Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Legger dagens løsninger for e-meldinger til rette for god samhandling og dokumentasjonsprosess knyttet til fagområdene: Psykisk helsevern, barn, tverrfaglig.
Advertisements

1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Eldsterådets visjonstenkning for Kristiansand Frikirke
Leir-genial trosopplæring
B EDRIFTEN SOM LÆRESTED. Norsk fagopplæring – et tilbakeblikk • Tradisjoner langt tilbake • Læringloven og lærlingskolen • Lov om fagopplæring • Reform.
Asbjørn Følstad SINTEF IKT 10. september, 2007
MUV i Asker menighet Årsmøtet 28. april MUV I Asker menighet • 4. september 2012 besluttet Asker menighetsråd at vi skulle delta i prosjektet Menighetsutvikling.
RÅDGIVERROLLEN Refleksjon over rådgivers roller og funksjoner.
KIRKEN – ET MØTESTED PÅ VEIEN I ET FLERKULTURELT MILJØ.
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Menighetsutvikling – hva og hvordan?
Plan for diakoni – på lokalplanet, der det skjer!
Gemensamt beslutsfattande Individ og system Gøteborg 4. februar 2005 Michael de Vibe Stiftelsen gruppe for kvalitetsutvikling i sosial og helsetjenesten.
En tjenende kirke Guds kjærlighet til alle mennesker og alt det skapte, virkeliggjort gjennom liv og tjeneste Visjonen for Den norske kirkes diakonale.
Tema 4: BEDRIFTEN SOM LÆRESTED Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere.
Hasjavvenningskurs Fredrikstad kommune «Ut av tåka 2010» Kristiansand.
Pause INFORMASJON FRA ADMINISTRASJONEN Rica Hotel Hamar 17. sept 2011.
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
En nasjonal kompetansetjeneste •Etablert 2000 •5,2 fast ansatte •Forskning •Utvikling •Kompetansespredning.
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Navn, Tittel, Workshop helse og omsorg KONGSVINGER KOMMUNE.
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
Kirkenes helsestasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Kommunedelplan oppvekst – mot 2020
Forsøksordning i barnehage Hmmm Hvordan gå fram for å inngå lokale forsøksordninger?
Hvordan lykkes med et prosjekt?
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Kurs om Mukulamesse for barn og familier i Voie kirke torsdag 13
Diakoni og trosopplæring
Trosopplæring for alle uansett funksjonsnivå
Fra prosjektleder til trosopplærer Tanker om veien videre i trosopplæringsarbeidet Ole Terje Sukka Mars 2010.
Systematisk opplæring av framtidas fagarbeidere
Som bakteppe i arbeidet ved Voksenhabiliteringstjenesten
Demokratisk fornyelse Lokale praktiske erfaringer og mulig implementering i nasjonal politikk. Tone Tellevik Dahl-bydelsutvalgsleder Morten Nordlie-kultur-
’Skolens navn’ ’Tittel på samlingen’.
Studentliv - Kurs i PR og markedsføring - Modul 6
Oppsummering av FOU - prosjekt
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Erfaringer fra modellkommuneforsøket
Organisering og arbeidet i kommunene
Prosjekt tidlig innsats
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hva skal ledes i menigheten? Noen refleksjoner om hva som særpreger menighet til forskjell fra andre institusjoner og organisasjoner Ledelse.
Menighet i bevegelse En prosjekt- presentasjon. Prosjektets målsetting Bidra til å forstå og svare på de utfordringer det er å være misjonerende kirke.
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
Mange drømmer om: Flere unge familier som begynner å gå jevnlig til gudstjeneste? Barn som får opplæring i kristen tro som en forlengelse av dåpen? At.
Cafédialog – elevmedvirkning
VERDENS VIKTIGSTE OPPGAVE
Fritid med Bistand.
Gudstjeneste og trosopplæring i samspill Aktuelt tema – to reformer: Gudstjenestereform, viktig merkedag: 1. søndag i advent 2012 Trosopplæring – ulike.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Strategi og plan Kopervik Menighet.
1 Odd Godal Seniorrådgiver Norske kommuner og fylkeskommuner som internasjonale aktører – har det noen betydning.
Hva er ledelse? Intro org ledelse 2009.
Inkludering og mangfold. Hva betyr inkludering? Inkludering Når enkeltmennesker eller ulike sosiale grupper blir del av et nytt fellesskap som består.
Presentasjon av bosettingsarbeidet i Rælingen Narges Pourzia avdelingsleder Eli Bolkesjø Sønmør flyktningkonsulent Flyktninge- og inkluderingstjenesten.
Lørenskog kommune PUBLISERT: OMRÅDE: TEMA: OPPVEKST OG UTDANNING Tverrfaglig samarbeid for barn og unge TVERRFAGLIGE MØTER 22. SEPTEMBER 2016 HEGE DYRLAND.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Oktober 2000 Prioriterte grupper - opplæring IKT og lokaldemokrati.
Kristine Aksøy Leder av seksjon for barn, unge og trosopplæring Kirkerådet.
 Et håndgripelig verktøy -  som forenkler  skaper sammenheng  skaper helhet  Vi ønsker å -  Fokusere  Inspirere HÅNDTRYKK.
Oppsummering av FOU - prosjekt
Noen tanker om hva som virker Bevisstgjøring og systematikk
Hva synes dere er det viktigste innholdet i fagene. 2
Hva er et menneske? Å tro at «menneskets hensikt er å arbeide» får andre konsekvenser for livet, enn å tenke at «menneskets hensikt er å bygge gode relasjoner»
Oppsummering av FOU - prosjekt
Fagfornyelsen og kjerneelementer i fag
Vi vil være en kirke som Strategi for Stavanger bispedømme
Aktørene Innbyggerne, politikerne, forvaltningen,
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i Trosopplæringsplanen ARBEIDSBOK Torun Pedersen

