Universitetshelsesenter som læringsarena Katrine Wennevold Universitetslektor i allmennmedisin Studieplanseminaret 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
STUDIEFORBEREDENDE UKE SOM MANGFOLDSPROSJEKT Begrunnelser, innhold og erfaringer Anne M. Skumsnes, PULS
Advertisements

Kompetanse i lys av samhandlingsreformen
Legers turnustjeneste i kommunene
Utvikling og utfordringer i praksis Tenk globalt – handle lokalt.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Samhandlingsreformen
Samhandlingsutfordringer sett fra helsemyndighetenes perspektiv
Hvilke pasienter egner seg for kommunale akutte døgnopphold?
Likeverdige tjenester – tilpassede tjenester Pasient- og brukarombodet Pasient- og brukarombodet i Hordaland Rune J. Skjælaaen.
Helse- og omsorgspolitikk •Samhandlingsreformen. Samhandlingsreformen Rett behandling – på rett sted – til rett tid •Bedre samhandling mellom kommuner.
ICF i undervisning og forskning.
KØH Døgnopphold Østre Agder
Samhandlingsreformen Sikre bærekraft og kvalitet
Veileder for helse- og omsorgstjenester til innsatte i fengsel
Nasjonalt pådriverforum – Tromsø 11. april 2008 – LMU BI Irene Nyhus.
Delprosjekt i LAU Tverrprofesjonell samarbeidslæring innen helse- og sosialfagutdanningene.
Une Hallem Utviklingssenter for sykehjem i Nord-Trøndelag Rolle og funksjon i helsetjenesten 1.
Pilotprosjektet samhandling innen helse- og omsorgstjenester Status pr
fagakademiet.no1// Temakurs knyttet til Samhandlingsreformen Kreativ omsorg, Tromsø Odd Mandal, kompetanserådgiver Fagakademiet.
Bakgrunnen er brev fra HOD av :
Fylkesnettverk for karriereveiledning i Nord-Trøndelag Namsos, april 2013.
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Helsefagarbeideren Hvilken betydning får endringen for institusjonene?
Kommunale sykehusplasser?
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Muligheter og utfordringer for primærhelsetjenesten ved innføring av samhandlingsreformen Guri Rørtveit Professor dr. med. Institutt for samfunnsmedisinske.
Utfordringer knyttet til praksisplasser i helsefaglige utdanninger Dekanmøtet Oslo, 6-7. juni 2011 Arnfinn Sundsfjord, dekan
Samhandlingsreformen Avtaler Målsettingene med samhandlingsreformen er tredelt: Satse mer på å fremme helseforebygging for å redusere sykelighet og øke.
NOKUT evaluering 2008 Ingeniørdidaktisk kurs Marte Bratseth Johansen Seksjon for universitetspedagogikk Program for lærerutdanning
LVSH Konferanse 8-9 april 2010 For styret i LVSH Anita Ihle Steen
”Regjeringens reformtanker” Statssekretær Lisbeth Normann Bergen
UiT- Norges arktiske universitet:
Samhandlingsreformen -betydning for ergoterapi?
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Tema Rute 465 Mysen-Askim-Sarpsborg
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
5.og 6.studieår i ny studieplan
Anita R Kivijervi, Barn og ungetjenesten/ Habilitering
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Kunnskap for en bedre verden NTNU sitt nasjonale mandat – kunnskap for en bedre verden Berit Kjeldstad, prorektor for utdanning.
Diskriminerings- og likestillingsrett høst 2012 Marianne Jenum Hotvedt, stipendiat Vern mot diskriminering på grunn av nedsatt funksjonsevne.
Helse- og velferdstjenestene: Kompetansebehov og utfordringer for UH-sektoren – innledning ved dekan Kjell Ivar Iversen, Avdeling for pedagogikk og sosialfag,
Revidert biblioteklov - nye muligheter!
Fagartikkelen Arbeidskrav for å få gå opp til muntlig eksamen våren 2009.
Status for samhandlingsreformen etter 3 år i Vestfold
Virtuell avdeling Eidsberg kommune.
Kommunenes fremtidige behov for medisinsk kompetanse. Rune Hallingstad Fagleder Helse og velferdsavdelingen.
ØH-plasser Faglig innhold, pasientgrupper, rutiner ALU Dag-Helge Rønnevik (kommuneoverlege) Miran Miah (tillitsvalgt legeforeningen) Maria Andreeva.
Felles ferdighetsliste: Prosedyrer S Davis ISM. Bakgrunn Siden februar medisinske fakulteter samarbeidet Felles prosedyreliste for medisinstudenter.
Et godt psykososialt miljø - i Asker og på Vettre Vi skaper mulighetene! Kompetanse Fellesskap Skaperglede.
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Årsrapporter pasient- og brukerombudene RBU-møte 19. mai 2014 Oddrun Nasvik.
1 1 Kartlegging av data om lokalmedisinske sentre Bakgrunn, utfordringer og anbefalinger.
Utdanning for velferd 1. 2 Mål om å videreutvikle de helse- og sosialfaglige utdanningene på alle nivåer. Flere store reformer er begrunnelsen og bakgrunnen.
SiS – Førde Samhandlingsreformen fra ord til handling Politisk rådgjevar Tord Dale.
Framtidas legeutdanning i Nord-Norge Status revisjon studieplan per 2016 Det nasjonale dekanmøtet i medisin 2016 Inger Njølstad Prodekan utdanning medisin.
Praksisprosjektet ROL. Praksisprosjektet Prosjektet skal Vurdere behovet for og foreslå endringer i omfang og type av praksisstudier for hver utdanning.
Slik vil samhandlingsreformen gjøre helse og omsorg bedre Ekspedisjonssjef Bjørn Erikstein Det nasjonale dekanmøtet i medisin Oslo, 6. juni 2011.
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Emneplanseminar
Helsepersonelloven § 4. Forsvarlighet
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Prodekan bachelorutdanning IV
Samhandlingsstatistikk Del I: Komparativ statistikk
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
NY SPESIALISTUTDANNING ALLMENNMEDISIN Fra ALU-MØTE
Samhandling - hvordan skape pasientens helsevesen Dialogmøte Molde 31
Videregående opplæring for voksne - kort om søknadsprosessen for deltakere til to-årig prosjekt RM og TIP Marit Nygård Roth, rådgiver Seksjon veiledning.
Utskrift av presentasjonen:

Universitetshelsesenter som læringsarena Katrine Wennevold Universitetslektor i allmennmedisin Studieplanseminaret 2015

Utfordringen «Samhandlingsreformen forutsetter en dreining av det faglige innholdet i grunnutdanningen i retning av mer allmennmedisinsk teori og mer praksis i den kommunale helse- og omsorgstjenesten»  Stortingsmelding 13 :Utdanning for velferd

Drømmen Medisin BioingeniørSykepleieFysioterapiErgoterapiFarmasiPsykologi

Mens vi venter

Stor variasjon DatoAntall studenterAntall pasienterDiagnoser 05.sep23Elektrisk sjokkSkade fotKonjunktivitt 08.sep22HodepineNLI 08.sep22SinusittHerpes genitalis 11.sep23Nakkesleng akuttMeningitt?Hudkløe 11.sep22Cervikal dysplasiSøvnløshet 11.sep22Magesmerter akuttPernisiøs anemi 15.sep21Kløe 15.sep22DVTØLI 22.sep22Brudd fotBekkenløsning 22.sep22IsjalgiKul på hals

Studentenes egne erfaringer Ved Marit Huseby MK-12

Til ettertanke Studentene behandler symptomer og ikke personer Beslutningstaking er en utfordring Det er mindre forskjell på 3 og 4 års studentene enn man skulle tro Prosjektet viser studentene at de kan både mer og mindre enn de var klar over!

Veien videre Dette bør være et fast tilbud til studentene betalt av ISM Universitetshelsesenter; i tillegg til eller istedenfor?