Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen
Les kapitel 1- 9 GUD GIR - VI DELER Plan for trosopplæring i Den norske kirke
Hvordan organisere arbeidet? Hvem har ansvar for hva? ………………………………………… Hvilke forutsetninger og rammer må dere forholde dere til? ………………………………………….
Vi deler Oppgave: Hvem er ”vi”? (s.7) ……………………………………… ………… Hva kan barn, unge voksne bidra med å dele i trosopplæringen? …………………………………………….. ……………………………………………... Det finns mange oppgaver i plandokumentet, plukk ut og gjennomfør de dere synes er mest aktuelle. Kanskje kan dere få innspill fra diakoniutvalg, misjonsutvalg, gudstjenesteutvalg, frivillige medarbeidere, osv. på hva de synes er viktig å få med i planen og hva de selv kan bidra med……… GUD GIR!
Et læringsmiljø for hele menigheten Hva drømmer vi om?
Skriv opp mål for trosopplæringen Nasjonalt mål: s. 4 Lokalt mål:
Kartlegging: Sentrale dimensjoner Samarbeid hjem/familie Barns/unges medvirkning Inkludering tilrette- legging GudstjenesteDiakoniMisjon Musikk Og kultur Frivillig med- arbeiderskap Samarbeid organisasjon er Tverrfaglig samarbeid Kom- muunika- sjonsarbeid 1.Skriv opp hva dere har av ”stammearbeid” 2.Skriv opp hva dere har av ”greinarbeid” 3.Se hvilke sentrale dimensjoner dere har dekket
11 sentrale dimensjoner i trosopplæringen s. 27 Før resultatet av kartleggingen og videre planlegging inn i det elektroniske skjemaet Vedlegg 1 side 45
Hvilke særpreg har menigheten? …………………………………………… Hva vil vi starte med ? …………………………………………… Hva vil vi arbeide mest med? …………………………………………… Hva mangler vi? ……………………………………………
Hvilke ressurser kan vi utløse? Mulige ressurser
En enkel modell for å evaluere og forberede tiltakene i planen MÅLGRUPPE MÅL RAMMER ARBEIDMÅTE INNHOLD EVALUERING
AlderNavn på tiltak Mål for tiltaket Livstolkning og livsmestring Kirkens tro og tradisjon Kirkens tro i praksis Arbeids måter OmfangKomen- tar Vedlegg Tema/Innhold Dere skal skrive inn i det elektroniske skjemaet (s. 45)
Trosopplæringens innhold se oppgave og modell på side 15
Budsjett Bruk den elektroniske malen
Kjernetekster i en fornyet trosopplæring (Vedlegg 2 s.46) …………….
Vi har en plan! Planen er ikke et mål i seg selv, men er realisert først når den blir til trosopplæring for barn og unge i menigheten!