Svein Johan Hansen FosFor-samling 9-10 desember 2008

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ULIKE VEIER TIL FAG – OG SVENNEBREV
Advertisements

Arbeidet med rekruttering i Fiskeri- og kystdepartementet Årsmøte FOSFOR - 4. desember 2007 Politisk rådgiver, John Erik Pedersen.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØR- OG ASSESSORKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING - fiskerinæringen satser på fremtiden og utdannet ungdom.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Gjennomgående dokumentasjon i fag- og yrkesopplæringen Hva er hensiktsmessig dokumentasjon? v/Thomas Norland avdelingsleder, kompetanse- og utviklings.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Tirsdag 1 november kl Onsdag 2. november kl Torsdag 3. november kl Onsdag 2. nov. kl der foreldre og ungdom.
2 Konferanse for fag- og yrkesopplæring 30. november 2010 Forbundssekretær Halvor Langseth fra debatten i Faglig råd for Bygg- og Anleggsteknikk :  mange.
SAMLING OPPLÆRINGSKONTOR FORMIDLING LÆREKANDIDATER STATUS 7. APRIL 2010.
Hva vektlegger en bedrift ved inntak av lærlinger? Tanker fra en lærebedrift. Kent Arntzen Daglig leder Opplæringskontoret fylkeskommunale lærlinger.
FONS TILBYR NÅ GRATIS INSTRUKTØRKURS FOR DEG SOM SKAL JOBBE SAMMEN MED EN LÆRLING Det kommer et krav som sier at hvis en bedrift/rederi skal ta inn lærlinger,
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
Om vurdering i vg skole ”Opplæringens mål er å ruste barn og unge til å møte livets oppgaver og mestre utfordringer sammen med andre” (Generell læreplan.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ny forskrift til opplæringsloven § 9-2 Retten til nødvendig rådgiving
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING
Kor tid kan søknaden registrerast?  Dersom du søkjer for våren 2013 så kan du søkje så snart det let seg gjere.  Du som skal søkje.
Lærlingordningen Bergen kommune
LÆREPLANVERKET FORMÅL OG STRUKTUR Ved Ola Ivar Eikebø
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Forsøk med arbeidslivsfag - status høsten skoler i 82 kommuner Første kull fra piloten gikk ut våren 2012 Første kull fra forsøket gikk ut våren.
Arbeidslivsfag Kan arbeidslivsfaget bidra til at ungdomskoleelevene blir mer motivert??
Entreprenørskap i lærarutdanningen
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rogalandsmetoden for en helhetlig fag- og yrkesopplæring IKT – VfL UiS
hfy en helhetlig fag- og yrkesopplæring
Eksamen i Kunnskapsløftet
Pilotprosjekt læreplan kjemiprosess i den videregående skolen (VGS)
Opplæringskontoret for fiskerifagene
TAF-MARIN ”FREMTIDENS AKVAKULTUR UTDANNING?”
Rogaland Fylkeskommune
BIO – tilskot til bedriftsintern opplæring Kontaktpunktet 5
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Samarbeid mellom skole og hjem
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Godkjenning av fag til fag-/svenneprøve Styremøte NOOS-nettverk
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
FUG-konferanse for tillitsvalgte
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Opplæringskontor som lærebedrift Utfordringer og forventninger
Tor-Åge Brekkvassmo Mobil: Epost:
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Opplæringsordningen for videregående opplæring, -hovedmodell for hhv studiespesialiserende (studiekompetanse) og yrkesfag (fag-/svennebrev) Opplæringslova.
Kva er vår oppgåve i Bømlo?
Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Herøy vidaregåande skule Avd Herøy Ligg sentralt plassert. Tett ved: Ligg sentralt plassert. Tett ved: -Herøy.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
YRKESOPPLÆRINGSNEMNDA (YON)
Opplæringskontoret for prosess og mekanisk industri.
PROGRAMFAG TIL VAL Om faget og førebuing til oppstart
Tranøy kai Foto: Bjørn-Are Melvik Alternative utdanningsløp Utdanningsavdelingen Desember 2015.
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden September/oktober 2015.
Det vanskelege valet Ei orientering om muligheiter.
Foto: Peder Austrud Vest-Agder fylkeskommune folkestyre- samarbeid - kompetanse Fagopplæring i Vest-Agder Bjørn Olaf Pedersen, rådgiver Utdanningsavdelingen.
Opplæringskontorenes rolle
Kurs for nye prøvenemndsmedlemmer perioden
Instruktørkurs 2017/18 Foto: Thor-Wiggo Skille.
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Ledelse av læringsprosessen
Facebook: Pro Opplæringskontoret
Utskrift av presentasjonen:

