Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO Sidsel Jullumstrø Seksjonssjef Habiliteringstjenesten for voksne, St Olavs Hospital
Hvorfor brukerundersøkelse Sikre medvirkning fra pasienter og andre som benytter våre tjenester Forbedre egne tjenester/ Gi retning og mål til leder og ansatte i kvalitetsarbeid Et uttalt ønske og krav fra Helsemyndighetene PasOpp- en nasjonal plan for pasienterfaringsundersøkelse, vil ganske sikkert ikke inkludere våre pasientgrupper
Er brukerundersøkelse kvalitetsforbedring eller kun en symbolsk handling?
Forhåndsregler Utforming av skjema som gjør at vi kan iverksette målrettete tiltak Demografiske data knyttet til hver pasient som gjør at vi kan iverksette målrettete tiltak
Bakgrunn Planlegging og utprøving av brukerundersøkelse vedtatt i virksomhetsplanen for Habiliteringstjenesten for 2012 – 2013 Støtte fra Helsedirektoratet på kr 300 000,- Organisert som prosjekt med ekstern referansegruppe og en intern prosjektgruppe
God hjelp på veien Kunnskapssenteret (Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenesten) sin sjekkliste for planlegging av lokale, kvantitative brukerundersøkelser Kompetansesenteret for sikkerhets-, fengsel-, og rettspsykiatri ved Brøset
utforming av bruker-undersøkelse Prøving Konkret utforming av bruker-undersøkelse Fokusgruppeintervju i to runder Vurdere intensjon/fokus/ tema/ overskrifter/ målgruppe Rammeverk for tjenesten (lover, forskrifter, veileder etc) Teoretiske rammeverk for brukerundersøkelser generelt Utformingen av konkrete brukerundersøkelser.
Tre undersøkelser i én Fordi ikke alle pasientene kan representere seg selv ► Tre parallelle undersøkelser: En for pasienter som kan svare selv En for pårørende/hjelpeverger En for kommunalt ansatt personale
Hovedtema i undersøkelsen TILGJENGELIGHET INFORMASJON MEDVIRKNING / SAMARBEID NYTTE eller UTBYTTE KOMPETANSE
Administrering av undersøkelsen Koordinator i saken leverer ut skjema, og tilbyr å ta skjema tilbake i lukkede, ferdigfrankerte konvolutter som respondenten kan velge å sende selv Koordinator skal ikke bistå pasienter ved utfylling av skjema Skjema er godkjent av personvernombudet etter anbefaling av Regional komité for medisinsk forskningsetikk.
Pilot Hensikt: Å prøve ut selve skjemaet Resultatet av selve undersøkelsen mindre viktighet 40 respondenter - 14 pasienter - 15 pårørende - 11 kommunalt ansatte Svar over hele ”skalaen”
Evaluering av skjema Var sp. mål vanskelig å svare på? Enkelt-spørsmål Viktig? Pasient 10 nei 2 ja 2 sp mål (9 og 12) 10 ja 1 nei 1 +/- Pårørende 12 nei 1 ja, 1 +/- ingen 2 nei Kommunalt ansatte 9 nei 1 ja 10
Reliabilitet Måles i Cronbachs alpha (α) Et mål på indre sammenheng. Sier noe om hvorvidt indikatorene dekker det begrepet vi ønsker å måle α større enn 0.9: Utmerket α mellom 0.7 - 0.9: God α mellom 0.6 - 0.7: Akseptabel α mellom 0.5 – 0.6: Dårlig α under 0.5: Uakseptabel
Reliabilitet, fortsettelse Pasientskjema Reliability StatisticsCronbach's Alpha: 0.779 Pårørendeskjema Reliability StatisticsCronbach's Alpha: 0.906 Kommuneskjema Reliability StatisticsCronbach's Alpha: 0.866
Erfaringer etter pilot Bedre rutiner ved utlevering (demografiske data og kode) Noe endret veiledning på alle skjema ► Bl a tydeliggjøre muligheten for bistand til pasient for å svare Noe endrete demografiske data
Hva nå? Fullskala brukerundersøkelse i fom 15.9 tom 15.12 av alle aktive saker som fyller kriteriene Verdien av undersøkelsen vil øke om flere enheter gjennomfører samme brukerundersøkelse og øke enda mer om det gjentas f eks hvert 3. år. Skjema vil bli lagt ut på Habilitering.no. Anbefaling: Bestill skjema fra trykkeri!