1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/3-2008 Harald Danielsen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fra modellkommune til kvalitets- kommune - og ny kamp "Ta tjenestene tilbake" - konferanse Sørmarka Dag Christiansen, rådgiver.
Advertisements

Jacob Aars, Uni Rokkansenteret
Levanger kommune rådmannen Dialogseminar Åre 15. – Rådmannen Ola Stene - Status og hovedutfordringer 1 Status og hovedutfordringer pr 16. februar.
Nordisk tilsynskonferanse
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
Frivilligpolitikk i Askim
- Samhandlingsreformen –
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Arbeidsgiverkonferansen november 2010
"Skal vi få til noe sammen må vi være sammen"
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Dialog om kommunal og regional planstrategi Marit Moe, KS Midt-Norge/Nord-Trøndelag, rådgiver
Outsource eller drifte selv ?
Naturressurser og infrastruktur: - Hva er det offentlige eierskapet verdt? Linn Herning, Rådgiver, For velferdsstaten Velferdskonferansen september.
Det grenseløse oppdraget Kan et godt samarbeid bidra til å løse Oppdraget? Mette Nord, Fagforbundets arbeidsutvalg 13.mars.
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
111 Fagsamling Elektrofag og IKT Servicefaget Bodø 3. og 4. oktober 2013 Fagsamling for Elekrofag og IKT Servicefag Bodø 4. oktober 2013 Fagsamling Elektrofag.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
Møteplass 28. april 2011 Jens Reigstad Et uløst problem utløser et behov – et viktig problem skaper viktige behov Kan innovasjon bidra til bedre.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
ROTARYS OMDØMME MØTER MEDIA
Planlegging og organisering av boligsosialt arbeid
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
L. A. Heløe: Samhandlingsreformen
Det har vist seg at det lønner seg å snakke sammen – Vi har stedet å gjøre det på!
Rotary lys langs kanalen. Hva skal til for å lykkes?
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Lederstil og Motivasjon.
Helhetlige helsetjenester i Midtre-Namdal samkommune Tema for dagen; Hvordan bør og kan Midtre Namdal samkommune samhandle internt og med omverden for.
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Introduksjon til: ”Det fleksible situasjonsorienterte lederskapet”
Kvalitet i møtet med brukeren Hvordan lykkes med kvalitetsforbedring?
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Planlegge og prioritere tiltak
Strategiseminar 12K- 12 mars 2008 Det grenseløse oppdraget Adm dir Olav Ulleren, KS.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
Miljøfyrtårn i Troms fylkeskommune Kjetil Kleveland, 30.oktober 2014.
Frivilligsentralene og framtiden
Modellkommunene Hva er unikt?
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
KS Arbeidsgiverutvikling 2009
Samhandlingskonferanse 19. januar 2010 Hans Seierstad Ordfører Østre Toten KS Leder Oppland.
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Strategi i styrerommet – en praktisk tilnærmingsmåte StyreAkademiet Kjell A Storeide.
Produkt av prosessen Intensjonsavtalen. Intensjonsavtalen er «sluttproduktet» Intensjonsavtalen har flere formål: –Formelle Gi kommunestyrene i de fem.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Skranker i arbeidslivet
Tema: Bedriftsutvikling 1.3. Organisasjonsutvikling
1) Hvordan kan vi tenke om rett og galt?
Må staten effektivisere?
J Hva er en strategi, og hvorfor lager vi strategier? Hva betyr dette for innkjøpsstrategier? Elsebeth Holmen og Luitzen de Boer Industrial.
Hva er kommunenes utfordringsbilde ? Perspektiver fra Lindås kommune
Midtveisvurdering IA-avtalen 2016
Utskrift av presentasjonen:

1 HVORDAN KAN KOMMUNENE LØSE ” DET GRENSELØSE OPPDRAGET” Langesund 13/ Harald Danielsen

2 Kommunene må ta inn over seg at oppdraget er grenseløst  ”lovpålagte oppgaver ” er et blindspor  Når noen ikke klarer seg selv og ikke får hjelp… blir det et problem for kommunen, lovpålagt eller ei.. Enhver ordfører og rådmanns kongstanke må være at ” alle innbyggere i vår kommune skal ha trygghet for at de får nødvendig hjelp hvis og når de ikke kan ta vare på seg selv …”

