Hvorfor uteblir innsatsen fra foreldre med minoritetsbakgrunn i idretten? Gjør det noe? Hva kan en evt. gjøre med det? Kilde: Carlsson, Y. og Haaland,

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
HISTORISK OG FREMTIDIG OVERSIKT OVER:
Advertisements

Inkluderingsarbeid i idrettslaget. INKLUDERINGSKONFERANSE januar – 2011 Svein Femtehjell.
Alkohol | SVØMMING.
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
ALKOHOL | IDRETT ALKOHOL|RYTTERSPORT Foto: Hesteguiden.com.
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
ALKOHOL|IDRETT.
ALKOHOL|IDRETT. IDRETTEN – EN ALKOHOLFRI SONE ALKOHOL | IDRETT.
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Noen utfordringer for skolene
Florø Fotball 2012 Balestrand Florø • Tradisjonelle vinteridretter er fraværende. • Sterke miljø innenfor friidrett, fotball og håndball. • Stor.
Idrettens barnerettigheter og Bestemmelser om barneidrett
Bestemmelser om barneidrett og Idrettens barnerettigheter
Fremtidsbilder og familiens betydning Noen hovedfunn og perspektiver.
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Motivasjon.
Veiledning av elever / lærlinger
Unge & Rus eies og driftes av: KoRus-Nord Kompetansesenter rus, Nord-Norge Unge & Rus er utviklet i et samarbeid mellom KoRus-Nord Høgskolen i Bergen.
Et utvidet hjelpetrenertiltak for barn og unge med særlige behov.
Alkohol | fotball.
Kvinne Fotballen Klepp Elite Utarbeidet av: 2008 Klubblisensen: -Ett godt verktøy -Stiller krav -Setter press på klubb -Gir muligheter for utvikling -Generer.
- Hovedrolle eller birolle
Lørenskog Idrettsforening
Kroppsøvingsdidaktikk
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE 11.SEPTEMBER 2013 Stikkord og dato.
Et økende problem i skolen?
Mangfold og fellesskap
Kompetansesatsing For ansatte i barnehagen 2013
TRYVANN VINTERPARK ER DET PLASS TIL ILDSJELER I NORGE?
FARGERIK FOTBALL I ULLENSAKER KOMMUNE
FJELL SKOLE 570 elever 30 forskjellige land 77 % to- språklige barn.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Fysisk aktivitet i institusjonen
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Hva tenker du på ?.
Hjelp, jeg har blitt / er klubbleder !
Hvordan skape idrettsglede for ungdom?
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
NIFS LOV OM IDRETTSRÅD I ALLE KOMMUNER MED MER ENN TRE IDRETTSLAG SKAL DET VÆRE IDRETTSRÅD FOR IDRETTSLAG SOM ER MEDLEM I NIF. (NIFS LOV § 8) Idrettsrådet.
Kvalitetsklubb – NFF regi
Lederstil og Motivasjon.
FAIR PLAY CHARLOTTENLUND SPORTSKLUBB. FAIR PLAY – HVA ER DET? Fair play dreier seg om mer enn å unngå gule og røde kort! FAIR PLAY HANLDER OM HVORDAN.
Skap et godt idrettsmiljø. Innhold i modulen Innledning – Hensikt og mål med modulen – Miljø- og personfaktorer For utøverne – Metoder for et utøvermøte.
Skap et godt idrettsmiljø i klubben din - Gjennomføres av trener eller leder For styret.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Fritid med Bistand.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Medlemsutvikling PETS 2011
Mellom frihet og forpliktelse Har idrettsforbundet potensiale til å møte individbaserte mosjonsbehov blant kvinner og menn? Kari Steen-Johnsen Norges Idrettshøgskole.
FORSLAG TIL VERDIGRUNNLAG IL HOLEVÆRINGEN (utdrag av versjon 3 med innspill fra undergruppene) ÅRSMØTE ILH SVENDSRUD 01 MAR 10.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Lørdag 6. desember :00 – 11:45Forelesning (i) 11:45 – 12:00Evaluering 12:00 – 12:30pause 12:30 – 13:30Forelesning (ii) 13:30 – 14:00Bråk og uro.
Barnefotballseminar 2015 Trondheim 26.april 2015.
ER IDRETTEN FOR ALLE? Er idretten blitt for dyr? Har alle mulighet for å delta? Innlegg på seminar Asker idrettsråd 27. mai 2015 Åse Strandbu, Norges idrettshøgskole.
Problemløsning.
Økonomi som barriere Idrettsglede for alle! - eller dem som har råd?
FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss FAIR PLAY ogholdningsskapende arbeid hos oss.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samarbeid med frivillig Organisasjoner  Det å flytte og etablere seg på nytt er spesielt belastende for barn og unge som må lære et nytt språk, beherske.
Nye former for deltakelse Fortsatt bruker rundt tre av fire velgere stemmeretten ved stortingsvalg, men valgdeltakelsen er på et lavt nivå sammenliknet.
Elverum Håndball Yngres - Visjon ”Ekte idrettsglede i et mestringsorientert læringsmiljø!”
ALLEMED Drammen ALLEMED FILM - Utstyr.
Tips til gjennomføring av «Temakveld: Ungdomsidrett»
Økonomi og pengestrømmer i idretten
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Forventninger til foreldre og foresatte i Geilo IL Alpin
Utskrift av presentasjonen:

