Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole
Begrepslæring Innføre Magne Nyborgs begrepsundervisningsmodell Innføre tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper: Språkuttrykk – sammenligning – oppdage delvise likheter Ta i bruk de grunnleggende begrepene ved innlæring av bokstaver og tall Bli oppmerksom på ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Bli oppmerksom på ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer)
Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst
Piggi snuser på ord
Tankekart i bilder
Høyfrekvente ord De 25 første Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr
Kartlegging Kartlegging av grunnleggende begreper Kartlegging av språklig bevissthet Carlstens observasjonsprøve i lesing og skriving Obligatorisk kartleggingsprøve av leseferdighet (Utdanningsdirektoratet)