Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
i:SEE Conceptual Learning DA
Advertisements

PRØVEPLAN FOR OSLOSKOLEN
Leselos Koding/metakognisjon
Hva sier den nye læreplanen i norsk (K06) om skriveopplæring?
”Framtida nå – les og forstå!” Uke 17-18
Nordby skole NASJONALE PRØVER Informasjon til SU og FAU
Denne presentasjonen er en del av Foreldrepulsen ® - Kan kun benyttes av infoREGI kunder Spørmål rettes til Foreldrepulsen ®
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 9 LESEFORSTÅELSE.
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Leselos Ordforråd/metakognisjon
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Foreldre; viktig ressurs til barnets læring!
Utviklingspsykologi - oversikt 6.februar 01
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Refleksjon Snakk sammen om hvordan dere gjør på din skole for å finne rett nivå på lesetekster/leselekser. Systematisk observasjon av lesing.
Nasjonale prøver i lesing og leseopplæring
GLSM - grunnleggende lese- , skrive- og matematikkopplæring
Praksislærermøte GLSM-praksis
Morfologisk utvikling
Hva er god skriveopplæring?
TiEy ved Sinsen skole Tilpasset lese- og skriveopplæring etter australsk modell Klasseromsprogram 4 økter i uka med læringsstasjoner, leselekser hver dag.
Velkommen til klasse- foreldrene
”NORSK RETTSKRIVING 2” Fast regel om ”stum” d
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
Gruppearbeid, Leseopplæring 25. og 26. oktober 5. – 10
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 13 LESEFORSTÅELSE.
GRUPPEARBEID, LESEOPPLÆRING 25. OG 26. OKTOBER 5. – 10. TRINN GRUPPE 14 LESEFORSTÅELSE.
Hva er lesing? Lesing som grunnleggende ferdighet
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Språk og leseplan 6.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 7.trinn Innlandet skole
Språk og leseplan 5.trinn Innlandet skole
Foreldreskolen del 1 Norskfaget.
Språk og leseplan 3.trinn Innlandet skole
Alternativ leseopplæring Aslaug Moltubakk
Tankekart og læringstrategi
Tiltak for barn med språkvansker Unni Espenakk 07
Mål 1. trinn Skriftlige tekster:
Språk og leseplan 4.trinn Innlandet skole
FORELDREMØTE 1. KLASSE 11. MARS 2015.
Språk og leseplan 2.trinn Innlandet skole
Velkommen til foreldremøte 1. trinn.
Språkets betydning for læring 1. am. Jorun Buli Holmberg - 11
Skrivepedagogikk POS som metode
Info om barn og begreper
Skrivepedagogikk A1A. Grunnleggende ferdigheter i faget (LK06 s. 43) ”Skriving er en måte å utvikle og strukturere ideer og tanker på, men det.
Ingvild Aas Grove 1 Helhetlig språklæring v/ Ingvild Aas Grove innhold form bruk.
LESEOPPLÆRINGEN Hva er lesing?  Å lese innebærer at eleven må kunne:  avkode tekst  forstå teksten.
Godt språk gjør lesing lettere. Bli kjent med bokstavene. Å lese og forstå det vi leser. Å skrive seg til lesing. Leksearbeid.
1.VELKOMMEN! VALG AV REFERENT PRESENTASJON AV LÆRERNE 2.FORELDREUNDERSØKELSEN FOR 3. TRINN 3.ELEVENES ARBEIDSMILJØ 4.HELSESØSTER ORIENTERER 5.BASISFAGENE:
Å jobbe med en eksamensoppgave. Før lesing Forside-bildet Tekst-info Oppgaver – hvor mange, hva slags? Bilder og tekste(er) – sjanger? Eksamensinfo –
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
Lesing er en språklig prosess. Faktorer som har betydning for leseferdigheten.
Foreldremøte 2. trinn Velkommen. Agenda  Presentasjon  Praktisk informasjon  Fagene: norsk – matematikk - engelsk  Trafikk  Samling klassevis.
Kapittel 4 Skriv! Skjønnlitterær skriving Photodisc/Rayman/Getty Images.
23. September  Jobbevenner og stasjonsgrupper  Samtaler om sosiale mål  Klasseregler som elevene har laget selv. Elevrådet lager konsekvenser.
Velkommen til møte for foresatte på 1.trinn våren 2016 Agenda: Opplæringsloven v./rektor Sosial kompetanse Matematikk Norsk Erfaringsutveksling Lekser.
Språkarbeid I overgangen fra barnehage til skole.
For å støtte barnet sitt i leseutviklingen
i overgangen fra barnehage til skole
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag Mathopen skole
Photodisc/Rayman/Getty Images
Foreldremøte 3.trinn. 16.mars 2017
Foreldremøte 6. trinn 9. September Foreldremøte 6. trinn 9. September 2015.
Ord 1 - fremside Ord 2 - fremside Ord 3 - fremside Ord 4 - fremside
VELKOMMEN TIL HØSTENS FORELDREMØTE I 2C
”Vi så det allerede i 1. klasse” Tidlig innsats i leseopplæringen
Velkommen til foreldremøte
Leseopplæring Kurs 6 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Et verktøy for arbeid med lesing i alle fag
Utskrift av presentasjonen:

Språk og leseplan 1.trinn Innlandet skole

Begrepslæring Innføre Magne Nyborgs begrepsundervisningsmodell Innføre tre faser i arbeidet med grunnleggende begreper: Språkuttrykk – sammenligning – oppdage delvise likheter Ta i bruk de grunnleggende begrepene ved innlæring av bokstaver og tall Bli oppmerksom på ord som lyder likt, men har ulik betydning (homonymer) Jobbe med å finne ord som betyr det samme som (synonymer) Bli oppmerksom på ord som betyr det motsatte av (antonymer) Jobbe med forstavelser og endelser og deres betydning for ordets innhold (morfemer)

Leseforståelse og gjenfortelling Veiledet gjenfortelling Gjenfortelling som rekkefortelling Hente ut deler av tekst

Piggi snuser på ord

Tankekart i bilder

Høyfrekvente ord De 25 første Lese ordene som ordbilder Vite hva ordene betyr

Kartlegging Kartlegging av grunnleggende begreper Kartlegging av språklig bevissthet Carlstens observasjonsprøve i lesing og skriving Obligatorisk kartleggingsprøve av leseferdighet (Utdanningsdirektoratet)