Hvorfor uteblir innsatsen fra foreldre med minoritetsbakgrunn i idretten? Gjør det noe? Hva kan en evt. gjøre med det? Kilde: Carlsson, Y. og Haaland, T. (2004): Barn og unge som står utenfor – aktivisering gjennom idrett. En evaluering av idrettens storbyprogram. Oppdragsgiver: Kultur- og kirkedepartementet

Hvorfor uteblir innsatsen?  Datagrunnlag: Intervjuer med idrettsledere i idrettslag med relativt stor andel minoritetsungdom. –Oslo: Oslo Sportsklubb, Furuset IF, Bjørndal IF, Holmlia sportsklubb –Bergen: Djerv –Drammen: Drafn, Skiold –Kristiansand: Våg Pluss en hel rekke idrettslag hvor andelen minoritetsungdom var lav. NB: Datagrunnlaget er ikke intervjuer med foresatte med minoritetsbakgrunn.

Aktivitetstrappa  Trinn 3. (Høyt) –Verv i hovedstyre og på gruppenivå (eks. ungdomsavdeling, barneidrett) –Lagleder. –Trener for et lag  Trinn 2. (Moderat) –Delta på inntekstbringende dugnader –Kjøre til og fra konkurranser og trening –Delta på foreldremøter  Trinn 1. (Lavt) –Betale medlems- og aktivitetskontingent  Trinn 0. (Ingen deltakelse). –Barna deltar uten noe form for ytelse. Gratispassasjerer Uten en betydelig innsats på nivå 2 og 3 stopper idrettslaget. Hvis Trinn-3 oppgaver lønnes, økes behovet for innsats på trinn 2 og trolig trinn 1. Foresatte med minoritetsbakgrunn deltar så og si ikke på trinn 2 og 3. En betydelig andel betaler ikke kontingenter.

Hvorfor uteblir innsatsen?  Egenskaper ved minoritetsbefolkningen og deres situasjon i Norge: –Manglende erfaring fra sivil deltakelse i hjemlandet –Tror at idretten et offentlig tilbud på linje med skolen –Dårlig råd (og evt. andre prioriteringer) –Kvelds- og helgearbeid –Har ofte flere barn hjemme –Dårlig språk (flaut å delta når en ikke forstår) –Usikre. Vet ikke hva de skal gjøre, og hva som forventes –Bluferdighetsproblemer. Møte med en støtende kroppskultur –En del mødre – bundet til hjemmet (og de kjører heller ikke bil)

 Egenskaper ved idretten og dens deltakere –Lite inkluderende (lite ”smalltalkende” med folk vi har lite til felles med, og hvor det er språkproblemer) –Krav om dyrt personlig utstyr –Fagliggjøring av ”trinn-3 oppgavene” – mindre rom for ”den lege” i ulønnede posisjoner. Minoritetsforeldrenes erfaringer og kunnskap ikke gangbar mynt. –De med faglig kompetanse (eks. ex-Jugoslavia og Russland): Har vansker for å forstå barneidrettens verdigrunnlag. Eliteorienterte. Deres verdier anerkjennes ikke. –Noen lag har et romslig forhold til foreldrenes bruk av alkohol i forbindelse med cup’er, konkurranser og andre tilstelninger –m.m.

 Konklusjon: –Sammensatte årsaker til manglende deltakelse. Mange barrierer og terskler: De fleste foreldre med minoritetsbakgrunn kommer ikke over.  Et klart inntrykk fra evalueringen: –Mange idrettslag er meget inkluderende ift. barn og yngre ungdom uten foreldrestøtte – også de som ikke betaler. –Flere idrettslag signaliserer aktivt gjennom ”fargerikt fellesskap”/antirasisme en inviterende holdning til barn og unge med minoritetsbakgrunn (eks. Vålerenga, Drafn, Kristansand-basket) –Åse Strandbu (2002): Det er mindre forskjeller i idrettsdeltakelse mellom barn/unge med og uten minoritetsbakgrunn i Norge sammenlignet med andre land hvor dette er studert. Dette skyldes trolig at barne- og ungdomsidretten i Norge er mer inkluderende enn i sammenlignbare land.

