Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Roland Fürst Fürst og Høverstad ANS
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Hva var utgangspunktet?
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Kontostreng og annet artig…
Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
…å få ting gjort… via Vassli… Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger kommune – – Oddbjørn Vassli Underveisevaluering av Forny 2001 – Levanger.
Hvorfor utvikle økonomifunksjonen?
Orientering Budsjett Rådmann Ola Stene – Forslag til årsbudsjett 2003.
Usikkerhet skal integreres i prosjektstyringen
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
Kvalitet som styringsparameter – verktøy og metode Geir Halstensen, KS
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Morgendagens kompetanse
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Hof rådhus, Hof 23. mars MÅLET MED MØTET: valg av tjenesteområde nr. 2
Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering Sør 6: 9-kommunesamarbeidet i Vestfold Bolkesjø 26. – 27. August 2004.
Marit Kise. E-post: Utvikling av indikatorer for å måle kvalitet på kommunale pleie- og omsorgstjenester Marit Kise. E-post:
Hovedtrekk. Presentasjon 2006 Strategisk endring Hvorfor programmet? Hvordan skape endring? Hva slags endring?
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Kommunen som arbeidsgiver
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Effektiviseringsnettverk Prosjektet - som i første rekke er et samarbeid mellom KS og KRD - ble initiert i 2001 av daværende Regjering som et ledd i satsingen.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Brukertilfredshet og KOSTRA
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Erfaringskonferanse for Effektiviseringsnettverkene november 2004 En effektiv kommunesektor.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Levanger kommune Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering – medarbeiderundersøkelse Levanger kommune Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
K R I S T I A N S A N D K O M M U N E Kan finansierings- systemer brukes for å bedre produktivitet? Om ISF I Kristiansand.
Kommunesektorens utfordringer fremover
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
Sette virksomhetsledere i stand til å utøve resultatansvar og lykkes Et opplegg vi hadde i tidligere Robek-nettverk, ikke justert pt. Er egentlig lagd.
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Evaluering av Barne- og familieenheten(BFE ) Direktør for oppvekst og utdanning Planlagt startdato: Fase 1: 15. juni 2013 Planlagt sluttdato : Fase 1 +
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Utvikling av kvalitetsindikatorer KS Kort om bakgrunn: For de fleste kommunale sektorer er det få eller ingen gode indikatorer for objektiv.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Kvalitetskommuneprogrammet
Mandat og mål Prosjektet har vurdert to modeller for innsatsstyrt finansiering (ISF) av kommunale tjenester. Modellene er utviklet og tatt i bruk i Kristiansand.
Prosjektleder Kari Andreassen
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
De viktigste resultatene
Konkurranseeksponering og brukeren i fokus
Asker - mulighetenes kommune
Fem faser når plan- og byggesaksområdet skal fornyes..
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
KRDs rolle i moderniseringsarbeidet
Utskrift av presentasjonen:

Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling

Kommunenettverk for fornyelse og effektivisering  

Behov for fornyelse av offentlig sektor Bakgrunn Behov for fornyelse av offentlig sektor Kommunal sektor har en flersidig utfordring: Stadig økende antall oppgaver og utfordringer Krav om bedre kvalitet og brukerorientering Krav til effektivisering og endringsarbeid. Utvikle og nyttiggjøre seg KOSTRA og andre nøkkeltall som styringsinformasjon

Bidra til forbedring av kommunenes tjenester Formål Bidra til forbedring av kommunenes tjenester Bidra til en effektiviseringsutvikling, gjennom å sammenligne seg selv med seg selv og andre over tid og gjennom å lære av hverandre Frembringe nasjonale indikasjoner for den kvalitets- og effektivitetsutvikling som skjer i kommunal sektor Avtale om at kommunene selv skal vise evne til effektivisering Alternativ til rammekutt og statlig overstyring

Metodisk perspektiv - bruk av ulike datakilder Nøkkeltallsanalyser og kvalitetsmålinger skjer gjennom bruk av ulike datakilder Ressursinnsats og dekningsgrader blir drøftet gjennom bruk av KOSTRA-data Kartlegging av målt kvalitet skjer ved at kommunen bruker egen data - helst data som foreligger i fagsystemer m.v. For at ikke arbeidsbyrden skal blir for stor Opplevd kvalitet kartlegges gjennom brukerundersøkelser Laget eget kvalitetsverktøy - skal videreutvikles for sosialtjenesten gjennom eget pilotprosjekt

