BIR.Vaagan JBI/HiO1 Jeng & Powell (2000) ”The Visible College. Trends and Issues in Academic Libraries” JELIS 2000:42#1 Viktige argumenter mht BI (bibliographic.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Visible Learning av John Hattie
Advertisements

Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
HVA ER GOD UNDERVISNING –PÅ HØGSKOLENIVÅ?
Ledelse Personallederens utfordringer Personaladministrative verktøy
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
• Innledning • Del 1 Faglig og digidaktisk status i fremmedspråk • Del 2 Ny Undervisnings og vurderingspraksis • Konklusjon.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
Blikk på ikt •Handler om data •Design og layout •Programvare •Handler om utstyr •Handler om nye ting og gagets •Handler om folk •Vanlige.
Lek og spill: Kunnskaps og identitetsutvikling med digitale medier. Hans Christian Arnseth Pedagogisk Forskningsinstitutt, UiO.
Coaching – en frigjøring av menneskelige ressurser
Biblioteket som læringsarena i et eBorgersamfunn
Jan Helge Luth Praktisk bruk av IKT i undervisningen
Didaktisk relasjonstenkning
ILL/DDR.Vaagan JBI/HiO1 M.E.Jackson ”Research collections and Digital Information. Will there be a Role for Interlibrary Loan and Documentary Delivery.
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Pedagogisk utviklingsarbeid
Ungdomstrinn i utvikling
BIs bibliotekmodell ved bibliotekdirektør Dagmar Langeggen Åpning biblioteket ved BI Trondheim, 11. november 2008.
KROPPSØVING, NORSK OG IKT
Tysktilbudet ved HVO Fra et tradisjonelt grunnfag innen humanoria
Sosial integrering av mennesker med psykiske problemer
Utredning om digital tilstand i høyere utdanning – om forhold knyttet til bruk av IKT i undervisningssammenheng.
Oslo kommune Utdanningsetaten Skolens navn settes inn her.
Digital kompetanse for alle. Forord (utdrag) Departementet definerer digital kompetanse som den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese,
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Bib.økonomiR.Vaagan JBI/HiO1 Bibliotekøkonomi Hvorfor bibliotekøkonomi? Forholdet til informasjonsøkonomi og indikatorer Hva dekker bibliotekøkonomi? Blanding.
BoS22R.Vaagan JBI/HiO1 BoS22 Bibliotek- og informasjonsøkonomi Ta utgangspunkt i RBTs forslag til kvalitets-/resultatindikatorer og konsentrer deg om den.
Høgskolen i Oslo Læringssenteret – - forskjellig fra ”tradisjonell bibliotektjeneste”? Avd. JBI Kari Mitchell, underdirektør; Tanja Strøm, hovedbibliotekar.
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET I BERGEN Læringssenter – form eller innhold? Fagreferentseminar i Stavanger 25.april 2002 Innledning ved Anne Sissel Vedvik Tonning.
Hvorfor er skolebibliotek viktig?
God intern kommunikasjon vær trygg
POÉTE Leonardo da Vinci Lifelong Learning program Tanker etter seminar i Frankrike, Norge og Finland Ingvild Espelien og Bente Ryen.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000) kap. 15: Evaluering 1990-tallet et evalueringstiår (evaluering, resultat, kostnadseffektivitet, akkreditering.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
EEJR.Vaagan JBI/HiO1 Andrew Odlyzko: ”The Economics of Electronic Journals” First Monday, Aug 1997.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000), kap.14: Deselection Primært om bøker og periodika; fysiske, ikke digitale formater, jf. Omsjø et al 1999 Ulike.
R.Vaagan JBI/HiO1 Evans & Zarnosky (2000), kap.11: anskaffelser Vevmateriale og digitale formater virker mest inn på anskaffelser (akkvisisjon) En bibliotekar.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
FMR.Vaagan JBI/HiO1 Evans, Ward & Rugaas (2000) Management Basics for Information Professionals Chapter 15: Fiscal management.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Høgskolen i Oslo Samtekst med fokus på Prat & Forum i LUVIT Grunnkursmodul IT og læring 6.Mars 2002.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Kunnskapsfokusering og elevsentrering EKH/RE 05/06
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Vurdering av pedagogisk programvare i matematikk
Didaktikk: teori om undervisning og evt. anvisning for undervisning
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Tiltakspakke og prosjektet ”Bedre vurderingspraksis”
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Kan teknologien hjelpe oss? Mattias Øhra Stipendiat ved Høgskolen i Vestfold BCC Aug
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Dmmh.no Ledelse av personalets læring og barns læring – TO SIDER AV SAMME SAK? Kari Hoås Moen
Hilde Johannessen Universitetsbiblioteket i Agder
Realfagskommunen Asker
PEDAGOGIKK Pedagogikk Som fag omfatter alt som har med læring, utvikling, veiledning, undervisning og oppdragelse å gjøre (Pedagogisk ordbok, lars Helle.
IKT for læring Mattias Øhra.
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Miljø for Masteroppgaven?
Utskrift av presentasjonen:

BIR.Vaagan JBI/HiO1 Jeng & Powell (2000) ”The Visible College. Trends and Issues in Academic Libraries” JELIS 2000:42#1 Viktige argumenter mht BI (bibliographic instruction) BI/information literacy programmer av stor betydning; særlig vevbasert undervisning De fleste referansebibliotekarer hadde også ansvar for BI og samlingsutvikling Fjernundervisning får økt betydning Bibliotekene også mer involverte i institusjonens undervisning, publisering

