med ei ordliste eller «kanselliliste» og en «strategisk historie» Hva slags sluttprodukter vil dere kunne gjøre nytte av?

Quiz (ca 100 svar pr fredag ettermiddag) 6/10 svarer feil på hva en kursplan er. Den vanligste feilen er at de forveksler kursplan med studieplan. Bare 3/10 svarer imidlertid feil på hva en studieplan er. Det kan bety at mange tror kursplan og studieplan er to ord som beskriver samme sak – nemlig den lovpålagte studieplanen. Bare 7/10 vet hva ideell sektor er. 3/10 svarer at det har sammenheng med veldedighet eller bistand. Når man spør om hva tilretteleggingstilskudd er, så får man like mange forskjellige svar som man oppgir svaralternativer. Det er ikke åpenbart hva ikke-formell læring er. Noen tror det er læring gjennom arbeid, andre tror det er organisert læring utenfor utdanningsinstitusjonene. 2/3 svarer rett. ”Vet du svaret?”

Relevans og verdi for dere? Felles begreper om kurs Bevisstgjøring om språkbruk Tydeligere kommunikasjon Kurs er bare en liten del av virksomheten, men bevisstgjøringen bidrar til bedre kommunikasjon om hele virksomheten Felles begreper og tydeligere Kommunikasjon viser fram kursvirksomhetens betydning, og legger grunnlag for rekruttering og bedre finansiering.

Motivasjon - deltakelse – forankring 1.Nytte og relevans for din organisasjon? 2.Forankring i ledelsen? 3.Motivasjon for deltakelse fra lokallag? – forankring i organisasjonene 4.Hvor mange svar kan vi få inn på notatene? 5.Hvordan kan vi spre resultatene?

Konklusjonen 1:2 Kanselliliste «Kansellisten er en liste med litt stive ord og uttrykk som sjelden brukes i dagligspråket, men som ofte forekommer i brev og andre tekster fra det offentlige. Slike «kanselliord» kan skape unødig avstand mellom avsender og mottaker»

Konklusjonen 2:2 Strategisk historie En strategisk historie er en historie som definerer oss, som alle kjenner seg igjen i og som er:  Troverdig  Relevant  Inspirerende  Differensierende  Lønnsom for oss  Samfunnsnyttig

Sluttprodukter

Veien videre? Kontakt oss hvis dere har spørsmål, eller trenger innspill til prosess i egen organisasjon. Vi vil gjerne ha tilbakemeldinger fra dere! Hilde S. Grønhovd Tommy Bull Henstein