3 ” ha trygghet for ” er noe annet enn ” føle seg trygge eller ” være fornøyd ”  Opplevelsen er alltid subjektiv og påvirkes av mange forhold  Tilfredshet er tilstede når brøken Erfaring Forventning = 1 eller mer…. Manglende tilfredshet kan altså like gjerne skyldes at forventningene er for høye som at erfaringene er dårlige…

4 Kommunene må utvide sin handlingskapasitet for å løse oppdraget  …ikke primært gjennom å overlate oppgavene til andre ( ” New Public Management ” )  …men gjennom å samhandle på ulike måter med andre ( ” Governance ” )

5 Handlingskapasiteten kan utvides gjennom…  De ansatte…  Dialog og involvering av innbyggere og brukere  Samarbeid / samhandling med frivillige og frivillige organisasjoner  Samarbeid med andre kommuner  Kontroll over egne inntekter  Innflytelse på egne inntekter

6 …de ansatte – den eneste ressurs..  KS sin ” Arbeidsgiverstrategi 2020 – stolt og unik ”  B.Kuvaas, BI, ” Evidensbasert HRM ” ”beste HR-praksis framhever fleksible,autonome og delegerende arbeidsformer som hovedsakelig hviler på medarbeidernes selvregulerte adferd og faktiske ønske om å gjøre en best mulig jobb for organisasjonen..”

7 Sju praksiser som kjennetegner vellykkede organisasjoner ( Kuvaas )  Jobbsikkerhet  Selektiv rekruttering  Selvstyrte team og desentralisering som grunnleggende organisasjonsprinsipp  Relativt høye lønninger basert på organisatoriske prestasjoner  Store investeringer i trening og utvikling  Små statusforskjeller  Utpreget deling av informasjon

8 …dialog og involvering innbyggere og brukere..  Formell og uformell dialog med og involvering av innbyggere, bedrifter og brukere i samfunnsutviklingsarbeidet og tjenesteutviklingen gjør kommunen til en katalysator for gode krefter…innspillene og tankene blir flere… og forankringen bedre samtidig som kommunen beholder helhetsavveiningene og overordnet demokratisk styring  Gjennom ” Samfunnsbyggingsprosjektet ” i Arendal har vi erfaring for at ”det er noe her”

9 …samarbeid / samhandling med frivillige og frivillige organisasjoner..  Kommunenes handlingskapasitet kan på en rekke områder utvides betydelig gjennom målrettet samarbeid og samhandling med frivillige ildsjeler og frivillige organisasjoner  Litt penger og tilrettelegging fra kommunens side kan utløse enorme krefter….

10 … samarbeid med andre kommuner  Det er nesten ingen grense for hva kommuner kan samarbeide om gjennom ulike måter å organisere samarbeidet på  Interkommunalt samarbeid effektiviserer tjenestene, øker kompetansen, utvider perspektivene  Gjennom samarbeid kan kommuner gjøre mulig prosjekter og satsinger som ikke ville la seg gjennomføre for en kommune alene

11 …kontroll over egne inntekter..  Mange kommuner har gjennom kloke, strategiske handlinger over lang tid skaffet seg inntektsgivende eierposisjoner….disse er stadig under press..  KS eierforum er nylig stiftet, og legger til rette for å arbeide sammen om å utvikle eierstrategier og styrke eierinteressene

12 …utvidet innflytelse på egne inntekter  Lokal forankring av kommunenes inntekter vil i langt større grad enn dagens system bidra til å sette velgerne på valg  Ved å gjøre omfanget av kommunens satsinger m.v. til et tema opp imot skattenivået, blir det eierskap til den kommunale virksomheten i langt større grad enn i dag hvor staten nesten fullt ut fastsetter inntektene samtidig som den samme staten bidrar til å skape urealistiske forventninger …

13 Kommunene må alltid ha fokus på etikk…  Kommunene driver i tillitsbransjen  Alt kommunen gjør må stå seg for etisk overprøving  En handling i en kommune blir fort en belastning for alle kommunenes omdømme  Immanuel Kant sitt ” Kategoriske imperativ ” er fortsatt en god rettesnor:  …våre handlinger skal være slik at de er riktige for alle i alle situasjoner og stå seg over tid  Mennesket skal alltid betraktes som et mål i seg selv, ikke som et middel for et eller annet formål uansett hvor opphøyet dette formålet måtte være