Tidlig registrering av språkutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ny ordlyd på rapportene i avdelingen og nye rutiner for registrering av skyteaktiviteter For nye brukere: Du må først være registrert med en e-postadresse.
Advertisements

Landskonferanse LEVE Lillehammer 28. mai 2005
5 åringen og sammenhengen barnehage – skole
Keyforce SMS Mobile Link
Erfaring med lokal ledelse og menighetsutvikling
RAMSJØ GÅRDSBARNEHAGE A/S
Mestring og forebygging av depresjon
Oslo kommune Bydel Stovner Barnehageenheten
TRAS Observasjon av språk i daglig samspill
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Barns trivsel Tjenesteområde barnehage Gjøvik kommune Til barns beste – satsingsområde i Oppland 2013 – 2014.
Medlem av LC Oslo Christiania siden 1985, og Daglig leder av Stiftelsen Det er mitt valg. •Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, fortolkning.
Mobbing i barnehagen?.
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Dokumentasjon som grunnlag for refleksjon og læring
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Språk i barnehagen - mye mer enn bare prat -.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Helsekontoret for barn og unge
TRAS Observasjon av språk i daglig samspill Systematisk oppfølging av barns språkutvikling i Oslo kommune 2014 Unni Espenakk – i samarbeid med Kirsten.
Presentasjon av spokus i HiØ-perspektiv
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
BARNS TRIVSEL - VOKSNES ANSVAR
VÅLER FOLKEBIBLIOTEK Eva Øiseth Wenstad ”Lesestund er kosestund” - et samarbeidsprosjekt på tvers i kommunen.
I FOKUS En bok om observasjonsarbeid i skolen
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
FRA MÅLSTYRING TIL PROFESJONELT ANSVAR
Sted/Dato endres i topp-/bunntekstPresentatør/Virksomhet endres i topp-/bunntekst PROSJEKTET: ”BARN I RUSFAMILIER”
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Åskollen skole Drammen
BRUK AV DATA I BARNEHAGE/SKOLE
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
-ikke bare for zippylæreren…
Utvikling av funksjonelt språk hos blinde barn
Informasjonsmøte 17. januar 2014
Observasjon, planlegging og dokumentasjon
En introduksjon. Et program for barn og unge for læring av sosial og emosjonell kompetanse. Forebygging av problematferd i barnehage og skole. Skaper.
ROGNAN BARNEHAGE GRØNN GUL BLÅ RØD ROSA.
Matsituasjon Våre reaksjoner Lite hygienisk
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
Opprettholdende faktorområder
© Bergen kommune Pedagogisk utviklingsarbeid i barnehagen 2007/08 Språk og tallforståelse Digitale verktøy Barns medvirkning.
Fylkesstrategi for lesing. Familien Politisk nivå og kommuneadministrasjon Skole Lærer Rektor Skolesjef Barnehage Førskolelærer Styrer Helsetjenesten.
Språk Fra Temaheftet Språkmiljø og språkstimulering i barnehagen:
Praksisseminar 31.oktober Henvendelse til praksisstedet. Taushetsløfte Praksisperioden Målsetting Formelle krav - roller Forventninger Veiledning Evaluering.
Drop-In metoden på sykehusskole / rehabiliteringsinstitusjon
Linda Heitmann, Else Kvamme Ramberg og Kristin Uglebakken
Utdanningsreformene Berit Bratholm. Hva sier studieplanen? Målområde: ”Studentene skal gjennom studiet utvikle innsikt i forhold som angår barns, unge.
Små barns vänskap - några utmaningar och dilemman Nationell familjecentralskonferens Svenska Mässan i Göteborg Anne Greve.
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
VEL MØTT TIL NYTT BARNEHAGEÅR Introduksjon med styrer Sonja Iversen Gjennomgang av planer og satsingsområder HMS Foreldreutvalget og Samarbeidsutvalget.
TERMIN: 2011-HØST ORD EMNEKODE: UG1PEL15110 KANDIDAT NR DATO: 13/12-11 PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP EKSAMEN.
Med skolen som arena – hvordan forebygge mer systematisk? Kristin Andreassen Eide Rådgiver i bedre barnehage- og skolemiljø Vestby kommune
Registrering av testresultater fra mobiltelefon
Reguleringsvansker Førskoleseksjonen ved Iren Egelandsdal og Janne G. Selseng.
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Observasjon og kartlegging av barns språk i overgangen fra barnehage til skole.
Framtid - Samspill - Skaperglede
NOKO 2017 Arbeid mot mobbing i Norge
Periodeplan for Minsten Uke Sosial kompetanse
Periodeplan for Lekestua uke 9-17 Språkmiljø: Uttale, ordproduksjon og setningsproduksjon Hva er viktig for oss i Sommerly når vi fokuserer på TRAS.
Observasjon og kartlegging av barns språk
Kort presentasjon av prosjektet
Kartlegging i barnehage
Norges Musikkhøgskole
Lage plan for observasjon Ta opp i avdelingsmøte
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Tidlig registrering av språkutvikling TRAS Tidlig registrering av språkutvikling Unni Espenakk Unni Espenakk / TRAS