Effektiviseringsnettverk Ressursinnsats Kostnader pr. tjeneste som produseres Målt kvalitet Saksbehandlingstider, brukerresultater Pris Hva brukeren betaler Hva er våre resultater ? Hva kan vi lære av de andre ? Hvilke mål bør vi sette oss ?   Effektiviseringsnettverk Dekningsgrader Tilgjengelighet til tjenester Opplevd kvalitet Brukernes vurderinger av tjenesten Opplevd kvalitet Brukernes vurderinger av tjenesten Fase 2: Nå mål, iverksette tiltak Bli bedre Mål og forbedringer i tjenester

Effektivisering gjennom benchlearning Gjennomgå sammenlignbare tjenestedata Sammenligne effektivitet med andre kommuner Erfaringsutveksling og læring - fokus på forbedringer Identifisere god praksis - samarbeid om effektivisering Sammenligne seg med selv selv - kontinuerlig forbedring

Resultateffektivitet: forholdet mellom resultater som oppnås og ressursbruk Effektivisering betyr at kommunene med uendret eller lavere ressursinnsats skal yte tjenester til minst like mange brukere og/eller med bedre kvalitet

2002 2003

“Det som kanskje er spesielt interessant er at når vi tester hvilke av de åtte dimensjonene som er viktigst for subjektiv opplevd vurdering…., finner vi at det er dimensjonen brukermedvirkning som er den viktigste”.

Større forskjeller mellom soner enn mellom kommuner

Kommunene setter mål der de er svake Mål Skiptvet: 95% av alle planlagte besøk skal skje til avtalt tid. Tiltak i år: ·Skape forståelse for målet innad i personalgruppa ·Foreta en tidsstudie over en 14 dagers periode ·loggbok på avvik over 30 min Ny brukerundersøkelse i 2005

Er Hvaler effektive? Innsatsfaktorer Resultater

Resultater - land! Brukerne av de kommunale tjenestene er godt fornøyd! Det er store forskjeller mellom kommunene i forholdet mellom ressursinnsats / dekningsgrad og resultater, ressursinnsats og kvalitet Analysene viser ingen direkte årsakssammenheng mellom ressursinnsats og kvalitet på tjenestene Kartleggingene og analysene bekrefter at det er relasjonen – overleveringen av tjenester som skaper kvalitet og resultater; ”sannhetens øyeblikk”.

Evaluering av prosjektet

Grunnlaget for suksess . Tilbudet kom til riktig tid, og forankret i KS Nettverksarenaen er tilpasset ulike kommuner Metodikken er utviklet i samarbeid med deltakerkommunene Analyser av ressursbruk og kvalitet – gir styringsinformasjon og beslutningsgrunnlag. Enkle og standardiserte verktøy – gir grunnlag for sammenligning og handling. Fokus på læring av hverandre. Støtte og inspirasjon til pågående endrings- og omstillingsprosesser. Overordnede konklusjoner Til sammen blir det gjennomført et stort antall utviklingstiltak som favner hele bredden i hva omstilling og modernisering innebærer Kortere saksbehandlingstid Produktivitetsforbedringer Konkurranseutsetting Serviceerklæringer Kvalitetsforbedringer Helhetlige styringssystem - både EFQM og BMS

Viktige forutsetninger for å lykkes . Solid forankring i administrativ og politisk ledelse Forpliktelse, engasjement og deltagelse fra toppledelsen Kontaktperson/ intern prosjektansvarlig med tid, engasjement og myndighet! Overordnede konklusjoner Til sammen blir det gjennomført et stort antall utviklingstiltak som favner hele bredden i hva omstilling og modernisering innebærer Kortere saksbehandlingstid Produktivitetsforbedringer Konkurranseutsetting Serviceerklæringer Kvalitetsforbedringer Helhetlige styringssystem - både EFQM og BMS

Systematisering av resultater fra nettverksarbeidet 3 6 2 Styrings - Målbare Bedre og prestasjons - ” styrings - oppføl - endringer Kartlegging kompe - gings - 1 ift .: tanse ” systemer Bench - - Prioritering/ Analyser learning : tjeneste - Bevisst - struktur Drøftinger gjøring - Dekning i nett - 4 5 - Produktivitet verkene Mål Implemen - - Målt og tering av kvalitet planlagte tiltak - Bruker - tiltak tilfredshet ’ Fürst og Høverstad ANS

