20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Felles vilje for felles mål Mål og krav fra initiativet for Stor-Oslo Nord Presselansering 10. oktober 2012.
1 Vi har ikke et CO2 problem!. 2 Vi har et livsstilsproblem med et CO2 symptom!
Areal- og transportplan for Buskerudbyen
EIENDOMSSEMINAR FIRST HOTEL MARIN
Handlingsplan for tilgjengelighetsprogrammet BRA – tiltak og virkemidler.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Dialogtorg i Kristiansand
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
ANALYSE AV DET REGIONALE POTENSIALE FOR
Generelt om Randaberg Kommunen
ROM som kollektivknutepunktutvikler En moderne skysstasjon, samarbeid, organisering, tilrettelegging og utforming Øyer, 6 september 2011.
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Utfordringer og potensialer for kollektivtrafikken i Elgeseter gate
UTVIKLINGSPROSJEKT LANGS KONGSVINGERBANEN Senterpartiene i Sørum, Nes, Fet og Aurskog-Høland kommune.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
Midtveismøte utviklingsplan for HIT, kjølnes
Fremtidens jernbane: helhetlige løsninger
Presentasjon for Drammen formannskap 7. juni 2011
Handel - utviklingsprosjekt
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo fjerde kvartal 2006.
Vi baner veg for deg !.
Dialogmøter regionene samferdsel – 2014 Anne Karin Torp Adolfsen fylkesråd.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Kontaktutvalget 21. november 2011 Hans-Petter Tonum, daglig leder i DNF Næringsutvikling videre – med vekt på sentrum.
Tilbudskonferanse 23. april 2014 Nytt båttilbud Aker brygge - Fornebu Gylve Aftret-Sandal Analysesjef Ruter.
Norsk sentrumskonferanse 2010 Tilgjengelighet er nøkkelordet Gottfried Heinzerling.
NTNU TBA4853 Landsby nr. 21 Jernbanen – et element i samfunnsutviklingen Eksperter i team 2011.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Om skog, bioenergi og klimanøytralitet
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og Gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 1. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
1: Gjengs leie for hybler og leiligheter i Oslo tredje kvartal 2006.
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
Langsiktig arealstrategi
Noen skeive blikk på byutvikling. Er vi i det hele tatt på ballen?
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
Overordnet mål og sluttprodukt
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Møteplasser og handel Grorud Samfunnshus Steen & Strøm Dir. kommersiell utvikling. Henrik Larsen.
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Plansamarbeidet torsdag 5. desember 2013 Gro Martnes Leder, Spikkestadbanen Pendlerforening.
1 av Roger Iversen politisk rådgiver KRD BFO-konferanse Oslo, 18.november 2004 Hvordan skal man sørge for at de private og offentlige aktørene arbeider.
Bedre byrom der mennesker møtes Rune Breivik – Ski- et attraktivt knutepunkt, intro til diskusjon , Ski rådhusteater, Rune Breivik.
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Hva kan gjøres for å styrke sentrums attraktivitet som etableringsarena for handel og service? Sentrumskonferansen - VITALISERING AV SENTRUM Sandefjord.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Hovedpunkter i en klimavennlig bærekraftstrategi for byutvikling (I)  Gjenbruk av byareal i stedet for utadrettet byvekst, med kanalisering av fortettingen.
Kommunedelplan for Stavanger sentrum Rådmannens forslag 5.april 2016 Kortversjon.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
1. 2 Fra Blekkulf til Miljøagentene «Barn i Norge går, sykler eller reiser kollektivt til skolen. De er bevisste på konsekvensene av mye.
Hvordan sikre miljøgevinst av raske og effektive tog? Naturvernforbundet i Trøndelag, 9. desember 2015 Holger Schlaupitz, fagsjef i Naturvernforbundet.
Bymiljøpakke, Trondheim Pressekonferanse 12. februar.
Program Ordfører sine tanker for Stor-Elvdal fram mot 2030 Rådmannen presenterer regional analyse for Stor-Elvdal 2015 – Telemarksforskning Partiene i.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
SENTRUMSKONFERANSEN 15. SEPTEMBER 2016 BO i – ARBEIDE i – HANDLE i – og OPPLEVE BYEN.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Presentasjon 14. juni 2017 Rådgiver Magnar Simensen
Oppgaven fra samfunnsdelen og strategisk kart
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Kommunemøter RPBA - om RTP
Bilkø til evig tid? Debattmøte Naturvernforbundet 5. september 2011
Akershus fylkeskommune
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Trondheim sentrum fram mot 2040
Bilkollektivet SA
Litt om status Østfoldbanen august 2019
Utskrift av presentasjonen:

20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker møtes

Bedre byrom der mennesker møtes

Hva er et godt kollektivknutepunkt? Fire viktige prinsipper: Sett brukeren i fokus, forstå deres behov og adferd 1 Knutepunktet skal fungere for tog, buss og bane og slik at reiser til og fra er koordinert 3 Ha som mål å skape levende og trygge knutepunkt 2 Et knutepunkt skal tilpasses alles behov: 8/80/ 4

