Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av lokale pasienterfaringsmålinger i Helse Vest.
Advertisements

Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Konsekvenser for ansatte i Regjeringskvartalet og departementene
Helse, trivsel og arbeidsmiljø etter 22/7 En undersøkelse av ansatte i Regjeringskvartalet og departementene Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk.
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Forskrift og veileder til forskrift; Nasjonale tjenester
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
SIO- Folkehelse.
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Tema for presentasjonen.
Samarbeidsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv
Bruk av prosedyrekoder i psykiatri/rus - Erfaring fra pilotperiode
KOLLEGASTØTTEORDNING VED SYKEHUSET I VESTFOLD
Om barn og unges mulighet for medvirkning
Rehabiliteringskonferanse i Østfold
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
Opplæringstilbud rettet mot pasienter og pårørende Nasjonal kursdatabase.
Tverrfaglig samarbeid Skien kommune
Læring av uønskede hendelser – for bedre pasientsikkerhet
En nasjonal kompetansetjeneste •Etablert 2000 •5,2 fast ansatte •Forskning •Utvikling •Kompetansespredning.
Prosjektet ”Nasjonalt pasientregister for muskelsyke”
Resultater Kundesenter
”Klubbens indre liv og vekst”
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Personalseminar Avdeling for IT Høgskolen i Østfold 18.mars 2005
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
1 Kvalitetsarbeid, trepartssamarbeid og veien videre.... Hva nå? Notat til styringsgruppen i Kvalitetskommuneprogrammet 18. mai 2009.
Nasjonale kvalitetsregistre
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Kvalitetsråd Operasjonsavdelingen
Samhandling Tilbudet til barn og unge Seksjon for habilitering v/ seksjonsleiar Solveig Glærum.
St.meld. 25 (2005 – 2006) Mestring, muligheter og mening «De fleste undersøkelser peker på dagligliv, måltider, aktivitet, sosiale og kulturelle forhold.
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n - på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k.
Det regionale helseforetaket sin kvalitetsstrategi - Helse Vest RHF
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Organisering og arbeidet i kommunene
Onsdag 13. mars Sam Eyde vgs
Studieopplegget Bakgrunn Innhold Gjennomføring av studiegrupper
HVA ER HABILITERINGSTJENESTEN FOR BARN OG UNGE?
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
Myndiggjorte medarbeidere – mer aktiv omsorg
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
FoU-dag 4.juni 2014 Copyrights prosjektleder Gunnbjørg Furuset 2013.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
Ot. prp. nr. 58 ( ) om lov om etikk og redelighet i forskning Statssekretær Åge R. Rosnes.
Unge som begår seksuelle overgrep
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Basert på Helsedirektoratets veileder IS-1739
Hovedoppgaveforberedende seminar
Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.
Kommunehelseprofiler - et redskap i planarbeidet i kommunene Nasjonal plan- og folkehelsekonferanse i Fredrikstad Prosjektleder Michael Kaurin.
Resultater pasienttilfredshet Habilitering Barn og Unge Habilitering Barn og Unge - oppdatert pr
Habiliteringstjenesten for Voksne, HAVO. Psykologspesialist Åse K. Rio, ambulant team HAVO.
| Tema for presentasjonen | 1 Arbeid med statistikk i forhold til psykisk helse- og rusarbeid ved Helsedirektoratet.
BRUKERUNDERSØKELSE I BARNEHAGEN INFORMASJON TIL STYRERE DATAINNSAMLING I denne presentasjonen finner du viktig informasjon om hvordan du kan bidra til.
Guri Kaurstad, Kari Bachmann, helge Bremnes, Gøril groven
Helse miljø og sikkerhet
Nye spørsmål i skjema 1 ”Personell og verksemd i kommunehelsetenesta”
Nasjonalt kvalitetsindikatorprosjekt
veien til ledelse Ledermobilisering
God vakt. Konferanse, Tønsberg 16
Hva gjør man for å få pasienten til å bli likeverdig part i sykehjem?
REGIONALT PROSJEKT OM AMBULANTE TENESTER OG TIDLEG STØTTA UTSKRIVING
Utskrift av presentasjonen:

Pasienttilfredshetsundersøkelse i HAVO Sidsel Jullumstrø Seksjonssjef Habiliteringstjenesten for voksne, St Olavs Hospital

Hvorfor brukerundersøkelse Sikre medvirkning fra pasienter og andre som benytter våre tjenester Forbedre egne tjenester/ Gi retning og mål til leder og ansatte i kvalitetsarbeid Et uttalt ønske og krav fra Helsemyndighetene PasOpp- en nasjonal plan for pasienterfaringsundersøkelse, vil ganske sikkert ikke inkludere våre pasientgrupper

Er brukerundersøkelse kvalitetsforbedring eller kun en symbolsk handling?