Måloppnåelse – fra måling til handling Bedre grunnlag for å sette mål for tjenesteutvikling Økt brukermedvirkning og brukerdialog Økt fokus på overlevering av tjenesten/resultat for brukerne Kommunene får et bedre styringsverktøy Effektiviseringsgevinster og kvalitetsforbedringer

. Har styrket kommunesektorens omdømme! Fra tung, treig, gammeldags, grå og kjedelig til omstillingsvillig, resultatorientert, moderne og effektiv! Kulturendring i forhold til åpenhet! Åpenhet også om negative resultater: "Dette tar vi som en utfordring og vi skal gjøre noe med det!“ Har skapt en endringskultur i norske kommuner! Aksept for at endringer er en nødvendig og kontinuerlig del av vår hverdag Overordnede konklusjoner Til sammen blir det gjennomført et stort antall utviklingstiltak som favner hele bredden i hva omstilling og modernisering innebærer Kortere saksbehandlingstid Produktivitetsforbedringer Konkurranseutsetting Serviceerklæringer Kvalitetsforbedringer Helhetlige styringssystem - både EFQM og BMS

Veien videre

Effektiviseringsnettverk videreføres 200 kommuner kan være med i 2005 Konseptet utvides til nye tjenesteområder Kommunene videre utvikler egne styringssystem Ulike samarbeidsavtaler mellom stat og kommune

Utvide styringssystemet med flere perspektiv Start med KOSTRA Utvid med brukerundersøkelser Fokuser på interne prosesser Ta fatt i medarbeiderperspektivet Fra KOSTRA til balansert styring

Balansert styringsinformasjon – også medarbeidere

Slik ser det ut på nettstedet www. ks. no Slik ser det ut på nettstedet www.ks.no. Her er det mulig å lese mer om verktøyet og laste ned brukerhåndboka. Vi anbefaler at håndboka blir lest grundig før dere setter i gang med å bruke verktøyet Det er også mulig å følge med på hvilke kommuner som har lastet ned FRYD. Da er det mulig å ta kontakt med kommuner som det kan være interessant å ha en dialog med. Selve nedlastningen kan gjøres både på kommunens server og på en enkelt datamaskin. Og det er lett å få til dette. Rælingen kommune ved IKT-avdelingen har utviklet den tekniske nettløsningen. Teknisk support om nedlastning og teknisk bruk/ registrering gis fra Rælingen kommune. Epostadresse er oppgitt på nettstedet Supporten omfatter ikke praktisk organisering og analyse av data. KS kan etter nærmere avtale selge slike tjenester

Avtale mellom KS og Læringssenteret om kvalitetsutvikling i skolen Utvikle skoleporten.no – felles brukerundersøkelser og måling av objektive kvalitetsindikatorer Tilgang til rådata – bedre dataflyt i offentlig sektor

Avtale mellom KS og Regjeringen om kvalitets- utvikling i pleie- og omsorg Nasjonale indikatorer utvikles i fellesskap Bruk av IPLOS – kopling mot KOSTRA Utvikle en felles offentlig portal

Samarbeid med KRD om å videreutvikle KOSTRA Datatilgang på enhetsnivå – BMS og tonivåmodell Innføre kvalitetsindikatorer i KOSTRA KOSTRA og datakvalitet – personalstatistikk

Utvikle styringsdialogen i offentlig sektor Regjeringen/ departement Direktorat/regional stat Kommunene KOSTRA/ IPLOS Kvalitets- målinger Medarbeider- kartlegging Aggregering og sortering av styringsinformasjon Teknologisk infrastruktur

Utvikle styringsdialogen i kommunen KOSTRA/ IPLOS Kvalitets- målinger Medarbeider- kartlegging Kommunestyret Rådmann Virksomhetene Aggregering og sortering av styringsinformasjon Teknologisk infrastruktur

Realistisk ambisjonsnivå

Definisjoner effektivitet : Prioriteringseffektivitet – ressursfordeling mellom for å nå overordnede politiske mål og prioriteringer Kostnadseffektivitet – lavest mulig ressursforbruk for gitt kvalitet (utføre oppgavene på riktig måte) Formålseffektivitet – realisere mål/sikre behovs- dekning på lavest mulig innsatsnivå (de riktige oppgavene for de riktige brukerne) Resultateffektivitet – forholdet mellom resultater som oppnås og ressursbruk