Befolkningsveksten medfører økt trafikkvekst Norge passerte fem millioner mennesker 19. mars Den neste millionen passeres om 16 år Oslo og Akershus får 450.000 nye innbyggere innen 2040 Pendlerringen: to millioner mennesker om få år Bilbruk kan vanskelig øke like mye som befolkningsveksten Behov for enkle overgangsløsninger mellom ulike transportmidler

Vi kan ikke fortsette å bygge «hybridbygder» Det må være en sammenheng mellom: Bosted Arbeidsplass Kollektivt reisetilbud

Økt etterspørsel etter lokaler nær kollektivknutepunkt Ledige kontorarealer over 2.500 kvm Kilde: Akershus Eiendom

12.500 arbeidsplasser lokalisert i Bjørvika gir 6.250 færre bilturer per dag, 1,5 millioner bilturer per år 110.000 kjtkm mindre per dag, 25.000.000 kjtkm per år 15 tonn mindre CO2-utslipp per dag, 3500 tonn per år 23 kg mindre NOx-utslipp per dag, 5 tonn per år 8 kg mindre NO2 -utslipp per dag, 1,8 tonn per år Alt meget konservativt beregnet! Kilde: TØI-rapport - Samme type effekter i andre byer, samt for bolig, handel og annet

Gjensidige

CO2-utslipp i Oslo by - fordeling på kilder Transportsektoren – det viktigste området å få gjort noe med. Løsning: Gjøre det attraktivt å ikke eie bil. Massiv satsning på kollektivtilbud. Bygge boliger rundt kollektivknutepunkter. Bildeling, Elbiler, hydrogenbiler, Avgifter, Insentiver, bensinstasjoner med hydrogen og el-lading og biodiesel (Energistasjoner), Grønn varetransport, Tunggods over på bane og sjø, Anleggstrafikk – vi må bruke innkjøpsdefinisjonsmakt, Oslo havn – byutvikling – ren luft prioritet Bygg-oppvarming: ned med fossil. Utfasing av oljefyrt. Ressursutnyttelse: Avfallsforbrenning – samfunnsoppdrag vi må gjøre for å ha et fungerende samfunn. Kretsløpsbasert avfallshåndtering med størst mulig materialgjenvinning, dernest forbrenning. Forbrenning gir fossile utslipp, viktig å utnytte spillenergien i så stor grad som mulig – Oslo godt stilt med utbygget fjernvarmesystem – globalt riktig – men uomtvistelig at det faktisk skaper fossile utslipp – tiltaksprogram for å håndtere dette. Energiproduksjon og distribusjon: – fossilfri mellom- og spisslast på fjernvarme fra 2016 – dvs Hafslunds prosjekt er full utfasing av olje- og fossilgassfyring til da Transport: Fremtiden er elektrisk - Energi sees i sammenheng og brukes på nye måte

«Det viktige er ikke hvor toget går, men hvor det stopper» (JBVs IC-planveileder) Til intern diskusjon 10.2.14 Bedre byrom der mennesker møtes

Endringer etter utbygging Togtilbud - Kortere reisetid - Høyere frekvens Store tiltak vei/utbygging ( eks sykehus) Befolkningsutvikling, utbyggingspress

Metode ”nedenfra-og-opp” Avgrensning av interesseområder 500 m rundt stasjonen + sammenhengende områder og våre eiendommer Utviklingspotensial i stasjonens nærhet - Våre arealer; status bebyggelse og anlegg, planstatus, begrensninger - Andre arealer i nærheten; status bebyggelse og anlegg, planstatus, Vurdere attraktivitet for boligutvikling Samlet vurdering basert på: - Reisetid ved arbeidspendling (til Oslo S) - By-/tettstedsstørrelse - Boligpriser - Sosioøkonomiske - Stedskvalitet

Samlet vurdering attraktivitet

Ski: vurdering og forslag til strategi Kat Reisetid pendl Ca 12 min, dvs svært høy sentralitet 5 Størrelse by-/tettst Ca 14.000 innbyggere, dvs mellomstort tettsted 2 Boligpris Ca 38.000 kr pr kvm leiligheter i Follo 4 Sosioøk forhold Befolkn er ressurssterk og har relativt god økonomi 4-5 Steds-kvalitet Kvartalsstruktur med lav attraktivitet. Komm tilbud i storsenter. Grønne kvaliteter, nært friluftsliv, ikke nært vann. Stort forbedringspotensial 2-3 Samlet vurdering Stort potensial for å tiltrekke nye beboere og utvikles til en attraktiv småby/forstad med kort reisetid til Oslo, urbane kvaliteter og tilbud i sentrum og positiv sosioøkonomisk profil. Forslag til strategi Søke utbyggingsmulighet gjennom oppkjøp og/eller samarbeid med JBV og andre aktører

Ski har et stort fortettingspotensial

Høy utnyttelse og/eller parkering ved stasjonen?

Konklusjon For å sikre suksess for vår knutepunktsutvikling bør vi satse mest på de bynære stedene og større byene.

Oppsummering Vi må bygge miljøbygg , Sted, tema Oppsummering Vi må bygge miljøbygg God livstidsøkonomi Vårt ansvar for de som kommer etter Vi må bygge mest ved kollektivknutepunktene Vi må ha effektive kollektive løsninger for å reise til og mellom knutepunkt Vi må legge til rette for sykler Vi må skape attraktive byrom Design Service på gateplan

Takk for oppmerksomheten!