TRAS TRAS er et samarbeid mellom: Bredtvet kompetansesenter Eikelund kompetansesenter Senter for leseforsking, Universitetet i Stavanger Senter for atferdsforskning, Universitetet i Stavanger Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo Unni Espenakk / TRAS

TRAS TRAS består av skjema og håndbok Informasjonen som ligger i skjemaets spørsmål, er redegjort for i 8 bakgrunnsartikler i håndboken I TRAS ser vi på de tradisjonelle områdene som har relevans for språk, som språkforståelse, uttale, ordproduksjon, setningsproduksjon og språklig bevissthet. Unni Espenakk / TRAS

TRAS I TRAS er det også satt fokus på kommunikative aspekter ved språket, som samspill og kommunikasjon TRAS setter også fokus på oppmerksomhet De aktiviteter som observeres i TRAS er i kontinuerlig utvikling hos barnet Aktivitetene registreres etter mestring, delvis mestring eller ingen mestring Unni Espenakk / TRAS

Spørreundersøkelse TRAS gruppen gjennomførte en spørreundersøkelse høsten 2000 til 10% av alle landets helsestasjoner og barnehager Hvordan kan en på et tidlig tidspunkt i barnets liv bli oppmerksom på de barna som strever med språktilegnelsen? Hvem har ansvaret for å registrere de barna som har behov for ekstra hjelp? Hvordan mestres denne oppgaven? Unni Espenakk / TRAS

Resultat spørreundersøkelse…….. Svarprosenten var ca. 30%, 272 besvarte Stor mangel på systematiske observasjonsmetoder Fra 3-5 år oppga ca 10% av førskolelærerne at de brukte et kartleggingsmateriell. 5% brukte Askeladden mens 5% oppga ikke hvilket materielle de benyttet Over 90% av førskolelærerne uttrykte et stort behov for et observasjonsverktøy Unni Espenakk / TRAS

TRAS TRAS er prøvet ut på 450 barn TRAS er oversatt til flere nordiske språk, som dansk, svensk, islandsk, færøyisk TRAS er også oversatt til samisk TRAS er validert med andre språktester (TROG, BPVS, Setningsminne WPPSI). Resultatene viser at TRAS er et godt egnet instrument til å følge barns språkutvikling og til å bli oppmerksom på barn som strever med sin språktilegnelse Unni Espenakk / TRAS

TRAS Intensjonen med TRAS er tredelt: TRAS et pedagogisk redskap for observasjon av språkutvikling TRAS et redskap for kompetanseheving blant personalet TRAS er redskap for å sette i gang forebyggende tiltak Unni Espenakk / TRAS

TRAS Velge et barn som åpenbart har vansker? Velge seg et ’lure’ barn? Hvordan komme i gang? Velge et barn som åpenbart har vansker? Velge seg et ’lure’ barn? Velge alle 5 åringene? Velge å gjennomføre TRAS på alle barn? Unni Espenakk / TRAS

TRAS TRAS arbeidsmåter: - er sirkelen fylt ut i full fart? - et resultat av gjentatte observasjoner? - et resultat av tilrettelagte situasjoner? - to eller flere pedagoger observert samme barn? - deltakende/passiv observasjon? - perspektivmodellen (førskolelærer trekke seg tilbake og betrakte observasjonen gjort av en annen)? - modellobservasjon (nå vil jeg se på deg som førskolelærer hvordan du gjør observasjonen… Unni Espenakk / TRAS

TRAS viktig å skrive logg. Hva så jeg i dag? Er det noen forandring fra forrige gang, eller til neste gang det observeres? observasjonen bør skje kontinunuerlig (vi må følge med utviklingen!) viktig å fokusere på pedagogens kompetanse- ikke bare barnets! Unni Espenakk / TRAS

TRAS Hva sier TRAS? Er sirkelen god nok til å kunne mene noe om barnets utvikling? Får TRAS frem sterke og mindre sterke sider hos barnet? Kan vi stole på det vi ser er riktig? Blir pedagogene hjulpet av TRAS? Unni Espenakk / TRAS

TRAS Tiltak. Er det satt i gang tiltak på bakgrunn av TRAS observasjonen? Har tiltakene i så fall gitt resultat? TRAS være grunnlag for nye innspill i det pedagogiske arbeidet Unni Espenakk / TRAS

TRAS Implementering Muligheter TRAS et kompetanseløft for personalet Pedagogene aktivt involvert i barns språkutvikling Pedagogene får et felles språk Barnets problemområde blir synlig Pedagogisk leder blir en sentral person som sørger for at TRAS blir brukt Unni Espenakk / TRAS

TRAS Rapporterte vanskeligheter Spørsmål om pedagogene har nok faglig bakgrunn i språkutvikling? Hvor mye skal foreldrene involveres? Manglende brobygging til skolen Mangler tid og økonomi Hvordan inspirere pedagogene til å bryte med vanetenkning? Unni Espenakk / TRAS