Å skrive akademisk Formelle krav.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Advertisements

Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Bokpresentasjon Stavanger
Hvordan skrive en vitenskapelig artikkel?
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Rett på sak.
Retorikk og tekstanalyse
H.Høie/N.Dolve april 2005 Oppgaveløsning i pedagogikk
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
Oppgaveløsning Metode og tilnærming.
Å skrive en sakpreget tekst
Tolkning og analyse Sigrun Eckhoff rev jan 2009.
Forskningsrapporten: Sjekkliste før innlevering (empirisk rapport)
Hvordan gjøre en god eksamen?
Å SKRIVE AKADEMISK Å skrive, tenke, lese akademisk
Å overleve oppgaveskriving: Litteraturgjennomgang
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
Å fortelle en akademisk historie
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Rapport - bedrift Sammendrag Innholdsfortegnelse
Fagtekst i pedagogikk Arbeidskrav
Skriveseminar på Norsk 103
Om å skrive om litterære tekster
Hvordan skrive en god utredning?
Bokpresentasjon Bergen
Bokpresentasjon Oslo.
Hva er en artikkel?.
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
Prosjekt og forskningsrapport
Problemstilling Frode Svartdal UtTø H-2007.
Forskningsrapporten: Sjekkliste (empirisk rapport)
Grunner for å innføre skjønnlitteraturen i undervisningsprosessen.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
EXFAC03-MVIT forelesning 1: introduksjon
Resonnerende tekst.
Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Opplegg for 1. økt Negativt ladede spørsmål, variabel respons Noe skriftlig tilbakemelding i teksten fra gruppelederne Utdeling av oppgaven Individuell.
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
Norsk Mål for timen: Arbeidsoppgaver:
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Noen råd til essayskrivingen. formalia 1)Essayet skal ha hode, kropp og hale 2)Kort og informativ tittel 3)Alle sitater skal ha referanser til forfatter,
EXFAC03-MVIT Introduksjon til emnet Emnets websider:
Mevit3005 Opptreden i mediene Forelesing 1:Introduksjon Espen Ytreberg.
Individuell fagtekst fra praksis.
Eksempeltekst høst 2014 Når du skal svare på oppgaven:
Velkommen som student Anne-Beathe Mortensen-Buan
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Sjangerlære Husk A-bok, 8. klasse og B-bok 10. klasse.
Seminar 1: EXFAC august Opplegget De første fire seminarene vil konsentreres om pensum. Her vil vi forsøke å nærme oss det teoretiske ved.
Å drøfte Å drøfte er å diskutere – med seg selv. Diskusjonen skal foregå med argumenter. Gå alltid fra det generelle til det spesielle. Et argument er.
Å skrive sin mening Fempunktsmetoden.
Retorikk og skriving. Begrepskart litteratur skjønnlitteratur epikklyrikkdrama sakprosa.
Seminarundervisning STV2250 – Internasjonal miljø - og ressurspolitikk.
| Å argumentere kildekritikk og nettvett. Bruk av kilder i skriftlig arbeid.
Studieteknikk Bison.
En verden i endring Tentamensoppgaver vår 2017
Kilde-/litteraturliste
Info. til Geofag 1 om oppgaveskriving, prosjektoppgave
Les læringsutbyttene i Kommunikasjon og samhandling
Studieverkstedet v/ Grethe Moen Johansen
Noen enkle studieteknikker ved innlæring av DRI-emner
Prosjekt og forskningsrapport
Introduksjon til emnet Kommunikasjon og mediering (EXFAC03-MVIT)
Fordypningsoppgave Håkon Swensen 5. mars 2014
Teksttype «I den reviderte læreplanen i engelsk finnes ikke lenger begrepet sjanger. I stedet brukes det videre begrepet «type tekst». […] Til eksamen.
Å skrive akademisk Formelle krav og sjangerkonvensjoner
Studentenes skriveprosess – må hodet alltid bli så «tungt og tomt»?
FASIT UKENYTT.
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjøre greie for hovedsyn og argumentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Å skrive akademisk Formelle krav

Oppgaveskriving er som å være forfatter Å lese oppgaven nøye Gjennomføre analysen Begynn å skrive tidlig Skrive for å lære, å erfare teksten Strukur, formen skaper innholdet Sjekk alle formelle krav