BIR.Vaagan JBI/HiO2 Bargellini & Bordoni (2001) ”The Role of The Library in A New Learning Scenario” EL 2001: 19#3 Fjernundervisning (< korrespondansekurs, hjemmestudier) Ny teknologi både øker brukergrunnlaget og fjerner avstandene dramatisk Bibliotekenes sentrale rolle i utdanning, læring og yrkesopplæring > utviklingen fra informasjons- til kunnskapssamfunn Innen elektronisk læring bidrar rask info- og kommunikasjonsteknologisk utvikling til å omdefinere bibliotekenes rolle

BIR.Vaagan JBI/HiO3 Endringer innen IKT –AVC, , LAN,WAN,WWW, en- og toveis kommunikasjonsteknologier osv Den aktive borger i informasjonssamfunnet –European Task Force, Socrates, Leonardo, Youth, Culture 2000, Connect osv Livslang læring, voksenopplæring, EVU 3.generasjons fjernundervisning (online utdanning) Fremtvinger ”re-engineering” av bibliotekene og utvidete arbeidsroller for bibliotekarene

BIR.Vaagan JBI/HiO4 Bibliotekarer kan nå arbeide mer direkte i samarbeid med instruktører og studenter Fjernundervisning kommer inn her på 2 måter: konkrete verktøy som intelligente læringsmiljøer, multimedia applikasjoner og avanserte metoder for søk og fremskaffing av relevant informasjon Bibliotekene har vokst fra dokumentasjons- oppgaver til informasjonsforvaltning Digitale bibliotek: satsing av NASA, DARPA, NSF Kunstig intelligens, kunnskapsbaser, neuro- nettverk, case-basert logikk, intelligente agenter sov og disses rolle i fjernundervisning

BIR.Vaagan JBI/HiO5 Konklusjon: Vi lever i en teknologisk overgangstid Viktig for bibliotekene å bevare ”ansikt-til- ansikt” kommunikasjon Bibliotekaren oppmuntrer brukerne, hjelper og rettleder dem i å formulere info-søk Bidrar således til overgangen fra informasjons- til kunnskapssamfunnet

BIR.Vaagan JBI/HiO6 Haraldstad et al (1999) Det undervisende fagbibliotek. Fra brukeropplæring til bibliotekardidaktikk Livslang læring, kompetansereformen BOL todelt: bibliotek-orientering (library orientation) og litteratur- og informasjonssøking (bibliographic instruction og user education) Tidl. var bibliotekaren aktiv, deltakerne passive, men nå er dette snudd BOL ikke prioritert i fagbib-budsjetter, få bibliotek har avsatt personale for BOL, formelle målsetninger mangler ofte, evalueringen ofte uformell.

BIR.Vaagan JBI/HiO7 Læringstyper: behaviorisme, kognitivsime (læring som psykisk prosess: persepsjon, tenkning, språk, hukommelse) og situert/ kontekstuell læring Voksnes læring: andragogikk Autonom læring; ofte motivert ut fra ønsket om å mestre virkelige situasjoner; betyr at prosessen er mer i fokus enn innholdet Motivasjonsteori: firefeltsskjema utfoldelse/ prestasjonsangst: gruppen lav utfoldelse+lav prestasjonsangst vanskeligst å motivere

BIR.Vaagan JBI/HiO8 Bibliotekundervisning: stimulering av kognitiv prosess og/eller trening i praktisk ferdighet? Undervisningens kjennetegn: –Målrettet tilrettelegging for andres læring –Faglig relevans som skaper motivasjon –Dialog/kommunikasjon som fremmer læring og refleksjon –1:1 relasjon som minimum, mest vanlig 1:flere –Tilbakemelding som gir læreren mulighet for..

BIR.Vaagan JBI/HiO9 –Veiledning av den enkelte –Evaluering av læringsprosessen og stoffet Didaktikk: del av pedagogikken som behandler de alm. prinsipper for god/planmessig undervisning Allmenn/spesiell didaktikk Didaktisk relasjonsmodell: praktisk planleggingsmodell som passer godt i fagbibliotek Undervisningens innhold: –Information literacy: –Gjenkjenne et behov for informasjon

BIR.Vaagan JBI/HiO10 –Identifisere/finne frem til passende info- ressurser –Vite hvordan en kan skaffe tilgang til info som ressursene inneholder –Evaluere kvaliteten på fremskaffet info –Organisere informasjonen –Bruke informasjonen effektivt Begrepet omfatter tradisjonell bibliotek- opplæring, men også mye mer Åpner for arbeidsdeling mellom tradisjonelt undervisningspersonale og bibliotek personale, jf. tabell

BIR.Vaagan JBI/HiO11 Undervisningens arbeidsmåter –Forelesning –Bikube/summegruppe –Praktiske øvelser –Demonstrasjon –Klasseundervisning –Oppdagende læring, prosjekt, PBL –Skriftlig undervisningsmateriell –Nettbasert undervisning

BIR.Vaagan JBI/HiO12 Rammefaktorer: –Tid til disposisjon –Lokaler –Økonomi –Utstyr og læremidler (jf. læringspyramiden) –Undervisers faglige/pedagogiske kunnskaper Brukerforutsetninger (differensiert behov) Undervisningens evaluering (intuitiv og målrettet)

BIR.Vaagan JBI/HiO13 Konklusjon: Bibliotekundervisning er tilrettelegging for kognitiv læring Det spesifikke ved voksnes læring Didaktisk relasjonsmodell er egnet for planlegging av undervisning i fagbibliotek Undervisning bør være naturlig del av bibliotekarrollen Bibliotekarer ofte ”barfotpedagoger” Må bevisstgjøres i voksenpedagogikk