Manglende foreldredeltakelse: Gjør det noe – i forhold til viktige integrasjonspolitiske mål?  Foreningsdeltakelse: En viktig vei inn i norske sosiale fellesskap, særlig fordi nabolaget i byene spiller en mindre viktig rolle. Dannelse av kjennskapsrelasjoner. Sivilt virke: Limet i lokalsamfunnet. Idretten i en særstilling  Manglende deltakelse fra minoritetsforeldrene: De blir stående utenfor en helt sentral arena for å utvikle nære relasjoner til majoriteten. Og majoriteten mister muligheter for å bli kjent med minoriteten.  Mange flyktninger og innvandrere opplever nordmenn som kalde og upersonlige.  Nordmenn kjenner flyktninger og innvandrere som en kategori via media eller via de helt overflatiske møter. Fravær av personlige møter øker fremmedskepsis.

Gjør det noe for idrettslagets evne til å ”produsere idrett”?  I områder med liten minoritetsbefolkning: Nei –En svak økning i antallet gratispassasjerer kan de fleste absorbere.  I områder med stor andel flyktninger og innvandrere (30-40 prosent og mer): Ja. –Betydelig frustrasjon over manglende deltakelse fra ”minoritetsbefolkningen”. –Et veldig press på de aktive foresatte og ildsjeler. Noe få aktive må bære svært mange gratispassasjerer. –Mange velger et annet idrettslag for sitt barn og for eget engasjement (jf. Drammen og Drafns rekrutteringsområde) –Presset øker enda mer på de som allerede yter mye på nivå 2 og 3.  Idrettslaget står i fare for å bryte sammen uten alternativ ressurstilførsel (eller ved at de begrenser rekruttering fra barn og unge uten bakgrunnsstøtte).

Hva gjør vi med det?  Offentlige midler til å lønne trenere og ledere i idrettslaget – for å erstatte manglende inntektsbringende aktiviteter og kontingenter –En enkel løsning – som passer inn i idrettens blandingsøkonomi. –Har vært en forutsetning for deltakelse i organisert idrett fra mange ungdommer i minoritetstette områder. Noen idrettslag synes sikkert at de trenger mer slik støtte.  Aktiviteter på/ved skolene med idrettslaget som produsent. –Idretten produserer tjenestene og selger sin ekspertise. Aktivitetene er frakoblet deltakelse i idrettslaget. Kan være viktig for å aktivisere inaktive. Et mulig springbrett til organisert idrett senere?  Medlemsskap i idrettslaget koblet til SFO-betaling. –Formelt medlemsskap – men frakoblet alle andre kjennetegn ved sivilt virke. SFO-ansatte inn i foreldrerollen (kjøring, tilrettelegging)  B-medlemsskap: –Adgang til åpne aktiviteter som drives utenfor idrettens ordinære konkurranser og reglement. Produsert med offentlig lønnede ledere. Gir ikke adgang til klubbens medlemsbaserte aktiviteter.

De positive effekter:  Sterkt pressede idrettslag har klart å ”overleve”  Har gitt mange barn og unge med minoritetsbakgrunn anledning til å: –Drive organisert idrett og oppleve glede ved trening og konkurranser. Noen har blitt ”vinnere” på et viktig felt. –Delta i fellesskap med unge utenfor egen etnisk gruppe –Delta i mer egenorganiserte aktiviteter innen en trygg ramme. Fysisk aktivitet og lek

Det problematiske?  Barn og unge – og foreldrene – introduseres i liten grad til idrettslaget som organisasjon.  De eksponeres ikke for de krav og forventninger som stilles til utøveren og hans foresatte – som medlem.  Lærer innvandrere og flyktninger at det offentlige går inn og tar ansvaret barnas idrettsaktivitet? Avlæres de engang for alle?  Hvilke konsekvenser har det for ”norskinger” i samme område når det gjelder deres vilje til å yte et sivilt engasjement?  Kan en ikke-intendert effekt bli at en underminerer det fremtidige sivile engasjement i enkelte områder i de større byregionene?

Kan offentlig støtte gis slik at det sivile engasjement i slike områder økes og ikke brytes ned?  Større satsing på informasjonsformidling, opplæring og mobilisering av foresatte med minoritetsbakgrunn ift. tradisjonelle lag –Hva er forutsetningene for å lykkes? Systematisk erfaringslæring/evaluering  Støtte til mono-etniske eller multietniske grupper som ønsker å starte et lag innenfor etablerte eller ”eksotiske idretter” –Økonomisk, faglig, praktisk og moralsk støtte

–”Learning by doing” –Unger med minoritetsbakgrunn trenger modeller de lett kan identifisere seg med –Bygge opp moralske fellesskap med forventninger og normer om deltakelse i på alle tre trinnene. –Idrett: Ikke bare fysisk aktivitet, men også det sosiale og avslappende samvær med folk en er trygg på og kan slappe av med. Det etniske fellesskap har mange verdier. Integrasjonspolitisk problematisk – særlig for barn og unge. En kan forsterke tendensen til parallellsamfunn. Hvor problematisk er dette idrettspolitisk?