Å tolke oppgaveteksten Husk å lese nøye Les oppgaveteksten nøye, og å huske på at den er en tekst som skal fortolkes. Det er viktig å finne ut hva det spørres etter, og hvilke ord som er viktige stikkord. Ord som ”forklar”, ”resymér”, “drøft” eller “sammenlign” gir klare beskjeder om hva man faktisk gjøre. Hvor stor del av oppgaven skal de enkelte delene være? På vei mot disposisjon Når man har identifisert hva det faktisk spørres etter må man gjøre noen valg. Hva skal med, hva skal ikke? Hvorfor? Finne frem i pensum. Finn sitatene med en gang. Leit etter dei viktige orda

Krav til akademisk oppgave Å skrive akademisk betyr ikke å skrive vanskelig Korte setninger. Unngå gjentagelser Ett argument eller poeng per avsnitt. Distanser deg fra teksten. Det er ikke du men problemstillingen som leseren ønsker å vite noe om. Innleiinga inneheld oppgåveteksten, avgrensing og begrunning Disposisjon: Innleiing (fortelle kva du skal gjere) underpunkt Forklaring/redegjørelse Drøfting Oppsummering (vise at du har gjort det) Kva er drøfting? (Ikkje “eg synest”, prøve å vere objektiv) Kva betyr forklar?

krav til akademisk oppgave Egne meninger er ikke interessante Det er egne vurderinger som er det primære, men de vurderingene må begrunnes, og helst ha støtte i pensumsbidrag. Det er lov å argumentere for et syn, men skriv med noe distanse, ikke fell kategoriske normative dommer ”Determinisme er livsfarlig. Marshall McLuhan er maktas løpegutt”. Vs ”Men det finnes problematiske sider ved determinismen. Som Raymond Williams har påpekt har for eksempel mediumteoretikere vanskelig for å drive akademisk maktkritikk. Dette fordi de ignorerer medienes innhold (Ytreberg 2005:24-25).” Målet er ikke å avgjøre hvilken teori som er best, eller hvilken du liker best, men diskutere svake og sterke sider. Innleiinga inneheld oppgåveteksten, avgrensing og begrunning Disposisjon: Innleiing (fortelle kva du skal gjere) underpunkt Forklaring/redegjørelse Drøfting Oppsummering (vise at du har gjort det) Kva er drøfting? (Ikkje “eg synest”, prøve å vere objektiv) Kva betyr forklar?

Referanseteknikk I teksten. Eks: ”Konkret sitat” (Thompson 1994: sidetall), generell diskusjon over flere sider i Thompson hvor man henter ut poenger fra flere sider (Thompson 1994:12-23) I referanselista bakerst. Ordnes alfabetisk etter forfatters etternavn. Eks: Thompson, John B (1995) The Media and Modernity, Cambridge: Polity Press.

Disponering av arbeidstiden på 3 dager Dag 1: Sett deg inn i problemstillingen, samle pensumrelatert stoff. Gjennomfør analysen. Skriv ned tanker, avsnitt og disposisjoner underveis Dag 2: Skriv ut hele teksten. Strukturer. Skriv hele teksten en gang til. Dag 3: Skriv innledning og avslutning. Jobb med settninger og formelle krav. Lever i god tid!

Formelle krav til oppgaven Oppgaven skal ha et omfang på 10sider. Linjeavstand: 1.5 (standard margsetting (2,5)) Skriftstørrelse: 12 punkt Font: Times New Roman, Palatino, Garamond eller lignende Spør om kor mange som har skrive oppgåve på Universitetsnivå før Bookman, Garamand er ordinære fonter, TNR er presset

Navn: Marshall McLuhan Oppgavens forside All nødvendig informasjon om innlevering av eksamen finnes også på nettsidene til kurset. Oppgavens tittel, dvs i dette tilfelle den fullstendige oppgaveteksten. Navn – øverst på siden, midtstilt. Fagets navn, fagnivået og navn på kurset, semester og år. Eksempel: Navn: Marshall McLuhan Oppgave A: ”Forklar grunntrekkene i én av de følgende perspektivene på kommunikasjon, slik de er forklart i Kommunikasjon i mediealderen: forvandlingstenkning, samværstenkning, påvirkningstenkning. Nevn noen sterke og noen problematiske sider ved det perspektivet du har valg, på basis av en sammenligning med ett av de øvrige perspektivene.” EXFAC03-MVIT, Kommunikasjon og mediering høst 2005

Innlevering av oppgaven Altså bare 3 og ei halv veke til! Begynn i dag med å bestemme deg for oppgåve Endeleg klokkeslett blir kunngjort på nettet når det nærmar seg. Eigenerklæring: At du har skrive oppgåva sjølv, oppgitt alle kjelder, og at du ikkje har juksa. Pensumendring: Berre når du har lagt opp pensum før (det er ulovleg, rekna som juks