Svein Johan Hansen FosFor-samling 9-10 desember 2008 1. Søkjartal i fiskerifagleg utdanning. 2. Kvalitetsstyring av opplæringsprosessen i bedrift Svein Johan Hansen FosFor-samling 9-10 desember 2008

Nettverk skaper tryggleik Viktig for å skape seg ein interessant jobb og utdanning. Ved jobbsøking i arbeidslivet er det viktig med referansepersoner Viktig får å kunne starte eiga bedrift

Nett Opp Fisk Hovudmålet å sikre og heve kompetansenivået Formidle gjennom dialog mellom skole – næringsliv Kontakt mellom ungdom - fagtema Pådrivere til at ting skjer For å illustrere denne utfordringa betre. 1968- 40 000 med høgskuleutdanning 1986- 160 000 med høgskuleutdanning 2008- 720 000 med høgskuleutdanning I 2008 jobbar det i fangst, oppdrett og Sjømatindustrien ca 30 000. Om lag 12 % har høgare utdanning frå høgskule. I framtida vert kravet mykje større. Nett Opp Fisk

Tidsklemma: Endret livsstruktur “I gamle dager var det viktig å starte å arbeide tidleg, men i dag må ungdom ha utdanning,.” 10 20 30 40 50 60 70 1968 10 20 30 40 50 60 70 80 2008 Tidsklemma

Antall elever ved videregående skoler 2008/2009 Få elevar på VG 1 naturbruk Lite fråfall mellom VG 1 og VG 2 Muligheit til kryssløp kan slå ut begge vegar. Ikke alle som går VG 2 søkjer læreplass VG 2 fiske og fangst rekrutterer ikkje bare til fiskebåter Dette er tall vi har fått fra Knut-Eirik Svendsen (Inspektør ved Inndyr vgs). Han har gjennomført en ringerunde i oktober til alle blå skoler og fått oppdaterte tall på elever i klassene. Bare på Frøya/Hitra regionen trenger de over 50 nye fagarbeidere i år! 6

Behov for lærlinger i Norge. Fiske og fangst Variasjon mellom regionene I noen regioner er det for få læreplasser Akvakultur Stor etterspørsel etter lærlinger over hele landet Sjømatfaget Svært få elever - ingen vits i å etterspørre Totalt treng ein minst 150 lærlingar. Totalbehovet for nye fiskarar er om lag 2500 dei neste 10 åra. Totalt treng ein 400 pr år, og bedriftene vil helst ha fagarbeidarar.(dvs lærlingar.) Det trengst totalt 1200 nye pr år. Stadig større krav til breidde i utdanninga. 08.04.2017

Hva gjør bedriftene? Sterk satsing på fagbrev i akvakultur mange voksne tar utdanning Fagbrev honoreres lønnsmessig i akvakultur/fiskeindustri, mindre grad i fiske og fangst Større interesse for å bidra aktivt (stipend, utstyr, annonsering) Opplæringsansvar er forflytta til bedrifter, stort trykk

Status opplæringskontor Rekruttering prioritert arbeid Erfaring i og kompetanse om rekrutteringsarbeid Flere OK fisk har dårlig økonomi Mindre aktivitet, sammenslåinger, overgang til tverrfaglige kontor Tverrfaglig fiskerifag blir et lite fag av mange, fokus på rekruttering forsvinner også fordi alle medlemmene må betjenes likt 08.04.2017

Kvar på kartet er vi og kven er vi?

Søre sunnmøre ein region i sterk vekst Mindre ungdomskull Stor konkurranse fra andre næringer Nye læreplaner gjev stor belastning på bedrifter og store krav til fasiliteter på skole Nødvendig med betre rekruttering kortsiktig og fram i tid Er næringa attraktiv? Maritime og marine klynger i konsentrert form.

Siden 1994 har vi: Utdannet: 240 lærlinger 380 praksiskandidater Læringer: Frafall 24 stk – 10 % Stryk på fagprøve første gang 5 stk - alle har greid 2. gang Ca. 25 % Meget godt bestått Men mange vel å ikkje ta fagbrev og avbryt/gjer omval – 8 %

Målepunkter i læretida Måltall: Antall lærlinger pr år 22 Meget godt bestått 22 % Bestått 100 % Frafall 10 % Dokumentert underveis vurdering 20 % Antall skader (på lærlinger) 3 Antall skriftlige advarsler 1 Antall oppsagte lærekontrakter 2