Les kapitel 1- 9 GUD GIR - VI DELER Plan for trosopplæring i Den norske kirke

Hvordan organisere arbeidet? Hvem har ansvar for hva? ………………………………………… Hvilke forutsetninger og rammer må dere forholde dere til? ………………………………………….

Vi deler Oppgave: Hvem er ”vi”? (s.7) ……………………………………… ………… Hva kan barn, unge voksne bidra med å dele i trosopplæringen? …………………………………………….. ……………………………………………... Det finns mange oppgaver i plandokumentet, plukk ut og gjennomfør de dere synes er mest aktuelle. Kanskje kan dere få innspill fra diakoniutvalg, misjonsutvalg, gudstjenesteutvalg, frivillige medarbeidere, osv. på hva de synes er viktig å få med i planen og hva de selv kan bidra med……… GUD GIR!

Et læringsmiljø for hele menigheten Hva drømmer vi om?

Skriv opp mål for trosopplæringen Nasjonalt mål: s. 4 Lokalt mål:

Kartlegging: Sentrale dimensjoner Samarbeid hjem/familie Barns/unges medvirkning Inkludering tilrette- legging GudstjenesteDiakoniMisjon Musikk Og kultur Frivillig med- arbeiderskap Samarbeid organisasjon er Tverrfaglig samarbeid Kom- muunika- sjonsarbeid 1.Skriv opp hva dere har av ”stammearbeid” 2.Skriv opp hva dere har av ”greinarbeid” 3.Se hvilke sentrale dimensjoner dere har dekket

11 sentrale dimensjoner i trosopplæringen s. 27 Før resultatet av kartleggingen og videre planlegging inn i det elektroniske skjemaet Vedlegg 1 side 45

Hvilke særpreg har menigheten? …………………………………………… Hva vil vi starte med ? …………………………………………… Hva vil vi arbeide mest med? …………………………………………… Hva mangler vi? ……………………………………………

Hvilke ressurser kan vi utløse? Mulige ressurser

En enkel modell for å evaluere og forberede tiltakene i planen MÅLGRUPPE MÅL RAMMER ARBEIDMÅTE INNHOLD EVALUERING

AlderNavn på tiltak Mål for tiltaket Livstolkning og livsmestring Kirkens tro og tradisjon Kirkens tro i praksis Arbeids måter OmfangKomen- tar Vedlegg Tema/Innhold Dere skal skrive inn i det elektroniske skjemaet (s. 45)

Trosopplæringens innhold se oppgave og modell på side 15

Budsjett Bruk den elektroniske malen

Kjernetekster i en fornyet trosopplæring (Vedlegg 2 s.46) …………….

Vi har en plan! Planen er ikke et mål i seg selv, men er realisert først når den blir til trosopplæring for barn og unge i menigheten!