Forhåndsregler Utforming av skjema som gjør at vi kan iverksette målrettete tiltak Demografiske data knyttet til hver pasient som gjør at vi kan iverksette målrettete tiltak

Bakgrunn Planlegging og utprøving av brukerundersøkelse vedtatt i virksomhetsplanen for Habiliteringstjenesten for 2012 – 2013 Støtte fra Helsedirektoratet på kr 300 000,- Organisert som prosjekt med ekstern referansegruppe og en intern prosjektgruppe

God hjelp på veien Kunnskapssenteret (Nasjonalt kompetansesenter for helsetjenesten) sin sjekkliste for planlegging av lokale, kvantitative brukerundersøkelser Kompetansesenteret for sikkerhets-, fengsel-, og rettspsykiatri ved Brøset

utforming av bruker-undersøkelse Prøving Konkret utforming av bruker-undersøkelse Fokusgruppeintervju i to runder Vurdere intensjon/fokus/ tema/ overskrifter/ målgruppe Rammeverk for tjenesten (lover, forskrifter, veileder etc) Teoretiske rammeverk for brukerundersøkelser generelt Utformingen av konkrete brukerundersøkelser.

Tre undersøkelser i én Fordi ikke alle pasientene kan representere seg selv ► Tre parallelle undersøkelser: En for pasienter som kan svare selv En for pårørende/hjelpeverger En for kommunalt ansatt personale

Hovedtema i undersøkelsen TILGJENGELIGHET INFORMASJON MEDVIRKNING / SAMARBEID NYTTE eller UTBYTTE KOMPETANSE

Administrering av undersøkelsen Koordinator i saken leverer ut skjema, og tilbyr å ta skjema tilbake i lukkede, ferdigfrankerte konvolutter som respondenten kan velge å sende selv Koordinator skal ikke bistå pasienter ved utfylling av skjema Skjema er godkjent av personvernombudet etter anbefaling av Regional komité for medisinsk forskningsetikk.

Pilot Hensikt: Å prøve ut selve skjemaet Resultatet av selve undersøkelsen mindre viktighet 40 respondenter - 14 pasienter - 15 pårørende - 11 kommunalt ansatte Svar over hele ”skalaen”

Evaluering av skjema Var sp. mål vanskelig å svare på? Enkelt-spørsmål Viktig? Pasient 10 nei 2 ja 2 sp mål (9 og 12) 10 ja 1 nei 1 +/- Pårørende 12 nei 1 ja, 1 +/- ingen 2 nei Kommunalt ansatte 9 nei 1 ja 10

Reliabilitet Måles i Cronbachs alpha (α) Et mål på indre sammenheng. Sier noe om hvorvidt indikatorene dekker det begrepet vi ønsker å måle α større enn 0.9: Utmerket α mellom 0.7 - 0.9: God α mellom 0.6 - 0.7: Akseptabel α mellom 0.5 – 0.6: Dårlig α under 0.5: Uakseptabel

Reliabilitet, fortsettelse Pasientskjema Reliability StatisticsCronbach's Alpha: 0.779 Pårørendeskjema Reliability StatisticsCronbach's Alpha: 0.906 Kommuneskjema Reliability StatisticsCronbach's Alpha: 0.866

Erfaringer etter pilot Bedre rutiner ved utlevering (demografiske data og kode) Noe endret veiledning på alle skjema ► Bl a tydeliggjøre muligheten for bistand til pasient for å svare Noe endrete demografiske data

Hva nå? Fullskala brukerundersøkelse i fom 15.9 tom 15.12 av alle aktive saker som fyller kriteriene Verdien av undersøkelsen vil øke om flere enheter gjennomfører samme brukerundersøkelse og øke enda mer om det gjentas f eks hvert 3. år. Skjema vil bli lagt ut på Habilitering.no. Anbefaling: Bestill skjema fra trykkeri!