Forbetringshjulet

Okfisk styringssystem Styringsdokumenter Lover og forskrifter OKfisk Strategiplan Okfisk Handlingsplan Okfisk sine rutiner Okfisk sine Vedtekter Hovedprosessen Aktuelle- læreplaner Fagarbeider Inntaks- prosessen Læreprosess i bedrift Fagprøve Rekruttering av lærlinger Næringslivet Forhold til Fylkes- kommunen Forhold til skoler Forhold til andre Forhold til lærebedrifter Støtteprosesser

Kvalitetsfaktorer som påverker læreprosessen i lærebedriftene Læreplan Vg3 Kurs som støtter læreprosessen Lærlingens motivasjon og engasjement Oppgaver som dekker mål i læreplan Læreprosessen i bedrift Skoleelev Fagarbeider Faglig leder/ Instruktør/ tilsynsrepr. Effektmåling - I kunnskapsmål Maskiner og utstyr

Rollefordeling – oppfølging av lærlingen? Fagleg leiar Instruktør Tilsynsrepresentant Opplæringskontoret Fagleg leiar har det formelle ansvar under opplæringen, dvs har ansvaret for at lærlingen får instruksjon og trening i forhold til kompetansemålene i læreplan for faget. Instruktøren har ansvar for den daglige, praktiske opplæring og trening på arbeidsplassen. Tilsynsrepresentanten skal føre tilsyn med at opplæring på det enkelte lærested er tifredsstilende. Opplæringskontoret tar seg av det administrative arbeidet som inntak, skriving av lærekontrakt, oppmelding til fagprøve og sørger for kvalitetssikring av opplæringen.

Kvalitetskjenneteikn for ”Instruktørrollen” – kva må vi trene på Har god dialog med faglig leder – avklare roller, oppgaver og planer Har riktig rammebetingelser for å være instruktør Kjenner til lover og forskrifter for fagopplæring Er faglig dyktig og motivert for veiledning/instruksjon Kan læreplan og kompetansemålene for faget Instruktør Har grunnleggende Sos/Ped kunnskaper - innlæringsmål Klargjøre hvilke arbeids- oppgaver som må til for nå kompetansemålene Kunne foreta underveisvurderinger - mappevurdering Tenke progresjon i arbeidsoppgavene og gi nødvendige utfordringer for lærlingen Er tilgjengelig for lærlingen Legge til rette for at lærlingen kan vurdere ulike framgangsmåter

Kvalitetskjenneteikn for ”nå måla i læreplanen” – kva må vi trene på Læringen får trene på arbeidsoppgavene Utarbeider intern opplæringsplan Lærlingen får trent på å vurdere kvaliteten Oppgaver som dekker mål i lærplan Lærlingen får trene på ulike måter å løse oppgavene på Lærlingen får nødvendige HMS-kunnskaper – arbeidsoppgavene

Kvalitetskjennetegn for ”Underveisvurdering” – kva må vi trene på: Loggen Intern opplæringsplan Halvårssamtalen Underveis- vurdering Vurdering av lærlingen i fagemner Mappevurdering ½ årlig

Gjennomføring og vurdering av arbeidsoppgaver innan emner i læreplan - underveisvurdering Beskrivelse av arbeidsoppgave innan fagemne _________ Her skal instruktøren gi: Beskrivelse av oppgaven Tidsramme for planlegging, gjennomføring og egenvurdering Nødvendig grunnlagsmateriale som tegninger, dokumentasjon etc. Planlegging: Her skal lærlingen lage: Plan for den praktiske gjennomføringen av arbeidet. Planen skal gjennomgås med instruktør. Gjennomføring: Her skal lærlingen utføre: Praktiske arbeidsoppgaver ihht plan Kvalitetsvurdere i forhold til spesifikasjoner Egenvurdering: Enkel "sluttrapport" for gjennomføringen av arbeidet Tilbakemelding til lærlingen Tilbakemelding på utført oppgave Eventuelt foreslå hva lærlingen bør trene mer på

Med fokus på kvalitetsfaktorer Vår tese er: Ved å i større grad å fokusere på kvalitetsfaktorer som påvirker læreprosessen, enn berre å fokusere på sjølve opplæringen og kva lærlingen må ha av opplæring, mener vi at det vert betre kvalitet i opplæringen av lærlinger.

Korleis kan vi motivere? Trivsel er nøkkelen til å yte sitt beste. Motivasjon kan skyldes: Penger Økt kompetanse Godt arbeidsmiljø Status

Har vi sett lyset? Karl Kristian Storøy og Nick H Skorpen har starta med eigne båtar. Har vi sett lyset? Vi har utdanna: 40 styrmenn 80 maskinistar 260 lærlingar. 20 i akvakultur 180 i fiske/fangst)

Takk for meg Svein Johan Hansen